Mikayıl Abdullayevin sənət dünyası
Beynəlxalq Cəvahirlər Nehru mükafatının sahibi olmuş rəssamın hər bir əsərində Azərbaycan var...
Rəssamlıq çox mürəkkəb, fitri istedad tələb edən sənətdir. Bu gün dünyanın məşhur rəssamlarının yüz illər əvvəl çəkdikləri əsərlərə tamaşa edərkən bu sənətin aliliyinə bir daha inanırsan. Azərbaycanda rəssamlığın dəqiq yaranma tarixini demək çətin olsa da xalqımız bu gün bu sənəti yaradanları böyük hörmət və məhəbbətlə yad edir. Onların adlarını sadalamaq fikrimizcə, o qədər də vacib deyil. Amma müasirimiz olan, ancaq bu gün aramızda olmayan rəssamlarımızı xatırlamaq, onların yaradıcılığı ilə gənc nəsli tanış etmək çox vacibdir. Bəhruz Kəngərli, Əzim Əzimzadə, Səttar Bəhlulzadə və digər rəssamlarımızın yaradıcılıq yolu əsl məktəbdir. Elə haqqında söhbət açacağımız Mikayıl Abdullayevin də yaradıcılığı belələrindəndir.
Onun əsərləri bütövlükdə milli ruhda köklənmişdi. SSRİ və Azərbaycanın xalq rəssamı, SSRİ Dövlət mükafatı və Beynəlxalq Cəvahirlər Nehru mükafatı laureatı Mikayıl Abdullayev bütün yaradıcı həyatını Azərbaycan təbiətinin, onun qəhrəman insanlarının, tarixinin şanlı səhifələrinin vəsfinə həsr etmişdir. Təsviri sənətimizin inkişafında mühüm xidmətləri olan bu böyük sənətkarın boyakarlıq və qrafika janrında yaratdığı əsərlər incəsənətimizin çox qiymətli səhifələrini təşkil edir. Dünyanın bir çox ölkələrinin muzeylərində dəyərli eksponat kimi saxlanılan Mikayıl Abdullayev yaradıcılığının nümunələri milli mədəniyyətimizin əsl təbliğatçılarıdır. Bu əsərlərdə Azərbaycanın əsrarəngiz təbiəti var, milli-mənəvi dəyərlərimiz sənətkarlıqla bu tablolarda qorunub saxlanmışdır.
Rəngkarlıq, qrafika və monumental sənət sahəsində öz sözünü demiş xalq rəssamı Abdullayev Mikayıl Hüseyn oğlu 1921 - ci il dekabrın 19-da Bakıda anadan olmuşdur. Bakı Rəssamlıq Texnikomunda (1935-1939) və Surikov adına Moskva Dövlət İnstitutunda (1939 -1949 ) təhsil almışdır. Respublikamızda, "SSRİ xalq rəssamı" adına layiq görülmüş və SSRİ Rəssamlıq Akademiyasına həqiqi üzv seçilən ilk rəssamdır. Cəvahirlər Nehru adına Belynəlxalq və Azərbaycan SSR Dövlət mükafatı laureatıdı. Müstəqil Azərbaycan Respublikasının "İstiqlal" ordeninə layiq görülmüşdür. "Mingəçevir işıqları", "Səadəti quranlar", "Azərbaycan çöllərində", "Rəcəstan qadınları", "çəltikçi qızlar", "İmadəddin Nəsimi" və s. əsərləri ilə məşhurdur. Rəssamın Dehli, Monreal, Moskva, London və digər şəhərlədə fərdi sərgisi keçirilmişdir.
Mikayıl Abdullayevin ilk fərdi sərgisi 36 yaşında Moskvada keçirildi.
Şöhrət də onu bu
zaman haqladı. O, SSRİ Rəssamlıq
Akademiyasının müxbir üzvü, SSRİ Rəssamlar
İttifaqının katibi seçildi.
Mikayıl Abdullayev əli fırça tutandan son nəfəsinə
qədər yalnız istedadına, gecəli-gündüzlü
qatlaşdığı zəhmətinə güvənmişdi.
Gərgin axtarışları, cəfaları isə hədər
getməmişdi. Müxtəlif fəxri adlara, təltiflərə layiq
görülmüşdü. SSRİ Xalq rəssamı, SSRİ Dövlət və C.Nehru adına Beynəlxalq mükafatlar
laureatı, professor, ən əsası zərif
qəlbli, kövrək ürəkli insan kimi tanınmışdı. Rəssamlarımız
arasında Mikayıl Abdullayev kimi ikinci bir fırça ustası tapılmaz ki, o öz
yaradıcılığı ilə klassik
və müasir Azərbaycan ədəbiyyatına
möhkəm bağlı olsun. Dahi Nizamidən başlamış bu gün yazıb-yaradan şair və nasirlərimizə qədər o, bir çox
sənətkarların ya portretlərini
yaratmış, ya da
onların əsərlərinə - poema,
hekayə və romanlarına illüstrasiyalar
çəkmişdir. Bunların arasında Nizaminin,
Nəsiminin, Füzulinin, Vaqifin,
M.F.Axundovun Aşıq Ələsgərin,
M.Ə.Sabirin, C.Cabbarlının, S.Vurğunun, Rəsul Rzanın və
başqalarının əsərləri vardır. Mikayıl Abdullayevin kitab qrafikasında Azərbaycan ədəbiyyatı
nümunələriböyük yer tutur. Şifahi xalq ədəbiyyatından "Kitabi-Dədə
Qorqud", "Molla Nəsrəddinin
lətifələri", yazılı ədəbiyyatımızdan
"Leyli və Məcnun", "Danabaş kəndinin məktəbi", "Poçt qutusu", "Gələcək
gün", "Şamo",
"Şəbi-hicran" əsərlərinə çəkdiyi
illüstrasiyalar Azərbaycan kitab qrafikası sənətinin bitkin nümunələrindəndir. Böyük Vətən müharibəsi illərində
çəkdiyi tarixi kompozisiya
və portretlərində sovet vətənpərvərliyini
tərənnüm etmişdir. Müharibədən
sonrakı illərdə Mikayıl Abdullayevin
yaradıcılığı daha da püxtələşmişdir. Müasirlərimizin
mənəvi gözəlliyini, doğma təbiəti
təsvir edən "Axşam" (1947),
"Mingəçevir işıqları" (1948), "Səadət
quranlar" (1951) tabloları ölkəmizdə
və xaricdə də müvəffəqiyyət
qazanmışdır. "Körpəsinin ardınca",
"Manqabaşçısı Rəxşəndə"
(1955) və s. tablolarında müasir kənd adamları təsvir olunmuşudur. "Sevinc"
(1956) tablosu ana məhəbbətini
əks etdirir. Mikayıl Abdullayevin yaradıcılığında xarici ölkə mövzuları da geniş yer
tutur. 1956-71-ci illərdə Hindistan, Əfqanıstan, Macarıstan, Polşa, İtaliya və b. ölkələrə səfərlər
zamanı çəkdiyi rəsmlər silsiləsində
("Benqal qızları", "Racəstan
qadınları", "Qoca əfqan",
"C.Mansu" və s)
milli və fərdi xarakteristika,
plastika, kolorit zənginliyi əsas yer
tutur. Əsasən, tematik
tablolar ustası kimi
tanınan Mikayıl Abdullayev portretlər
qalereyası yaratmışdır."M.Qorki 1928-ci ildə Bakıda"
(1950), "ü.Hacıbəyov"(1944), "Səməd Vurğun" (1944, 1959, 1975), M.F.Axundov"
(1962), "M.P.Vaqif"(1968), "İmadəddin
Nəsimi"(1973), "Pianoçu F.Bədəlbəyli" (1975) və s.
portretlərində rəssam təsvir etdiyi
şəxsiyyətlərin daxili aləminə,
psixologiyasına nüfuz etmiş,
onların xarakterini ustalıqla aça bilmişdir.O, M.İbrahimovun "Gələcək gün"(1951), S.Rəhimovun "Şamo" (1954) romanlarına, "Kitabi-Dədə
Qorqud dastanına", Fizulinin
"Leyli və Məcnun"
poemasına illüstrasiyalar çəkmişdir.
Mikayıl Abdullayevin əsərləri Paris, London, Berlin, Praqa, Budapeşt, Belqrad, Sofiya, Varşava, Dehli, Qahirə. Brüssel və s. şəhərlərdə
nümayiş etdirilmişdir.
1966-1967-ci illərdə
Berlin və Leypsiqdə
rəssamın fərdi
sərgisi keçirilmişdir.
1970-80-cı illərdə onun
"Kommunist", "Ədəbiyyat
və incəsənət",
"İzvestiya", "Literaturnaya
qazeta" qəzetlərində,
"Azərbaycan", "Qobustan" jurnallarında
yüzlərlə publisist,
sənət haqqında
sanballı məqalələri
dərc olunmuşdur. Yazdıqları geniş oxucu
kütləsi tərəfindən
rəğbətlə qarşılanardı.
M.Abdullayevin yaradıcılığında
Bakı metrosunun "Nizami" stansiyasının
interyerinin tərtibatı
xüsusi yer tutur. Oradakı rəsmlər mozaika
sənətinin ən
gözəl nümunələri
kimi zövq oxşayır. Mikayıl
Abdullayev 1992-ci ildə
90-cı il qurbanlarına həsr etdiyi "Nakamların dəfni" əsərini
yaratmışdır. Rəssamın özü Yanvar faciəsinin şahidi olmuşdur. Sənətkar bu cinayəti
XX əsrin böyük
cinayətlərindən biri
adlandırırdı. Müasir Azərbaycan təsviri sənətinin görkəmli nümayəndəsi,
xalq rəssamı, Azərbaycan Dövlət və Beynəlxalq Nehru mükafatları və
"İstiqlal" ordeni
laureatı, professor Mikayıl
Abdullayev 2002-ci il avqustun 21-də 81 yaşında
vəfat edib.
Vüsal Bəkirov
Sənətşünas
Təzadlar.-
2012.- 21 fevral.- S.15.