Sərt üslubun
yaradıcısı olan Tahir
Salahovun yaradıcılıq
dünyası
Yarım
əsrdən çoxdur ki, respublikamızın sərhədlərindən
çox-çox uzaq
ölkələrdə doğma Azərbaycan
mədəniyyətini ləyaqətlə təmsil edən və
ona beynəlxalq nüfuz
qazandıran xalq rəssamı Tahir Salahovu hamı sadəcə
olaraq "Bizim Tahir" deyib
çağırır, onunla fəxr edir.
Sağlığında
bu cür umummilli və dünyəvi təqdir az-az sənətkara nəsib olur.
Tahir Salahov buna hec şübhəsiz qeyri-adi rəssamlıq istedadı ilə nail olmuşdur... Əvvəlcə
Bakıdakı məşhur "Ə.Əzimzadə məktəbi"
ndə (1945-1950), sonra isə V.İ. Surikov
adına Moskva Dövlət Rəssamlıq
İnstitutunda (1951-1957) təhsil alan Tahir Salahov
elə sonralar bütün
dünyanı dolaşan "Növbədən
qayıdanlar" adlı diplom işi ilə artıq böyük
gələcəyi olan rəssam kimi qəbul edilmişdi.
O vaxt bədii həllinə görə
duyulası dərəcədə yeni və
bənzərsiz olan bu
əsər 29 yaşlı azərbaycanlı rəssama çağdaş sovet rənkgarlığını
da başa düşdüyü
zirvəni fəth etməyə imkan verdi. Sonrakı illərdə o
davamlı olaraq
yaratdığı müxtəlif janrlı əsərlərlə
dünya və sovet təsviri
sənətində "sərt üslub"
adlı cərəyanın banisi oldu. Təbii ki,
bani olmaq məsuliyyəti
çox ağır idi
və hələ çox gənc olan rəssam "sosialist realizmi" metodu ilə
silahlanmış sənət rəqibləri, bəzən də
bədxahları qarşısında fəth etdiyi
zirvədə duruş gətirmək üçün daima
axtarışda olmalıydı, cünki bəziləri
Tahir Salahovun möhtəşəm
ugurunu təsadüfi hesab
etməklə, yeni üslubun
ənənəvi metoda qarşı olduğunu da, əllərində
bayraq edib onu gözdən salmağa
çalışırdılar.
Ancaq 1968-ci ildə Tahir Salahovun SSRİ Dövlət mükafatına layiq görülməsi bütün
bədxahların ümidlərini puc etdi və gənc rəssamın tutduğu yeni
yaradıçılıq yolunun düzgünlüyünün təqdiri oldu. Elə doğma
Azərbaycanın özündə də o
vaxta qədər onun
yaradıcılıq uğurları yüksək dəyərləndirilmiş,
əvvəlcə Respublikanın əməkdar incəsənət
xadimi (1962), bir il sonra Xalq
rəssamı fəxri adlarına layiq görülmüşdü. Ona
yaratdığı "Bəstəkar
Qara Qarayevin portreti" əsərinə görə
SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının gümüş
medalı (1962), "Antoni və Kleopatra" tamaşasına verdiyi
bədii tərtibata görə M.F.Axundov
adına respublika mükafatı (1965) verilmişdi. Gənc rəssamın ictimaiyyət
arasında böyük nüfuza
malik olduğunu nəzərə
alıb, onu Sülhü
Müdafiə Sovet Komitəsinin üzvü (1962), Azərbaycan (1963) və SSRİ
Ali Sovetinin (1966)
deputatı seçdilər. O, bütün
bunların nəticəsi olaraq, həm də
SSRİ Rəssamlar İttifaqı Rəyasət Heyətinin üzvü (1963), SSRİ Rəssamlıq
Akademiyasının müxbir üzvü (1966) secilmişdi.
1972-ci ildə Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının sədri
secilən Tahir Salahov
artıq 1975-ci ildə həm də
SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının həqiqi
üzvü idi.
Bütün bu təqdirlər
sonrakı illərdə də davam etdi. Odur ki,
bu gün bizim Tahir, həm də
YUNESKO yanında Beynəlxalq Təsviri Sənət
Assosiasiyasının vitse-prezidenti, Fransa İncəsənət
Akademiyasının üzvü, necə-necə
mükafatların, orden və medalların
sahibidir. O, eyni zamanda geniş SSRİ məkanında Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı adına layiq
görülən bir necə rəssamdan biridir. Sadaladığımız dəyərləndirmələr
ilk növbədə T.Salahovun
yaratdıqlarının müasir rəngkarlığın
klassikasına çevrilməsinə münasibətin ifadəsi
idi.
Onun sənət zirvəsində qərarlaşmasına zəmin
verən ecazkar fırcasından
çıxan sənət inciləri arasında isə
"Növbədən qayıdanlar"(1957), "Səhər
eşalonu"(1958), "Neftçi"
(1959), "Bəstəkar Qara Qarayevin portreti"(1960)
"Pəncərə", "Moskva səhəri"
(1959), "Abşeron motivi"(1963), "Şair Sabirin potreti"(1962),
"Təmircilər"(1960), "Natürmort"(1966),
"Bakı. Şirvanşahlar
sarayı" (1966), "Abşeron
qadınları"(1967), "Ağdaş"(1967),
"Bəstəkar Fikrət Əmirovun portreti"(1967),
"Xəzərin sahilində" (1967) kimi
rəngkarlıq yüzlərlə qrafika
və teatr tərtibatı nümunələri
vardı. Bəs Tahir Salahov
dünyagörüşünü və
ifadə tərzini başqalarından fərqləndirən nə
idi? Bu, ilk növbədə onda gördüklərindən heyrətlənmək
istedadının bənzərsizliyi
ilə bağlı idi. Rəssamın
"Səhər eşalonu" tablosu onun necə fərqli dünyaduyumuna malik olduğunu təsdiqləyir. Həmin əsərdə
Bakıda "Bağırov körpüsü"
təsvir olunub. Körpünün
üstündən keçən dəmir yolundakı neft daşıyan qatar,
aşağısındakı neft mədənlərinə
tələsən yük
maşını, həm də sənaye şəhəri olan Bakımızın səhər ritmini
gözəl əks etdirir.
Paytaxtımız
ücün səviyyəvi olan bu səhər mənzərəsini
izləyən, onun bu
məşhur görünüşünü
Tahirə qədər də görən rəssamlar yüzlərlə
olub, desək, yanılmarıq. Ancaq gözümüzdə adiləşən
bu şəhər motivindəki
özünəməxsus gözəllik qaynağını duyan və onu yaddaqalan sənət əsərinə cevirən
yalnız Tahir Salahov olmuşdu. Sonralar biz onu heyrətlənən
və heyrətləndirmək istedadına "Pəncərə", "Moskva səhəri"ində,
"Eyfel qülləsi"ndə, "Meksika korridası"nda və digər
müxtəlif janrlı əsərlərində
gördük. Rəssamın uzaq keçmişi və tarixi obrazları təxəyyülü sayəsində
canlandırmasının uğur lu nəticələrini "Koroğlu", "Dədə Qorqud" və "Qədim
Şamaxı" tablolarında görmək mümkündür.
Onun
Bakı teatrlarında səhnəyə qoyulan
"Antoni və Kleopatro",
"Hamlet" (V.Şekspir),
"Aydın" (C.Cabbarlı), "Koroğlu"
(ü.Hacıbəyov), "Babək" (A.Əlizadə)
tamaşalarına verdiyi lakonik,
ciddi, düşündürücü,
fəlsəfi tərtibatlar da böyük sənətkarın
ədəbi materiala və onun
aşıladığı bəşəri duyğulara, ideyalara bələdçiliyini
və nüfuzetmə gücünü əks
etdirir.
Tahir Salahov yaradıcılığının ilk illərindən başlayaraq,
ötən il tamamladığı "Odlar yurdu" triptixinə
qədər hər bir tablosunda
doğma Vətən torpağına, onun insanlarına və sərvətlərinə
sonsuz məhəbbət duyulur.
Tahir Salahovun
yaradıcılığı çoxşaxəlidir. Sənətsevərlər
onun dünya təsviri
sənətinin qızıl fonduna daxil olmuş tematik tabloların, psixoloji
portretlərin, lirik mənzərə və
natürmortların müəllifi kimi
tanıyırlar. Rəssamın yaratdığı rəngkarlıq
və teatr tərtibatı əsərləri,
qrafik lövhələri onun
qeyri-adi istedadını, virtuoz
rəsmetmə bacarığını əks etdirir.
Bütün bu
müsbət məziyyətlər Tahir Salahova əsl sənətkar şöhrəti
bəxş etmiş, onu
zəmanəmizin görkəmli rəssamlarından biri kimi
tanıtdırmışdır.
Rəssamın bizi əhatə edən gerçəkliyə,
həyat hadisələrinə özünəməxsus
münasibəti var. O, öz
qəhrəmanlarının təsvirində adamların
müsbət cəhətlərinin məcmusunu göstərməyə
çalışır. Bu mənada Xəzər neftçilərinin həyatından
bəhs edən "Növbədən qayıdanlar",
"Təmirçilər", "Neftçi",
"Xəzərdə səhər" və s.
əsərlərini bizim müasirlərimiz
haqqında poetika ilə romantikanın vəhdətindən
yaranmış dastan adlandırmaq olar. Həmin işlərdə rəssam
bizə öz işindən, əməlindən
sonsuz zövq alan zəhmət adamını təqdim edir. Onun neftçisi
də, şairi də, bəstəkarı
da bu amalla
yaşayıb-yaradır.
Tahir Salahov sənətinin
gücü müasirlərinin
obrazının böyük reallıqla, həyati
təsvir olunmasında, onların romantik duyğularla bələnməsindədir.
Hadisələrin
inkişafını, ağırlığı bir obrazın üzərində cəmləşdirməsi
Tahir Salahovun əsərləri
üçün səciyyəvidir. Dərin psixoloji anımları əldə
etmək, plastik traktovkanı mürəkkəbləşdirmək
cəhdi, obraza xas olan intellektual keyfiyyətləri,
vətəndaşlıq hisslərini qabarıq şəkildə
aşılamaq istəyi ilə o, neçə-neçə görkəmli
şəxsiyyətlərin portretlərinə müraciət etmişdir. Bəstəkarlardan Ü.Hacıbəyov və D.Şostokoviç, Q.Qarayev
və F.Əmirovun, şairlərdən Sabir
və R.Rzanın portretlərini buna misal göstərmək olar.
Yaradıcı şəxsiyyətlərin gərgin psixoloji yaşantılarını əks etdirən
bu əsərlərdə obrazların daxili aləminə
dərin sənətkar nüfuzu ilə qarşılaşırıq. Yaradıcılıq anlarını yaşayan
bu unudulmaz obrazlara baxdıqca adama elə
gəlir ki,
bir an keçəcək
və bütün gərginliyə səbəb
olan narahatlıq və nigaranlıq -
duyğularımızı isidən həzin melodiyalara,
poetik misralara
çevriləcəkdir.
Tahir Salahov müasirliyi, bizim günlərin
dinamikasını incəliklə duyan sənətkardır.
Onun yaradıcılığı üçün təkrarçılıq
yaddır. O, həmişə yenilik hissi ilə yaşayır. Əsərlərini
səciyyələndirən poetik əhval-ruhiyyə, romantik
vüsət və etik-fəlsəfi duyğular
da bunu sübut
edir. Tahir Salahovun adı və
yaradıcılığı, rəngkarlıq və qrafika əsərləri çoxdan təsviri sənət
ensiklopediyalarına daxil edilməklə,
dünyanın muzey və qalereyalarında
göstərilməkdədir. Onun
Bakıda və Moskvada apardığı
davamlı pedaqoji fəaliyyətinin nəticəsində
bu gün yüzlərlə
gənc rəssam "Akademik Tahir Salahov məktəbi"
ənənələrini uğurla davam etdirməkdədir.
Bütün yuxarıda deyilənlərin
qarşılığında inamla demək
olar ki, "Bizim Tahir" artıq
"Dünyanın Tahiri"nə çevrilmişdir.
Bu isə bütünlükdə Azərbaycan
xalqının qazancıdır.
Vüsal Bəkirov,
sənətşünas
Təzadlar.- 2012.- 25 fevral.-
S.14.