Aşıq sənətini
yiyəsiz görənlər...
Lətif Həsənov:
"Vəzifələri yalnız aparıcıların SMS
çağırışına "Amin!" deməkdir"
Tədqiqatçı Lətif Həsənovun
"Təzadlar"a müsahibəsi
- Lətif
müəllim, bildiyiniz kimi, yeni "Aşıq
yarışması" keçirilir və "Lider"
kanalı vasitəsilə yayımlanır. Sizcə, belə
bir yarışma aşıq sənətinə nə verə
bilər?
- Əvvəla,
bu, yarışma deyil. Bu bir çox gənc
aşığın da cəlb edildiyi şou xarakterli bir
prqoramdır. O cümlədən də, aşıq sənəti,
xüsusən də aşıq musiqisi
ifaçılığı ilə heç bir bağlılığı
və aşıq sənəti haqda adi anlayışı belə
olmayan insanların qatıldığı bir şoudur. Sadəcə
olaraq, ola bilsin ki, buradakı istər təşkilatçı,
istərsə də "fəxri qonaq" qismində dəvət
olunan insanların bəziləri hansısa bir aşıq
bölgəsindəndir. Yəni onlar aşıq sənəti
haqqında regional səciyyəli adi elementar təsəvvürə
malikdirlər. Yaxud, bəziləri, sadəcə, saza, sözə,
şeirə, bir sözlə, folklora meylli insanlardır. Bu
insanlar arasında peşəkar qaydada aşıq musiqisi
ifaçılığı haqda dəqiq söz deyə biləcək
mütəxəssis yoxdur. Əslində belə bir mütəxəssisə
heç ehtiyac da duyulmur. çünki burada digər musabiqələrədən
("Muğam", "Xalq mahnısı", "Estrada
ulduzu") fərqli olaraq, heç bir normativ tələb
olunmur. Belə ki, ifalar qiymətləndirilmir.
İfaçı tam sərbəstdir, o, istədiyi
mahnını seçib, istədiyi formada oxuya bilər.
Qısası, burada hər şeyi SMS həll edir. Məhz
başlıca məqsəd də budur. Yəni rəhmətlik
Molla Nəsrəddin demişkən: "Dava yorğan
davasıdır". İndi özünüz deyin, belə bir
yarışma və ya deyişmə aşıq sənətinə
nə verə bilər?
- Axı
münsiflər masasında oturanlar var...
- Bu, sadəcə,
auditoriyada digər müsabiqələrə zahiri bir
oxşarlıq yaratmaq üçündür. Dediyimiz
kimi, onlar "fəxri qonaq"lardır. Vəzifələri
isə yalnız aparıcıların SMS
çağırışına "Amin!" deməkdir.
Onların imkanı olsaydı, bu səviyyədə
bir muğam müsabiqəsi də keçirərdilər, yəni
kanalın öz təşəbbüsü ilə. Ancaq muğam sənətimizin bu gün necə
qorunduğunu və necə inkişaf etdirildiyini yaxşı
bilirsiniz. Bu gün muğam
ifaçılarından, onu tədris edənlərdən dinləyicilərə
qədər hər kəs onun mühafizəçisidir.
Yəni bu meydana girmək o qədər də
asan deyil. Məlumdur ki, muğamı dəyərləndirmək
üçün konkret elmi meyarlar var. Bu baxımdan, müsabiqələrdəki
ifalara da məhz bu aspektdən yanaşmaqla qiymət verilir.
Bunları bilmədən bu sahəyə baş
vurmaq əsla mümkün deyil.
- Bəs
aşıq sənətində?
-
Aşıq sənətində belə bir qoruyucu funksiyanı
Azərbaycan Aşıqlar Birliyi yerinə yetirir. Bildiyiniz kimi, AAB-nın sədri, sevimli xalq
şairimiz Zəlimxan Yaqub xeyli vaxtdır ki, müalicədədir.
AAB isə özü elə bir səlahiyyətə
və imkana malik deyil. Ona görə də bu gün
"Aşıq yarışması" keçirənlər,
ekranlarda özünü aşıq adlandıraraq, hər
cür bayağı hərəkətlər edənlər, sadəcə,
hazırda bu sənəti yiyəsiz görənlərdir desək,
heç də səhv etmiş olmarıq.
- Nə əcəb,
aşıq sənətinin alim və tədqiqatçıları
bu sənətin təəssübünü çəkmirlər?
- Çox
təssüflər olsun ki, bu sənətlə bağlı fəaliyyətləri
olan heç bir kəs,
o cümlədən də aşıqların
özləri bu gün bu sənəti qorumaq iqtidarında
deyillər. Daha dəqiq desək, onların əlindən
bu sənətdən bəhrələnmək və ya yeri gəldi-gəlmədi
kimlərisə tərifləməkdən başqa heç nə
gəlmir. Lakin bütün bunlarla yanaşı, burada
daha zəruri olan bir səbəb də var. Məsələ
ondadır ki, bu gün aşıq musiqisi
ifaçılığı onun norma və
tələbləri, ənənəvi və professional dəyərləri
haqda dəqiq və aydın bir məlumat yoxdur. Ona
görə də bir ifa nümunəsini qiymətləndirərkən
hamı ona eyni mövqedən yanaşa bilmir. Daha doğrusu, hər kəs özünün və
ya mənsub olduğu bölgənin münasibətini əsas
tutur. Elə bu səbəbdən bir
aşığın ifası bir bölgədə yüksək
qiymətləndirildiyi halda, digər bir bölgədə
tamamilə inkar edilir. Ona görə də bu gün Azərbaycanda
neçə aşıq bölgəsi, hər bölgədə
neçə rayon inzibati ərazisi, hər rayonda neçə
kənd, hər kənddə neçə məhəllə
varsa, aşıq musiqisində də o qədər "ifa
yolu" anlayışı ortaya çıxır. Belə olan halda isə, aşıq hər bir
havanı istədiyi bir formada oxumaq imkanı tapmış olur.
Bunun yanlış olduğu isə ona sübut
edilə bilmir. Uzaq başı, aşıq
"bizdə bu havanı belə oxuyurlar, mən də
ustadımdan belə öyrənmişəm" deyir. Ən dəhşətlisi odur ki, bu gün ən
mötəbər təhsil ocaqlarında aşıq musiqisi məhz
bu cür pərakəndə və qeyri-dəqiq formada tədris
edilir. Yəni bu təhsil ocaqlarında
aşıq musiqisi ifaçılığının
bugünkü qeyri-qənaətbəxş səviyyəsini
inkişaf etdirilmək əvəzinə, olduğu kimi davam
etdirilir. Nəticədə, bu qeyri-müəyyənliklər
istənilən bir şəxsin aşıq sənəti
haqqında fikir yüyürtməsi, o cümlədən sənətlə
bağlı verilişlərdə, tədbirlərdə
aparıcılıq etməsi üçün imkan yaradır.
- Bəs
aşıq müsabiqələrində ifalar necə qiymətləndirilməlidir?
- Digər
müsabiqələrdə muğamlar, xalq, estrada
mahnıları necə qiymətləndirilirsə, məhz elə.
Yəni ənənəvi aşıq musiqisi
ifaçılığının ən zəruri norma və tələblərinə əsaslanmaqla
geniş, əhatəli təhlili ilə birgə. Havacatın melodik və ritmik quruluşu, lad
xüsusiyyətləri, obrazlı, ideya, emosional məzmunu və
buna uyğun müvafiq oxu intonasiyaları, həmçinin
instrumental hissələrdəki harmonik dəyərlər və
s. çoxsaylı, zəruri şərtlər əsas
götürülməklə. Bir sözlə,
ifadakı hər bir üstünlük və ya qüsur konkret
arqumentlərlə sübut edilərək ifaçının
özünə və tamaşaçıya
çatdırılmalıdır. Təbii
ki, bu cür təhlillər həm də
tamaşaçıların aşıq musiqisi
ifaçılığı haqqında təsəvvürlərini
zənginləşdirər və bütün
baxışları bir məcrayə yönəldər. Necə ki, biz bu cür maarifləndirici prosesləri
digər müsabiqələrdə, xüsusən də
"Muğam müsabiqəsi"ndə dəfələrlə
görmüşük.
-
Aşıq sənətində də belə bir inkişaf
mümkündürmü?
- Əlbəttə, mümkündür. Sadəcə,
bu, bir qədər çətin və uzun sürəcək
bir prosesdir. Ona görə də bu məsələ
həllini gərək tədricən tapsın. Məsələ
ondadır ki, bu gün aşıq sənəti ilə
bağlı bilavasitə fəaliyyətləri olan
üç yaradıcı qrup var: aşıqlar, musiqiçilər
və folklorşünaslar. Təəssüflər
olsun ki, aşıqlarımız, ümumiyyətlə, musiqi
ifaçılığı, musiqiçilər isə
aşıq musiqisinin ənənəvi dəyərləri
haqqında o qədər də dərin məlumata malik deyillər.
Məsələn, siz indiyəcən heç
görmüsünüzmü ki, bir musiqiçi alim bir dəfə
efirə çıxıb aşıq musiqisi
ifaçılığı haqqında danışsın, təkliflər
irəli sürsün, tövsiyələr versin? O ki qaldı
folklorşünas alimlərimizə, onların da fikirləri
bildiyiniz kimi əsasən aşıq ədəbiyyatına,
dastana, şeirə yönəlir. Nəticədə,
bu qruplar arasında arzuolunmaz bir boşluq yaranır. Bir qədər təzadlı şəkildə desək,
aşıq musiqisi ifaçılığının
inkişafının "açarı" da məhz həmin
boşluqda qalır. Elə bu səbəbdəndir
ki, bu gün müxtəlif verilişlərdə, müzakirələrdə
aşıq musiqisi ilə bağlı ortaya çıxan
bütün suallar bir qayda olaraq cavabsız qalır. Yəni bu sualları nə aşıq, nə
musiqiçi, nə də folklorşünas cavablandıra
bilir. Məsələn, "Mədəniyyət"
kanalının "Musiqi xəzinəsi" verilişində
hörmətli professor Məhərrəm Qasımlı dəfələrlə
bu cür eyni suallarla məclisin qonaqlarına müraciət
etmiş, hər dəfə də suallar cavabsız
qalmışdır. Onu da qeyd edim ki, bu qonaqlar
arasında aşıq da vardı, musiqiçi də,
folklorşünas da.
- Həmin
suallardan hansılarını misal göstərə bilərsiniz?
- Suallar
çox idi. Məsələn, "Dilqəmi"
və "Ruhani" havalarında misra bölümləri nə
ilə bağlıdır?" Və ya
"Aşıq havalarının hansı yerində zəngulələrdən
istifadə edilməlidir". Yaxud,
"Solo-saz ifaçılığı ilə
özünü müşayiət prinsipləri
arasındakı fərqlər hansılardır?" və s.
-
Aşıq sənətində inkişafa nail olmaq
üçün nədən başlamaq lazımdır?
- Öncə
Ulu Tanrıdan sevimli şairimiz Zəlimxan Yaquba can
sağlığı və uzun ömür arzulayıram. İnşallah, Zəlimxan müəllim
sağaldıqdan sonra yeni bir layihə ilə ona müraciət
edəcəm. Təklif edəcəm ki,
AAB-də ayda bir və ya bir neçə dəfə dəyirmi
masa keçirilsin. Buraya aşıq sənəti,
xüsusən də aşıq musiqisi
ifaçılığı ilə bağlı fəaliyyəti
olanlar, alimlər, tədqiqatçılar, müxtəlif tədris
ocaqlarında dərs deyən müəllimlər, səhnələrdə,
tele-radio verilişlərində aşıq sənəti ilə
bağlı söhbət açan, fikirlər bildirən, həmçinin
dövrü mətbuatda çıxışlar edən, qələm,
söz sahibləri, ən başlıcası isə
özünü ustad sanan bütün aşıqlar dəvət
edilsin. Məhz bu insanların iştirakı ilə
"Aşıq musiqisi ifaçılığı"
mövzusunda müzakirələr keçirilsin. Burada müəyyən ifa nümunələri
göstərilsin və iştirakçıların hər
biri bu ifalara ayrı-ayrılıqda münasibət bildirsin.
Daha doğrusu, hər bir iştirakçı tərəfindən
bu ifalar ayrı-ayrılıqda təhlil edilsin. Təbii ki, əgər iştirakçı bunu
bacarırsa. Əks halda, həmin
iştirakçı məclisdən kənarlaşdırılmaqla
AAB tərəfindən ona bir daha aşıq sənəti ilə
bağlı müzakirələrə, diskussiyalara, o cümlədən
də müsabiqələrə qatılmamaq tövsiyə
olunsun. Yəni bu seçimdə hər kəsin
mövqeyi, elmi dərəcəsi, titulu nəzərə
alınmadan onun aşıq musiqisi
ifaçılığı haqqında konkret bilgisi üzə
çıxarılsın. çünki
bu gün insanlarda aşıq musiqisi
ifaçılığı haqqında yanlış təsəvvürlər
yaradanlardan biri də məhz bu adların, titulların
daşıyıcılarıdır. Məhz
titullarına görə xalq onlara daha çox inanır və
onların verdiyi hər bir informasiyanı həqiqət kimi qəbul
edir. Bir sözlə, bu cür dəyirmi masaların
keçirilməsi bir tərəfdən ifalara dəqiq qiymət
verə biləcək insanların, digər tərəfdən
isə bu sahədə istinad edilən konkret normativ
meyarların müəyyənləşdirilməsində
böyük rol oynayar. Bununla da yaxın gələcəkdə
muğam sənətimizdə olduğu kimi, möhtəşəm
bir "Aşıq müsabiqəsi"nin
də keçirilməsi üçün əsaslı zəmin
yaranmış olar. Əminliklə deyə bilərəm ki,
dövlətimizin, xüsusən də Mehriban xanım Əliyevanın
aşıq sənətinə qayğısı, eləcə
də AAB-nın sədri Zəlimxan Yaqubun özünün bu
sənətə olan sonsuz məhəbbəti və fədakarlığı
sayəsində baş tutacaq belə bir müsabiqə
aşıq sənətimizin inkişafı tarixində yeni bir
mərhələnin başlanğıcı olar. Aşıq sənətinin istər bu gün, istərsə
də nə vaxtsa inkişaf mərhələsini keçməsi
labüddür. Çünki ilk növbədə,
sağlam bir mühit yaratmadan bu sənəti inkişaf etdirmək
mümkün olmayacaq. Ona görə də
böyük bir inkişaf prosesinin ilkin mərhələsi
olaraq, belə bir etap nə qədər tez keçilsə, digər
mərhələlərin də icrası üçün daha
tez imkan və zərurət yaranmış olar. Məhz o zaman aşıq sənətinin inkişaf
edərək, muğamın inkişafı səviyyəsinə
qalxmasının şahidi olarıq.
Elbar ŞİRİNOV
Təzadlar.- 2012.-
6 aprel.- S.15.