"Biz heç bir xalqın sahib
olmadığı tarixi mirasa sahibik"
Əkbər Nəcəf: "Şah Təhmasib şiə üləmasının ən böyük alimlərindən Kərəkini Cəbəl-i Amildən ölkəsinə dəvət edib, ona bu anlayışı şiə ideologiyasının içinə daxil etməyə məcbur etmişdir"
Tarix elmləri doktoru Əkbər Nəcəfin "Təzadlar"a müsahibəsi
- Əkbər bəy, nə üçün tarixi mövzular içərsində ən çox Şah İsmayıl Xətai və Səfəvilər dövrü müzakirə olunur?
- Tam əksinə, mənə görə, heç də müzakirə olunmur. İnternet saytlarında və qəzetlərdə Şah İsmayıl haqqında yayılan ciddi məqalələrin sayı 10-u keçmir. 200 ildən çox hökm sürmüş bir dövlətin banisi haqqında 10 məqaləni müzakirə predmeti hesab etmək gülünc olar. İngiltərənin ən ehtişamlı dövrü Viktoriya dövrüdür. Bu dövr haqqında axtarsanız ən az 1000 kitab və 10 mindən çox məqaləyə rast gələrsiniz. Sadəcə, son beş ildə Türkiyə universitetlərində Osmanlılar mövzusunda 2 minə yaxın müdafiə işi qəbul edilib. Hələ mən buraya Osmanlılar haqqında çap olunmuş kitabları və məqalələri daxil etmirəm. Bizim nəyimiz var Şah İsmayıl haqqında? Allah rəhmət eləsin, Oqtay Əfəndiyevin "Azərbaycan Səfəvilər dövləti" adlı monoqrafiyasından başqa ölkəmizdə Səfəvilər haqqında ikinci kitab yoxdur. Şah İsmayıl haqqında isə yazılmış monoqrafiyanın sayı 5-i keçmir. Üstəlik, həmin əsərlər də hər hansı bir mənbənin əsasında Şah İsmayılın tarixini öyrənir. Biz bir neçə kitab və məqalə ilə Şah İsmayılın və Səfəvilərin tarixini bildiyimizi iddia edirik. Digər sahələrdə vəziyyət daha dözülməzdir. Şirvanşahlar haqqında Sara Aşurbəylinin kitabı xaricində ikinci elmi əsərin adını çəkə bilərsinizmi? Ən yaxşı halda Məşədixanım Nemətin, Məhəmmədəli Şəriflinin, Əbdülkərim Əlizadənin və digərlərinin Şirvanşahların müəyyən dövrü haqqında yazılmış əsərini qeyd etmək olar. Şirvanşahlar 1000 illik tarixə sahib dövlət olub. Min illik tarixə sahib dövlət haqqında ən az yüzlərlə kitab yazılmalı idi. Biz millət olaraq heç bir xalqın sahib olmadığı tarixi mirasa sahibik. Bu miras haqqında biri çıxıb 3-5 cümlə yazan kimi qiyamət qoparırıq. Səfəvilər haqqında mübahisənin əsas mövzusunu qızılbaşlıq təşkil edir. Şəxsən mən indiyə qədər Azərbaycanda Sadiq Nağıyevin "Qızılbaşlıq haqqında" kiçik həcimli əsəri xaricində ikinci elmi bir kitabın nəşr olunduğuna rast gəlmədim. Səfəvilərə baxışını sərt şəkildə tənqid etdiyimiz Türkiyədə qızılbaşlıq haqqında ən az 10-dan çox elmi əsərə rast gəlmək olar. Biz cəhalətin yaratdığı qorxu və vahimə ilə məsələlərə baxırıq. Və tənqid mədəniyyətimiz də heç olmadı.
- Oxucular üçün də maraqlı olar, 14 yaşında bir gənc necə dövlət qura bilərdi?
- Qızılbaşlar dövlətini 14 yaşlı bir gənc yaradıb. Bu şəksiz doğrudur. Amma o 14 yaşlı gəncin arxasında ona qədər 250 illik tarixə sahib bir təriqətin fəaliyyəti, həmin təriqətdən da arxa planda Fuad Köprülü, İrene Melikoff, Əhməd Yaşar Ocağın ifadə etdiyi kimi, Şah İsmayıla qədər 5 əsrlik dövrü geridə buraxmış "Türk Xalq İslamı" anlayışı dayanırdı. Tarix təsadüfləri sevmir. 14 yaşlı bir gəncin dünya fatehi olaraq səhnəyə çıxması da təsadüf hesab oluna bilməz. İsmayılın zəkası və qabiliyyəti də buna əlavə olununca, ortaya yeni bir dövlət çıxdı. Digər tərəfdən, orta əsrlər üçün 14 yaş kifayət qədər əhəmiyyətli yaş hesab olunurdu. Türk cəmiyyətində uşaq fərd hesab olunurdu və 3-4 yaşından etibarən sosial həyatın bir parçası idi. Əgər biz Bizans və Çin mənbələrində türk uşaqlarının həyat tərzi haqqında yazılanları oxusaq, Şah İsmayılın yaşı bizi heyrətləndirməz. Üstəlik, Şah İsmayıl hələ uşaqlığında həyatın bütün çətinliklərini yaşayaraq bərkimişdi. Zindanda yaşamış, əsarət və sürgün həyatı keçirmiş, yəni çətinliyə öyrənmişdir. Ətrafında ona və onun ideologiyasına dərindən inanmış kütlənin olması da böyük amildir. Burada dövrün siyasi, iqtisadi və dini şəraiti də diqqətə alınmalıdır.
- Səfəvi və Osmanlı müharibələrinə şiə-sünni konteksindən yanaşmaq nə qədər doğrudur? Çünki unutmamlıyıq ki, Osmanlı imperiyasına qarşı müharibə aparan Ağqoyunlular da sünni məzhəbinə aid idilər...
- Sadəcə, Ağqoyunlular deyil, Misirdəki Türk dövləti olan Məmlüklər və Osmanlıların Anadoluda ortadan qalıdırdığı 10-dan çox türk bəyliyi də sünni məzhəbinə sahib olub. Bir faktı xüsusilə qeyd etməliyik. Bizim Səfəvi adını verdiyimiz dövlət özünü "Qızılbaş dövləti" adlandırıb. Yəni səfəvilər ortaya bir sülalə dövləti olaraq çıxmayıblar. Bir kimliyin təmsil etdiyi dövlət olub. Səfəvi-Osmanlı münasibətlərini təhlil edəndə, nədəsə, məsələnin bir tərəfi diqqətdən yayınır. Osmanlılar özü də qızılbaşlarla eyni ideologiyaya sahib olan ələvi-bektaşi ünsüründən qidalanaraq ortaya çıxıblar. Osman bəyin qayınatası Şeyx Ədəbalı Babailər hərəkatının banisi Baba İlyasın xəlifələrindən olub. Həm Baba İlyas, həm də Şeyx Ədəbalı qızılbaşlığın formalaşmasında dərin izlərə sahib, Vəfaiyyə təriqətinə mənsub olublar. Sultan Fatih Mehmetə qədər Osmanlı fəthlərində aparıcı güc qələndəri, bektaşi, vəfai, heyədəri kimi qızılbaşlığı birinci dərəcədən qidalandığı təriqətlərə mənsub dərvişlər, dəlilər olublar. Osmanlının yaranmasında "Abdalan-i Rum" dərvişlərinin oynadığı həyati rol gözdən qaçırılmamalıdır. Hətta Baciyan-i Rim adlanan qadınlardan ibarət döyüşçü qızlar da Osmanlı fətlərində rol oynayıblar. Fatih dövründən sonra Osmanlı ölkəsində bu qadınlar təqibə məruz qaldıqda qızılbaşların yanında yer almağa başladılar. Çaldıran döyüşündə Şah İsmayılın arvadı Taclı Bəyimin əmrində kifayət qədər qadın döyüşçü olub. Yavuz Sultan Səlimə qədər osmanlılar Ərdəbil təriqətinə hörmətlə yanaşıblar. Hətta Səlimə qədər Osmanlı sultanları hər il Ərdəbil təriqətinə "axça" göndərirdilər. Osmanlı mənbələri Balkanların Osmanlıların nəzarəti altına keçməsində, Sarı Saltukun müstəsna rolundan bəhs edirlər. Hətta adına "Saltıknamə" adlı bir mənkibə də yazılıb. Kim idi bunlar? Hamısı qızılbaş, Babai, heydəri, qələndəri, vəfai kimi Türk İslam inancından bəslənirdilər.
Məsələni şiə-sünni konteksinə Qərb tədqiqatçıları saldılar. Çünki həqiqətən də hadisələrin dərinliyini bilmirdilər və böyük ölçüdə Qərbdəki hakim ideologiyaların dərin təsiri altında idilər. Həm Leon Cahen, V.V.Barthold, hətta V.V.Radlov belə, Yaxın Şərq İslamı coğrafiyasını XIX əsr Avropasında formalaşan türk, ərəb və İran deyə sünni məzmun kəsb edən üç ünsür arasında bölüşdürüldüyünə inanırdılar. İlk dəfə Fuad Köprülü hadisələrin dərinliyinə nüfuz etməyə nail oldu. Onun açdığı cığırı azərbaycanlı neft milyonçusunun qızı olan İrene Melikoff daha da genişləndirdi və hadisələrin üzərindəki sirr pərdəsi qalxmağa başladı. Bizim bu vaxta qədər Azərbaycan mətbuatında və fikir dünyasında söz edə bilmədiyimiz İslam anlayışı daxilində "Türk İslamı" adlanan bir gerçəlik var. Bu, geniş türk kütlələrinin qəbul etdiyi bir xalq islamı təsəvvürü idi. Son illərdə dünyada bu mövzuda kifayət qədər tədqiqat aparıldı. Amma təəssüflər olsun ki, biz hələ mövzunun adını belə bilmirik.
Məsələnin görünməyən və
ya bizə göstərilməyən daha iki fərqli tərəfi
var. Biri ərəb coğrafiyasının Osmanlı və Səfəvi
mühitinə təsiri, digəri isə Şirvan faktorudur. Səfəvi
dövlətinə qələn şiə alimlərinin
tamamı ərəb coğrafiyasından, xüsusilə də
indiki Livanda yerləşən Cəbəl-i Amildən gəliblər.
Səfəvilər şiəliyi rəsmi məzhəb
elan etdikdə Təbrizdə şiə fiqhinə dair əllərində,
sadəcə, bir kitab vardı. Ərəb
coğrafiyasındakı sünni üləma da
Osmanlının yeni paytaxtı İstanbula axın etməyə
başladı. Burada bir məqamı da qeyd etmək
lazımdır. Səfəvilər şiəliyi
asanlıqla rəsmi məzhəb kimi qəbul etmədilər.
Başda Şah İsmayıl olmaqla qızılbaş əmirlərinin
bir çoxu "Heydərilik"in rəsmi məzhəb
olmasına tərəfdar idilər. Amma heydəriliyin
kitabının əsaslarının olmaması onları
şiəliyi rəsmi məzhəb elan etməyə məcbur
etdi. Bəzi avropalı alimlər buradakı Heydərliyi
Şah İsmayılın atası Şeyx Heydərə
bağlayırlar. Fikirləşmirlər ki, Şah
İsmayıl nəyə görə atasının adı ilə
bir məzhəbi rəsmi məzhəb elan etməli idi?
Üstəlik, Şeyx Heydərin heç bir fiqhi və dini əsəri
də olmayıb. Buradakı Heydərilik, Yəsəvi
Şeyxi və qurucusu Əhməd Yəsəvinin dərvişlərindən
olan Qütbəddin Heydərin yaratdığı təriqətdən
gedir və təriqət özündən sonra Azərbaycanda
və Anadoluda ortaya çıxan bütün təriqətlərə
dərindən təsir etmişdir. Xüsusilə
də bektaşiliyə. Yəni Səfəvi-Osmanlı ziddiyyətlərinin
pərdə arxasında şiə-ərəb və sünni-ərəb
uləması arasında ciddi ixtilafların
varlığına baxmaq lazımdır. İndi bir çox həvəskar
tarixçi Səfəvi şiəliyini "Fars Şiə"liyi
adlandırır. Amma bu həvəskar tarixçilər
unudurlar ki, həm "Fars", həm də "İran"
adları Pəhləvi rejimi dövründə (1925-1979)
formalaşdırılıb. İngilis dəstəkli Rza
Şaha milli bir ideologiya lazım idi. O da bunu
İran və fars kavramlarının içinə İslamdan əvvəl
Pers, Sasanini, İslamdan sonra da şiəni soxaraq və buna da
bir fars milli kimliyi donu geydirərək yaratdı. Üstəlik, bu
ideologiyanı özü yox, ingilis casusu olan Hindistandakı
parsi əsilli Ərdəşir Reporter formalaşdırdı.
Rza Şahı axırdan çıxarıb dövlətin
başına gətirən də o olub. Təsadüfi deyildir
ki, həmin Ərdəşir Reporterin oğlu Darius Reporter
İran tarixində yeganə demokratik dövr olan Doktor Müsəddiq
Məhəmməd rejimini İngiltərə və
ABŞ-ın əli ilə hərbi çevrilişlə
ortadan qaldıranlardan biri olub. Bizim həvəskar
tarixçilər tamamilə Pəhləvi və Sovet rejimlərinin
yaratdığı terminologiyanın içində
boğulurlar və bu terminologiya ilə özlərinə
tamamilə coğrafiyalaşmış bir milli kimlik yaratmaq
sevdasındadırlar. Bu tarix
anlayışına qarşı ortaya çıxan ən
kiçik tənqidi də hardasa milli xəyanət
adlandıracaqlar. Ağzını açana da
"İranlı", "Fars Şiə", "Türkiyə
heyranı" deyib məsələni tamamilə dar və
emosianal (çılğın) çərçivənin
içinə həbs ediblər. Səfəvilər
şiəliyi dövlət dini kimi qəbul etsələr də,
şiə üləması ilə davamlı mübarizə
şəraitində olublar. Qacarlar
dövründə dövlət-üləma münaqişəsi
pik nöqtəsinə gəlib çatmışdı. Bunun kifayət qədər dəlilləri var. Birini
xüsusilə qeyd etmək istəyirəm.
Qızılbaş ideologiyasında "kutlu şah"
anlayışı var. Bu qədim türklərin "tenqri tək
tenqridə olmaq" dediyi hakimiyyətin Tanrıdan gəldiyi və
hökmdarın Tanrının yer üzündəki təmsilçisi
olduğu anlayışına əsaslanır. Şah
Təhmasib şiə üləmasının ən
böyük alimlərindən Kərəkini Cəbəl-i
Amildən ölkəsinə dəvət edib, ona bu
anlayışı şiə ideologiyasının içinə
daxil etməyə məcbur etmişdir. Kərəki
Şah Təhmasibi "sahibi-zaman" adlandırmağa məcbur
oldu. Şiə anlayışında bu
titul axırıncı imam Mehdiyə aiddir. Bu o deməkdir
ki, Səfəvilər qədim "tenqri xan"
anlayışı ilə "mehdiliyi" birləşdirməyə
təşəbbüs ediblər və bunu da Kərəki kimi
bir alimə təsdiq etdiriblər. Ona görə
Kərəki uzun illər şiə alimlərinin tənqid mərkəzində
olub. Kərəkini ən ağır şəkildə
tənqid edənlərin başında isə türk əsilli
şiə alimi Müqəddəs Ərdəbili gəlir.
Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, türk dilində
ilk şiə fiqhi və əxlaq əsəri bu alim tərəfindən
Səfəvilər dövründə yazılıb. Fars dilli şiə əsərləri sonrakı
dövrə aiddir. Bu, necə Fars-Şiəliyidir
ki, farsça ilk elmihal əsəri XVI əsrin ortalarında
Şeyx Bəhaüddin Amili tərəfindən qələmə
alıb.
- Əkbər
bəy, tarixi olduğu kimi yazmamağın günahı kimdədir,
tədqiqatçılarda, yoxsa?..
- Burada
bir məsələni unutmaq olmaz. Tədqiqatçıların
çoxu mənbələri tanımadan həmin mənbələrin
nəşr olunmuş variantlarından istifadə edirlər.
Halbuki İranda, Rusiyada, Avropada, elə bizdə də nəşr
olunan mənbə ilə həmin mənbənin orijinal (əsl)
variantı arasında ciddi fərqlər var. Misal
üçün, hamı Şah İsmayılın
"Şiəliyi dövlət məzhəbi" elan etdiyini
iddia edir. Diqqətli tədqiqatçı burada bir sual verməlidir:
hansı şiəlik? O zaman da həvəskar tarixçilər
tez "İsna-aşəriyyə" deyirlər. Yaxşı, bəs İsna-Aşəriyyənin
özünün də daxilində qollar var idi və uzun illər
Üsuli, Əkbəri və Şeyxi kimi məzhəblər
İsna-Aşəriyyə daxilində ixtilaf içində
olublar. Şah İsmayılın dövlət
məzhəbi elan etdiyi məzhəb "cəfərilik"
adlanırdı. Hətta 1907-ci ildə
Qacarlar ölkəsində ilk konstitusiya (anayasa) qəbul
olunanda belə, dövlətin rəsmi məzhəbi olaraq Cəfərilik
adı qeyd olunur. Hətta konstitusiyanın
27 və 39-cu maddələrində Cəfəriliyin təsir
dairəsi açıq qeyd edilir. Pəhləvilər,
indiki İran İslam rejimində nəşr olunan kitab və
mənbələrdə məqsədli şəkildə Cəfəriliyin
yerinə şiə adı yazılır. Buna
səbəb odur ki, Pəhləvilər "şiə"
adı altında bütün şiə məzhəblərini
İsna-Aşəriyyənin üsuli-məzhəbi daxilində
birləşdirmək istəyirdilər. Bu,
əslində ingilislərin siyasəti idi. İngiltərə Şərqi İslamı şiə-fars
və vəhhabi-ərəb kimliyi altında birləşdirərək
türk kimliyini ortadan qaldırmaq istəyirdi. İran İslam rejimi də bu sistemi davam etdirdi.
Halbuki şiəlik XX əsrin əvvələrinə qədər
özünün heç fiqhi formalaşma prosesini belə,
tamamlamamışdı. İsna-Aşəriyyənin
öz daxilində belə, ciddi ixtilaflar vardı. 1920-ci ildə belə, Nəcəf ilə Tehran ayətullahları
bir-birilərini "ingilis casusu" olmaqda ittiham edirdilər.
Rza şah hakimiyyətə gəlmək
üçün Tehran ayətullahlarından deyil, Nəcəf
və Qum şiə alimlərindən dəstək
almışdı. Rza şahın 1924-cü ildə, yəni
şah olmasından bir il əvvəl Qumda
ayətullah Hairi, Naini və İsfahani ilə
apardığı danışıqları diqqətlə
oxuyun. Hələ mən burada üsuliliyin əxbariliklə
necə mübarizə apardığından bəhs etmirəm.
O əxbarilik ki, şiə məzhəbinin mərkəzində
dayanırdı və hələ üsulilik ortada yox ikən əxbarilik
şiəliyin lokomotivi qəbul olunurdu. Daha
mühümü Şah Abbasa qədər Qum məktəbinin əxbarilərin
nəzarətində olması və Qum məktəbini
onların yaratmasıdır.
(Davamı var)
Elnur Eltürk
Təzadlar.- 2013.-
14 dekabr.- S.11.