Qadın
aşıqlığı
Bildiyimiz kimi,
bu, kifayət qədər maraqlı, eyni zamanda müəyyən
qədər mübahisələrə səbəb olmuş bir
mövzudur. Ona görə yazılarımızda biz də
mütəmadi olaraq bu mövzuya toxunmuşuq. Və məsələyə həmişə
az-çox aydınlıq gətirməyə
çalışmışıq. Lakin
güman edirəm ki, vacib məqamlara bir daha nəzər salmaq
daha məqsədəuyğun və faydalı olar.
Ümumiyyətlə, "qadından aşıq olmaz" ifadəsini işlətməyin özü düzgün deyil. Çünki peşəkar xüsusiyyətlər nəzərə alınmazsa, musiqidə sərhəd yoxdur. Rus bəstəkarı V.P.Salavyov-Sedoyun bu haqda bir fikri var: "İlk insanın daxmasına musiqinin nə vaxt daxil olduğunu müəyyən etmək mümkün deyildir". Bu, doğurdan da belədir. Konkret desək, musiqi insanın qəlbindədir. Xalça toxuyan və ya cəhrə əyirən nənənin, daş yonan bənnanın zümzüməsində də bir musiqi var. Axı insanlar əsrlər boyu məhz belə yaşayıb və folklor nümunələri yaratmışlar. Yəni yuxarıda dediyimiz kimi, musiqi sərhədsizdir. Təbii ki, o yerdəki musiqinin hələ elmi yoxdur. İfaçılıqda peşəkarlıq və konkret olaraq bu istiqamətdə norma və stnadartlar, ölçülər gözlənilmir. Bu mənada, qadının oxuduğu ixtiyari bir mahnıya da musiqi nümunəsi deməmək mümük deyil. O cümlədən də aşıq mahnılarına. Təbii ki, o da bir musiqi nümunəsidir. Sadəcə olaraq biz peşəkarlığın sərt qanunlarına və aşıq musiqisinin bədii-estetik, fəlsəfi-ürfani dəyərələrinə istinad etsək, onda bu ifalardakı qüsurları aydın görərik.
Məsələ ondadır ki, bu gün aşıq sənətində, ümumiyyətlə, peşəkarlığın, ifa dəqiqliyinin özü zəifdir. Kişi aşıqlarının özləri ənənəvi aşıq mahnılarını qeyri-peşəkar tərzdə ifa edirlər. Kimi solo saz çalmaqla, kimi şeir söyləməklə, kimi də balabanın müşayiəti ilə oxumaqla, daha doğrusu, bir növ gizlənməklə bu sənətdə qalırlar. Hətta aşıq sənətində vəziyyət o yerdədir ki, artıq bəzən qadın ifaları kişi ifalarını üstələyir. Əslində bu, qadın ifaçılığının güclü olması deyil, kişi ifaçılığının zəif olması deməkdir. Yəqin ki, oxucularımız üçün də maraqlı olar. Bir dəfə tanınmış və hamı tərəfindən sevilən qadın aşıqlarından biri mənim yanımda dedi: "Hələ kişilər bizə "sağ ol" desinlər ki, biz bu sənəti indiyə qədər qoruyub saxlamışıq".
Onun sözündə kişi aşıqlarının sənət zəifliyi baxımından bir həqiqət vardı. Doğrudan da kişi aşıqları o qədər passiv və qeyri-peşəkar fəaliyyət göstərirlər ki, meydan qadın aşıqlarının ümidinə qalıb. Digər tərəfdən, bir çox alim və ziyalılarımız da məhz qadın aşıqlarını himayə edirlər. Deyərdim ki, hətta bəzən həddindən artıq dərəcədə. Şəxsən mən bir oxucu kimi dəfələrlə müxtəlif elmi mənbələrdə vaxtilə qadın aşıqlarının olduqlarını və aktiv fəaliyyət göstərdiklərini qiymətli fakt kimi əsas tutan alimlərimizin adına rast gəlmişəm. Məsələn, Şınıxlı Aşıq Cəvahir, Göyçəli Şımpırlı Aşıq Sevgili, Borçalı Aşıq Sona, Tovuzlu Aşıq Sayad, Aşıq Əsginas və başqaları. Mənim üçün burada aydın olmayan yalnız bir məqam var. Bu gün yüzlərlə qadın aşığı gözümüz qarşısında olduğu halda, bu misallar, nümunələr nəyə gərəkdir? Deməli, bu qədər əyani sübutun qarşısında biz hələ də qadın aşıqlığının mümkünsüzlüyünü başa düşə, anlaya bilmirik? Ona görə də tarixə baş vururuq? Qəribədir, deyilmi? Axı gözümüz önündə bu qədər Cəvahirlər, Sevgilər, Sonalar, Əsginaslar ola-ola bu tarixi faktlara nə ehtiyac var?
Yeri gəlmişkən, bu yaxınlarda qadın ifaçılarına həsr olunmuş və çox gözəl tərtibatlı "Qadınlar Azərbaycan musiqi həyatında" adlı bir kitaba rast gəldim. Kitabda tanınmış qadın ifaçıları, xüsusilə də müğənnilər haqqında geniş məlumat verilmişdi, o cümlədən də instrumental ifaçılar haqqında. Bunlar öz yerində. Mənə qəribə gələn kitabın üzərində sinəsində saz tutmuş bir qadın şəklinin təsviri idi. Sadəcə, başa düşə bilmədim ki, həmin şəklin kitabın içindəkilərlə nə əlaqəsi? Kitabda xanəndə və sazəndə qadınlar haqqında yazıldığı halda, sazın və qadın aşığının burada təsvir olunmasının nə lüzumu? Hansı ki, tarixdə peşəkar bir sənətkar kimi heç belə obraz olmayıb da. Ola bilsin ki, kimlərsə bu ifadənin müqabilində bizlərə aşıq Pərini xatırlatmaq istəsin. Xahiş edirəm, bu barədə zəhmət çəkməsin. Çünki Pəri xanım ədəbiyyata və şeiriyyata meylli və hədsiz gözəl bir xanım olub, peşəkar aşıq yox.
Əgər doğrusunu axtarsaq, bizim aktiv və yaradıcı qadınlarımızın xalq musiqisi yaradıcılığı sahəsində fəaliyyətləri daha geniş olub, nəinki aşıq musiqisində. Çünki xalq mahnıları həyatın hər bir sahəsini əhatə edir. Burada real həyatla bağlı olaraq qadın bədii yaradıcılığının da öz payı var. Özü də lap çox. Məsələn, toyuğu itmiş bir gəlin də ən azı bircə beyti zümzümə edərək oxuyub.
Səni yanasan touyq tutan,
Odlanasan toyuq
tutan.
Bu gün xalq mahnılarımız
arasında qadın dilinin məhsulu olan istənilən qədər
nümunələr var. Məsələn, "Qoy gülüm
gəlsin, ay nənə", "Həsri basma dolan gəl",
"Küçələrə su səpmişəm",
"Yar bizə qonaq gələcək". Amma qadın dilinin
məhsulu olan bir dənə də olsun aşıq
mahnısı yoxdur, ola da bilməz. O ki
qaldı dastanlardakı qadın obrazların ifa etdikləri
mahnılara, əslində onların da yaradıcıları
yenə də kişi
aşıqlarıdır. Dastanın nəqli zamanı da bu
mahnıları elə kişi
aşıqları ifa edirlər. Bununla belə, ola
bilsin ki, saz aşağı zümrənin musiqi aləti kimi
nisbətən sadə quruluşlu və bəlkə də
kasıb kütlənin gücü çatıb ala bildiyindən
instrumental şəkildə qadınlar tərəfindən
ifasına meyl bir qədər güclü olmuşdur. O
cümlədən təbii ki, burada türkçülük də
əsas rol oynamışdır. Amma bu
günün özündə belə, aşıq musiqisi
qadınlar tərəfindən peşəkar tərzdə, fərqi
yoxdur, istər instrumental, istərsə də vokal formada ifa
edilir demək heç cür olmaz. Bir halda
ki, şifahi-peşəkar musiqi, daha doğrusu, muğam
ifaçıları olan qadın xanəndələrinin
ifaları ilə müqayisədə. O cümlədən,
kitabda haqqında yazılan Cahan Talışınskaya, Həqiqət
Rzayeva, Sürəyyə Qacar, Rübabə Muradova, Zeynəb
Xanlarova və s. kimi korifey müğənnilərin ifaları
ilə. O ki qaldı kitabın üzərindəki qadın
aşığı şəklinin konkret səbəbinə,
güman edirəm ki, bu, sadəcə olaraq insanlar tərəfindən
bəzən aşıq sənətinə formal
yanaşmanın bir nəticəsidir. Yeri gəlmişkən
onu da deyim ki, orta dövrlərdə saza-sözə, musiqiyə,
baməzə danışığa meylli, hətta bir qədər
eşqli-ilhamlı, şən və bəzən də el dili
ilə desək, vergi verilmiş, bir növ havalanmış
adamların hamısına el arasında elə aşıq
demişlər. O cümlədən də təbii ki, bu vəziyyətdə
olan xanımlara. Bir sözlə,
"aşıq" sözü orta dövrlərin leksikonunda
çox titulları əvəz etmişdir. Bu mənada, qadın aşıqlığı orta
dövrlərdə rəmzi və formal xarakter
daşımışdır. Təəssüf
ki, bu gün bir çox ziyalılar belə, orta əsrlərin
bu cür qadın aşıqlarına həqiqi sənət
sahibləri kimi çox ciddi yanaşırlar. Bununla da gözlərimiz önündə əqidələrdə
quru yalanlar kök salır.
Bildiyimiz kimi, bu il "Aşıq deyişməsi" adı
altında bir müsabiqə keçirildi. Ümumilikdə
pis keçmədi və uğurla yekunlaşdı. Yaxşı ki, yarışda qalib SMS-lə müəyyənləşirdi.
Əks halda, münsiflər heyətinin qalibi necə
müəyyənləşdirəcəyini təsəvvür
edə bilmirdim. Məsələn, sevimli şairimiz
İlyas Tapdıq müsabiqənin gedişində belə bir
maraqlı fikir söylədi: "Yaxşı olar ki, kişi
aşığı kişi, qadın aşığı isə
qadın aşığı ilə deyişsin". Çox təəssüf
ki, sevimli şairimiz özündə güc tapıb deyə
bilmədi ki, çünki qadın aşığının
oxuduğu başqa şeydir, kişi
aşığının oxuduğu başqa. Biz
onları müqayisə edə bilmirik. Çünki
onlar arasında ümumi bir meyar, parametr yoxdur. Bu ifaların hər ikisini ənənəvi
aşıq mahnısı adlandırmaq olmaz. Konkret desək, qadın aşıqlarının
oxuduqları nəğmədir, aşıq mahnısı yox.
Qəribədir ki, qalibin kimliyindən
asılı olmayaraq, yarışın gedişində əks
fikir yarandı. Belə ki, yaxşı
çıxış edənlər elə qadınlar oldu.
Xüsusilə də Aşıq Lətifə
çeşməli. Aşıq Lətifə
qadın səsinin imkanları daxilində maksimum dərəcədə
yaxşı oxudu. Lətifə xanım
bundan artıq heç nə edə bilməzdi. Çünki texniki ifa cəhətdən o,
mümkün olan hər şeyi etdi. Sadəcə,
Lətifə xanımın oxunuşunda qadın səsinin
aşıq musiqisi ilə uzlaşmayan bədii xüsusiyyətləri
öz mənfi təsirini göstərirdi. Daha doğrusu, bu əlamətlər özünü
büruzə verirdi. Yəni aşıq
musiqisi üçün xarakterik olan məxsusi intonasiyalı
oxunuşlar, ağır melodik tələffüzlər, titrəyişli
səs uzatmaları, fermatalar, yaxud sərbəst vəznli vokal
intermediyalar və müxtəlif boğaz qaynatmaları
qadın səsi ilə heç cür alınmazdı. Qəribədir ki, aşıq Lətifə bəzən
bu texniki taktikalara nə qədər uyğun olmasa da, çox
cürətlə əl atırdı.
Bir həqiqəti
də deməyi özümə borc bilirəm. Tarixdə adətən
anormal, fizianomiyalı, yaxud psixoloji və ya əxlaqi, həmçinin
bəzən anonim qüsurları olan qadınlar daha çox
aşıqlıq ediblər. Mən konkret
ad çəkmək istəmirəm. Amma
şəxsən öz gördüklərimdən əlavə,
bunu çox ustadlardan da eşitmişəm. Bir də ki, bu halı elə indinin özündə
müşahidə etmək olar. Heç
uzağa getmək lazım deyil. Sadəcə
olaraq, indi dövran dəyişib. İndi
daha sağlam və əqidəli xanımlar da
aşıqlıq edirlər. Bu da sənət
meydanlarının boşluğundan və aşıq sənətinin,
ümumiyyətlə, nəzarətsiz qalmasından irəli gəlir.
O cümlədən, bir çox ziyalılarımızın
qadın aşıqlarına qarşı himayəçi
mövqeyi və kişi iradəsizliyi bu
prosesi daha da gücləndirir.
İndi isə
məsələyə bir qədər elmi aspektdən
yanaşaq. Qadın səsinin müxtəlif növləri var -
Soprano, Messo-soprano, Kontralto. Soprano səslər
zil olmaqla həm də lirik və kalaraturlu xarakterdə də
olurlar. Kontralto isə alt səsdir. Yəni bəmdir. Bu səslərin
heç biri aşıq mahnısını ənənəvi
tərzdə oxumaq üçün uyğun deyil. Daha doğrusu, yaramır. Bu səslərlə
aşıq havalarının yalnız texniki quruluşunu və
sadə melodik eskizini şərh etmək mümkündür,
tam melodik mahiyyətini, leytmotivini yox. Bu, təbiətən
belədir. Məsələn, sevimli
müğənnimiz Zeynəb Xanlarovanın səsi
lirik-sopranodur. Sara Qədimovanın səsi soprano,
Şövkət Ələkbərovanın səsi messo-soprano
və s. Amma bu səslərlə "Humayun", "Şüştər",
"Bayatı-Şiraz", "Çahargah"
muğamlarını da adətən oxumurlar (baxmayaraq ki, Zeynəb
Xanlarova "Çahargah" muğamını oxumuşdur). Qadınlar adətən, kiçik həcmli zil
tessituralı "
Aşıq
musiqisi fəlsəfi-urfani dəyərlərə malikdir. Burada həm
ozan nəfəsinin, ozan kalamının intonasiyaca gücü,
ağırlığı, həm də dərviş
avazının yanğısı var. Bunu qadın səsi ilə
açıqlamaq, şərh etmək mümkün deyil, bəzi
halda lap gülməlidir. Hər bir aşıq
havasının ideya-tematik xüsusiyyətləri yalnız kişi səsi ilə şərh oluna bilər.
Xüsusən də tenorla. Qoca, pirani bir
babanın öyüd-nəsihəti, yaxud bir igidin, ərənin
nərəsi, hayqırtısı və ya ilahi haqqa
tapınmış bir dərvişin canlara od
salan naləsi, harayı kimi.
Lətif HƏSƏNOV
Təzadlar.- 2010.- 8 yanvar.-S.11.