Talan olmuş əsir
şəhər - xatirələrdə
(Vahid Qazinin "Ruhlar şəhəri"ni
oxuyarkən)
(Əvvəli ötən saylarda)
"Sağ
qalan lərirlər"də sanki şəhərin xəritəsi
çəkilib. Evdən çıxıb məktəbə
gedəndə bir, qayıdanda isə başqa yolla gəlirmiş...
Əli İbrahimov, Lenin küçələri, milis idarəsi,
Mirbəşir Qasımov küçəsi, "Qarabağ
bülbülləri"nin məşq elədiyi "Pioner
evi", maarif şöbəsi...,
"Növbəti kəsişən küçə Voroşilov adlansa da, bu sovet marşalını at belində burdan keçən görən olmamışdı... Ağdam Dram Teatrının sol böyrü, "Lenin yolu" qəzetinin redaksiyası və rayon prokurorluğu binasının qabağından keçən, 28 Aprel küçəsindən başlayan "Voroşilov"un harada qurtardığı yadıma düşmür, trayektoriyasının yarısını xatırlayıram: "28 Aprel"dən yola çıxan "Voroşilov" "Lenin"dən aldığını alıb, "Frunze"dən götürdüyünü götürüb, "Əzizbəyov"dan keçib sonra haracan gedirdi, ta bilmirdim... Bu bolşevik, kommunist adlarına fikir vermə, buralar nəinki kommunizmdən, sosializmdən d? uzaq yerlər idi. "
Maksim Qorki küçəsini keçən kimi "...soldakı birmərtəbəli binanın hər pəncərəsindən bir səs gəlirdi: piano, qarmon, tar, kamança, skripka, başqa səslər. 1 saylı Şəhər Musiqi Məktəbiydi, el arasında Laura müəllimənin məktəbi deyirdilər. Mənim skripka, atamın tar təkidi bu sətirlərin müəllifini hər ikisindən qoydu. Görünür, uşağı bəzən məcbur eləmək lazımdı! Elə heyfsilənirəm ki... indiki ağlımla atam məni lap kontrabas sinfinə qoysaydı da, gedərdim. "
Sonra uşaq bağçası, Musəvi küçəsi, məktəb, bazar... və beləcə şəhərin digər küçələri, evləri, mağazaları, bağları...
Sonuncu, yəni
on beşinci esse "Xəyal memarı" adlanır. Vahid Qazinin Ağdam şəhərinin yenidən
tikiləcəyinə dərin
inamı var: "Heç bilirsənmi, Ağdamı xəyallarımda
neçə dəfə
tikmişəm?! Uşaq
vaxtı qonşu Şahinlə həyətimizdəki
qum təpəciyində
şəhər salırdıq
- yolları, tunelləri,
evləri olan şəhər. Hər dəfə də
dağıdıb əvvəlkindən
daha yaxşısını
tikirdik. Bax o qumluqdakı
kimi hər gecə dünənki şəhəri dağıdıb
yenisini tikirəm.
" (səh. 111).
Sonra müəllif oxucuya müraciət edərək
deyir: "Mənimlə
Ağdamı tikməyə
gedirsənmi? Gedirsən,
bilirəm! İnanıram
sənə, səninlə
canbir qəlb olmadınmı bu 15 yazımda - əsir yurda 15 səfərimdə.."
Müəllif sanki bir memar
kimi şəhərin
tikinti planını çızır. "Bərpa
işlərini şəhər
məscidindən, İmarət,
Qarahacılı qəbiristanlığından
başlarıq. Şuşa yolunun
üstündəki abidənin
yerində Qarabağ müharibəsi qurbanlarına
əzəmətli heykəl
ucaldarıq. Elə
uca abidə ki, Bərdə yolu gələndə Uzundərədən, bir də Şuşa
yolu gedəndə Əsgərandan görünsün.
Ağdamın şəhid olmuş
6 min adamının adını
qranit lövhəyə
yazarıq bir-bir.
Vəssalam! Müharibəni
xatırladacaq daha heç nə lazım deyil! Savaşla yaşadığımız yetər,
onun bizə yaşatdıqları yeddi
arxa dönənimizə
də bəsdi. Təzələnmiş şəhərimizdə yeni həyata başlarıq!"
"Küçələrə ağac
adlarını qoyarıq. "28 Aprel" olar Palıd prospekti, əvvəlindən
axırınadək palıd
əkirik. Kommunist küçəsini
Küknar edərik.
"Süleyman Sani Axundov" olar Vələs, "Əzizbəyov"
Şam, "Voroşilov"
Gilas, "Maksim Qorki"
Alma, "Lenin"in əvvəlki
çinarlarını bir
də əkərik, olar çinar küçəsi. "Budaqov"u Heyva, "İslam Hacıyev"i Söyüd adlarına dəyişərik."
Tikiləsi ən zəruri
obyektlərin siyahısını
verir...
"Şellidə nar
zavodu açarıq. Göyçaylılara göstərərik nar necə olur."
"Ta pambıq əkmərik, əvəzində taxıl
becərərik. Mərzilidən üzü Haramı düzünə elə bir taxıl zəmisi salarıq ki, sorağı Qazaxıstana çatsın,
təcrübəmizi öyrənməyə
gəlsinlər."
"Ağdam" çaxırını
ta rus "ağdamşik"ləri yox,
fransız xanımları
üçün istehsal
edərik, konyakı da ingilis lordlarına
satarıq. Limonadı müsəlman ölkələrinə
ixrac edərik, onlara spirtli içki olmaz. "
"...İmarətdəki stadionun
tikintisini yubatmaq olmaz. "Qarabağ"
öz meydanında oynamalıdı. Gələnilki Avropa kuboklarınadək hazır olmalıdı.
Qonaqları öz aeroportumuzda
gül-çiçəklə qarşılayarıq. Oyundan sonra
apararıq Şuşaya,
gəzdirərik, Cıdır
düzündə şəkil
çəkdirərlər, yedirdib, içirdib yola salarıq. "
"...Məscidi yaxşı təmir edərik. Ustaları İstanbuldan, Səmərqənddən
gətirərik. Məsciddə azanı yenə Hafiz oxuyar. "
"...Çörək Muzeyinə
qaçqınlıq illərinin
yadigarı olan çörəkləri eksponat
kimi düzərik. Ərəblərin, almanların, türklərin
göndərdiyi yardım
unlarını qalın
şüşə altında
nümayiş etdirərik.
Gələcək balalar,
nəvələr, nəticələr
elin dar gününü unutmasınlar..."
"..."Konzavod"a strateji obyekt kimi baxmaq lazımdı. Qarabağ atının
şöhrətini qaytarmalıyıq.
Növbəti olimpiadaya öz
atımızla gedərik.
Neçə milyonasa kənardan
at almaq ayıbdı.
Bir azdan özümüz başlarıq ora-bura at satmağa. Minsk qrupu ölkələri prezidentlərinin hərəsinə
bir at bağışlayarıq.
Yazıqlar bu illər ərzində əldən-ayaqdan
getdilər. "
Müəllif hüznlü duyğularla
yazılan kitabı böyük bir nikbinliklə bitirir: "Bilirsən, bura daha ruhlar şəhəri
deyil. Burdakı ruhlar ilahi bir əfsunla öz bədənlərinə
döndü. Xatırlayırsanmı,
yazmışdım: "Yaxşı
bax bu külə,
çünki gələcəyin
bu küldən yoğrulacaq..." Allah onları
yanmış ruhların
külündən yoğurdu,
ağızlarına nəfəs
üfürdü... Həyətimizdəki
kötükdən pöhrələyən
cavan tut ağacının
yarpaqlarını daha
kabus nəfəsi əsdirmir... Oğlumdu,
tut çırpır, şipşirin...
Yuxu kimi şirin tut..." (səh.
117)
Kitaba "Qiyamətə
qalmış 4 dəqiqə"
adlı son sözü
dünya şöhrətli
alim Rafiq Əliyev yazıb. Akademik kitab
haqqında, onun müəllifinin ürək
yanğısı ilə
ruhlar şəhəri-
Ağdamı necə təsvir etməsini dəyərincə qiymətləndirib.
lll
Vahid Qazinin
"Ruhlar şəhəri"
kitabı Ağdam şəhəri haqqında
kövrək duyğuları,
canlı xatirələri,
vətən sevgisini özündə ehtiva etmişdir. Azərbaycan ədəbiyyatında az işlənən esse janrı müəllifin özü
üçün seçdiyi
ən yaxşı üsuldur. Ayrılıqda hər bir essenin dili şirin,
xalq dilinə yaxın, rəvan və lakonikdir. üslüb baxımından canlı xalq ifadələri ilə yoğrulmuşdur.
Buna görə də
oxucunu özünə
ram edə bilir.
Müəllif Ağdam şəhərinin
1970-1993-cü illər arasındakı
canlı qaynar həyatını obrazlı
şəkildə oxucuların
nəzərinə çatdırır. Şəhərin
küçələri, evləri,
yolları, yaşayış
binaları, idarələri
və onların yerləşdiyi binalar, kinoteatr, məktəblər,
bağçalar, pioner
evi, mağazalar, əfsanəvi Ağdam bazarı, orada müxtəlif ticarətlə
məşğul olan adamlar, elm və sənət adamları və şairlər yad edilmiş, onlar uşaq məhəbbətilə yad
olunmuşdu.
Bu esseləri bir
ideya, bir arzu, bir amal,
bir ovqat birləşdirir - "Ruhlar
şəhəri" Ağdama
olan sonsuz məhəbbət, istək
və sevgi.
Vahid Qazi sanki şəhərin bədii dillə xəritəsini və tablosunu çəkmişdir. Gözümüz önündə öz əzəməti və vüqarı ilə seçilən Ağdam şəhəri canlanır.
Müəllifin uşaqlıq
illərindən qalan xatirələri çözülür
və həmin illərdə baş vermiş irili-xırdalı
əhvalatlar bir an göz önündən
kino lenti kimi gəlib keçir. Bu gün
nə qədər acı olsa da
həmin anları yada salmaq özü
xoş xatirədir.
Mən publisist
Vahid Qaziyə qəmgin notlardan uzaq yaradıcılıq uğurları arzulayıram.
Sabir Rüstəmoğlu,
Azərbaycan Müəllimlər İnstitutunun
Ağcabədi filialının dosenti
Təzadlar.- 2011.- 18 oktyabr.- S.13.