"ABŞ Orta Şərq bölgəsindən əl
çəkməyəcək"
Ərəstun Baxşəliyev:
"çünki tarixən bu bölgə uğrunda gərgin
mübarizələr getmiş, qanlar
tökülmüşdür"
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının geostrateji araşdırmalar mərkəzinin
elmi işçisi, politoloq Ərəstun Baxşəliyevin
"Təzadlar"a müsahibəsi
- Ərəstun
bəy, bu gün Türkiyənin xarici siyasətində ciddi dəyişikliklər
müşahidə olunur. Siz Türkiyənin Ərəb
dünyasına yönəlik yürütdüyü xarici
siyasətin səbəbini nə ilə
bağlayırsınız? Qərb amili bu siyasətdə nə
dərəcədə yer almaqdadır?
-
Bilirsiniz, Türkiyə çox böyük bir dövlətdir.
Zamana dayanan çox əzəmətli bir tarixi, dövlətçilik
ənənələri, hətta daha da irəli gedərək
deyərdim ki, dünyaya hökm edə bilən tarixi təcrübəsi
və səriştəsi var. Ola bilər ki, bu dövlət nə
zamansa, hardasa çətinliklər yaşasın. Ancaq
dünyaya 600 illik hökm etmək bacarığı olan bir
dövlətdən danışdıqda, hər hansı bir məqamda
bu dövləti heçə almaq, fikrimcə, bu,
düzgün yanaşma olmazdı. Bəli, bu gün Türkiyə
regionda yürüdülən siyasətə olduqca aktiv bir
şəkildə müdaxilə edir və bu taktika getdikcə
daha da artan bir tərzdə davam edəcəkdir. Çünki
hazırkı Türkiyə 10 il, 20 il bundan öncəki
Türkiyə ilə müqayisəyə gəlməyə biləcək
dərəcədə güclüdür. On illiklərdir ki,
Türkiyənin bu duruma gəlməsi üçün olduqca
ağır zəhmət çəkilmişdir. Bu bir zaman idi
ki, yetişdi və bu zamanı Türkiyənin başbilənləri
yerində və qaydasında dəyərləndirə bildi.
Bilirsiniz ki, 70 ilə yaxın bir müddətdə şərqlə
qərb arasındakı mövcud əlaqələr Sovet Rusiya
imperiyasının tam nəzarəti altında olmuşdur və
bu səbəbdən Türkiyə istər Qafqazda, istərsə
də Yaxın Şərqdə öz istəkləri
prizmasından davrana bilməmişdi. Türkiyə Sovet təhlükəsindən
qorunmaq üçün NATO-nu seçdi. Daha doğrusu, NATO ya
dəvət aldı. Çünki o dövrdə Şərqi
Anadolu torpaqlarının işğalı ilə bağlı
Sovet Rusiyasında Stalinin çox ciddi planları vardı.
Ancaq bu gün isə durum tam fərqlidir. Nə Sovet
Rusiyası var, nə də Rusiyanın bu gün
üçün irticaya qol qoya biləcək gücü. Buna
heç izin də verməzlər. Dünyada isə soyuq
müharibənin hələ də Rusiya və Amerika
timsalında davam etməsi hər iki cəbhənin kifayət
dərəcədə aktiv fəallıq göstərməsinə
çətinlik yaradır. Doğrudur, ABŞ bu səpkidə
Rusiyadan fərqli hərəkət etdi. İraq və Əfqanıstanla
bağlı problemlərinə çözüm gətirməyə
çalışdı. Ancaq yenə də istədiyi uğuru
əldə edə bilmədi. Demokratiya yönündən məsləyə
baxanda, deyə bilərik ki, İraqda ABŞ siyasəti tamamilə
iflas oldu. Burada ABŞ əslində Türkiyə və
müsəlman faktorlarına kifayət qədər dəqiq
yanaşa bilməmişdi. Əvəzində, nə oldu?
ABŞ istər müsəlman dünyasında, istərsə
də tərəfdaşları çərçivəsində
öz mənafeyi uğrunda yürütmüş olduğu
siyasəti tamamilə ifşa etmiş oldu. Bu isə ona və
mənafeyinə o qədər də xeyir gətirmədi. Tam əksinə,
müsəlman dünyası ilə münasibətləri
tamamilə kəskinləşmiş oldu.
Hazırda
isə müsəlman dünyası içərisində
öz imicinə görə daha modern və daha müasir
dövlət Türkiyədir.
Məlum
olan bir faktdır ki, ABŞ hələ də Yaxın Orta
Şərq bölgəsindən əl çəkməyəcək
və bunu etmək heç marağında da deyil. Çünki
bu bölgə elə bir bölgədir ki, tarixən bu
bölgə uğrunda gərgin mübarizələr
getmiş, qanlar tökülmüşdür. Buraya sahib olmaq
dünyaya sahib olmaq anlamı daşımaqdadır həm də.
Bunu ABŞ da gözəl dərk edir. Məhz ona görə
"Fələstin düyünü" deyilən bir
düyün bu gün də bu bölgədə hökm
sürməkdədir. Vaxtilə ticarət yolları hesab olunan
bu bölgə bu gün enerji resurslarının ən zəngin
olduğu, eyni zamanda onların Qərbə daşınması
üçün strateji önəm daşıyan tranzit əhəmiyyətinə
malikdir.
Məlum
İraq müharibəsi zamanı Türkiyənin bu müharibədə
yer almaması ABŞ tərəfindən çox ciddi etirazla
qarşılandı və bu sonrakı Türkiyə-ABŞ
münasibətlərinə də təsirsiz ötüşmədi.
Türkiyə daxilində PKK terror təşkilatının fəaliyyətində
aktivlik müşahidə olundu, İraqın şimalında
Amerika siyasətçilərinin düşüncəsi ilə
desək, Türkiyə üçün ciddi təhdid mənbəyi
olan Kürdüstan Muxtar Vilayəti yaradıldı. Bunun ən
pik nöqtəsi isə türk əsgərlərinə
qarşı təhqiramiz hərəkətlərə yol verilməsi
oldu. Atılmış bu addımlar qarşısında isə
Türkiyənin məsələlərə baxış
bucağı demək olar ki, tamamilə dəyişdi. Çünki
bir təşkilat daxilində yer alan müttəfiq dövlətlərdən
biri kimi ABŞ-ın Türkiyəyə qarşı
lüzumsuz hərəkətlərə yol verərək, onun
qurmuş olduğu siyasi dəngələri zədələyərək
hərəkət etməsi, doğrudan da, yolverilməz idi.
Axı Türkiyənin burada səhvi nə idi ki, ABŞ bu
kimi hərəkətlərə yol vermiş oldu? Beynəlxalq
Hüquq dilindən çıxış edərək, normal
demokratik səsvermələr keçirərək İraqa
müdaxilə ilə bağlı qərar çıxarmaqda,
sizcə, qüsurmu vardı? Əsla, yox! Xatırlıyıram,
o zaman ABŞ heç BMT-nin qərarlarını belə,
gözləmədən İraqa qoşun çıxartdı.
Bu, əslində dünyaya demokratiya, insan hüquqları
aşılamaq istəyən ABŞ siyasəti
üçün çox ciddi bir qüsurdur.
Söylədiymiz
kimi, Türkiyə regionda yaranmış durumdan maksimum dərəsədə
faydalanmağa və əhatə dairəsini genişləndirməyə
çalışır. Bu, əslində Türkiyəyə
daha çox dividendlər və daha çox əl-qol
açmalar vəd edir. Bunun üçünsə Türkiyə
ABŞ-ın bölgədə yaratmış olduğu mənfi
ab-havanı haqlı bir tərzdə öz lehinə dəyişmək
istəyir. Hadisələrə kənardan baxan bir seyrçi
kimi demək istərdim ki, əslində bütün bunlar bir
blokda yer alan hər iki dövlətin region uğrunda
aparmış olduğu mübarizədə mehriban düşmənçilikdən
başqa bir şey deyildir. Bu həm də Türkiyənin bəşəriyyətə
sülh və əmin-amanlıq
çağırışları ilə də birmənalı
şəkildə bağlı olan bir məqamdır... Sizcə,
Qəzza bölgəsində ölən 5 yaşlı
uşaqlara hansısa bir türk, müsəlman ölkəsinin,
eyni zamanda əsrlər boyu qardaş olaraq iç-içə
yaşamış hansısa bir insanın öz vicdanı naminə
səs çıxarmamasını düzgün addım olaraq
qiymətləndirmək olarmı? Əsla, yox! Bu gün
dünya hər bir informasiyanı təkcə qulaqları ilə
almır, o həm də bu vəhşilikləri görür.
Türkiyədə əhalinin böyük əksəriyyətinin
İslam ideyaları ilə nəfəs aldığı bir
ortamda isə xalqın seçmiş olduğu bir liderin bu kimi
məsələlərə biganə qalması səhər o
liderin özünün iflası demək olar. Baxın, indiki
Türkiyə iqtidarı neçənci dəfədir ki,
xalqın səsi ilə hakimiyyətdə qalır. Bu
xalqın seçiminə Türkiyə hakimiyyəti, sizcə,
biganə qala bilərmi? ABŞ, İsrail bunların əleyhinə
nə qədər çalışsa da, bu, qeyri-mümkün
görünər. Türkiyə artıq öz içində
də təmizləmə işlərini məharətlə
aparmaq üzrədir. Sizcə, bədii filmlərdəki bəzi
məqamlar doğrudanmı xəyal ürünləridir? Xeyr!
Tam əksinə. Əslində bu kimi bədii filmlər
xalqı daha oyanıq hərəkət etməyə
çağırır. Əfsuslar olsun ki, bunu başa
düşməyən, qərbin və İsrailin lehinə
işləyən qüvvələr də var. İsrail
bölgədə yürümüş olduğu siyasətə
təcili bir tərzdə düzəlişlər etməlidir.
O, artıq regionda təklənmə siyasəti ilə
üz-üzədir. Bu gün Türkiyə İsrailin
sözünü söyləmir. Haqqının və
haqlının sözünü deyir. İsrailin bölgədə
yürütmüş olduğu siyasət kökündən səhv
olan bir siyasətdir. Türkiyə bu dövlətə
çox yardımlar edib, onun ayaqda durmasına şərait
yaradıb. Təsadüfi deyildir ki, İsraili tanıyan ilk
dövlətlərdən biri də elə Türkiyənin
özü olmuşdur. Ancaq bu gün İsrail bir dövlət
olaraq bütün bunları görməzdən gəlir.
Türkiyə söyləmir ki, İsrai dövləti
olmasın və ya xalqı bu bölgələrdən harasa
köç etsin. Türkiyə onu söyləyir ki, bölgədə
haqq-ədalət bərqərar olmalıdır. Fələstin
dövləti bərqərar olmalıdır. Xalq öz
dövlətini qura bilməlidir. İsrail isə o xalqa məxsus
torpaqları qəsb etməməlidir. Bu gün dünya o
köhnə tendensiyalarla yaşamır. İsrail bəyan edir
ki, biz İbrahimin oğullarıyıq və bu torpaqlar bizlərə
ata-babalarımızdan qalıb. Bu, birincisi, belə deyil.
İkincisi isə, məsələlərə əgər bu
konteksdən yanaşsaq, onda gərək Amerikadakı əslən
ingilis, fransız, ispan və portuqallar bütövlükdə
Amerika qitəsini tərk edələr. çünki bu
torpaqlara bu qövmlərin heç bir aidiyyəti yoxdur.
İsrailin bu yanaşması tamamilə səhvdir.
Sualınızın
ikinci tərəfinə gəlincə, mən bir az məsələyə
daha aydın bir şəkildə yanaşmaq üçün
ictimaiyyət üçün bəzi qaranlıq məqamları
çatdırmaq istərdim.
Qeyd
edim ki, Şimali Atlantika İttifaqının, yəni NATO-nun
Şimali Afrika ölkələri ilə münasibətləri
inkişaf etdirmək niyyətləri öz
başlanğıcını hələ "soyuq müharibə"
dövründən götürür, amma onda blokun siyasətində
cənub yox, məhz şərq istiqaməti
üstünlük təşkil edirdi və Aralıq dənizi
regionu yalnız ikiqütblük kontekstində qəbul olunurdu.
Buna müvafiq olaraq, Aralıq dənizi regionu "NATO-nun cənub
cinahı" hesab olunurdu və ikinci dərəcəli əhəmiyyətə
malik idi. Əslində o dövrdə bunu qanunauyğun hal kimi
də qəbul etmək olardı. Bloklararası
qarşıdurmanın başa çatmasından sonra isə
qlobal nüvə münaqişəsinin yaranması ehtimalı
keçmişdə qaldı, fəqət İraqın
Küveytə hücumu, Balkanlarda böhran kimi məhəlli
münaqişələr, həmçinin
"terrorçuluğun" "fəallaşması" təhlükəsi
artdı və Şimali Atlantika İttifaqı, ələlxüsus,
bu blokun qurucusu olan ABŞ bu problemlərə seyrçi kimi
baxa bilmədi. Belə olan təqdirdə, ABŞ NATO-nun
"Böyük Ortadoğu Projesi" kontekstində
özünün bölgə ilə bağlı yeni layihəsi
olan "Aralıq dənizi dialoqunu" ortaya qoydu. Bu layihə
əslində nəyə xidmət etməli idi? Bu sualın
cavabı birmənalı olaraq səbəbə bağlı
bir cavabdır ki, bu da bölgədə təhlükəsizliyin
bərqərar olması üçün kollektiv müdafiə
prinsipinin reallaşması, böhranların həll
olunması, "sülh yaradıcılığı" və
nüvə silahının yayılmaması rejiminin qorunub
saxlanması və s. ilə bağlı olaraq
götürülür.
Aralıq
dənizi dialoqunun faktiki başlanğıcı 1994-cü ilin
yanvarı hesab olunr. Belə ki, bu zaman daxilində NATO ölkələrinin
dövlət və hökumət başçıları
Brüsseldəki sammitdə bögədəki vəziyyəti
nəzarət altında saxlamaq üçün Yaxın Şərq
ölkələri arasında etimadın və
qarşılıqlı anlaşmanın möhkəmlənməsinə
kömək etmək niyyətlərini
açıqlayırlar. 1994-cü ilin sonunda isə NATO regional
sabitliyin möhkəmlənməsinə kömək etmək
məqsədilə Aralıq dənizinin alyansa daxil olmayan
ölkələri arasında birdəfəlik əsasda əlaqələr
yaratmağa hazır olduğunu bəyan edir. Bunun ardınca -
1995-ci ilin fevralında Misir, İsrail, Mavritaniya, Mərakeş
və Tunisə Aralıq dənizi dialoquna qoşulmaq barədə
formal dəvətnamələr göndərilir. Daha sonra isə
belə bir dəvətnaməni İordaniya alır. Aralıq
dənizi regionunun NATO ilə qarşılıqlı fəaliyyətə
və dialoqa başlayan yeddinci ölkəsi isə Əlcəzair
olur. 2000-ci ilin fevralında Alyansın baş katibi Corc
Robertsonun göndərdiyi rəsmi dəvətə Əlcəzair
hökuməti dərhal razılığını
bildirmışdi.
Maraqlıdır
ki, Şimali Afrikanın ərəb ölkələri ilə
yanaşı, NATO-nun bu proqra-mında İsrail də
iştirak etmişdir. Çünki o dövrdə belə
hesab olunurdu ki, İsrail Aralıq dənizi dialoqundan kənarda
qala bilməz, ona görə ki, əgər bu hal baş
vermiş olardısa, onda Yaxın Şərqdə sülh
prosesi pozula bilərdi və bu ikitirəliyə yol
açmış olardı. Yəni NATO-nun ərəb ölkələri
ilə birbaşa tərəfdaşlıq münasibətləri
qurması İsrail tərəfindən Qərbin qərəzsiz
vasitəçilikdən islam ölkələrinə
açıq dəstək verməyə keçidi kimi qiymətləndirilə
bilərdi. Digər tərəfdən, İsrailin bu proseslərdən
uzaq tutulması, bu ölkə ilə sıx hərbi-texniki və
siyasi əlaqələrin uzunmüddətli ənənələrinə
malik olan ABŞ tərəfindən də qəbuledilməz
olardı. Bu addımın atılması isə
özü-özlüyündə Yaxın Şərqdəki
real aktyorun yenə də məhz ABŞ-ın olduğu fikrini
ortaya qoymuşdur. Maraqlıdır ki, ABŞ-ın NATO
simasında Yaxın Şərqdə cərəyan edən
hadisələrə özünün daha yaxın müttəfiqi
ilə bərabər bir şəkildə müdaxilə etməsi
və ya bu hadisələrə daxil olması hər iki tərəf
üçün də hədsiz dərəcədə əsrarəngiz
görünürdü.
-
Sizcə, ABŞ-ın NATO simasında çıxış
etməsi, əslində regionda baş verə biləcək
müvəqqəti uğursuzluqların məsuliyyətini
NATO-nun çiyinlərinə qoymaq üçün olduqca sərfəli
məqam deyildimi?
(Davamı var)
Elnur Eltürk
Təzadlar.- 2012.- 8 may.- S.7.