Ağdam
teatrı-20 ildən sonra
Fəxrəddin
Hacıbəyli: "Biz təkcə 20 il əvvəlki ənənəni
deyil, həm də iyirmi il əvvəlki Ağdamlı günlərin
xatirələrini tamaşaçılarımıza qaytarmaq
istəyirik"
...Kommunistlərin
dahi rəhbəri olmuş V.İ.Lenindən söz düşəndə
həmişə belə bir hakimi-şüar səslənərdi:
"Lenin yaşayıb, yaşayır və yaşayacaq!".
Leninin
kimliyi barədə nəsə deməkdən xeyli uzağam,
amma şüar çox maraqlı bir qənaəti
özündə ehtiva edirdi. Mənim də ürəyimdə
bir hakimi-qənaət var ki, Ağdam yaşayıb,
yaşayır və yaşayacaq! Ağdam Ağdamda
yaşayıb, Ağdam köçkünlükdə
yaşayır, Ağdam yenidən Ağdamda yaşayacaq! Buna
heç bir şübhəm yoxdur...
Xocalı soyqırımının 20-ci
ildönümü günlərində Ağdamda oldum. Hələ
Bakıdan Ağdama-Ağdamın varlığını bir
model olaraq özündə əks etdirən Quzanlıya yola
düşəndə eşitdim ki, həmin gün Ağdam
Dövlət Dram Teatrında Xocalı soyqırımı ilə
bağlı səhnələr göstəriləcək.
Ağdamın işğalından sonra ötən illərdə
ilk dəfə idi ki, bu səhnədə əsil Ağdam
teatrı göstəriləcəkdi.
Ağdam rayonunun mərkəzi sayılan Quzanlıya
çatandan sonra dost-tanışlarla söhbətlərimizdə
hamı həmin səhnələrin təəssüratlarından
danışırdı. Odur ki, fürsəti əldən vermədən
birbaşa Ağdam Dövlət Dram Teatrına baş çəkdim.
4-5 ay əvvəlki binadan əsər əlamət yox idi. Bina ən
yüksək arxitektura üslubunda təmir edilmişdi,
tanınmaz görkəm almışdı. Şübhəsiz
ki, özünün 110 illiyinə hazırlaşan teatrın
binasının daxili də zahirinə uyğun olmalı idi.
Ağdama
teatr mədəniyyətinin qayıdışı
Hələ Bakıda olanda xəbər
almışdım ki, Ağdamda təkcə teatr binası təmirdən
çıxıb təzələnməyib. Həm də
burada rəhbərlikdə təzələnmə-dəyişmə
var. Son vaxtlara kimi hamımızın yaxşı
tanıdığı tele-jurnalist Fəxrəddin Hacıbəyli
bir müddət idi ki, Ağdam rayon İcra Hakimiyyətində
çalışırdı. Təzəlikcə isə onun
teatra direktor təyin edildiyini öyrənmişdim. Elə
teatrın parkında Fəxrəddin Hacıbəyli ilə
qarşılaşdım... Təbriklərdən sonra binaya
daxil olduq, içəridəki super təmir və texniki
avadanlıqlarla təchiz olunmuş teatr səhnəsinin,
dekorasiyaların quruluşunun, tamaşaçı
salonundakı rahat kresloların, bir sözlə, hər
şeyin 110 illiyinə hazırlaşan Ağdam Dövlət
Dram Teatrına yaraşdığının şahidi oldum.
Bu da Fəxrəddin Hacıbəyli. İllər
boyu Ağdam təəssübünü çəkən,
içində Ağdam ağrısını və həsrətini
yaşadan bir dəyərli, yaradıcı insan. Söhbətimizə
başlayırıq:
- Fəxrəddin müəllim, bu da bir qismətdir
ki, Allah-Təala bizi döyüş meydanında
görüşdürmək əvəzinə, hələki
bu meydanda-teatr səhnəsində
görüşdürür. Təbii ki, Ağdama qayıtmaq
üçün bu da bir mənəvi dünya səhnəsidir.
Biz mənən, ruhən Ağdamda olmasaq, o yurdu dəyərləndirməsək
və içimizdə yaşatmasaq, Ağdama
qayıdışımız da mümkünsüz olar... Bu
arzu ilə Sizi təbrik edirəm, Tanrıdan arzu edirəm ki,
bu səhnədəki əsərlərə tezliklə
Ağdamın özündə qurulacaq teatr səhnəsində
baxa bilək...
- Əvvəla,
öz yurd yerinizə çox xoş gəlmisiniz. Mən
çox şadam ki, Azərbaycan mediasında özünə
məxsus çəkisi və vətənpərvərlik
duyğusu olan bir qəzetə müsahibə verirəm.
Bilirsiniz ki, Ağdam Dövlət Teatrının 110 illiyi qeyd
olunur. Bu teatr 1902-ci ildən mövcuddur. Təməlini
böyük dramaturqumuz Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
qoyub. özü də Ağdamın Seyidli kəndində. Və
Əbdürrəhim bəyin özünün qələmə
aldığı "Bəxtsiz cavan" və
"Dağılan tifaq" tamaşaları bu teatrın səhnəsində
ilk oynalınan əsərlər olub. Zaman beləcə
keçdi... 1993-cü ildə Ağdamın işğalı
ilə Ağdam Dövlət Dram Teatrı da özünün ən
ağır dövrünü yaşamalı oldu. Təsəvvür
edin, teatr didərgin düşdü. Kollektivin belə bir vəziyyətində
yaradıcılığını və gün-güzəranını
təsəvvürünüzə gətirin... Bütün
bunlar teatrın özünə, Ağdam mədəniyyətinə,
Azərbaycan teatr ənənələrinə böyük zərbə
idi.
- Teatr bir müddət Bərdədə məskunlaşmalı
oldu...
- Bəli, bu məskunlaşma bu
günümüzə qədər çəkdi... Mən cənab
Prezident İlham Əliyevə minnətdaram ki, böyük
maliyyə vəsaiti hesabına gördüyünüz bu təmirli
teatr binası ərsəyə gəldi. Yeni avadanlıq
alındı, kollektivin sosial qayğısı barədə
yeni layihələri ortaya qoya bildik. Mən mədəniyyət
və turizm naziri cənab Əbülfəz Qarayevə təşəkkür
edirəm ki, onun təşəbbüsü və
iştirakı ilə bu bina bu səviyyədə istifadəyə
verildi. Ağdam rayon İcra Hakimiyyətinin
başçısı cənab Nizami Sadıqova minnətdaram
ki, burada təmir başlanan ilk gündən diqqətini əsirgəmədi,
səhnənin tərtibat quruluşundan tutmuş
avadanlıqların harada və necə
quraşdırılmasınadək, hər bir işi nəzarətində
saxladı, müntəzəm olaraq iş
icraçılarının məsləhətçisi oldu. O,
ürəyini, canın və Ağdama sonsuz məhəbbətini
ortaya qoydu. Elə bu məhəbbətin nəticəsi kimi
gördüyünüz Ağdam Dövlət Dram Teatrı
istifadəyə verildi.
- Fəxrəddin Hacıbəylinin bu məsul və
peşəkarlıq tələb edən bir sahəyə
direktor təyinatı da şübhəsiz səbəbsiz
olmayıb...
- Bilirsiniz ki, uzun illər Azərbaycan Dövlət
Televiziyasında çalışmışam. 1986-cı ildə
isə Ağdamda məhz bu teatrda əvvəlcə direktor
müavini, sonra isə direktor işləmişəm. Taleyə
baxın ki, yenidən Ağdam
teatrına qayıtdım... Mən təzə təyinat alanda
təhlil apardım, açıq deyim, məlum oldu ki, nə
var idisə, elə Ağdamda qalıb. Yəni, sənədləşmə
yox, nizam-intizamdan, yaradıcı işdən danışmaq isə
çətin idi. Bir sözlə, vəziyyət nəinki arzu
olunan, həm də istənilən səviyyədən
çox aşağıydı, yerində saymaqda idi. Sonuncu dəfə
səhnədə hansı əsərin
oynanıldığını belə
xatırlamırdılar. Texniki avadanlıqlar toz basmış
vəziyyətdə idi və s. Bir sözlə, teatrın
yalnız adı var idi və bir də bu ad altında dövlətin
dotasiyası hesabına əmək haqqı alan bir qrup insan.
Ola bilsin ki, nazirlikdə də rayonun işğal altında
olmasını əsas tutaraq bəzi məsələlərin
fərqində olmamışdılar. Amma kollektiv də gərək
özünü ətalətdən çıxarma yolunu
axtaraydı. Ağdam cəbhə bölgəsidir və əsgərlərimiz
qarşısında çıxış etmək
üçün hər cürə imkan və şərait ki
var idi.
- Bəs
sizin təyinat hardan və necə ortaya çıxdı?
- Ötən
ilin noyabrında Ağdam rayon İcra Hakimiyyətinin
başçısı Nizami Sadıqovun təqdimatı və
cənab nazir Ə.Qarayevin əmri ilə məni bu teatra
direktor təyin etdilər...
- İşə
nədən başladınız?
- İlk
növbədə kollektivi yenidən toplamaq və onları
iyirmi illik ətalətdən çıxarmağı
qarşıma məqsəd qoydum. Aktyorları qınamıram,
onlar tamaşa üçün darıxmışdılar.
Aktyora nə lazımdır? Tamaşaçı
alqışı, səhnə, yeni əsərlərin yeni
quruluşu... Bunlar yox idi. Onlar depressiya vəziyyətində
idilər, ruh düşgünlüyü hökm
sürürdü. Kollektivi topladım. Mən onların
yaradıcılıq və sosial problemlərin həllinə
söz verdim, onlar isə yaradıcılıq
üçün öhdələrinə nə
düşürsə ona. Təsəvvür edin, bu insanlar
ömrünü səhnəyə bağlayıb, səhnəyə
gedən yol isə bağlıdır, tamaşaçı
üzünə həsrətdirlər. Və işə
başladıq. Tamaşaçılara "Bu kənd bizim kəndimizdir"
adlı teatrlaşdırılmış təqdim etdik.
Quruluşu özüm verdim. Dedim ki, bu səhnələrə
baxan hər kəs düşünməlidir ki, haqqında bəhs
olunan o dağılmış kənd bizimkidir-istər
Qarabağda olsun, istər Zəngəzurda, istərsə
İrəvanda olsun... Biz bu gün (fevralın 25-də - red.) həmin
tamaşanı təqdim etdik.
- Bir sözlə,
Ağdam teatrına yeni nəfəs gəlir...
- Teatra yeni nəfəs,
kollektivə isə yeni həvəs gəlməkdədir...
Bilirsiniz ki, qarşıdan M.F.Axundzadənin anadan
olmasının 200 illiyi gəlir. Biz böyük ədibin
"Sərgüzəşti Vəziri-Xani Lənkəran" əsərini
tamaşaya hazırlayırıq, artıq son məşqlərimiz
gedir. Qarşıdan isə Azərbaycan teatrlarının
festivalı gəlir. İnanıram ki, Ağdam teatrı bu
festivalda öz sözünü deyəcək.
"Bəlkə bunun bir səbəbi də
ondadır ki, Ağdam camaatı 17 il idi Həsən
Sarıyevin "teatrına" baxırdı, amma bundan sonra əsil
Ağdam teatrına baxacaq..."
- Elektron
texnologiyanın inkişafı müstəvisindən baxanda,
etiraf edək ki, bir müddətdir insanlar teatrlara həvəssizdir.
Teatr zallarımız boşdur, bu boşluq səhnələrə
də ayaq açır təbii olaraq. Belə bir vaxtda, üstəlik,
Ağdam işğalda, Ağdam Dövlət Dram Teatrı isə
Quzanlıda yerləşdiyi bir vaxtda, Fəxrəddin Hacıbəyli
bu teatrın salonunu tamaşaçı ilə doldurmaq
üçün hansı layihələrin icrasını vacib
sayır?
- Əvvəl
dedim, bizim aktyorlar tamaşaçı acıdırlar.
Ağdam tamaşaçıları da tamaşaların
acıdır. Onlar az qala 17 ildir ki, Ağdam səhnəsində
teatr görmürdülər... Bunun isə çoxsaylı səbələrini
bilirsiniz, bəzilərini yuxarıda izahladım.
- Bəlkə
bunun bir səbəbi də ondadır ki, Ağdam camaatı 17
il idi Həsən Sarıyevin "teatrına" baxırdı,
amma bundan sonra əsil Ağdam teatrına baxacaq...
- Bilirsiniz,
rayondakı ictimai-siyasi, müharibə vəziyyətinin də
də bu sahədə təsiri siz deyən kimidir... Bilirsiniz,
Ağdam səhnəsi Ağdamda tanınmış
aktyorların ifalarını görmüşdü və bu
ifalar tamaşaçı alqışları ilə
yaşayırdı. Amma Ağdamın işğalı ilə
bunlara, sanki nöqtə qoyuldu. Sonrakı illərdə isə
süstlük, həvəssizlik və ruh
düşgünlüyü hər şeyi problemə
çevirdi. Mən tam əminliklə deyirəm ki, bizdə
tamaşaçı problemi olmayacaq. Sadəcə,
tamaşaçını yavaş-yavaş o
yadırğalanmış vəziyyətdən
çıxartmaq lazımdır. Ağdamdakı
tamaşaçı ruhunu, tamaşaçı
alqışını teatra qaytarmaq üçün isə
bizlər çalışmalıyıq. Tamaşaçı
kimdir? Sən, mən, onlar, bizlər... Biz Ağdam
ünvanlı səhnədə dərdimizi, ümidimizi,
torpağa qayıtmaq arzularımızı görəndə,
həmin səhnəni qəbul edəcəyik.
- Yəqin
ki, aktyorlar və rejissor da nəzərə almalıdır ki,
əvvəla, Ağdam tamaşaçısı Bakı
tamaşaçısı deyil, ikincisi, indiki Ağdam
tamaşaçısı həm də 19 il əvvəlki
Ağdam tamaşası deyil...
-
Şübhəsiz ki, bunlar nəzər alınacaq.
Ağdamın böyük bir hissəsi işğal edilib,
insanlarımız respublikanın 61 rayonuna-bölgəsində
məskunlaşıb. Bu insanların dərdini, torpaq həsrətini,
məskunlaşdıqları bölgələrdəki
yaşam və uyğunlaşma problemlərini və s. səhnəyə
gətirib çıxarmaqla böyük tamaşaçı rəğbəti
və diqqəti qazana bilərik. Dərdimizin
böyüklüyünə baxın: bilirsiniz ki,
Ağdamın özünə məxsus koloriti və adət-ənənəsi,
yaşam qaydaları, mədəniyyəti var idi. Böyüyə
hörmət, qürurluluq, zəhmətkeşlik, özünə
güvənmək və başqasına əl açmamaq, əksinə,
əl tutmaq! Hər bir bölgəmizdə bu keyfiyyətlər
vardır, amma Ağdamın özünə məxsus cəhəti
də seçilən idi. İndi həmin insanlar məskunlaşdıqları
ərazilərdə yerli şəraitə
uyğunlaşmalıdırlar. Buraya adət-ənənədən
tutmuş, qız alıb-qız verməyə kimi, çox
şərtlər aiddir. Ağdamın həm də
özünə məxsus yas və toy mərasimləri
qaydaları var idi. Bunları indi-61 yerə parçalanaraq necə
qoyuyub saxlamalı? Və nəhayət, Ağdama qayıdandan
sonra bu 61 yerə parçalanmış və istər-istəməz
dəyişikliyə məruz qalmış adət-ənənələrin
daşıyıcısı olan insanları yenidən
Ağdamlı etmək necə mümkün olacaq? Demək istəyirəm,
arzu və istəklərimizdən biri də budur ki, teatr olaraq
səhnəmizdə həm də bu təbliğatı quracaq
səhnələr oynamalı və tamaşaçıya həmin
adət-ənələri qoruyub saxlamağı diqtə edən
sözümüzü deməliyik. Onu da nəzərə alaq
ki, bizim oturduğumuz bu yerdən ermənilərin
dayandığı səngərə kimi bir neçə
km-lik, bəzi yerlərdə isə bir neçə yüz
metrlik məsafə var. Bu insanların qulağı hər
gün güllə səsi eşidir, hər gün erməni hərbi
birləşmələrinin işğal etdiyi əraziləri
necə od vurub yandırmasını görür. Həmin ərazilər
onların doğma kəndi, yandırılan onların evidir.
Bu insanların nələr çəkdiyini təsəvvür
edin. Biz həm də bu hissləri səhnəyə gətirmək,
tamaşaçını bu dəhşətlərə
qarşı mübarizəyə, torpaqlarımızın
işğaldan azad edilməsinə hazır olmağa
hazırlamalıyıq. Rayon rəhbəri kimi hörmətli
Nizami Sadıqov da tövsiyyə edib ki, biz səhnədə də
hüznlü əhval-ruhiyyədən
çıxmalıyıq. Səhnədə hamını qələbəyə
və düşmənlə mübarizəyə səsləyən
əsərlər nümayiş etdirməliyik.
"Biz Ağdam
tamaşaçısına daha çox Ağdama-itirilmiş
torpaqlara necə qayıtmağın və o torpağı necə
qaytarmağın yolunu göstərməliyik"
- Təbii
ki, müharibənin gətirdiyi faciəni və
ağrıları, öz həyatında
yaşayana teatr səhnəsində bunları göstərməyə
ehtiyac da yoxdur...
- Tamamilə
doğrudur. Biz Ağdam tamaşaçısına daha
çox Ağdama-itirilmiş torpaqlara necə
qayıtmağın və o torpağı necə
qaytarmağın yolunu göstərməliyik. Biz insanlara
ümidli olmağı, unutqan olmamağı təbliğ etməliyik.
Hazırda İsi Məlikzadənin "Gəl qohum olaq"
komediyasını səhnələşdiririk. Oradakı hadisələr
də Qarabağın bir parçası olan Ağcabədinin
Qaradolaq kəndində cərayan edir. çox maraqlı əsərdir.
Bir vaxtlar əməkdar artist, istəkli aktyorumuz Tofiq Qarayev bu əsərdə
baş rolu çox gözəl ifa edib. Biz həmçinin
tanınmış dramaturq Əli Əmirlinin "Kişi və
qadın" əsərini səhnələşdirmək
fikrindəyik. Qeyd edim ki, Əli Əmirli özü də
Ağdamdandandır, Ağdam teatrının bünövrəsini
qoyanlardan olmuş Məmməd Əmirovun oğludur. Bundan əlavə,
Ağdam musiqi, muğam beşiyi olub. Bu məzmunlu əsərləri
səhnələşdirib tamaşaçılarımıza təqdim
etmək istəyirik. Qarabağda, Ağdamda yumor hissi
güclü olan insanlar çox olub, indi də var. Odur ki,
repertuarımızda həm də komediya janrına
üstünlük vermək istəyirik. Bilirsiniz,
tamaşaçı səhnələşdirilmiş əsərləri,
hətta ən tanınmış aktyorların ifasında belə
Bakıda da görə bilər. Amma biz fərqli səhnə
tərzi, məhz yerli şəraitin ənənəsinə
uyğun əsrləri və mövzuları seçib təqdim
etməliyik ki, Ağdam tamaşaçısı səhnədə
həm də özünü, keçmişini və gələcəyini
görüb duya bilsin, xəyalən Ağdama qayıda bilsin.
Biz, həmçinin Azərbaycan və dünya klassiklərinin
əsərlərinə müraciət etməyi
qarşımıza məqsəd qoymuşuq. Müasirliklə
keçmişin sintezini özündə ifadə edən
çox maraqlı əsərlər vardır, onları səhnələşdirəcəyik.
Sizə çox maraqlı faktı deyim. Bu gün
Xocalının işğalının 20 illiyi ilə
bağlı "Bu kənd bizim kəndimizdir" adlı
kompozisiya-tamaşanı təqdim etdik. Tamaşa bitdi,
alqışlar salonu titrədirdi. Amma 300 nəfərlik zal ayaq
üstə idi. Heç kim teatrın salonunu tərk etmək
istəmirdi.
- Niyə?
- Ona görə
ki, əvvəla, tamaşaçılarımız iyirmi il idi
ki, Ağdam teatrının səhnəsini görmürdülər...
İkincisi, tamaşaçı özünün qəlbindən
keçənləri səhnədə görürdü. Biz
Ağdam rayon İcra Hakimiyyətinin başçısı
Nizami Sadıqovun təklif və tövsiyyələri ilə
səhnənin arxa planında Ağdamın modelini
yaratmışıq və dekorasiyada Ağdamın mərkəzi
küçəsi təsvir edilmişdir.
Tamaşaçılar sonda bu səhnəni görəndə
bir anlığa Ağdama qayıtmış oldular, gözlərinə
inanmırdılar. Hamı kövrəlmişdi (özü də
kövrəlir - red.). Teatrın, sənətin gücü də
bundadır. Ağdam tamaşaçısı bu səhnədə
vaxtilə Qurban Mirzəyevi, İbrahim Yusifovu, Narış Məlikovanı,
Tofiq Qarayevi, Siyavuş Sultanovu, Yusif Əsgərovu, Vaqif
Qasımovu, Simuzər Namazovanı, Simuzər Hətəmovanı,
Məmməd Əmirovu... görmüşdülər. Onlar
korifey sənətkarlar idilər. Tamaşaçılar indi də
onların adını və özünü, həm də
izini Ağdam teatrının səhnəsində görmək
istəyirlər. Bu da hər kəs üçün
Ağdamlı günlərdən bir təsəllidir. Ağdam
teatrında yetişən onlarla sənətkarlar sonralar
böyük səhnələrə gəliblər, Bakıda
çalışıblar. Ağdam teatrının belə bir ənənsi
olub... Təbii ki, Qarabağda başlanan müharibə,
Ağdamın işğalı bu ənənənin
davamçılarını məyyus etdi, hamımızı
ruhdan saldı...
"Tamaşaçı problemini, adətən,
kollektiv, bir də rejissor yaradır"
- Deməli,
tamaşaçı problemi olmayacaq..
-
Tamaşaçı problemini, adətən, kollektiv, bir də
rejissor yaradır. Yəni tamaşaçıya istədiyini
verməsək, tələb olunanı ortaya qoymasaq, təbii
ki, o problemi yaşayacağıq. Amma o potensial ki, bizdə var,
niyə də həmin problemi yaşamalıyıq? Buna
haqqımız gərək olmasın. Yaradılan şəraiti,
müasir texniki avadanlığı gördünüz. Belə
yaraşıqlı səhnədə çalışmamaq,
tamaşaçını ələ almamaq günah olardı.
İkincisi, Ağdam teatrının 110 illik tarixi və ənənəsi
var. Biz buna necə sadiq olmaya bilərik? Buna haqqımız
yoxdur...
"Bəzən görürük ki,
tamaşaçı teatra, konsert salonuna öz ayağı ilə
gəlmir, onu gətirirlər..."
- Adətən,
bəzi teatrlarda, yaxud konsert salonlarında "tamaşaçı
təşkili" problemi də olur...
- Bu ənənə
hələ elektron texnolrogiyaların, televiziyanın çox
inkişaf etmədiyi Sovetlər dönəmində də var
idi, indi də var. Salonun dolması üçün bilet
satışı, dəvətnamə paylanması və s. kimi
üsullardan istifadə olunur. Təbii ki, bunlarda məqsəd
pul qazanmaqdır və pul olan yerdə də teatr olmur.
Teatrın rəhbərliyi çalışmalıdır ki,
tamaşaçı teatra yox, teatr tamaşaçıya tərəf
"gəlsin". Yəni, teatr
tamaşaçısını ələ ala bilərsə,
teatrın rəhbərliyi tamaşaçı-teatr
körpüsünü qurmaq gücündə olarsa,
inanın, tamaşaçı teatra necə deyərlər,
öz ayağı ilə gələcək. Hərçənd,
əvvəl dedim, bəzən görürük ki,
tamaşaçı teatra, konsert salonuna öz ayağı ilə
gəlmir, onu gətirirlər...
- Fəxrəddin
müəllim, inciməyin, axı, tamaşaçı neyləsin
ki, bu gün əksər hallarda onu səhnədən, ekrandan,
teatrdan küsdürmə siyasəti aparanlar da var...
- Mən təəssüf
hissi ilə deyirəm ki, bəli, indi xüsusən də
telekanallarda təzə aktyorlar peyda olub, onların hansısa
sponsorun "saqqızını oğurlama" üsulu ilə
efirə yol tapması və serial səhnələr, filmlər
göstərməsi sayəsində tamaşaçıda
bütövlükdə teatrdan, efirdən, telekanaldan üz
çevirmə instinkti əmələ gəlir. Rejissorluqdan xəbəri
olmayanlar tele-seriallar çəkirlər, səhnələr
quraşdırırlar, teatr göstərirlər. Bütün
bunlar isə sonda tamaşaçıda fərqli mövqe və
rəy formalaşdırır. Axı Azərbaycanda teatr və
kino sənətinin öz ənənəsi var və bunu
qoruyub saxlamaq lazımdır.
"Yadıma düşəndə
yanıb tökülürəm, Səməndər Rzayevin,
Hacıbaba Bağırovun, Yaşar Nurinin, Siyavuş
Aslanın...Ağdamdan ayağı kəsilməzdi, təəssüflər
olsun ki, indi onların gəlməyə Ağdamı
yoxdur"
- Bir zamanlar
Bakıdakı tanınmış aktyorlar, sənətkarlar
rayonlara gələrdilər, təcrübə mübadiləsi
edərdilər, həm də tamaşaçılar yerlərdəki
teatrların diqqətdə olmasını görərdilər.
Açıq deyək ki, çoxdandır belə bir hala rast gəlmirəm.
Siz necə, məqam ikən, bu görüb-götürmə ənənəsini
bərpa etmək istərdinizmi?
- Çox
maraqlı sualdır. Bəli, bizim niyyətimizdir ki, Bakıda
yaşayan tanınmış aktyorların və
rejissorların Ağdam teatrında yaradıcılıq gecəsini
keçirək. Tamaşaçılarla görüşlərini
təşkil edək. Onların baş rolda oynadıqları
tamaşaları Ağdam teatrının səhnəsində
qoymaq istəyirik. Məsələn, yaxın vaxtlarda Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin kafedra müdiri
İlham Namiq Kamalı teatrımıza dəvət etmək
istəyirik. Ardınca xalq artistləri Rasim Balayevi, Ramiz Məliki,
Allahdan tezliklə sağalmasını arzulayırıq- xalq
artisti Yaşar Nurini Ağdama dəvət etmək istəyirik...Yadıma
düşəndə yanıb tökülürəm, Səməndər
Rzayevin, Hacıbaba Bağırovun, Yaşar Nurinin, Siyavuş
Aslanın... Ağdamdan ayağı kəsilməzdi. Nəsibə
xanım gələrdi Ağdama... Təəssüflər
olsun ki, indi onların gəlməyə Ağdamı yoxdur.
Ağdam onlara necə qucaq açırdı...
- İndiki
Ağdam o Ağdama oxşayırmı?
- (Susur və
başını yırğalayır). Bunu yazmaya da bilərsiniz,
amma ürəyim deşilir... Mən üç ildi buradayam, sənin,
mənim vaxtilə tanıdığımız o Ağdamı
görə bilmirəm... Görün müharibə,
torpaqların işğalı nəyə gətirib
çıxardı. Mən insanların mənəvi
dünyası baxımından deyirəm. Sən demə,
müharibə təkcə yurd-yuvamızı deyil, həm də
mənəvi dünyamızı dağıdıb...
Ağdamlıların müharibədən və
işğaldan sonra ölkənin 61 rayonunda, 75 məntəqəyə
paylaşması çox şeyi dəyişib. Mənim
uşaqlığım və gəncliyim Ağdamda keçib.
Hərdən istəyirəm ki, o vaxtkı istiliyi, xətir-hörməti,
ruhu görəm. Amma görə bilmirəm... Bircə şeyə
sevinirəm ki, Ağdamda doğulmayan uşaqlar o yurd yerlərini
eşidib-tanıyır, adını çəkirlər...
"Biz təkcə itən Ağdamı
deyil, həm də itirilən ağdamlılığı
özümüzə qaytarmalıyıq!"
- Ötən
parlament seçkilərində seçicilərə xitabən
bir şüarım vardı: "Biz təkcə itən
Ağdamı deyil, həm də itirilən
ağdamlılığı özümüzə
qaytarmalıyıq!" Və seçki təbliğatı
dövründə bircə şeyə sevinib təsəlli
tapırdım. Hansı qapını döyüb seçicilərlə
görüşürdümsə, əvvəlcə
köçkün evinin darvazasını balaca uşaqlar
açardı. İlk sualım "Haralısan?" sualı
olurdu. Ağdamı görməmiş və Ağdamda
doğulmamış bu uşaqlar dərhal
"Ağdamlıyam...", deyirdilər...
- Mən Fəxrəddin
Hacıbəyli kimi bircə şeyə sevinirəm: nəhayət,
son üç ildə onu görürəm ki, bugünkü
Ağdamda qoyub gəldiyimiz Ağdama qayıdış ruhu
yaranır, bərpa olunur. Səmimiyyətimə inanın,
Nizami Sadıqovun Ağdama rəhbər təyinatından sonra
bu istiqamətdə çox dəyişikliyin şahidiyəm.
Cənab Prezident İlham Əliyevin N.Sadıqovun Ağdama
RİH başçısı təyin edilməsi barədə
2009-cu il tarixli sərəncamını qoyub gəldiyimiz
Ağdama yaxınlaşmağımızın əsas şərtlərindən
biri hesab edirəm. N.Sadıqovu əvvələr də
tanıyırdım. Amma rayonda onun rəhbərliyi altında
çalışdığım ötən qısa müddətdə
onun nə qədər dövlət və vətənsevər,
insanlarla ünsiyyətdə peşəkar olmasının
şahidi oldum. N.Sadıqovda məmur-inzibatçılıq cəhətlərini
tamamlayan bir ziyalılıq, mədəniyyətə, musiqiyə,
mənəvi dünyaya bir önəmlik var. Məsələn,
Nizami Sadıqovun təşəbbüsü ilə Ağdamda
"Bu kənd bizim kəndimizdir" adlı sənədli
film çəkilib. Filmdə Ağdam "Şur"
ansamblının ifasında müxtəlif muğamlar, həmçinin
"Qarabağ şikəstəsi" xor ifasında oxunur. Bu
ilk dəfədir eşidilir. Mürəkkəb musiqi və
sujet xətti olan bu filmdə, inanın, bütün çəkilişlərin
rejissoru məhz onun özü olub. Yüksək musiqi-muğam
duyumu və kino sənəti sirlərinə bələdçilik,
Ağdamın tarixi və bugünkü vəziyyəti, sabaha
inam, insanların döyüş ruhu bu filmdə itirilmiş
torpaqlara qayıdışın leytmotivi kimi göstərilir.
Bir sözlə, Ağdamın canlı abidəsini musiqi dili ilə
və canlı kadrların təsviri ilə yaradan rejissor-Nizami
Sadıqov bu sahədə də peşəkar olduğunu
sübut edir... Bax məni rəhbər olaraq onun bu keyfiyyəti
çox duyğulandırır, sevindirir. Deməli, qoyub gəldiyimiz
Ağdama nə vaxtsa, Allah bunu lap tez eləsin, əliboş
qayıtmayacağıq...Mən onda ağsaqqallığı,
böyük-kiçik yolunu gözləyən, məsləhətkeş,
intellektual duyuma malik
insanlığı-ziyalılığı tapmışam.
Allaha and olsun, bunu onun rəhbərliyi altında
çalışdığıma görə demirəm. Bunu həm
də ona görə deyirəm ki, əvvəlki rəhbərlərdə
bu keyfiyyətləri görməmişəm...
- Mən bir
məqamı əlavə edə bilərəm ki, bir vaxtlar
Bakıda yaşayan ziyalıları Ağdamda görə bilməzdik.
Çünki kim Ağdama gəlib hansısa, hətta ən
adi bir vəzifəli qohumu ilə görüşürdüsə,
dərhal həmin qohum işdən
çıxarılırdı ki, "Sən Bakıdan gələn
qohumunla nə barədə danışırdın?"
"Məqsədimiz belədir ki, biz təkcə
qonaq qəbul etməyək, həm də qonaq gedək"
- Mən sizə
bir misal deyim. Bu yaxınlarda akademik Adilə Namazovanın 85
illik yubileyi Ağdamda elə yüksək səviyyədə
keçirildi ki, buna, ancaq sevinmək olar. Adilə xanım elə
sevinirdi, inanın, elə bil onu yenidən qoyub gəldiyimiz o
Ağdama aparmışdılar. Həyat budur, yaşamaq budur.
O, öz həmyerlilərinin, doğmalarının əhatəsində
necə də xoşbəxt idi. Bu tədbir də Nizami müəllimin
təşəbbüsü ilə oldu. Nəzərdə
tutmuşuq ki, bu cür görüşləri tez-tez edək.
Bunun üçün dəyərli
ziyalılarımızın Ağdam insanları ilə
görüşlərini keçirək. Bunlar
ağdamlılıqdır, Ağdamlı olmaqdır,
Ağdamı unutmamaqdır! Görüşə gələnlər
necə sevinirdilər, hamının gözü
gülürdü. Nizami müəllimin qənaəti belədir
ki, biz təkcə qonaq qəbul etməyək, həm də
qonaq gedək. Məsələn, Ağdam cəbhə bölgəsidir
və ordu hissələrimiz yerləşir. Proqramımız
belədir ki, bundan sonra teatr olaraq səyyar səhnələrimizi
hərbi hissələrdə quraq. Əsgərlər
qarşısında çıxışlar, teatr səhnələri
təşkil edək, konsertlər verək. Bəzən
Bakıdan Ağdama konsert verməyə müğənnilər
gələndə düşünürəm ki, niyə biz
özümüz bu konsertləri təşkil etməyək? Və
inşallah, bunları da edəcəyik... Burada hamı əsgərdir.
Mən Bakıda yaşayanda bunu hiss etmirdim. Amma indi burada
çalışıram, bu hissi yaşayıram. Biz burda
düşmənin dayandığı sərhədin o
tayındakı torpaqlarımıza gedə bilmirik. Qəzəb
bizi boğur, içimizdə düşməni məhv edəcək
bir dəli hiss baş qaldırır. Ona görə də hiss
edirəm ki, bu bölgədə olan insanların özündə
bir fərqli xarakter var.
- Bakıda
yaşayan Ağdam sakini bunu o qədər də hiss etməz...
"Mən sizə açıq deyirəm,
düşmən də bunu yaxşı bilir: Ali Baş
Komandanın əmr etdiyi anda müharibə Ağdamdan
başlayacaq!"
- Çünki
məsafə bunu istisna edir. Amma burda hər gün düşməni
və onun hərəkətlərini, meşələrimizi necə
yandırmasını, dinc sakinləri necə güllələməsini
görürlər... Mən sizə açıq deyirəm,
düşmən də bunu yaxşı bilir: Ali Baş
Komandanın əmr etdiyi anda müharibə Ağdamdan
başlayacaq! Gənclərin burda düşmənə
qarşı necə acıqlı, şəhidlərimizin
qisasını almaq üçün necə dəliqanlı
olduqlarını açıq görürəm.
İnanın, onlar bir əmrə, himə bəndirlər. Bu məni
çox sevindirir.
- Fəxrəddin
Hacıbəyli üçün Ağdamda qoyub gəldiyimiz o
teatrla burdakının fərqi nədədir?
- Bilirsiniz,
Ağdamda qoyub gəldiyimiz teatr bir məktəb idi, ruhumuz və
tariximiz idi. Mən burda özümü necə hiss edə bilərəm?
Sözün kökündə "Ağdam" varsa, deməli,
bu teatr da Ağdamda olmalıdır. İnsanın mənəviyyatı
və dəyəri onun ruhu ilə ilə
ölçülür. Mən canlı insanın ruhunu-mənəviyyatını
nəzərdə tuturam. Bu teatrda bütün kollektiv
özünü qonaq kimi hiss edir və hərdən
düşünəndə ki, Ağdam Dövlət Dram
Teatrı Ağdamın özündə yox, onun hansısa bir
kəndində məskunlaşıb, adam dəli olmaq istəyir.
Neyləməli, rəhmətlik Məşədi Abbasın təməlini
qoyduğu bir teatr vardı-qalıb Ağdamda. O teatr müqəddəsdir.
Bizi məhz o teatrda işləmək və yaratmaq istəyirik...
Bunlar çox ağırdır. Amma indi təsəllimiz nədədir?
Ağdama qayıdanda artıq Ağdam teatrı özfəaliyyət
formasında deyil, dövlət dram teatrı kimi işə
başlayacaq. Biz o müqəddəs günə
hazırlaşırıq. Bizi ruhlandıran, içimizdən əzilməyə
qoymayan da elə budur. Yoxsa, Ağdamsız nə Ağdam
teatrı? Biz bütün sahələrdə bu ruhu saxlamalıyıq.
Ağdam yoxdur deyə, hər şeyi könülsüz etmək
olmaz, əksinə, Ağdamlı günlərə daha
yüksək səviyyədə hazır olmalıyıq.
İstər təhsil sahəsində, istər mədəniyyət,
istərsə də digər sahələrdə olsun...
- Fəxrəddin
müəllim, Allah eləsin, tezliklə bu teatrdan o teatra
qayıdasınız... Sonda elə bu arzu ilə sizə
yaradıcılıq uğurları arzulayırıq. Bəlkə
ürəyinizdən elə bir söz demək keçdi ki,
cavablandırmaq üçün sual vermədim...
- Xahiş
edirəm, bu söylədiklərimi olduğu kimi
yazasınız. Niyə ilk geniş müsahibəmi məhz "Təzadlar" qəzetinə
verdim? Mən Fəxrəddin Hacıbəyli üçün
bu qəzet ən çox ürək
qızdırdığım, ərk elədiyim və sevdiyim qəzetdir.
Bu qəzetin səhifələrindən işğal olunmuş
torpaqlarımızın harayı eşidilir, bu qəzetdən
Qarabağın iyi gəlir, Ağdamın nəfəsi duyulur.
Mən bilirəm ki, sizin üçün Azərbaycanın hər
guşəsi doğmadır, amma insan bəzən
doğulduğu yurdu, göz açdığı həyəti,
evi, yaşadığı keçmişi ilə
insanlaşır. Bu kövrək duyğunu bu qəzetdə
görürəm. Nə vaxt məni narahat edən bir hiss,
problem olubsa, kağıza köçürüb "Azərbaycan"
nəşriyyatına, 6-cı mərtəbədəki bir
ünvana - redaksiyanıza gəlmişəm. Böyük hərflərlə
yazın ki, bəli, "Təzadlar" qəzeti həmişə
həqiqətin, problemlilərin, haqqın yanında olub. Mən
də bu yolda sizlərə uğurlar arzulayıram. Allah bizləri
qoyub gəldiyimiz Ağdamda görüşdürsün...
Asif Mərzili
Təzadlar.- 2012.- 1 mart.- S.12-13.