Musa Yaqub: “Ziyalıları
orden-medalla, pulla ələ alırlar”
- Musa müəllim
haradadır Azərbaycan ziyalısı?
- İndi əsas
ziyalılardan şikayətlənirlər ki, ziyalılar millətə,
xalqa bir ağıllı məsləhət vermir, özləri
mübarizə aparmır, milləti dalınca apara bilmir. Bizim əsas
bir dərdimiz var ki, ziyalılar qabağa düşəndə
guya bunlar hakimiyyət üçün, vəzifə
üçün mübarizə aparır. Bunu belə edir ki, cəmiyyət,
qoy bu gözdən düşsün, hərəkət edə
bilməsin. Yəni əslində ağsaqqalı,
ziyalısı olmayan cəmiyyət heç cəmiyyət
deyil. İndi o ziyalılar mən bilmirəm hardadır. Təəssüflər
olsun ki, indi ziyalıları ələ alırlar, əsl
ziyalıların birini orden, medalla, birini pulla, birini münasibətlə
ələ alırlar.
- Sizə bunların
heç birini verməyiblər?
- Yox, mənim ona ehtiyacım
yoxdur. Vallah indi də heç bir şey lazım deyil.
Özüm üçün demirəm mən bu sözü.
Amma indi alanlar var da. Bir arada axı ad vermək məsələsini
ləğv etmişdilər. Ehtiyac duyulmurdu buna. Amma təzədən
hansısa ziyalımı, yazıçımı, şairimi,
qələm əhlini müəyyən ələ gətirmək,
cəmiyyətdən dövlətə çəkib gətirmək
o da o üsuldandır. Ona görə ziyalıların
çoxunu indi mən heç hiss etmirəm ki, haradadırlar.
Təəssüflər edirəm. Amma qaynar vaxtları var idi
ziyalıların. Ziyalıların çörəyini kəsdilər,
müqavimət göstərdilər hakimiyyət tərəfindən.
Onlar da hərəsi bir yerə parçalandı. Bu saat o
yüksək ziyalı həvəsi hamısının ürəyində
var, qaynayır, daşır, amma təəssüflər olsun
ki, üzə çıxanda hərəsi bir yerə pərən-pərən
olub dağılır.
- O şeyi dövlət
dövlətin ziyalıya qayğısı kimi təqdim edir.
Belə çıxır ki, əslində ziyalını
ziyalılıqdan çıxarır.
- Əslində qayğı
göstərmək lazımdır. Ziyalı da cəmiyyətin
bir üzvüdür. Mənim bir misram var:
Vallah BMT-lik deyil bu dünya.
BMT ağsaqqallıq edə bilmirsə, onda bu cəmiyyətdəki
ağsaqqallardan nə gözləyəsən?!
Ən böyük dərd
budur ki,
Sünbül-sünbül
tarladan
Bir dən sənin
olmasın.
Adın vətəndaş
olsun,
Vətən sənin
olmasın.
Cəmiyyətdə ən
böyük nüfuzu olan ziyalını bir də
görürsən ki, vətəndaş kimi də qəbul etmək
istəmirlər. Dəhşətdir bu. Ziyalıya gərək
qiymət verəsən də. Biləsən ki, bu
ziyalıdır. Yuxarıda duran kimdirsə onu duysun, hiss etsin.
Onun cəmiyyətdə xeyrini başa düşsün. Bu saat
dünyada ən böyük mənafe oyunu gedir. Mənafe
oyununda ziyalı görünmür. Biz deyirik ki, guya BMT
dünyanın ağsaqqalıdır. Hər şeyi
yatırtsın, müharibə olmasın. Amma vallah heç o
da o BMT deyil. Yenə də ədalət güc tərəfdədir,
qüvvə tərəfdədir, siyasət tərəfdə,
bic tərəfdədir. Vallah BMT-lik deyil bu dünya. BMT
ağsaqqallıq edə bilmirsə, onda bu cəmiyyətdəki
ağsaqqallardan nə gözləyəsən. Elə bil ki,
dünyanın o ölçü-biçisi itib. Bu
böyük-kiçiyə hörmət məsələsi, təşkilatlara
hörmət məsələsi, hər şeyi pul, mənafe
oyunu, mən-mən...
- Siz 1995-ci ildə millət
vəkili olmusunuz.. Siz özünüzlə hazırkı millət
vəkilləri arasındakı fərqi necə izah edərdiniz?
- Mənə sual verirlər
ki, nə əcəb sən bu dəfə namizədliyini vermədin?
Cavab verirəm ki, bu beşillikdə mən
ağıllanmışam. O birilərə dəli demirəm.
Bilirəm ki, imkan olmayacaq. Ya da artıq lüzumdan, vaxtdan
keçib. Mən elə bilirəm ki, birinci seçimlər
daha demokratik, daha odlu-alovlu idi. Amma get-gedə Milli Məclis və
deputatlar sadələşir. Yəni elə bir vəzifə
götürürlər ki, yəni beş ili ötürüm
də. Bəzən özünə xidmət
üçün. İçərisində o dövlətçilik,
qanunçuluq pozulub gedib.
- Bu 10 il əvvəl olub. Yəni
heç darıxmırsınız deputatlıq
üçün?
- Vallah yox. Heç
ömrümdə darıxmamışam. Sağ olsunlar o vaxt
seçiblər. Amma darıxmaq, təzədən mən
deputat olum - onda mənim gözüm yoxdur.
- Sizin seçkilərdə
saxtakarlıq olubmu?
- Mən şəxsən
öz dünyamda, öz vaxtımda onu hiss etmədim. Onun təhlilinə
getmədim. Amma getdiyim görüşlərdə, filanda
onların arasında çox az fərqlər var idi. Məsələn
elə yer vardı ki 100 faiz hə deyir, amma görürdüm
ki yox, təxminən 80 faizdir. Amma işin hansı güc tərəfindən
işıqlanmağımı bilmirəm.
- Demək, 100 faiz əmin
deyilsiniz. Amma hesab edirsiniz ki, yenə də seçilmisiniz.
Prezident aparatı tərəfindən
göndərilən qanunlara icazə yoxdur ki deputat dəyişdirsin.
Bu elə kökündən belə olandan sonra daha deputat neyləsin
ki?
- Bəli. O vaxt 50 faizdən
yuxarı millət gərək iştirak edəydi.
- İndi kvorum ümumiyyətlə
yoxdur.
- Ən böyük fərq
elə budur. Xalq indi istəyir səs versin, istəmir səs
verməsin. Bu olmaz axı.
- Sizcə, insanlar niyə
biganədir seçkilərə?
- İnsanlar özlərinə
əmin deyillər. Deyirlər ki mən səs verdim, vermədim,
istədikləri adam seçiləcək. Mən niyə gedirəm
seçkilərə? Yəni millət özünə əmin
olsa ki, doğrudan doğruya seçimi öz əli ilədir,
bəlkə də, belə olmaz.
- Siz necə, seçkiyə
getdinizmi?
- Mən burda deyildim seçki
günü.
- Artıq parlament
formalaşıb. Parlamentdə ənənəvi müxalifət
partiyalarından bir nəfər də yoxdur. Tənqidi fikir
söyləyən bir-iki nəfər var parlamentdə. Bu, sizcə,
nədən xəbər verir?
- Mənə elə gəlir
ki, vəziyyət gəlib o vaxta çatıb ki, elə bil ki
birpartiyalılıq seçkisidir. Yəni səs verdin, vermədin,
bu partiyadan olmalıdır. Bu, yoxsa da, belədir. Elə bil ki
dövlətlə deputat gəlib bərabərləşib.
Onun fikri nədirsə budur, bunun fikri nədirsə odur. Əslində
Prezident aparatı tərəfindən göndərilən qanunlara
icazə yoxdur ki deputat dəyişdirsin. Bu elə
kökündən belə olandan sonra daha deputat neyləsin ki?
- Necə oldu gəldik bu vəziyyətə
çatdıq? Günah kimdədir?
- Çoxunda var bu günah.
Bir nəfərin günahı deyil ki, tutasan yaxasından ki,
bunu niyə belə eləmisən? Ümumiyyətlə, axar,
cəmiyyət, ixtiyar sahibləri bu yurdu o yerə aparıb
çıxardılar. Dünyada bir dənə düz
çay yoxdur. Hamısı əyri axır. Amma biz onun əyriliyini
onun təmizliyinə, səmimiliyinə
bağışlayırıq. Təəssüflər olsun ki,
bizim insanların içində o təmizlik, o səmimilik
yoxdur. Hərə öz tərəfinə çəkəndi.
Və bu, böyük bəladır. Elə o adamlar sonra gəldi,
cəmiyyəti bu hala saldı.
- Yəqin deputat olduğunuz
müddətdə sizin də Heydər Əliyev haqqında
müsbət fikirləriniz olub?
- Yox. Mən vəsf eləməmişəm.
Vəsf eləmək lazım deyil. Belə inanırsan,
yaxşı işlərini qiymətləndirmək olar. Amma vəsf
etmək, tamamilə bir ölkə dursun, birini qaldırsın
göyün üzünə, tərif, tərif... Bizi məhv
edən elə bu xüsusiyyətdir. O da deyir mən təriflənirəmsə,
onda deməli yaxşıyam da. Onu qopara bilir millətin dilindən,
ağzından. Elə bizi uçuruma aparan yaltaqlıqdır.
Müəyyən cavanlara inanırıq, müəyyən vəzifədə
olan adamlara inanırıq. Ola bilər ki yaltaqlana, söz deyə.
Bəs ən qoca, 80-90 yaşı var, bir dənə
asılılığı yoxdur, elə durub tərif
döşəyir. Bunları məcbur edən nədir görəsən?
O nə istəyir?
Biz müstəqillik
günümüzü demokratik respublikanın yaranması
tarixindən hesablayırıq. Amma Rəsulzadəni qəbul
etmirik. Niyə? Belə şey olarmı?
- Bəlkə, təhlükəsizlik
məsələsidir?
- Onun daha nə təhlükəsizliyi?
Bu, bizi çox pis yollara aparır. Bu barədə mənim
çox yazılarım, şeirlərim var.
- Bəlkə, ölkədə
elə bir qiymətləndirmə həvəsi var? İnsanlar
istəyirlər qiymətləndirilsinlər və bundan
ötrü bu işləri görürlər. Cəmiyyətdən
qiymətini almadığı üçün hökumətdən
qiymətini almağa çalışır.
- Bəzən söhbət
edirik bir yerdə. Biri deyir, balamın xatirinə,
dolanışıq xatirinə edirəm bunu. Bu ona görə
belə edir, o da buna baxır edir. Ümumiyyətlə, qiymətləndirmək,
millətin özündə də dildə yox, ürəkdə
cəsarət lazımdır , qiymətləndirməyəndə,
bir az mübariz olanda onun qədrini bilsinlər. Təəssüflər
olsun ki xalqımızda o yoxdur. Ürəyində var. Amma
üzə çıxır ki, sən haqlı deyilsən. Rəhbərlik
qarşısında o məsələni ömründə
qaldıra bilməz. bəzən mənim ən yaxın
adamlarım mənə salam vermirlər. Ə, nə olub?
Deyirlər ki, qorxuruq vallah. Səninlə görüşərik,
mənə də ziyanı olar. Görüşməkdən
qorxursa belə dostla, belə millətlə hara getmək olar?
- Dinləyici yazır: Bir çox yazıçılar efirlərdən
hazırkı iqtidarın Azərbaycanı cənnət məkana
çevirməsindən ağızdolusu danışır.
Xalqın ziyalılara mənfi münasibəti də belə
mövqedən irəli gəlir.
- Onu danışanlar özləri
bilər. Bunlar onların mövqeyidir. Hərənin öz
sözü var. Amma bunlarında çox böyük təsiri
var. Ən inamlı ziyalılar nə cür olmalıdır, nə
fikir söyləməlidir. Deyirlər o belə deyəndən
sonra daha mən nə deyim. Belə fikirlər var.
- Yəni irəlidə gedən
insanların üzərinə daha çox məsuliyyət
düşür.
- Bəli. Həm çox
zülm düşür. Burnuna divar dəyir, əl dəyir,
yumruq dəyir, həmdə bəlkə onun arxasında duran
millət yaxşı olar. Heyf ki, durmur. Dura bilmir.
- Sizi nələr narahat edir
Azərbaycanda?
- Məni çox şeylər
narahat edir. Korrupsiya, rüşvətxorluq, meşələrin
hasara alınması, mənəm-mənəmlik – bunların
hamısı bizi narahat edir. Bərk narahat edir. Bu torpaq
hamımızın deyilmi? Burdan baş götürüb gedənlər,
xarici ölkələrdə dolanışıq axtaranlar bizim
vətəndaşlar deyilmi? Bunlar üçün necə təəssüf
etməyək? Bir misal deyim. İrandan gələn “bakkuş”u
icazə verirlər bazara çıxarmağa, amma bir dənə
kitab qoymurlar. Bütün kitabxanalar, kitab mağazaları
bağlanıldı, oldu ərzaq malları və ya başqa
şey malları. Bakıda kitab mağazaları yoxdur.
- Bunu niyə etdilər? Hərislikdənmi
etdilər bunu, yoxsa siyasət tələb etdi?
- Əslində bir az da siyasətdir.
İkincisi də kitabdan gəlir gəlmir axı. Yəni gəlirini
daha çoxaltmaq üçün. Nəfsi keçib edir onu.
Yəni kitab ona o xeyri gətirməyəcək. Amma o xeyir gələcək
xalq üçün, millət üçün, savad
üçün, cəmiyyətin inkişafı
üçün şair, yazıçı, kitab çox
müqəddəsdir. O müqəddəslik gözdən
düşüb, onu görən yoxdur.
- Dinləyici yazır: M.Ə.Rəsulzadənin
heykəllərinin yerinə Heydər Əliyevin heykəllərini
qoyurlar. Ağcabədidə Rəsulzadənin
büstünü torpağın altına
basdırmışdılar. Buna nə deyirsiniz?
- Ümumiyyətlə, Rəsulzadəyə
qarşı soyuq münasibət məni çox narahat edir. Qətiyyən
olmaz. Madam ki, biz varislik olaraq demokratik respublikanı
götürürük. Bunun da rəhbərlərindən biri
budur. Sözümüzün özünün içində də
qəribə bir paradoks yaranır. Biz müstəqillik
günümüzü demokratik respublikanın yaranması
tarixindən hesablayırıq. Amma Rəsulzadəni qəbul
etmirik. Niyə? Belə şey olarmı?
- Dinləyici yazır: Birdən
İlham Əliyev istefa verib getsə və bir ağsaqqal kimi
dövləti sizə tapşırsalar, onda siz nə edərsiniz?
- Mən ümumiyyətlə
bunu qəbul etmərəm. Hətta tapşırsalar da, mən
onu qəbul eləmərəm. Ağlım kəsən bir
adama deyərəm ki, sən apar. Çünki ədalət
kürsüsündə əyləşmək təkbaşına
çox çətindir. Amma bütün şahların
yanında müdrik şairlər, yazıçılar
saxlanılıb. Onlara ağıllı məsləhətlər
vermək üçün.
- Amma onların da
adını saray şairləri qoydular. Biabır etdilər
onları.
- Başladılar
yaltaqlığa. Düzdür, Xaqani 4-5 şeir yazdı, mədhiyyələr.
Sonra gördü bu deyil. Mən Xəqaniyə bir poema
yazmışam, “Dəyirman”dır adı. Səni gətirib
şah əməlli başlı varlı, karlı, adlı-sanlı
bir adam elədi. Şerlərini yaydı, sənə Məliküş-şüara
adı verdi. Böyük şair etdi. Bəs sən indi buna
qarşı niyə çıxmısan? Oradan
çıxıb gedib dəyirmanda işləyir. Poemada belədir.
Di işlət bu dəyirmanı. Sən demə ki elə bu
sözləri mən özümə də deyirəmmiş.
Çox çətindir. Dəyirmanı işlətmək
çətindir. Onun da suyunu kəsirlər. Görürsən
ki, arxın qurudu, hardansa kəsiblər. Di get tap gör bunu
kim kəsib. Elə bil ki, bununla məşğul olan xüsusi
adamlar var. Yəni o qoruyucular.
-
Düşünmüsünüzmü ki, bir cəhd edəsiniz,
saraya yaxınlaşasınız. Bəlkə onda dəyirmanınızın
suyu kəsilmədi.
- Vallah bu barədə mən
fikirləşməmişəm. Qətiyyən. Mən elə
yaxınam cəmiyyətimə, insanlarıma, millətimə,
xalqıma. Mən belə hiss edirəm. Mən eldən,
camaatdan da həmişə hörmət görmüşəm.
Mənə yox. Mənim yazdığıma. Şeirə, sənətə.
Qələm mənim əlimdə. İstədiyimi çap
etdirirəm. Niyə eliyim axı? Mən ürəyimin
sözünü deyirəm. Əgər şair ürəyinin
sözünü demirsə, onda nə oldu ki?
Təzadlar.- 2011.- 8 yanvar.- S.11.