XVII əsr anadilli Azərbaycan poeziyası və problemləri
Xalqımızın mədəniyyət tarixinə
nəzər saldığımız
zaman onun inkişafının hər
mərhələsində nə
qədər zəngin
bədii-estetik dəyərlərin
yer almasının şahidi olursan. Onların yalnız bir hissəsinin xalq kütlələri arasında geniş yayıldığını, insanlarımızın
mənəvi malına
cevrildiyini, böyük
bir bölümünün
hələ də istənilən səviyyədə
araşdırlmadığını, yayılmadığını, təbliğ
olunmadığını söyləməli
oluruq.
Belə bir
vəziyyətin sosial-siyasi,
ideoloji səbəbləri
az deyil. Lakin bir səbəbi
də qeyd etdiyimiz dəyərlərin,
maddi-mədəniyyət nümunələrəninin
milli coğrafi hüdudlarımızdan çox-çox
uzaqlara dağıdılması,
dünya muzeylərində,
kitabxanalarında, şəxsi
kolleksiyalarda və s. saxlanılmasıdır. Azərbaycan
tarixi və mədəniyyətinə aid nümunələrin
Vatikan kitabxanasında,
Drezden qalereyasında,
İstanbulun Topqapı
sarayında, İranda,
İraqda, Amerika muzeylərində, Rusiyada və s. nümayiş etdirilməsinə aid dəyərli
məlumatlar alırıq.
Bu istiqamətdə ardıcıl
tədqiqatlar aparmış
akademik Rasim Əfəndinin əməyi
sayəsində xalqımızın
milli sərvətlərindən
olan əl sənətləri, xalça-kilim,
zərgərlik, miniatür
sənıəti və
s. aid onlarca nümunələrini
dünyanın dörd
bir yanında, milli, dövlət muzeylərində, şəxsi
kolleksiyalarda yer alması, bəzən onların Batı sənət adamlarının
yaradıcıqlarına belə
güclü təsir göstərməsi ilə
əlaqədar tutarlı
dəlillər ortaya çıxarılmışdır. Vaxtilə görkəmli rəssamımız, akademik
Mikayıl Abdullayev Sadiq bəy Əfşarın fransız
rəssamı Matissə
olan dərin təsiri ilə əlaqədar inandırıcı
fikirlərini məqalələrinin
birində açıq
şəkildə söyləmişdir.
Bu qəbildən olan araşdırmalar, heç
şübhəsiz, xalqımızın
tarixi maddi-mədəni
irsi ilə əlaqədar bilgilərin
hüdud dairəsini genişləndirməklə birlikdə,
eyni zamada, onun milli mənsubiyyəti,
spesifikliyi, yüksək
mənəvi-estetik dəyəri
ilə əlaqədar
geniş bilgilər verməkdədir. Xatırlatmaq
lazımdır ki, hələ də bu istiqamətdə aparılan işlərə
böyük ehtiyac duyulmaqdadır.
Tanınmış ədəbiyyat tarixçisi
Paşa Kərimovun bu yaxınlarda işiq üzü görmüş "XVII əsr
anadilli Azərbaycan poeziyası" (Bakı, Nurlan, 2012) monoqrafiyasını
oxuduqca yuxarıda qeyd etdiyimiz mütərəqqi meylin şahidi olursan. Müəllif burada əsasən ədəbiyyat,
poeziya məsələlərinin
bədii-estetik tərəflərinə,
mövzu rəngarəngliyinə
toxunsa belə, onları dönəmin ümumi və əsas aparıcı ideya-estetik prinsiplərindən
kənarda axtarmır,
sənətkarlıq və
novatorluq məsələlərini,
sənətdə ənənə
və irsiyyət problemlərini unutmur, bu və ya
digər şairimizin yaradıcılığında onlara təməllənərək
onların hər birinə xas yaradıcılıq dəst-xəttini,
dünyagörüşünü, milli mənsubiyyətini müəyyən etməyə
calışır. Müəllif
XVII əsrdə yaşayıb-yaratmış
Azərbaycan şairlərinin
bir coxlarının əsərlərini, əlyazmalarının
nüsxələrini bəlkə
də ilk dəfə olaraq oxucularımızın
qarşısına cıxarır.
Əsərdə müəllifin
fədakarlıqa müxtəlif
çoğrafi bölgələrdən
şəxsi səyləri
nəticəsində əldə
etdiyi bir cox risalə, şeir, divan ədəbiyyatı
nümunələri ilə
tanış oluruq. Müəllif onları İrandan, İraqdan, Türkiyədən, hətta
Almaniyadan əldə etdiyini bildirir. Bu nümunələrin bəziləri
fars, ərəb, əski osmanlı, özbək-cığatay dilləri
və ləhçələri
ilə yazılmışdır.
Müəllif buna rəğmən onların
məhz Azərbaycan şairlərinə aid olduqlarını
məntiqi dəlillərlə
ispat edir, bunun ücün mövzuya müxtəlif tərəflərdən yanaşmaq
metodunu əsas götürür. Yəni
problemlə əlaqədar
mövcud elmi ədəbiyyata müraciət,
şairin öz əsərlərinə istinad,
həmçinin tarixi
hadisələrin və
ədəbi-bədii mühitin
diqqətə alınması,
keçmiş klassik ənənələrin mənimsənilməsi,
yeni ilə əskinin qarşılaşdırılması
metodunu özü ücün əsas tədqiqat üsulu olaraq qəbul edir. Xatırlatmaq lazımdır ki, belə bir yaradıcılıq
metodu onun nəzəri-tənqidi və
bədii-estetik mülahizələrinə
reallıq, dürüstlük,
məntiqi bir görkəm vermiş olur. Eyni zamanda,
portret-oçerk xarakterli
yazılarında qələmə
aldığı XVII əsr
Azərbaycan şairlərinin
yaradıcılığına xas spesifik, onları
fərqləndirən, ayıra
bilən cəhətləri
üzə çıxarmağa
imkan vermiş olur. Monoqrafiyada XVII əsrdə yaşamış
anadilli poeziya sənətimizin istedadlı
nümayəndələrindən olan Sadiq bəy
Əfşar Sadiqi, Mürtəzaqulu xan Şamlu Zəfər, Vəhid Qəzvini, Tərzi Əfşar, Vali, Məczub Təbrizi, Qövsi Təbrizi, Təsir Təbrizi, Şükri kimi şairlərimizin həyat və yaradıçılıq yolu
məhz bu baxımdan gözdən kecirilir, milli poeziya sənətimizin inkişafına onların
misilsiz qatqıları,
zəngin ədəbi
irsi bir daha göz önünə
gətirilir. Bu şairlərdən
bəzilərinin vətəndən
uzaq olmaları, bəzilərinin əsərlərinin
az bir hissəsinin
bizə gəlib çatması, bəzilərinin
yaradıcılığında isə məhəbbət lirikasının güclü
olması, bir başqasının ərəb,
fars kəlmələrindən
azad olma meyllərinin güclü olması kimi gercəkliklər öz dərin təhlilini tapmaqdadır.
Bununla belə,
müəllif imkan çərçivəsində XVII əsr Azərbaycan şeir sənəti problemlərinə aid dəyərli
tədqiqat əsərləri
ilə məşhur olan Firidun bəy
Köçərli, E.Bertels,
Həmid Araslı, Mir
Cəlal, Mirzağa Quluzadə, M.Seyidov, Ə.Əminzadə, N.Göyuşov,
Salman Mumtaz, Schmidt Jan kimi bir çox
Azərbaycan və yabançı alimlərin
əsərlərinə yaradıcılıqla
müraciət edir, lazım gəldikdə onların fikirlərini yeni-yeni faktlarla, məntiqi dəlillərlə
zənginləşdirə bilir,
bəzən onlarla polemikaya girməkdən cəkinmir. Kitabda yer almış bir çox iri həcmli portret-oçerklərdə (Sadiq
bəy Əfşar Sadiqi, Vəhid Qəzvini, Qövsi Təbrizi, Təsir Təbrizi və s.) bu cəhəti daha aydın bir şəkildə izləyə bilirik. Bu məqalələrdə müəllif
heç də ədiblərimizin yaradıcılıq
yolunu işıqlandırmaqla
kifayətlənmir, onların
həyatı, doğulduğu
yer, boya-başa çatdığı ictimai-siyasi
mühit, əsərlərinin
böyük bir coğrafi ərazidə yayilması kimi həqiqətlərə xüsusi
fikir verir. Məsələn, Sadiqinin
ən çox yayılmış əsərlərindən
sayılan "Məcməül-xəvas"
təzkirəsini örnək
gətirən müəllif
xüsusi olaraq qeyd edir ki,
əsər Osmanlı
torpaqlarından tutmuş
bugünkü İran,
Azərbaycan, Orta Asiya, Əfqanıstan,
Pakistan və Hindistana
qədər geniş bir ərazidə yayılmışdır. Bu sözləri
digər şairlərimiz
haqqında da söyləmək mümkündür.
Müəllif bu məqaləsində göstərir
ki, Azərbaycan, Osmanlı, Cağatay türkcəsini gözəl
bilən Sadiqi siyasi hüdudları, sülalər arasındakı
ixtilafları bir tərəfə ataraq türk dili və ədəbiyyatını
bir bütün halında ələ almış, türk şairlərinin əsərlərindən
örnəklər verə
bilmişdir. Tədqiqat
obyekti olaraq ələ alınmış
şairlərin hər
birində bu meyl xüsusilə güclüdür.
Məqalədə
müəllif, ümumiyyətlə, XVII əsrdə
yaşayıb-yaratmış şairlərin
yaradıçılığında təzkirə
janrının xüsusilə dəbdə olmasını və
Səfəvilər dövründə yaşamış 480-ə
qədər şairin öz
poetik dünyalarını burada
ifadə edə bilməsini qeyd etmişdir. Bununla birlikdə
müəllif Sadiq bəyin "Məcməül-xəvas"
təzkirəsinə xüsusi diqqət yetirir, onun dövrün
sosial-mədəni həyatının, elm
və bədii fikir tarixinin
öyrənilməsində xüsusi yeri olduğunu da göstərir.
Qeyd etmək lazımdır ki, Sadiq bəy incəsənət
tariximizə sənət nəzərəyyəçisi, xəttat-kalliqraf,
miniatür və ebru
ustası kimidə daxil olmuşdur
və çoxları onu məhz
tanınmış bir sənətkar-rəssam
kimi tanımaqdadır. Vaxtilə ədibin
bu sahəsindəki başarılı fəaliyyətini
nəzərə alan professor
Şükufə xanım Mirzəyeva onun
yaradıcılıq dəst-xəttini, bədii-estetik prinsiplərini
açıqlayan bir neçə elmi məqalə də yazmış, sənətkarın
bədii yaradıcılığını yüksək qiymətləndirə
bilmişdir. Paşa Kərimovun
sözünü etdiyimiz
bu məqaləsində bir
daha Sadiqin sənət
adamlarına olan tövsiyələri, məsləhətləri,
iradları, və s. də yer
almasının şahidi oluruq,
xüsusilə də onun rəssamlara olan məsləhətində daim
təbiəti öyrənməyə, sosial
məsuliyyət hissini itirməməyə,
bədii-təsvir vasitələrindən yerli-yerində istifadə
qaydalarına riayət etməyə
çağırdığını görürük.
(Davamı var)
Babək Qurbanov,
fəlsəfə elmləri doktoru,
Türkiyə Qazıantep Universitetinin
professoru
Təzadlar.- 2012.- 31 mart.-
S.14.