Heykəltəraş
Cəlal Qaryağdını unutmayaq
Onun
yaradıcılığındakı monumentallıq diqqəti
çəkəndir...
Azərbaycanın
tanınmış heykəltəraşı Cəlal
Qaryağdının özünəməxsus dəst-xəttə,
üsluba malik olan, romantik ruhlu, ehtiraslı və cəsarətli
plastik formalara meyl göstərən tişə ustası
olmuşdur. Amma təəssüf ki, belə bir istedadlı rəssam-heykəltaraşın
adını gənc nəsil lazımınca tanımır. Yəqin
problem həm də ondadır ki, belə insanları lazımi
səviyyədə tanıtmırıq.
Cəlal
Qaryağdı hələ ibtidai məktəbdə oxuduğu
zaman şəkil çəkmək işinə böyük həvəs
və maraqla yanaşmışdır. Odur ki, məktəbi
bitirdikdən sonra onu Bakıya-Rəssamlıq Texnikumuna
göndərmişlər. Daha sonra isə o, öz təhsilini
Tiflis Rəssamlıq Akademiyasında heykəltəraş
İ.Nikoladzenin sinifində davam etdirmişdir. 1937-ci ildə Cəlal
Qaryağdı Bakıya qayıtmış, elə həmin ildən
də müstəqil olaraq yaradıcılıq fəliyyətinə
başlamışdır. Bu dövürdə C.Qaryağdı
barelyef sahəsində (A.S.Puşkinin, Şota Rustavelinin,
barelyef portretləri) və fiqurlu plastika üzərində
xeyli iş aparır.
Onun
Nizami Gəncəvi adına Milli Ədəbiyyat Muzeyinin
lociyasında yerləştirilmiş heykəlləri
qeyri-qanuni, təsadüfi bəzək təsiri
bağışlamır, onlar tikintinin ideyasını
açıqlayır və memarlıq baxımından
bütöv bədii obraz yaradır. Burada heykəllərin
kompozisiyaları bütövlüklə memarlıq abidəsinin
ideyasından aslıdır və onunla sıx sürətdə
bağlıdır. Cəlal Qaryağdı isə M.P.Vaqifin surətində
ehtiraslı şair qəlbinin incə, lirik
duyğularının incəliklərinə nüfuz etmək
istəyini ifadə etmişdir. C.Qaryağdının
portretlerindəki plastikanın impulsivliyini, temperamentliyini
müqayisə etmək kifayətdir. C.Qaryağdının məsələnin
həllinə yanaşma tərzinin özü başqa
yaradıcılıq üsulundan xəbər verir. O,
müharibə illərində çoxtirajlı qəzetdə
hərbi rəssam kimi işləyərkən etdiyi cəbhə
qeydlərində müharibədən sonrakı illərdə
portret janrı sahəsində çalışan zaman istifadə
etmişdi. Həmin dövrlərdəki işlərində
heykəltəraş barelyefə böyük diqqət yetirir.
O, Sovet İttifaqı Qəhrəmanı İsrafil Məmmədova
həsr olunmuş "Bizim dövrün Koroğlusu" barelyefini
yaradır. Özünün ölçüsünə
görə böyük olmayan barelyef monumentallıq cəhəti
daşıyır. Döyüşçünün füquru
doğru və ifadəli, obraz psixoloji baxımdan
inandırıcı, emosionaldır. Plastik tərzin təmkinliyi
formanı ümumiləşdirir və bununla yanaşı dərk
edilmənin bütövlüyünə köməklik
göstərir. Məhz bu illərdə C.Qaryağdının
yaradıcılığında portretçilik siması
formalaşır. Sənətkar naturanı ciddi tərzdə
daim öyrənir, yalnız portret oxşarlığında
deyil, həm də müasirlik mənəvi aləmini
açıqlamağı vacib problem sayırdı.
***
Elmlər
Akademiyasının Rəyasət heyətinin binasından Gənclik
meydanına qədər yaşıllığa
bürünmüş böyük bir sahə Nizami
meydanının yaşıl kompleksi ilə üzvi surətdə
birləşmişdir. Bu yaşıllığın yuxarı
hissəsində düz qala divarlarının yanında
kiçik bir bağ yerləşir. Hələ 1922-ci ildə
memar Q.Əsgərovun layhəsi əsasında
salınmış bu bağda böyük Azərbaycan
şairi Mirzə Ələkbər Sabirin heykəli
ucaldılmışdır (heykəltəraş Y.Kelixis, memar
Y.Sirişev). 1950-ci illərdə bağın sahəsi daha da
genişləndirilmiş, orada yenidənqurma və
yaşıllaşdırma işləri
aparılmışdır. Bağın yenidən qurulması və
qədim qala divarlarına açılan maraqlı
görünüşü sayəsində ərazinin
memarlıq təsiri daha da güclənmişdir. Şairin heykəltəraş
Kelixis tərəfindən işlənmiş heykəli o qədər
də uğurlu həll edilməmişdi və buna görə
də şairə yeni abidə yaradılması zərurəti
ortaya çıxmışdı. Bu işin də öhdəsindən
heykəltəraş Cəlal Qaryağdı memarlar Q.Əlizadə
və E.İsmayılovla birgə çox məharətlə
gəlmişdi (1958).
Özündən
əvvəlki heykəlin yerində yerləşdirilmiş bu abidə
ölçüsünə, işlənmə üsuluna
görə nisbətən kamera xarakterli olsa da, ətraf
mühitlə, onu əhatə edən memarlıqla səsləşməsi
baxımından uğurlu həll olunmuşdur. Hə
İstiqlaliyyət küçəsinin qaynarlığı, nə
Elmlər Akademiyasının qotika təm-tərağı, nə
də qədim Qala divarlarının sərt görkəmi heykəlin
görünüşünə xələl gətirmir. Ətrafında
şairin dövrünə uyğun lampalar asılmış
heykəl İçərişəhər divarlarının
arxitektura tikintisinin estetik ifadəliyinə böyük təsir
göstərir.
***
C.Qaryağdı
görkəmli satirik şair M.Ə.Sabirin abidəsini heykəltəraş
şairin "Bənzərsən bir qocaman dağa ki, dəryada
durar" məşhur kəlamının təsiri ilə
yaratmışdır. C.Qaryağdı abidəni təbii səpkidə
həll etmiş, oturmuş halda verilən heykəli kiçik
xiyabanın mənzərəsi ilə əlaqələndirməyə
çalışmışdır. Əlində kitab xəyala
dalmış şairin mülayim, düşüncəli, kədərli
nəzərləri irəli dikilmişdir. Onun sifətində,
oturuş tərzində, libasında milli cizgilər
mühüm rol oynayır. Qaryağdının
yaratdığı Sabir surəti dərin zəkalı, ictimai
ədalətsizliyə qarşı barışmaz mübariz, vətənpərvər
şair surətidir. Bu mübariz ruh heykəlin həm ümumi
kompozisiyasında, həm də şairin məğrur
simasında duyulur.
M.Ə.Sabirin
abidəsi Cəlal Qaryağdının ən uğurlu əsərlərindən
biridir və şəhərimizin mühitinə
uyğunlaşmaqla ona özünəməxsus gözəllik
verir. Abidənin müvəffəqiyyətinin əsas səbəblərindən
biri, mən deyərdim ki, heykəlin ətraf mühitlə son
dərəcə səlis qovuşması və harmonik
bağlılığıdır.
***
Monumental
heykəltəraşlığımızda möhtəşəmliyi
ilə diqqəti özünə cəlb edən heykələrdən
biri də Nəriman Nərimanovun heykəlidir. Bu abidəni
heykəltəraşı C.Qaryağdı və memar
T.Abdullayev çox məharətlə yaratmışlar. Yuksək
bir təpənin üstündə ucaldılmış heykəlin
postamenti heykələ nisbətən çox alçaqdı,
ancaq bu abidə aşağıdan müşahidə ediləndə
tam tarazlıq özünü göstərir. N.Nərimanovun
obrazı heykəltəraş tərəfindən müəyyən
mənada tam əhatə olunmuşdur. Onun xarakterik geyim tərzi
iti nəzərlərlə irəliyə baxması hər bir
xırda detallardan uzaq durmaqla əsas məqamı vurğulayan
heykəltəraşın yaptıqlarında aydınca oxunur.
Burada monumentallıq zahiri görünüşlə əlaqədar
olmaqdan daha çox obrazların məzmun qarşısına
qoyduğu məqsədini ucaldılan abidədə yerinə
yetirdiyinin şahidi oluruq. Abidədə əllərin jesti, qamət,
personajın mürəkkəb səciyyəsi plastik vasitələrlə
verilib. Aydın məsələdir ki, 1970-cı illərdə
bütün sovet vətandaşları, o cümlədən
heykəltəraş Cəlal Qaryağdı da 1917-ci ildə
baş verənləri inqilab kimi dərk və qəbul edirdilər.
Burada heykəltəraşın Nərimanovun obrazında
açıqladığı inam məhz oktyabr inqilabının
qəti qələbəsinə olan inamı ifadə edir. Bu
heykəli kommunist ideologiyasına qulluq edən bir insanın
obrazı kimi qiymətləndirmək yanlış olardı,
çünki Nəriman Nərimanov Azərbaycan ədəbiyyatı,
maarifi, elmi və xalqı üçün böyük işlər
görmüşdür.
***
Son
zamanlar yüksək mərtəbəli binaların tikilməsi
çox müsbət hal kimi qiymətləndirilir. Ancaq harda gəldi
tikilənlər sənət adamlarını narahat etməyə
bilməz N.Nərimanovun heykəlinin düz
qarşısında yüksək mərtəbəli bina
inşa edilib, bu da heykəlin kənardan görünüşünün
qarşısını alır. Bununla da şəhər
mühitində heykəltəraşlıq abidələrinin
açıq-aydın pozulduğunun şahidi oluruq.
Qeyd
edim ki, heykəltəraş Cəlal Qaryağdı həm də
Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun, Bülbülün, Niyazinin,
Cahangir Cahangirovun və başqalarının da büstlərini
yaradıb, üzeyir Hacıbəylinin, Yusif Məmmədəliyevin,
Həzi Aslanovun ölümlərindən sonra gipslə
maskalarını çıxarıb. Bəli, əsil sənətkar
heç vaxt ölmür, çünki o, özündən
sonra böyük sənət qoyub gedir. Heykəltəraş Cəlal
Qaryağdı da belələrindəndir.
Afət Axundzadə,
sənətşünas
Təzadlar.- 2012.- 24 yanvar.- S.13.