Yazmaya bilməzdim
Əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünas Ziyadxan
Əliyevin "Sənətin Məcnunu" kitabı
haqqında...
"Sənət
tarixində hökm sürmüş
və sürməkdə olan heç bir cərəyanı
xoşlamıram. Mənim üçün
ən yaxşı cərəyan, sənətkar qəlbinin səsidir..."
Səttar Bəhlulzadə
Təsviri sənətimizin
müxtəlif sahələrinə aid
çoxsaylı elmi və publisistik
məqalələrin müəllifi olan əməkdar
incəsənət xadimi Ziyadxan
Əliyevin "Sənətin Məcnunu"
kitabını müəllifin
yaradıcılığının ən yaddaqalan
əsəri hesab etmək olar.
Bu kitab sözün əsl mənasında sənətsevərlərin
stolüstü kitablarından biridir. Gənc bir sənətşünas
kimi mən də demək olar
ki, bu dəyərli
kitabı hər dəfə oxuyanda Səttar
Bəhlulzadə yaradıcılığı haqqında yeni bir əsəri öyrənmiş
oluram. Ziyadxan Əliyevin
"Sənətin Məcnunu" kitabını açan zaman hər dəfə
müəllifin kitabı mənə verən zaman
yazdığı avtoqrafı oxuyuram:
"Gələcəyinə böyük ümid bəslədiyim əqidə dostum Samirə müəllifdən xoş arzularla...".
Sənətşünas
hələ Səttar Bəhlulzadə ilə ilk
tanışlığından başlayaraq
dahi rəssamla canlı ünsiyyətləri
və 30 ildən çox
apardığı gərgin axtarışları nəticəsində
"Sənətin Məcnunu" kitabını ərsəyə
gətirmişdir.
Əməkdar
incəsənət xadimi, sənətşünas
Ziyadxan Əliyevin "Sənətin Məcnunu"
kitabı xalq rəssamı Səttar Bəhlulzadənin
həyat və yaradıcılığından bəhs edir. Səttar Bəhlulzadə təkcə sənətin
deyil, ölkəmizin əsrarəngiz təbiətinin,
tarixi keçmişinin,
poeziyasının, folklorunun, adət-ənənəsinin
məcnunuydu. Dağlar, dərələr,
laləli düzlər, Kəpəz, Murov,
Xəzər, kəndlər, obalar, tənha
bir ağac, uçan quşlar, bir sözlə, gözəl olan
hər şey onun Leylisi idi. Səttar
doğma Azərbaycanımızı
qarış-qarış gəzən, onun
hər oymağında, oylağında, dağında, dərəsində,
Quzeyində, Güneyində bir məna tapan, gördüklərini ruhuna,
yaddaşına köçürüb sonra misilsiz tablolar yaradan dahi bir rəssam idi.
Azərbaycan
incəsənət tarixində S.Bəhlulzadənin həyat və
yaradıcılığına həsr edilmiş
kitabları ötəri şəkildə belə nəzərdən
keçirsək, deyə bilərik ki,
indiyədək sənətkara layiq səviyyədə
kitab çap edilməmişdi. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin dəstəyi
ilə işıq üzü görmüş "Sənətin Məcnunu"
kitabı bu sahədə görülmüş
işlərdən ən uğurlusu olmaqla əlamətdar hadisələrdən biri kimi qeyd
olunmalıdır. Qeyri-adi həyat
yaşamış S.Bəhlulzadənin əsərlərinin
bitib-tükənməyən enerjisi, ideyalarının
ölməzliyi insanı bu şəxsiyyət
haqqında oxumağa, öyrənməyə,
maraqlanmağa vadar edir. Sənətkarın həyat və
yaradıcılığını əhatə edən
müxtəlif məsələlər barədə sənətşünas
Ziyadxan Əliyev kitabda
ayrı-ayrı bölmələrdə geniş,
maraqlı məlumatlar verib. "Sənətin Məcnunu" kitabının
"Proloq" hissəsində müəllif
rəssam barəsində qeyd edir ki,
"Sağliğında canlı əfsanəyə dönən
və vəfatından sonra əsərləri
sənət xiridarları arasında əlbəəl gəzən,
adı dillərdə dolaşan, doğma Azərbaycan təbiətinə vurğunluğu ilə həm də "Sənətin
Məcnunu" ayaması qazanan rəssamın
alın yazısının ifadəsi olan ömür yolu əslində,
çox şirin bir nağıla bənzəyir. Bu həm də
fizioloji mənada gələcəyin dahisi üçün faciəli
hökmlə başlanan həyatını
və təkliyə məhkum olunmasını son
dərəcə qeyri-adi yaradıcılığı
ilə sonrakı illərdə sənət
qayğıları burulğanında "əridə bilməsini"
əks etdirən və sonu təntənə
ilə bitən Səttar nağılıdır".
Ziyadxan Əliyev "Sənətin Məcnunu"
kitabında "Rəssamın
həyat və yaradıcılıq yolu", "Rəssamın qrafik
irsi", "Füzuli
poeziyası... Səttar dünyası",
"Səttar Bəhlulzadə sənətkarlığı",
"Səttar fəlsəfəsi", "Süslənmiş
rənglərin poetikası", "Səttar Bəhlulzadə
yaradıcılığında tarixilik",
"Rəssamın gündəlikləri", "Səttar Bəhlulzadə
sənət haqqında", "Səttar Bəhlulzadə
haqqında fikirlər", "Səttar ömrü xatirələrdə",
"Səttar Bəhlulzadəyə ithaflar"
(şeirlər), "Səttar Bəhlulzadəyə ithaflar" (tablolar, heykəllər),
"Söz adamlarını
duyğulandıran sənətkar",
"Şamaxının qonağı", "Əbədiyyətə
qovuşan anlar",
"Səttar əliaçıqlığı", "Səttar
hazırcavablığı", "Səttar Bəhlulzadənin
əsərlərinin siyahısı", "Səttar Bəhlulzadənin
ömür yolu"
bölmələrində sənətkar haqqında ətraflı
məlumat verib. O, sadalanan
bölmələrdə sənətkarın həyat və
yaradıcılığına müxtəlif prizmalardan
yanaşaraq son nəticədə
Səttar sənətinin böyüklüyünü
oxucuya çatdıra bilib.
Kitaba rəssamın
yaradıcılığı haqqında ingilis
və rus dillərində də qısa məlumat
əlavə olunub.
Əməkdar inəcəsənət
xadimi Ziyadxan Əliyev
Sənətin Məcnunu kitabını elmi
və bədii üslub xüsusiyyətlərinin
sintezindən istifadə etməklə xalq
danışığına yaxın, poetik
bir üslubla qələmə
alıb. Müəllifin S.Bəhlulzadə ilə müxtəlif
vaxtlarda, müxtəlif yerlərdə birgə
olması ona sənətkarı daha yaxından müşahidə etmək
imkanları qazandırıb. S.Bəhlulzadənin
ən gərgin və ən xoş məqamlarında
keçirdiyi hisslər, onun
necə hazırcavab olduğu, nə dərəcədə
sadə həyat yaşadığı, sənət barədə
dolğun fikirləri müəllifin əyani
ünsiyyəti, müşahidələri nəticəsində
oxucuya çatdırılıb.
Sənətin
Məcnunu" kitabında "Rəssamın həyat və
yaradıcılıq yolu" bölməsində
Səttar Bəhlulzadənin həyatının ən önəmli
sahələri, təhsil aldığı illər və
yaradıcılığının önəmli sahələri
öz əksini tapmışdır. Sənətşünas bu bölmədə rəssamın təhsil
aldığı illərdə naturadan
çəkdiyi bir çox
çılpaq insan fiqurları göstərməklə
sübut edib ki, Səttar mənzərə ilə
yanaşı, həm də düzgün insan fiqurları da çəkmişdir.
Müəllif Səttar Bəhlulzadənin ilk
dəfə V.İ.Surikov adına Moskva Rəssamlıq İnistutunda
təhsil aldığı zaman qiymət
kitabçasını şəxsi kolleksiyaların birindən
əldə edmişdir. Sənətşünas
qeyd edir;
"1934-1940-cı illərdə qırx səkkiz dəfə bilik sınağından keçən Səttarın
cəmisi üç dəfə "əla"
alması müəyyən mənada diqqətimizi çəkdi.
Belə ki, o,
bu "beş"ləri "Anatomiya" və "İncəsənət
tarixi", bir də
"Marksizim-leninizimin əsasları"
fənlərindən alıb... Əslində bu
beşlərin hər biri Səttar barəsində
müxtəlif fikirlərdə olanlar üçün kifayət qədər düşündürücüdür.
Xüsusilə də rəssamın mənzərə
janrına meyilliyinin onun
anatomiyanı zəif bilməsi ilə əlaqələndirənlər
üçün... Elə Səttarın kitaba daxil edilən natura rəsmləri və çoxsaylı qrafik əsərləri də onun
rəsmetməyə kifayət qədər yiyələndiyini əyani
nümayiş etdirir"...
Kitabda "Rəssamın qrafik
irsi" adlı bölmədə rəssamın
müxtəlif zamanlarda çəkdiyi bir çox qrafik əsərləri toplanmışdır.
Səttar Bəhlulzadənin rəsm əsərləri
klassik bitkinliyindən başqa
özünün qeyri-adi
ritmi, cəsarətli işıq-kölgə
həlli, improvizə gücü, səmimiliyi
ilə diqqət çəkir. Əgər rəssamın
tabloları onun rəngkar sənətkarlığının
kamilliyini əks etdirirsə, qrafik işləri isə sənətkarın
linear-xətti rəsmetmə sahəsində əlçatmaz olduğunu nümayiş etdirir. Ziyadxan Əliyev rəssamın
qrafika irsindən bəhs edən zaman qeyd edir
ki, "Bizə elə gəlir ki, heç bir əsərində qrafikliyi
Səttarı tərk etməyib. Yəqin ki,
elə dəst-xəttinin özünəməxsusluğunu da bu sahələrin sintezi şərtləndirib. Söhbətlərində
dəfələrlə qrafika sənətinin
mövcud durumuna
münasibətinə şahidlik etdiyimizdən
demək lazımdır ki, o,
bu sahədə cəsarətli işlərin
olmamasından tez-tez gileylənirdi. Etiraf edək ki,
qrafikanın bədii-texniki imkanlarının nəhayətsizliyinə
kifayət qədər bələd olan böyük sənətkar bu
iradlarında haqlı idi. Bəzən bizə
elə gəlirdi ki, o,
qrafika yaradıcılığının
ən məhsuldar və yaddaqalan dövrü sayıla biləcək
altmışıncı illərə qayıtmağa, yenə
də iriölçülü lövhələr
yaratmağa hazırlaşır. Bu baş versəydi buna heç kim təəccüblənməzdi. çünki Səttar belə Səttar idi"...
"Füzuli poeziyası... Səttar
dünyası" bölməsində müəllif rəssamın
Məhəmməd Füzuli
yaradıcılığının vurgunu
olmasını, onun qəzəllərinin
demək olar ki,
hamsını bilməsini və Füzulinin
əsərlərinə çəkdiyi rəsmlərdən
söhbət açır. Səttar Bəhlulzadə Füzulinin bir çox rəsm portretlərini çəkmişdir.
Azərbaycan torpağını, onun
əsrarəngiz təbiətini Məcnun məhəbbəti
ilə sevən Səttar Bəhlulzadənin
yaradıcılığında Füzuli
poeziyasına həsr edilmiş əsərlərə
nəhayətsiz yer ayrılmasını onu yaxından tanıyanlar çox
təbii qəbul edirlər. Müəllif qeyd edir: "Elə
başqaları üçün də rəssamın
bir vaxtlar söylədiyi
"Mənim bir rəssam kimi
yetişməyimdə üç müdrik sənətin-qədim xalça və miniatür
sənətimizin, bir də ki, Füzulinin odlu-alovlu poeziyasının böyük
rolu olub" fikirində
də, bu marağı təstiqləyən
yönəldici məqam kifayət qədərdir"...
"Səttar
Bəhlulzadə yaradıcılığında tarixilik" bölməsində Sənətşünas
Ziyadxan Əliyev bu qənaətə
gəlir ki, "Bütünlükdə rəssamın
özündə qədim tariximizə münasibətini əks
etdirən əsərləri onun maddi-mədəniyyət
nümunələrimizi, təkcə adında olsa da,
yaşatması və təbliğidir. Özünün təbirincə desək, çəkdikləri
həm də keçmişin
işartılarını yaşadan
guşələri tanımaq üçün
yox, tanıtmaq üçün
vəsf etməsinin əyani və təqdirolunması ifadəsidir"...
Əməkdar
incəsənət xadimi Ziyadxan
Əliyevin xalq rəssami Səttar Bəhlulzadənin
yaradıcılığına həsr etdiyi
"Sənətin Məcnunu" kitabı vastəsilə sübut etdi ki, rəssamın
yaradıcılığı qədim miniatür
ənənələrindən irəli gəlir. Bununla yanaşı, bu kitabda
Səttarın sənət haqqında dəyərli fikirləri,
onun əliaçıqlığı, Səttar
fəlsəfəsi, Səttar Bəhlulzadə haqqında fikirlər,
Şamaxının qonağı və s.
bölmələrdə isə onun
yaradıcılığı yüksk dəyərləndirilmişdir.
Bu dövrə qədər Azərbaycan
sənətşünaslığında bir
rəssamın yaradıcılığı bu
cür geniş tədqiq
edilməklə barəsində hərtərəfli və əhatəli
kitab yazılmamışdır. Səttar
Bəhlulzadə yaradıcılığının öyrənilməsinə
ömrünün 30 ilini
həsr edən sənətşünasın
yazdığı bu kitab
doğrudan da təqdirəlayiq
tədqiqat əsəridir.
Samir Sadıqov,
sənətşünas
Təzadlar.- 2012.- 4 fevral.-
S.13.