"Kitabı
çıxanda sevinməyə
qoymadılar Akif Səmədi..."
Həmid Ormanlı: "Aşıq
sənəti əsl mahiyyətindən aralanmaq
təhlükəsi ilə
üz-üzədir"
Yazar-araşdırmaçı Həmid Ormanlının "Təzadlar"
qəzetinə müsahibəsi
- Həmid
bəy, bu gün cəmiyyətimizdə
milli düşüncənin
formalaşmasında və
inkişaf etməsində
aşıq ədəbiyyatının
rolunu necə dəyərləndirirsiniz?
- Əvvəla,
onu deyim ki, aşıq ədəbiyyatı xalqımızın
estetik gözəllik xəzinəsidir. Bu ədəbiyyat
vasitəsilə neçə-neçə
nəsillərin, dövrlərin
mənəvi təcrübəsi
cilalanıb, durulub, el
şüurunu, milli düşüncəni inkişaf
etdirib. Tarixən aşıq ədəbiyyatı
elin-obanın istəklərinin
həyata keçirilməsi
üçün insanların
ilham mənbəyi, tutalğac yeri olub. Hesab edirəm
ki, aşıq ədəbiyyatı bu gün də öz sözünü deyir. Dağılmış
sovetlərin vaxtında
onlarla dissident aşıqlarımız
olub. Cənubi Azərbaycanda aşıq ədəbiyyatının və
sənətinin hünəridir
ki, dilimizi diri və duru,
milləti isə tətikdə saxlayır. Elə olmasaydı, Azərbaycanın cənubunda
12 aşığı birdən
fars rejiminin zindanına atmazdılar. Adamı yandıran odur ki, bir
mən və Məhərrəm Hüseynlidən
başqa heç kəs səsini belə çıxarmadı.
- Hazırda
Azərbaycanın hansı
bölgəsində aşıq
sənətinin inkişafı
daha çox müşahidə olunur?
- Reallıq
budur ki, bu gün ən
çox inkşaf Azərbaycanın güneyində
müşahidə olunur.
Narahatçılığım isə öləziməkdə
olan Dərbənd aşıq mühitindəndir.
Bizdə isə aşıq sənəti, demək olar ki, öz əzəli,
əsl mahiyyətini itirmək təhlükəsi
ilə üz-üzədir.
Adını oxucuya qısqandığım bir
xanım aşığımızın
(Hərçənd ki,
qadından aşıq
olmaz düşüncəsini
bölüşürəm - H.O.) dili ilə desək,
bu tayda aşıqların sənəti,
sazı, sözü ancaq "pivəynən paydyot". Təbii ki, beş-üç istisnalar olmaq şərtilə.
- Yüz
il öncəki aşıq məktəbi ilə bugünkü aşıq məktəbi arasında fərqli xüsusiyyətlər çoxdurmu?
- Fərqli
xüsusiyyətlər yerlə-göy
qədərdir. Misal üçün, ustad-şəyird
ənənəsi demək
olar ki, itib-batıb. Sənətə
yeni gələnlərin
əksəriyyəti kasetdən
öyrənənlərdir. Dastançı aşıqlar
olub. Dastançılıq
da aşıq sənətinin canının
cövhəri sayılır.
Aşıqları söylədikləri
dastanlarla tanıyırdılar.
Təəssüf ki, indikilərin repertuarında
bunlar yoxdur, əvəzində, varlını
öyən-kasıba dəyən
şeirlər oxuyurlar.
İndiki aşıqların
geyiminə fikir verin, abırlı-ismətli
insanların, kənd-kəsək
adamlarının ətini
ürpəşdirən libaslardır.
Libas da ki, elə-belə şey deyil. İnsanın mahiyyətini
təyin edən elementlərdən biridir və s. onlarla bu cür fərqli
cəhətlər var. Yaxşısı
budur, çoxunu deməyim, necə deyərlər, qoy qazan örtülü qaynasın.
- Maraqlıdır,
Türkiyədə ozanların
arxasında böyük
kütlə dayanır.
Yəni ozanlar cəmiyyətin milli-mənəvi
ruhunun qidalanmasında,
milli düşüncənin
yayılmasında, vətənpərvərlik
ideyalarının aşılanmasında
əvəzsiz rol oynayır. Etiraf edək ki, bizdə
belə deyil. Ən azından, Ozan Arif, Aşıq
Səfai və digər adını çəkmədiyim ozanların
isimləri bütün
türk dünyasında
məşhurdur.
- Bəs
bizim Araz Elsəsi hara qoyaq? Azmı olub Araz Elsəsin,
eləcə də digər aşıqlarımızın
konsertinə bilet tapmamışıq. Yaxşı
yadımdadır, neçə
dəfə Araz Elsəsin konsertini İran səfirliyinin təzyiqi ilə yarımçıq kəsdilər.
İran bu gün də həmin gücünü hicab məsələsində
göstərir. Türkiyədə
isə millətin xidmətində duran yaşı əsrə çatan oturuşmuş bir demokratik dövlətçilik təcrübəsi
var. Aşığın ekran-efir,
disk buraxdırmaq problemi
yoxdur. "Vətən"
kimi sırf aşıq sənətinin
təbliği ilə məşğul olan baxımlı telekanalları
var. Bəs bizdə...
biz də dünən-srağagün
dövlətmizi bərpa
etmişik...
Bir də bir məsələ də var ki,
bizim indiki gəncliyin ümumi mədəni səviyyəsi
də o qədər ürəkaçan deyil. Əyri oturaq-düz danışaq, sənətin
və sənətkarın
lazımınca qavranılmasında
və düzgün qiymətləndirilməsində tamaşaçı şəxsiyyətindən,
onun zövqündən,
ruhundan, qanından, mədəni səviyyəsindən
də çox şey aslıdır.
- Aşıqlardan
ən çox kimi dinləyirsiniz?
-
Bu gün usdad aşığımız Əli
Quliyevin sənətinin
bala-bəhməzə dönən
vaxtıdır. Eləcə
də bəynişan qırımından, ağayana
duruşundan, şirin
söhbətindən, qos-qoca
çalğısından və
ifasından, türk dünyasının böyük
ozanı Hüseyn Saraçlının son şəyirdi
Murad Kövrəyin tayı-bərabəri yoxdur.
Aşıq Cahangirə,
Tərmeyxan Qasımlıya,
Qərib İncəliyə,
Şaiq Kəmərliyə,
Nazim Əsədoğluna,
Firdovsi Mülkülüyə,
İlham Astanbəyliyə,
Əşrəfə, İmamalıya,
bir də gənc aşıq dostlarımdan Şəhriyara,
Raminə, Sənana, Astanbəyli Samirə (ona da "Dimok"
deməsən, kəndlərində
heç kim tanımayacaq) qulaq asmaqdan doymuram.
- Azərbaycan
Aşıqlar Birliyinin
maliyyə dəstəyi
ilə işıq üzü görən Musa Nəbioğlunun müəllifi olduğu
"Ozan-aşıq dünyası"
fotoalbom-kitabı qalmaqala
səbəb oldu. Siz kimin haqlı
olduğunu düşünürsünüz?
- Həmin
fotoalbomla mən də tanışam. Layihənin rəhbəri hörmətli xalq şairimiz Zəlimxan Yaqub, rəyçilər isə ünlü alimimiz professor Məhərrəm
Qasımlı ilə filologiya elmləri namizədi Elxan Məmmədlidir. Düzdür,
kitabda bəzi xırda-para nöqsanlar var, ancaq tənqidlər
heç də xoş niyyətli deyil. Görünür, hələ də görülən işlərə
qara yaxmağı tərgidə bilmirik. Əsas odur ki, güllə də tanışdır, lülə də.
- Xeyli vaxtdır ki, mərhum Akif Səmədin şeirlər
kitabının nəşrinə
çalışırsınız. İnşallah, oxucuları
nə vaxt sevindirməyi düşünürsünüz?
- Kitabı
tək mənim yox, Akif Səmədin
bütün dostlarının
yaxından qatqısı
sayəsində ərsəyə
gətirməyi düşünürük.
İnşallah, bir tərslik olmasa, ay yarım ərzində kitabı oxucuların ixtiyarına verəcəyik.
Daşın ovucuna bir toxumluq dən
düşüb, ya şitil. Dolu döyür, külək əyir, qar üşüdür, bürkü
tövşüdür. Ancaq
bitir bu ağac. Nələr çəkə-çəkə, böyüyür bu ağac. Allah kəsməsin
elə böyüməyi.
Daş ayağından
çəkir, kökünü
əzir, bulud başından basır, ağ yel sağa
əyir, qara yel sola. Qırır
budaqlarını, tökür
çiçəklərini. Bax, o ağac mənəm deyirdi, bütövləşmiş türk
aydını, mürşüdüm
şair Akif Səməd. 34 yaşıma
bir kitab əta etdilər. Səhifələrini enindən
kəsdilər, uzunundan
aldılar, sayını
azaltdılar. Tirajının
üstündə əsdilər,
əsdilər, nəhayət,
kəsdilər. Bax, o mənim kitabımdı deyirdi, mürşüdüm
Akif Səməd.
Yazıçılar Birliyində
dedilər, kitabın çıxmayıb, üzv
ola bilməzsən. Nəşriyyatda dedilər,
Yazıçılar İttifaqının
üzvlərinin kitabını
çap edirik ancaq, deyirdi Akif Səməd. Heç vaxt kitabı çıxanda sevinməyə qoymadılar
Akif Səmədi. Mənim hər yeni çap olunan kitabım yalnız oxucularımın
sevinci üçündür
deyirdi. İndi də biz Akif sevərlər Akif Səmədin ruhunu sevindirmək istəyirik. Azca da olsa
ruhunu sevindirə biləcəyiksə, bərəkət.
Elnur Eltürk,
"Təzadlar" qəzetinin
xüsusi müxbiri
Təzadlar.- 2011.- 25 yanvar.- S.14.