Xurşidbanu Natəvanın irsini
necə bilirik?
Məhsəti Gəncəvi, Heyran
xanım Dünbüli, Aşıq Pəri ilə bərabər,
Xurşidbanu Natəvan da Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində özünəməxsus xidmətləri olmuş
qadın şairlərimizdəndir. Camaat arasında "Xan
qızı" adı ilə də tanınan Natəvan
xeyirxahlığı, xeyriyyəçiliyi, əliaçıqlığı,
yoxsullara kömək etməsi, incə, lirik şeirləri,
yaşadığı Şuşa şəhərinin
abadlığına, ədəbi-mədəni həyatının
canlanmasına böyük zəhmət və vəsait sərf
etməsi ilə xalqın böyük məhəbbətini
qazanmışdı. Onun çoxtərəfli istedadı,
şairliklə bərabər gözəl rəsmlər
çəkməsi, musiqini, muğamı bilməsi
dövrünün görkəmli şəxsiyyətləri tərəfindən
yüksək dəyərləndirilmişdir.
Xurşidbanu Natəvan Qarabağın
sonuncu hakimi Mehdiqulu xan Cavanşirin qızı, İbrahim Xəlil
xanın nəvəsidir. O, ana tərəfdən Gəncə
hakimi Cavad xanın nəslindəndir. Anası Bədircahan bəyim
isə Ziyad xanın nəvəsi Uğurlu bəyin
qızıdır.
Natəvan 1832-ci ilin 15 avqustunda
Şuşada anadan olmuşdur. Mehdiqulu
xan qızına öz anası Xurşidbanunun adını
vermişdir. Xurşidbanu ailənin yeganə
övladı olduğuna görə onu sarayda
"Dürri-yekta" ("Tək inci") də
adlandırırdılar.
Gənc Xurşidbanunun bədii
zövqünün, dünyagörüşünün
formalaşmasında qohumlarından Qasım bəy Zakir, Mirzə
Camal, Mirzə Adıgözəl, Əhməd bəy
Cavanşir kimi şəxsiyyətlərin
yaradıcılığı, söhbətləri,
şübhəsiz, mühüm rol oynamışdır. Bibiləri
Ağabəyim ağa və Gövhər ağanın da
şeir yazmaları, əmisi Əbülfəz ağa Tutinin,
anasının yaxın qohumları Kəlbəli xan Müsahib
və Fətəli bəy Halinin şair olması onun
şeir-sənət aləminə könül verməsinə
səbəb olan amillərdəndir.
Natəvanın xeyriyyəçiliyi,
doğma yurdunun abadlaşması üçün əlindən
gələni əsirgəməməsi, yoxsullara, təhsilin
inkişafına çoxlu vəsait sərf etməsi onun
şöhrətini Cənubi Qafqazda, daha geniş miqyasda
yaymışdı. O, yollar çəkilməsinə,
körpülər salınmasına, məktəb binası
tikilməsinə illik gəlirindən xüsusi fond
ayırmış, yeni təsis olunan məktəblərə,
uzaq şəhərlərdə oxuyan azərbaycanlı tələbələrə,
şair və sənətkarlara yardım etmişdir. Xurşidbanunun bəslədiyi Qarabağ cinsli atlar
1867-ci ildə Parisdə, Əlcəzairdə, 1869-cu ildə
Moskvada dünya sərgisində birincilik qazanmış,
qızıl medala, fəxri fərmana layiq
görülmüşdür. Tiflisdə təşkil
edilən ölkə kənd təsərrüfatı sərgisində
şairin əl işləri, becərdiyi buğda, arpa və
darı sortları ən yaxşı eksponat kimi tərifnamə
almışdır.
Natəvan 1873-cü ildə yüz
min manat sərf edərək, Sarıbaba deyilən yerdən,
yeddi kilometrlik məsafədən sıldırım
qayaların üstü ilə Şuşaya su çəkdirmiş,
sonra su ambarı, hamam, buzxana tikdirmiş, park saldırıb camaatın
istifadəsinə vermişdir. Görkəmli
tarar alimi və maarifçisi Rzaəddin ibn Fəxrəddin
1904-cü ildə Orenburqda nəşr etdirdiyi "Məşhur
xatunlar" əsərində Natəvanın şəxsiyyəti,
istedadı barədə hörmətlə
danışmış, onun xeyriyyəçiliyinin
bütün imkanlı müsəlman xanımlarına ibrət
olmasını arzuladığını bildirmişdir:
"Zirək, aqilə olub, türki və farsi, həm ərəbi
bilir və əksər ömrini mütaliə ilə
keçirir idi. Təbiəti-şeiriyyəsi həm
olub ağızlarda bir xeyli əsəri qalmışdır.
Füqərayə mərhəmətli olub
ümum faidəsi üçün mal sərf etməkdən ləzzətlənir
olmuşdur. Yüz bin rublə rus ağçası fəda
edərək Şuşa (Qarabağ) şəhərinə
çeşmə, şirin su gətirtmişdi (İslam knyaginələrinə
ibrət!)". Bu məqamı akademik Feyzulla
Qasımzadə də xüsusi vurğulamışdır ki,
"Natəvan nəcib, səxavətli bir qadın olub
yoxsullara kömək etməkdən xoşlanırdı".
Natəvanın Qarabağın ədəbi
həyatında oynadığı müsbət rol xüsusilə
onun sədri olduğu "Məclisi-üns" ədəbi məclisi
ilə bağlı idi.
XIX əsrin ikinci yarısında Azərbaycanın
müxtəlif mədəniyyət mərkəzlərində ədəbi
məclislər fəaliyyət göstərməyə
başladı. Şuşada təşkil
edilən "Məclisi-üns" ədəbi məclisinin
şöhrəti yalnız Şimali Azərbaycanın bölgələrinə
deyil, Tiflis, Təbriz, Tehran, Aşqabad və başqa şəhərlərə
də yayılmışdı. Şuşanın
gənc ədəbi qüvvələrinin yığıncaqları
müntəzəm şəkil aldıqdan sonra onlar əvvəlcə
Hacı Abbas Agəhin mənzilinin üst mərtəbəsində
toplaşmağa başladılar. Fəna,
Agəh, Növrəs, Məmai kimi şairlər 1864-cü ildən
1872-ci ilə kimi bu məkanda məşğələlər
keçirirdilər.
Mirzə Rəhim Fənanın
atası Mİrzə Məhəmmədbaqi Qarabağ
xanlığının dərbar münşisi kimi Natəvanın
xanlıq mülkünü idarə edirdi. 1872-ci ildə o vəfat etdikdən sonra Natəvan bu
işi gənc Mirzə Rəhim Fənaya həvalə etdi.
Gününün çoxunu Natəvanın
sarayında keçirən Fəna oraya köçür.
Elə həmin ildə şairlər məclisi
də Agəhin mənzilindən Natəvanın sarayına
köçür. Bu vaxta qədər
adı olmayan məclisə "Məclisi-üns" adı
verilir. Məclisin məşğələlərində
klassik Şərq və Azərbaycan ədəbiyyatı
öyrənilir, musiqi, hikmət, nücum, tarixə aid söhbətlər
aparılır, şairlər klassiklərin, özlərinin
şeirlərinə nəzirələr yazırdılar.
Xurşidbanu Natəvanın (1832-1897) sədrlik
etdiyi məclisin üzvləri içində Mirzə Rəhim
Fəna (1841-1931), Mirzə Ələsgər Növrəs
(1836-1912), Mirzə Həsən Yüzbaşov (1824-1904), Məmo
bəy Məmai (1842-1918), Hacı Abbas Agəh (?-1892), Məhəmmədəli
bəy Məxfi (1821-1892), İsmayıl bəy Daruğə
(1842-1891), Məşədi Nəsir Lövhi (?-1891), Mirzə
Sadiq Piran İmanxan oğlu (1811-1892), Nüseyn ağa
Cavanşir (1856-?), Bəhram bəy Fədai, Mirzə Haqverdi Səfa
(?-1881), Məhəmməd ağa Müştəri (1875-1956),
Mahmud bəy Mahmud, Mirzə Cəfər Köhnəfüruş
(1839-1903), Səməd bəy Səməd, İsgəndər
bəy Rüstəmbəyov və başqalarının
adlarını çəkmək olar.
Natəvanın həm də
istedadlı şair olan böyük oğlu Mehdiqulu xan Vəfa
da Tiflisdə xidmətdə olmadığı zamanlarda məclisdə
iştirak edirdi. Burada həmçinin
Şuşanın məşhur musiqiçi və xanəndələri
də iştirak edirdilər. Natəvanın
məclis üçün ayırdığı geniş,
işıqlı salonda Nizaminin "Xosrov və Şirin"i,
Sədinin "Gülüstan"ı, Füzulinin "Leyli və
Məcnun"u ilə bərabər Natəvanın bir sıra
qəzəlləri oxunur, təhlil edilir, onlara cavablar
yazılırdı. Tədqiqatçı Bəylər Məmmədovun
göstərdiyinə görə, məclis şairləri Azərbaycan,
fars və cığatay dillərində mənsum
əsərlər yazmaqla bərabər, Məhsəti, Xaqani və
Nizami şeirlərindən tərcümələr də
edirdilər.
Natəvanın qəzəllərinə
yalnız Qarabağın deyil, Bakı, Şəki, Quba və
Şamaxının şairləri də cavablar
yazırdılar. Natəvana nəzirə
yazan şairlər arasında Seyid Əzim Şirvani,
İsmayıl bəy Nakam, Mirzə Möhsün Xəyali, Azər,
Cənnəti kimi şairlər də vardır.
XIX əsrin digər məclis şarləri
kimi, Natəvanın yaradıcılığına da
Füzuli poeziyası daha güclü təsir etmişdir. Ümümiyyətlə, Füzuli təsiri, dahi
şairin əsərlərinə yazılan nəzirələr
XIX əsr ədəbi məclis şairlərinin
yaradıcılığında önəmli yer tuturdu. Nəzirəçiliyin belə geniş miqyas
alması, bu şairlərin bir çoxunun
plagiatçılığına səbəb olurdusa da, bu
halı bütün şairlərə aid etmək olmaz. Dövrünün istedadlı şairlərindən
olan Natəvanın qəzəllərində səmimilik,
özünün yaşantılarını, həyəcanlarını
ifadə etməsi, saf məhəbbətin, sədaqətin tərənnümü,
dilin sadəliyi diqqəti ilkin cəlb edən cəhətlərdəndir.
Natəvan və onun digər müasirləri qəzəl
dilinin sadələşməsi, danışıq dilinə
yaxınlaşması sahəsində səmərəli fəaliyyət
göstərmişlər ki, sonralar bu proses Ə.Vahidin şəxsində
uğurlu davam etdirildi. Natəvanın lirik qəhrəmanı
sevgilisini vəfasızlıqda, unutqanlıqda ittiham edərkən
sanki klassik şeir janrına danışıq nitqini gətirir:
Sən qeyrilər ilə üns tutdun,
Bilməm niyə yarını unutdun?..
Birəhmlik etdiyin tamamdır,
Bir rəhm elə kim, aman, amandır!..
Sən yar ilə zövqdə, səfadə,
Mən burda, bu cövr ilə cəfadə.
Sən vaxtında aşinalıq etdin,
Döndün, belə bivəfalıq
etdin.
Göründüyü kimi, burada
şair klassik ədəbiyyatda rast gəldiyimiz mürəkkəb
ifadələrdən imtina etmişdir. Natəvanın
incə duyğuları, zərif mətləbləri ifadə
etdiyi səmimi şeirlərində vəfa, sədaqət kimi
gözəl keyfiyyətlər, aşiqin öz eşqi
uğrunda fədakarlığı, hər cür cəfaya, əzab-əziyyətə
dözməyə hazır olması təqdir edilir. Natəvan epiqonçu şeirin
çoxaldığı XIX əsrdə qadın qəlbinin həyəcanlarını,
qadın məhəbbətini tərənnüm edən təkraredilməz
qəzəllər yazmışdır. Onun
şeirlərində məhəbbətin, sevgi
duyğularının aşiqin mənəvi dünyasına təsirini,
onun daxili dünyasında yaratdığı təlatümü
görürük.
Natəvanın əsərlərinin
belə səmimi, hissiyyatlı olmasının bir səbəbi
onun istedadı ilə bağlı idisə, digər səbəbi
də şeirlərinin mövzusunu uydurmaması, öz həyatından
götürməsi idi. Xan qızı Natəvan
həyatı boyu çoxlu sarsıntılar, şəxsi faciələr
yaşamışdı. Natəvan gənc ikən əvvəl
atasını, sonra anasını itirmiş, Qafqaz canişini
M.S.Vorontsovun təkidi ilə yaxşı
tanımadığı Xasay xan Usmiyev adlı
dövrünün savadlı, ləyaqətli, lakin tərs,
tündməzac xasiyyətli şəxsiyyətinə ərə
verilmişdi. Vorontsov Xurşidbanunu şəxsi
yavəri olmuş Xasay xanla evləndirməkdə xan ailəsini
nəzarət altında saxlamaq məqsədini
güdürdü. Bu nikahdan Natəvanın
Mehdiqulu xan adlı oğlu, Xanbikə adlı qızı
dünyaya gəlir. Xasay xan Vladiqafqazda
işlədiyi zaman buranın hərbi dairə rəisi M.T.Loris-Melikovla
aralarında münaqişə yaranır, buna görə onu
1866-cı ildə Voronejə sürgün edirlər. Xasay xan Voronejdə mehmanxanada intihar edir. Bundan
sonra Xurşidbanu 1869-cu ildə Seyid Hüseyn adlı yoxsul bir
şuşalıya ərə getmiş, bu nikahdan beş övladı dünyaya gəlmişdi.
Natəvanın böyük oğlu Mehdiqulu xan anasının
rəiyyətə ərə getməsindən çox
narazı qalmışdı, buna görə də xidmətdə
olduğu Tiflisdən az hallarda
Şuşaya evlərinə gəlirdi. Sevimli
oğlunun bu rəftarından məyus olan şairə bu
münasibətlə bir neçə kədərli şeir
yazmışdır. 1885-ci ildə Natəvanın
ikinci ərindən olan oğlu Mir Abbas ağır xəstəlik
nəticəsində 17 yaşında vəfat edir. Bu hadisədən dərin mənəvi
sarsıntıya məruz qalmış Xurşidbanu ruhi
iztirablarının ifadəsi olan bir silsilə kədərli
şeirlər yazmışdır. Bu şeirlərdə
övladını itirmiş ana qəlbinin ağrıları
yüksək bədii ifadəsini tapmışdır:
Yanar canım, oğul, daim sənin nari-fərağında,
Necə pərvanələr hər dəm
yanar şəmin ayağında
Sənin hicrin odu, Abbas, dəxi
çıxmaz ki, canımdan,
Səməndər tək yanar daim
anan nari-fərağında.
"Getdi" rədifli qəzəlində
şair bu faciədən tənha və köməksiz vəziyyətə
düşdüyünü yazır:
Nə yaxşı munis idi, heyf, nagəhan
getdi,
Məni bu möhnət ara
qoydu, əlaman getdi.
O sərvi-nazdan ayrı baxarmı sərvə
gözüm,
Hilal tək qədimi eylədi kəman,
getdi.
"Məcdisi-üns" sonralar, Şuşa, Quba, Şamaxı, Gəncə,
Şəki və Bakı şairləri bu faciədən təsirlənərək
Xurşidbanuya şeirlə təsəlli məktubları
göndərmişlər. Natəvanın
sırf məhəbbət lirikasına həsr etdiyi şeirlərində
onun mücərrədlikdən uzaq olduğunu, real, insani hisslərdən
danışdığı, Azərbaycan qadınlarının
acı şikayətlərini, həzin iniltisini ifadə
etdiyini, eyni zamanda, sevən insan qəlbinin şərəfini
və ləyaqətini qorumağa
çağırdığını görürük.
Şair bəzən sanki yarından şikayət dolu söhbətini
şeirinə köçürmüşdür:
Fəraq ilə işimi ahü zar edən
sən idin!
Yıxan bu qəlbim evin, tarü mar edən
sən idin!
Sənin yolunda bəlalar qəbul edən mən
idim,
Mənim xilafıma hicr ixtiyar edən sən
idin!..
Məni bu qəm yükünü çəkməyə
rəva bildin,
Salıb məlamətə, həm
şərmsar edən sən idin.
Xurşidbanu həyatının kədərli,
hüznlü məqamlarında istedadlı Cənubi Azərbaycan
şairi Mirzə
Əbülhəsən Racinin (1835-1876)
Nə eşq olaydı, nə aşiq, nə
hüsni-dilbər olaydı,
Nə ayinə, nə səfa, ey
könül, nə cövhər olaydı.
- mətləli qəzəlinə
Nə mən olaydım, ilahi, nə də
bu aləm olaydı,
Nə də bu aləm ara dil müqəyyədi-qəm
olaydı.- beyti ilə başlanan nəzirə
yazmış, bu şeirində könül iztrablarını
qələmə almışdı. Bu şeir
şairin şəxsi faciəsini ifadə etməkdə necə
mahir olduğunu bir daha göstərir.
(Davamı var)
Paşa Əlioğlu,
AMEA Məhəmməd
Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutunun
direktor əvəzi
Təzadlar.- 2012.- 14 iyun.- S.15.