Özü obalardan,sözü
babalardan
Bu yaxınlarda jurnalist dostum Savalan Talıblı Tahir Talıblının "Bu tale dediyin..." adlı şerlər kitabını mənə bağışlayıb, - imkan olduqca oxuyarsan, - dedi. Doğrusu, mən Tahir müəllimi Azərbaycan radiosunun xalq yaradıcılığı redaksiyasının baş redaktoru, "Bulaq" dədənin söz-sovuna işıq tutan və dövlət radiosuna el-oba, doğma yurd nəfəsi gətirən bir qələm adamı kimi az-çox tanıyırdım. İmkan daxilində yaradıcılığını izləyirdim Tahir bəy haqqında bir bildiyim də o idi ki, mürşüdüm Akif Səmədlə dost olublar, bir müddət bir redaksiyada çalışıblar, bir-birinə şeir ismarlayıblar. Akif Səməd Tahir Talıblının 50 illiyində dostunu belə təbrikləyirdi, həm də Tahir Talıblının əlli yaşından vahimələnirdi:
Bozqurda ulayan qurdla yaşıdsan,
Çığnanan, tapdanan yurdla yaşıdsan,
Yağışla yaşıdsan, odla yaşıdsan,
Bu nə 50 yaşdı, ay Talıfoğlu?
Altaydan addayıb, Qarsdan keçibsən,
Səbirnən ötübsən, hirsnən keçibsən,
Çoxlu günahların üstdən keçibsən,
Bu nə 50 yaşdı, ay Talıfoğlu?
Bu vahimə 50 yaşın məsuliyyətindən
gəlirdi, söz yox ki, həm
də çoxlu günahların üstündən
keçirən 50 yaşın.
özünün əlliyə
çatmaması bəlkə
də, bu qorxunun səbəbindən
idi. Nə bilmək olar. Bu şeir Tahir
Talıblı dünyasını
az-çox aça bilən, ona ünvanlanan sözüydü.
Bunu Tahir bəyi tanıyanlar da təsdiq edə bilərlər. Tanınmaqdan söz düşmüşkən onu
da deyim ki, Tahir bəyin
elə yetərincə
tanınmağı da
yoxdur. Tanınmaya heç ehtiyacı da yoxdur. Onu
tanıya da bilərsiniz, tanımaya da. çünki başını aşağı
salıb öz işində-gücündədi, necə görünəcəyi,
görünməyəcəyi heç ağlına da gəlmir. Mən bildiyimə, izlədiyimə görə,
Tahir Talıblı az yazan müəlliflərdəndi.
Bu xüsusda özü belə deyir: "Az yazıb, yaxşı yazmaq lazımdı, çox yazıb da yaxşı yazmaq olar. Amma
mən "yaxşı
yaza bilmişəm"
fikrindən çox uzağam. çünki yazı dünyanın ən ağır işlərindəndi. Söz
çox güclü rəqibdi, sözün arxasını yerə vurmaq istəyi həm də bir az yumşaq
desək, "Don-Kixot"luqdu. Sözün ucundan tutub ucuz
şöhrət ardınca
gedənlərdən deyil.
El-oba danışığı
ilə şirələnən
özünəməxsus şirin
dili ilə "A bala, dərdim o ha döy"
deyir. Doğrudan-doğruya
bu kişi dərd əhlidir. Dərdi də indi dəbdə olan dərdlərdən deyil. Dünya malında gözü yoxdu. Onun dərdlərinin
çoxu özünə
məxsusdu. Böyük
Füzuli deyirdi:
"Bu dərdlər ki, mənim vardır bəirin başınə qoysan,
çıxar kafər cəhənnəmnən, gülər
əhli-əzab oynar".
Bizim dərdlərin miqyası belədi. İndi vətənin qıraqda qalan yerləridi dərdlərimiz.
Əslində vətənin
qıraqda qoyduğumuz
yerləridi ki, bu, özünü bilən üçün ağır dərdlərdəndir.
Onu ən çox ağrıdan yurdların ağrısıdı
ki, indi nə əlimiz çatır, nə ünümüz yetir. Onun dərdləri sırasında
göz açdığı
torpaqlarıdı, loru-pəmbəkdi,
Canbağçadı. Onun
da dərdini dəvəyə yükləsən
dəvənin dizi qatdanar. Əslində bü dərd elə "türkəm"
deyən hər kəsin dərdidir. İnsanın böyüklüyü
dərdinin böyüklüyündədir, - deyirlər.
Haqlı məntiqdir! Elə sənətdə də belədir. Vaxtilə Ağamalı Sadiq Əfəni deyirdi: "Sənətin böyüklüyü dərdin
böyüklüyündən qaynaqlanır". Yəni
yükün nədi, tutumun nədi, özün də osan. Bu mənada, özünüz
müəyyən edin
Tahir Talıblı sənətinin tutumunu, həm də dərdlərinin miqyasını.
Şükür Allaha
ki, heç olmasa indi-indi dilimizə bütöv Azərbaycan kəlməsi
gəlir. Çoxları indi-indi Bütöv Azərbaycançı, Turançı
olur. Ancaq Tahir bəy hələ dağılmış
sovetin kəshakəs vaxtlarında oğlunun adını Savalan qoyub, həmişə də bu mübarizədə
olub.
Didik-didik torpağınam,
Külək salmış yarpağınam,
Güllə deşmiş bayrağınam,
Vətən, Vətən, Vətən, sənin.
Bu kiçik kitabda Tahir bəy haqqında çox şey öyrəndim. Onu narahat eləyən silsilə dərdləri də, mövzu rəngarəngliyini də, düşüncə tərzini də, milli olmağı da, yürd və torpaqcanlı olmağı da, əsli-nəcabəti də, gözütoxluğu, nəfsi də misralarındadı.
Dünya öz başına qalmışdı onda,
Bizim bir kəndçinin beş uşağı tək.
Şəhərə qaçırdı, kənd bəyənməyən,
Yurdlar qışqırırdı döş uşağı tək.
Tahir Talıblının yaradıcılığında belə spesifik və xarakteri olan şeirlər, bəndlər, misralar nə qədər desən çoxdur. Xalq şairi Hüseyn Arif xatirələrinin birində deyirdi: "Bir dəfə maral qoruğuna tamaşa edirdik. Zəng çalınan kimi marallar məlum yerə toplaşdılar. Gözətçi onlara yem verir, nəvaziş göstərirdi. Birdən həmin gözətçi: - Hüseyn müəllim, sənə bir şey göstərəcəm, -dedi. - Göstər, dedim. O, əlini alma ağacının budağına aparıb bir alma üzdü. Sonra həmin almanı marala uzatdı. Maral almanı dərhal uddu. Gözətçi başqa bir alma dərib öz dodağına vurdu, nəfəsinə toxundurdu. Sonra bayaqkı kimi almanı yenə marala uzatdı. Maral küsmüş halda başını bulayıb meşənin içinə çəkildi. Aydın oldu ki, maral nəfəsi təmizdir, yad dilə-dişə, dodağa, nəfəsə toxunan heç nəyi qəbul etmir".
Unudulmaz şairimiz Hüseyn Arif el-oba nəfəsini məhz maral nəfəsinə oxşadırdı. Tahir Talıblının həmişə diri və duru şeirləri yadıma bu xatirəni saldı. Beləcə də Azərbaycan radiosunda "Bulaq" verilişini ərsəyə gətirməsi səbəbindən şeirlərinin axarında həmişə aydınlıq, təmizlik, bakirəlik hiss olunur.
Daşa tutdum, daş oxudu oxumu,
Səsləndirdi babaların ruhunu.
Yozammıram bir naqafil yuxunu,
Dərviş babam, güman məni qorxudur.
Qaya kimi sərt qalasan-arxasan,
Ürəyimə daman məni qorxudur.
Şairin bir sözünü yazımın bu yerinə gətirmək istərdim. Deyir ki, "Sevgi
əbədi olandı,
ömrün boyu can atdığın, amma yetişə bilmədiyindi".
***
Yurd T.Talıblının əbədi
sevgilərindəndir. Arzu edək
ki, bu sevgisinə
qovuşa bilsin, nisgillər sona çatsın. "üzündə-gözündə
min illik işıq"
(Akif Səməd) gəzdirən şairin bütün mövzulara sufi baxışlarla
yanaşması yaradıcılığına
ədəbi yaşarılıq
verir. Tahir Talıblının şeirlərində mən
Tufarqanlı Abbasdan, Tikmədaşlı Xəstə
Qasımdan, Sarı Aşıqdan, Dədə
Ələsgərdən üzü
bəri gələn qədim bir ruh görürəm.
Necə deyərlər, onuncu babamın ruhunu. Bax indi unutduqlarımızdan,
gen düşdüklərimizdən
biri də həmin o ruhu bizə çatdıran poeziyadan, sözdən gen düşməyimizdir.
Bizi o ruha qovuşduran sözün haqq yoluna gəlməyimiz indi hava-su qədərindədi.
Sözümü şairin
sonuncu şeri ilə yekunlaşdırmaq
istəyirəm:
Qaşımıznan göz arası
Olumuna, qalımına şükür.
Gecəynən gündüz
arası
Gediminə, gəliminə şükür.
Bir az çalpaşıq
veribsən,
Suynan, işıqnan
veribsən,
Dəryadan bir qaşıq veribsən,
Bir qaşıq elminə şükür.
Baxt yazdığın
baxtsız olmur,
Taxt yazdığın
taxtsız olmur,
Ölüm heç
vaxt vaxtsız olmur,
Vaxtlı-vaxtsız ölümünə şükür.
Həmid Ormanlı (Qaralov)
Təzadlar.- 2011.- 22 yanvar.- S.14.