Bəzən qocalan
aşıqlara da ustad
deyirlər, bu, böyük
yanlışlıqdır
Mən böyük cəsarətlə
Aşıq Ulduza "ustad" deyə müraciət edirəm
Adətən, bir adam haqqında fikir söyləməkdən əvvəl
yüz ölçüb-bir biçirəm. Fikirləşirəm
ki, haqqında yazacağım kim olursa-olsun xalq tərəfindən
necə qəbul edilibsə, eləcə də fikirlərim
üst-üstə düşsün. Belələrindən biri
də çox tanınmış el sənətkarı, Azərbaycan
Respublikasının əməkdar mədəniyyət
işçisi, AAB-nin büro üzvü, Aşıq Ulduz
adına Aşıqlar Birliyinin sədri, Aşıq Pəri məclisinin
aparıcı üzvlərindən biri, 4 dəfə
ümumittifaq festivalının və mahnı
festivallarının laureatı, aşıq sənətilə
birgə muğam sənətinin kamil bilicisi, ilk dəfə
"Aşıq sənəti" tədris proqramının
müəllifi, zil və şahanə səsin, odlu nəfəsin,
fitri istedadın sahibi, adı kimi parlaq ulduza çevrilmiş
Aşıq Ulduz Sönməzdir.
Düzü, xalq içində
böyük hörmət və nüfuzu olan, lazımınca
özünü ürəklərə və yaddaşlara həkk
etdirən Ulduz Sönməz haqqında tanışlığa
o qədər də ehtiyac duymuram. Bir sözlə,
özü-özünü tam təsdiq edənlərə dair
mənim bir şerim də dediklərimi təsdiq edir.
İnsanın ucası, şah
vüqarlısı
Ürəkdə, könüldə
qurulanıdı.
Vətən haraylısı, el
haraylısı
Vətəndaş gözündə
durulanıdı.
Güman ki, Aşıq Ulduzun pərəstişkarları
mətbuatda onun sənətkarlığı, ilahi və qaibanə
səsi, yüksək səhnə mədəniyyəti,
professional ifa taktikası və yüksək entellektual səviyyəsi
haqqında kifayət qədər oxuyublar. Qeyd edim ki, Ulduz xanm
barəsində fikir yürüdən söz sahibləri,
içtimaiyyətdə çox tanınan aşıq,
şair, publisistlər heç də təsadüfi adamlar
deyillər. Mən bunlardan bir neçəsinin adını
çəkmək istəyirəm: Mikayıl Azaflı,
İmran Həsənov, Alqayıt Xəlilov, Zəki İslam, Əli
Vəkil, Fəridə Ləman, Zərgər Abbas, Vilayət
Rüstəmzadə, Eldar İsmayıl, Səadət Buta,
Şiruyyə, Narınc Xatun, Fəxri Müslüm, Məhərrəm
Hüseynli, Zəminə Xınalı və onlarla qələm
əhlinin adını çəkmək olar. Adı çəkilən
söz adamları Aşıq Ulduz haqqında səmimi ürək
duyğularını bildirmişlər. Əlbəttə,
Aşıq Ulduz Sönməz haqqında elmi-publisistik və ədəbi
yazılar bir daha ona olan sonsuz vurğunluğun təzahürüdür.
Əminliklə deyə bilərəm ki, Aşıq Ulduz
Sönməzin həyat və yaradıcılığı hər
hansı araşdırıcının elmi dissertasiyası deməkdir.
Mən Aşıq Ulduz Sönməzi
1977-ci ildən tanıyıram. O vaxtlar rəhmətlik
İslam Rzayev, Qulu Əsgərov və Rübabə Muradova
onun bənzərsiz səsindən, professional muğam
ifaçılığından razılıqlarını
bildirirdilər. Belə korifeylərin müsbət rəyi
Ulduz xanımın özünə, sənətinə gərgin
zəhmətinə verilən ustad qiyməti demək idi.
1981-ci ildən xalq şairi Hüseyn Arifin AAB-in özəyinin
qurulmasına və 1984-cü ildə AAB-nin 4-cü
qurultayının çağırışına hamıdan əvvəl
Ulduz Sönməz qoşuldu. Azərbaycanda keçirilən
Novruz şənliklərində, Cəbrayılda keçirilən
Qurbani günlərində, Gədəbəydə keçirilən
"Gədəbəyin yazı, aşığın sazı",
Laçında keçirilən "Sarı Aşıq"
günlərindəki çıxışları onu bir daha
içtimaiyyətə dərindən tanıtdı. Bir
sözlə, ata-baba sənətinə qayıtdı.
O, 1950-ci il iyun ayının 16-da Gədəbəy
rayonunda aşıq ailəsində dünyaya göz
açıb. Bu sənət ona südlə, sümüklə
keçib. Beşiyinin başında telli sazla birgə
atasının, əmisinin səsini eşidib, nəfəsini
duyub. Uşaqlıqdan eşitdiyi havaları zümzümə
edib, çoxsaylı şeirləri yaddaşında
saxlayıb. Orta məktəbi qurtardıqdan sonra Bakıda Asif
Zeynallı adına musiqi məktəbinə daxil olub. Təhsil
aldığı illər ərzində müəllim və tələbə
yoldaşlarının etimadını qazanıb. Məktəbi
müvəffəqiyyətlə başa vurub. İşlədiyi
M.Maqomayev adına Filarmoniyada çox zaman aşıq musiqisindəki
hikməti, çazibədarlığı unuda bilmir.
Sumqayıt şəhərində sazdan və sözdən dərs
deyən Sədi Ağstafalının kursuna yazılır. Az
bir zamanda müəllimini və digərlərini heyrətləndirib.
Onu da qeyd edim ki, Aşıq Ulduzun atası Aşıq Əsgər,
əmisi Aşıq Qulu, böyük qardaşı
aşıq Firudin el-obanın tanınmış
aşıqlarından olublar. Ona görə də Ulduz
xanım bunlardan mütəmadi olaraq eşitdiyi havaları
çalıb-oxumağa başlayır. Uluz xanımın
ustadı Aşıq Sədi Ulduz xanımın kamalına əhsən
deyir. Qayıdır ki, atalar yaxşı deyib, ustad oğlundan
şəyird olmaz. Ulduz xanım isə gülümsəyib ona
deyir:
- Ay Sədi müəllim, atalar birini deyib, birini
deməyib.
- Nədir demədiyi, ay Ulduz?
Ulduz xanım
qayıdır ki:
- Atalar deyib
ki, "ustad oğlu şəyird olmaz". Gərək onu da deyəydi
ki, "ustad qızı şəyird olmaz".
- Yaxşı, onda mən deyirəm
ki, ustad övladından şəyird
olmaz.
Hər ikisi
gülür. Doğrudan
da Ulduz xanım nə qədər çətin
də olsa da aşıq sənətini öyrənməyə
başlayır. O, klassik
aşıq havalarını
tək aşıq Sədidən yox, digər korifeylərdən
də öyrənir. Onun şəxsi arxivində bir çox böyük sənətkarların səsi
saxlanılır. Ona görə də onun ifasında zərb aşıq musiqilərilə birgə
kiməsə yad görünən havalar səslənməkdədir. Onun
səs yazıları
toplanmış onlarla
audio və video albomlar
içtimaiyyətə təqdim
olunub. Bu kasetləri dünyanın əksər
saz sevənləri hal-hazırda dinləməkdədir.
Aşıq Ulduzun
yaratdığı, redaktoru
və təsisçisi
olduğu
"Qopuz " jurnalında
üzü Dədə
Qorquddan bu günə qədər davam edən ozanlığımız yüksək
səviyyədə işıqlandırılır.
Aşıq Ulduz Sönməzin səsi tez-tez telekanallarımızdan
gəlir. Onun yüzlərlə ifası
radio və televiziyaların
fondunda saxlanılır.
Yaratdığı "Ulduzu"
aşıq havası yetirmələri tərəfindən
böyük həvəslə
oxunur.
"Araz" radiosunun aşıq verilişinin müəllifi
və aparıcısıdır.
Bütün varlığını
aşıq sənətinin
tərəqqisinə həsr
edərək, bu gün də yorulmadan çalışır.
Mən böyük
cəsarətlə Aşıq
Ulduza ustad deyə müraciət edirəm. Ona görə ki, hər kəsə bu titul verilmir.
Düzdür, bəzən
qocalan aşıqlara da ustad deyirlər.
Bu, böyük yanlışlıqdır.
Amma Aşıq Ulduz yaradıcı aşıq kimi şeirin müxtəlif janrlarında (qoşma, gəraylı, təcnis, müxəmməs, divani, ustadnamə) yazır. Bir dastançı aşıq kimi dövrümüzün misilsiz
sənətkarı Aşıq
İmranla bağlı
dastan yaratmışdır.
Bu gün onlarla qələmə aldığı
əhvalatlar, qaravəllilər,
dodaqqaçdılar və
olmuş əhvalatlar buna misaldır. Aşıq Ulduz mahir və professional ifaçıdır. O, səsini
zərgər dəqiqliyi
ilə istifadə edir. Sözü havalara, səsi sazına kökləyir. Həmkarları onu haqlı olaraq qadın aşıqlarının
Ərəbizəngisi adlandırır.
Bir ustad kimi uzun illərdir
ki, S.Hacıyev adına Musiqi Texnikumunun müəllimidir. Yüzdən
çox yetirməsi sərbəst çalıb
oxuyur. Bunlardan Kəmalə Qumadlı, Müşfiq və Şahin Kəlbəcərli,
İlqar, Niyaməddin,
Sevda, Şahin Qazaxlılar, Şərqiyə
və Ruhiyyə Zəngilanlı, Tahirə
və onlarla yetirmələrinin adını
çəkmək olar.
Aşıq Ulduz
Sönməz bir novator aşıq kimi aşıq havalarının məharətli
ifaçısıdır. Məhz
buna görə hər kəsdən seçilir. Aşıq ifaçılığında əsas
sayılan sinxroniklik, sözləri açıq
demək, ritimik qaydaları gözləmək,
heca-heca müsiqiyə
uyğun tələffüz
qaydaları, mahnının
sonunda zil guşələri zəngulə
titrəyişlərilə tamamlamaq, yedəkləmələrə,
gülləndirmələrə, oxşamalara riayət etmək bir daha onun ifa
taktikasına daxildir. Aşıq Ulduzda əsas diqqəti özünə cəlb edən onun səhnə mədəniyyətidir.
Xalq sənətinin
xiridarlarına xas olan əsas məsələ sənətkarın
şəxsiyyətidir. Əgər
sənətkarın sənətilə
şəxsiyyəti eynilik
təşkil edirsə,
el arasında ona zaval yoxdur. Bir
sözlə, sənətkarın
toxluğu, vüqarı,
sadəliyi, mərdliyi,
sözün düzünü
demək, savadlı olmaq, hər şeyi ölçüb-biçmək,
riyakarlıq etməmək,
davranışına, hərəkətlərinə
fikir vermək onun şəxsiyyətilə
sənətinin birgə
vəhdəti deməkdir.
Məhz bu müsbət keyfiyyətləri
Aşıq Ulduz Sönməzdə görüb
təsdiq edən qələm sahibləri onun mənalı ömür yolunu digərlərinə haqlı
olaraq misal gətirirlər.
Aşıq Ulduz
Sönməz dört kitabın müəllifidir.
Bunlardan "Saz demirmi bəs", "Vüqarımı o dağlardan
almışam", "Tərlan
könlüm etibara bağlıdır", hazırda
nəşrə hazırlanan
"Gördüyüm aşıqlar"
kitabının adını
çəkmək olar.
Ömrünün ən gözəl anlarını sazla-sözlə
qoşa yaşayan Aşıq Ulduza xalqın diqqəti kimi dövlətin də diqqəti və qayğısı gərəkdir. Çünki
onun böyük xidmətləri, mədəniyyətimizin
tərəqqisi naminə
etdikləri danılmazdır.
Bir neçə il öncə ona "Əməkdar mədəniyyət işçisi"
fəxri ad verilib. Lakin, bu ad onun
kimi bir korifey sənətkara yaraşmır. Xalqın, haqqın və dövlətin sözünün
deyicisi olan bu adam layiq
olduğu qiyməti almalıdır. Bu, tək
Aşıq Ulduza deyil, bütün Azərbaycan xalqına verilən qiymət kimi başa düşülməlidir.
Əminəm ki,
aidiyyəti qurumlar belə sənətkarlara qarşı rəsmi münasibətlərini bildirəcək.
Məhərrəm Hüseynli,
aşıq, şair-publisist
Təzadlar.- 2012.- 12 iyun.-
S.15.