Ayna Sultanovanın heykəlinin müəllifi
kimdir?
Əməkdar rəssam, əslən Şuşadan olan Münəvvər Rzayeva
(1929-2004) xalça ustası
Məcid kişinin ailəsində böyüyüb.
1950-ci ildə Ə.Əzimzadə
adına rəssamlıq
məktəbini, 1956-cı ildə
isə V.İ.Surikov adına Moskva Dövlət Rəssamlıq
Akademiyasının heykəltəraşlıq
fakültəsini bitirmişdir
(N.V.Tomskinin sinfi).
Moskva Dövlət
Rəssamlıq Akademiyasında
təhsil alması Münəvvər Rzayevaya
nəinki yaradıcılıq
dəsti-xəttinin müəyyənləşdirilməsində,
həm də fərdi bədii təfəkkürünün aydınlaşmasında
kömək edir. Burada heykəltəraş
müxtəlif janrların
spesifik cəhətlərinə,
qarşılıqlı əlaqəsinə
və təsirinə,
plastik ifadənin faktura və struktur xüsusiyyətlərinə
daha dərindən bələd olur. O, dərsdən sonra vaxtının çoxunu Ermitaj və Rus muzeyində keçirir. Ermitajda saxlanan Roma portretləri, qotikanın, İntibahın
dövrünün nümunələri
onun mənəvi aləminin daha da zənginləşməsinə
böyük təsir göstərir. Sonralar o, İtalyanın zəngin, antik memarlıq və heykəltəraşlıq
mərkəzlərində yaradıcılıq
təcrübəsi keçir,
dünya incəsənətinin
əvvəllər albomlardan
və kinofilmlərdən
tanıdığı bir
çox nəhənglərini
əyani olaraq görür və bu da gənc
heykəltəraşın yaddaşında
güclü iz buraxaraq onun təfəkkürünü zənginləşdirir.
Münəvvər Rzayeva erkən işlərində məzmunun
əlamətlərini və
persanajların həcm-məkan
xarakterliyini tutmağın
müəllif metoduna məxsus səciyyəvi cəhətləri görür.
Professional sənətkarlığa yiyələnmə yeni mövzuların, obrazların
dərin fərdi dünyagörüşünün təsdiqi sahəsindəki
axtarışlarla paralel
aparılırdı. Təhsil
aldığı zaman
Münəvvər xanım
bir çox sərgilərdə yaratdığı
büstləri ilə
təmsil olunaraq yüksək qiymətlərə
layiq görülmüşdür.
Münəvvər Rzayeva həyatı boyu yüzə qədər müxtəlif
səpkili sənət
əsəri yaratmış,
onlar paytaxtda, ölkənin digər şəhərləri və
rayon mərkəzlərində "məskunlaşmış"dır. Bu maraqlı sənətkar
1943-cü ildən müxtəlif
sərgilərin iştirakçısı
olub. 1953-cü ildən
Rəssamlıq İttifaqının
üzvü idi. Mədəniyyət Nazirliyinin
Dövlət Komissiyasının
üzvü olmuş,
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat muzeyində
bərpaçı rəssam
kimi fəaliyyət göstərmiş, neçə-neçə
heykəltəraşlıq əsərinin ömrünə
ömür əlavə
etmişdir.
Onun əsərləri
R.Mustafayev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət muzeyində,
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat muzeyində,
Ordubadi muzeyində, Siyəzən mədəniyyət
evində, Bədii Fondda saxlanılır.
Münəvvər xanım yaradıcılığında
ədiblərə xüsusi
məhəbbətlə yanaşmışdır.
Hüseyn Cavid, Sergey
Yesenin, Nəriman Nərimanov,
Mikayıl Müşfiq,
Nazim Hikmətin büstləri onun yaradıcı ömründə
ayrıca yer tutur.
Sənətşünas, əməkdar incəsənət
xadimi Ziyadxan Əliyev Münəvvər
Rzayeva yaradıcılığı
haqqında yazdığı
məqalədə qeyd
etmişdir ki, "Qadın heykəltəraş
Münəvvər Rzayeva
Azərbaycanda yeganə
tişə ustasıdır
ki, Bakı şəhərində üç
heykəltəraşlıq abidəsi ucaldılmış
və indiyə kimi də qorunub
saxlanmaqda davam etdirilir".
Az sonra
M.Rzayeva özünün
portretlə ətraf mühitə təsir etmək istedadını geniş park və meydanlara çıxarılan
əsərlərində də
nümayiş etdirə
bildi. Ona paytaxtda ucaldılacaq Mikayıl Müşfiqin heykəlinin yaradılması
həvalə olunanda da o, kompozisiya həlli kimi portret janrını seçdi. Münəvvər
xanım təqdim etdiyi orijinal forma-biçimlə başqalarını
da inandıra bildi ki, portret
də monumental tutumlu və dolğun bədii-estetik məziyyət
daşıyıcısı ola bilər. 1970-ci ildə Bakının görməli yerlərindən
birində ucaldılan
Mikayıl Müşfiq
portret-abidəsi bunun əyani bədii ifadəsidir. Qranitdən yonulmuş heykəldə repressiya qurbanı olan şairin düşüncəli surəti
çox cəlbedici və duyğulandırıcıdır.
Bu əsərdən sonra
M.Rzayevanın monumental duyumuna
özlərində əminlik
hiss edən əlaqədar
qurumlar ona paytaxtı bəzəyəcək
daha iki abidənin hazırlanmasını
həvalə etdilər.
Bu gün Bakını
bəzəyən Sevil
Qazıyevanın tunc
(1973) və Ayna Sultanovanın qranit (1988) heykəlləri bunun təsdiqidir.
Hər bir
heykəltəraşlıq əsəri ilk növbədə
məhz konkret məkanda qoyulur. İş burasındadır
ki, əgər rəngkarlıq əsəri
ilə heykəltəraşlıq
əsərlərini müqayisə
etsək onda asanlıqla görərik ki, məkan əsərin daxilində, təsvir müstəvisinin
üzərində yaradılır.
Lakin heykəltəraşlıq
əsəri isə özü bilavasitə məkana daxil olaraq ətraf landşaftla əlaqəyə
girir. Bu baxımdan Ayna Sultanovanın abidəsi şəhər
landşaftı ilə
ətraflı inşaat
və memarlıq mühiti ilə uyğun planda həll edilmişdir. Sanki heykəltəraş obraz üzərində işləyərkən
onun harada qoyulacağı haqda aydın təsəvvürə
malik olmuşdur. Memar isə süni, səthvari kürsünün üzərində
Ayna Sultanovanın büstünü oturtdurmuşdur.
Ayna Sultanovanın
obrazı heykəltəraş
tərəfindən müəyən
mənada tam əhatə
olunmuşdur. Onun xarakterik geyim tərzi başını dik tutaraq iti
nəzərlərlə irəliyə
baxması hər bir xırda detallardan uzaq durmaqla əsas məqamı vurğulayan heykəltəraşın yapılarında
(lepka) aydınca oxunur. Onun simasında
ifadə olunan qətiyyət və inam daxilən, sanki gizli əlaqəyə
girərək obrazın
mənəvi aləminin
açılmasına şərait
yaradır. Mərmər
büst abidələrin
plastik qurluşu, frontallığı, fəzada
müəyyən bir istiqamətə yönədilməsi,
həcmlərin qabarıqlığı
bu abidələrə
daha aydın monumental görkəm verir. Burada monumentallıq zahiri görünüşlə
əlaqadar olmaqdan daha çox obrazların məzmun qarşısına qoyduğu
məqsədini ucaldılan
abidədə yerinə
yetirdiyinin şahidi oluruq. Aydın məsələdir ki,
1960-cı illərdə bütün
sovet vətandaşları,
o cümlədən heykəltəraş
Münəvvər Rzayeva
da 1917-ci ildə baş verənləri inqilab kimi dərk
və qəbul edirdilər. Burada heykəltəraşın Ayna
Sultanovanın obrazında
açıqladığı inam məhz oktyabr inqilabının qəti qələbəsinə
olan inamı ifadə edir. Hal-hazırda heykəltəraşlıq
abidəsinin arxasında
yüksək mərtəbəli
yaşayış binaları
ucaldılmışdır ki,
heykəlin ətraf mühitlə uyğunluğunun
tam surətdə pozulduğunun
şahidi oluruq. Bu günkü vəziyyətdə
Ayna Sultanovanın heykəli öz baxımlığını itirmiş
halda yaşayır. Demək olar kı, qarşısında
tikilmiş nəqliyyat
ötürücü və
körpünün inşasından
sonra heykəl tam görünməz vəziyyət
almışdır.
Samir Sadıqov,
sənətşünas
Təzadlar.-
2012.- 9 fevral.- S. 12.