Məmməd Arazlı günlərin kitabəsi:
“Ömürdən yarpaqlar”
Ustad Məmməd Arazın ömür-gün yoldaşı Gülxanım Fətəliqızının bu kitabı çox gizli mətləblərin açarıdır, bizim kim olduğumuzun güzgüsüdür...
“Təzadlar”ın ötən sayında xəbər verdiyimiz kimi, bu günlərdə ustad Məmməd Arazın həyat yoldaşı Gülxanım Fətəliqızının şairin həyatı ilə bağlı xatirələrindən bəhs edən “Ömürdən yarpaqlar” kitabını nəşr etdirib. Gülxanım Fətəli qızının Məmməd Araz ömründən bəhs edən “Ömürdən yarpaqlar” kitabının dərsini davam etdiririk:
(Əvvəli ötən sayda)
2-ci hissə
26 mart - Məmməd Aslan bildirdi ki, Məmməd haqqında yazdığı məqaləni o qədər “yonublar” ki, gülməli bir yazı qalıb, ona görə də məqaləsini “Ədəbiyyat” qəzetindən geri götürüb.
Məmməd bu sözlərə elə bir reaksiya vermədi:
- Canın sağ olsun, yazı, məqalə,
söz, şeir atılmış güllə kimi bir
şeydir, nə vaxtsa, hədəfinə deyəcək. - Yəni
çap olunacaq.
16 iyun - Məşğuliyyətimiz
televerilişlərə baxmaq idi. Adil Əfəndiyev haqqında
veriliş gedirdi. Məmmədin
“Yaxşı adamlar silsiləsində” Adil müəllimin
xüsusi yeri var. Məmməd həmişə bu adam haqqında hörmətlə
danışardı:
- Adil
müəllimlə işləyəndə həmişə mənə
İnfiloğlu deyərdi, təqdim etdiyim sənədlərə
qol çəkərkən, “qoy məni
öldürsünlər bir alagöz qız üstə” deyib imza atardı. Bütün
işlərdə mənə azadlıq verərdi.
Çox humanist adam idi və Mehdi
Hüseynlə də yaxın idilər.
24 iyun -
Arada Məmməd Fransadakı mühacirlər haqqında xatirələrini
təzələyirdi:
- Təyyarədə
pəncərə şüşəsindən buludlara
baxırdım, elə bil gözümə bir misra
göründü:
“Ürək
deyir: Salamat qal, ana torpaq, ana yer!”
Hər bir turist getdiyi ölkəni daha çox xaricdən
görür.
Səfər tarixi abidələrədən
başlayır, tarixsiz mehmanxanalarda bitir. Təbiət
hər yerdə gözəldir, Fransanın təbiəti də
çox gözəldir. Təbiət
heç nəyini təbliğ etmir, ancaq göstərir.
Necə görürsən gör, öz
işindir. Fransanın yollarına söz ola
bilməz... Yolun yaxşıdırsa, deməli, hər işin
yaxşıdır...
Başçımız
mühacirlərlə
görüşməyə bizə imkan vermirdi. Abbas Zamanov əsəbiləşib rus konsolluğuna
zəng vurdu. Rus konsolluğundan mədəniyyət işlərinə
baxan şöbə müdiri gəldi və görüşə
razılıq verdi, baxmayaraq ki, o, erməni idi.
Ələkbər Topçubaşovla
görüşdük, cibində vətən
torpağını gəzdirirdi. Onun vətən torpağını cibində gəzdirməsi,
tez-tez gözlərinə sürtməsi beynimdə bu
misraları “yazdı”.
Bir əbədi
yırtıcılar, bir də - dedi-
Mütilərdir tarix boyu yurdsuz qalan.
...Tarix,
qanla yazanda da kövrək olmur,
Min il ağla, ağlayana torpaq vermir.
Böyük bir kitabxanası vardı, ancaq vərəsəsi
yox idi. Məndən kitab istədi. “Anamdan
yadigar nəğmələr” kitabını verdim.
Boş səhifəyə bədahətən bir şeir də yazdım:
Qohum da
soyuyur, dost da soyuyur,
Gedən
unudulur, gedən unutmur...
Qərib
ürəyində bir səs uyuyur,
Vətən unudulmur, Vətən unutmur.
Ələkbər
Topçubaşov səhəri yanımıza gəldi:
- Şair, sən mənim yaralı yerimə toxundun. Biz həqiqətən
də Vətəni unutmamışıq. - Sonra
üzünü Abbas müəllimə tutdu:
- Mənim
çox böyük kitabxanam var, onu Vətənə
bağışlayıram. Ancaq Moskvadan aparmayın onu
dağıdarlar, - dedi.
Sonralar
onun və kitabxanasının aqibəti necə oldu, bilmirəm.
Deyirdilər ki, müharibə dövründə
Ələkbərin azərbaycanlı əsirlərin
xilasında böyük rolu olub, onlardan ötrü gedib
Göbbelslə görüşüb.
1992
5 noyabr - Çoxdan Neftçalaya getməyə
hazırlaşırdıq, lakin imkan düşmürdü. Neftçaladan
bildirdilər ki, qoy pambıq planımız dolsun, sonra
şairlə görüş keçirərik; hər iki
bayramımız bir yerdə olar. Bizi isə
Salyanda gözləyirdilər. Getməyi qərara
aldıq, çünki Məmməd kimisə gözlətməyi
xoşlamazdı. Yola əlavə benzin
lazım oldu. Həmin vaxtlar ölkədə
benzin qıtlığıydı. Neft
ölkəsində benzin tapılmırdı. Əvvəl
vermədilər, sonra Məmmədi görüb:
- Məmməd Araza hər
şey qurbandır, - dedilər.
Salyanda bizi Xəlil Rzanın qardaşı gözləyirdi. Söhbətlər,
sağlıqlar, təriflər...
Axşam İmamverdi Əbilovun qonağı olduq. Heç demə İmamverdi
müəllim Məmmədin cavanlıqda oxuduğu şeirləri
maqnitofona yazıbmış, üzünü
köçürüb, bizə də verdi,
ancaq sonralar kaset qarışıq düşüb itdi.
Bizi gəmi
ilə
Kürün Xəzərlə qovuşduğu yerə
apardılar. Dedilər:
- Şair, Səməd
Vurğunun arzusu olmuşdu ki, Kürün Xəzərlə
qovuşduğu yeri görsün, lakin arzusuna çata bilmədi.
Indi onun timsalında sizi belə mənzərəli yerə gətirdik
ki, özünüzün də, Səməd Vurğunun da
hissini yaşaya biləsiniz...
Məmmədin
isə ayrı dərdi vardı:
- Hər şeyi gördük, amma
Vaqifin şeirlərindəki Tuqay meşələrini görmədik,
- sonra əlavə etdi: - Uzanıb gedən bu çaya ana
Kür deyirik. Amma anamız Kürə
üzü Tiflisdən bəri tökülən böyük
şəhərin kanalizasiyalarından, zəhərli maddələrdən
söhbət açan yoxdur. Yol boyu bu şoranlaşan
torpaqlar məni yaman düşündürür...
Muğanın hələ nə qədər oxunmamış səhifələri
var; muğan romanı,
torpaq romanı... Tələm-tələsik
kolxozları dağıtdılar, sahibkarlar peyda oldu. Yəqin ki, bir müddət sonra səliqəsiz,
pinti münasibət münbit torpaqlarımızı da məhv
edəcək. Buna dövlətin ciddi nəzarəti
lazımdır. Torpaq romanı əbədi
yazılan, yazıldıqca bitməyən, oxunduqca oxunan
romandır.
Məmməd
çox danışdı...
Torpağa
israfçı münasibət! Kəndlər,
rayon mərkəzləri, bir sıra yaşayış məntəqələri
əkin yerlərinə doğru “eninə-uzununa” necə də
səxavətlə genişlənir.
Dədə-babalarımız kəndlərin çoxunu dərə
boğazında, daşlı-qayalı yamaclarda
salırdılar. Düzənlik, münbit torpaqlar isə əkin-biçin
üçün, otlaq-biçənək üçün saxlanırdı.
Elə Bakının böyründəcə Xırdalan
qəsəbəsinin yuxarı duzlu yal-yamaca doğru deyil, bərəkətli
düzənliyə - qiymətli torpağı olan əkinəcəyə
doğru genişlənməsinə hansı ağılla imkan
verilmişdir?
Bu, ən azı elmi korluq, ən azı gələcək
nəslin payına şərik olmaq deməkdir. Çox
təəssüf ki, torpağa bu cür münasibət
faktları bir deyil, beş deyil, on deyil...
Torpağa israfçı münasibəti məhdudlaşdıran
birinci şərt daxili vətəndaşlıq vicdanı
olmalıdır.
Əgər
bir rayonun dağ yamaclarında meşələr ətəyini
qatlaya-qatlaya qeybə
çəkilirsə, digər rayonda su, birində quş nəğməsi,
bir başqasında ceyran çəhlimi yoxa çıxacaq...
1993
28 sentyabr - Naxçıvan Universitetinin təşkil
etdiyi Məmmədin 60 illik yubileyinə çatmalı idik. Saat 11-də
uçmalı təyyarə gecikdi. Bizi
sonrakı təyyarə ilə yola saldılar. Hava limanında bizi gül-cicəklə
qarşıladılar. Hər şey lentə
alınırdı. Qonaq evində yerləşdik.
Bizimlə Bakıdan akademik Budaq Budaqov, Söhrab
Tahir, Mikayıl Mirzə və Vaqif Yusifli gəlmişdi.
Cəfər həkim isə artıq
Naxçıvanda idi. Akif Mədətov bizi qonaq evində qalmağa
qoymadı, öz evinə apardı. Axşam
Məmməd və qonaqlar televiziyada çıxış etdilər.
Məmmədin
çıxışından:
- Bu
gün çox
işıqlı idi. Mənə elə gəldi ki,
nə vaxtsa bu işığı Naxçıvandan borc
almışdım, indi isə geri gətirmişəm. Mən
həmişə Naxçıvana gələndə Araz boyu
şütüyən qatar Nehrəm dərəsindən burulub
Araz dəryaçasının sahilindən düzənliyə
çıxanda qəribə hisslər keçirirdim. Bu işıq dənizini heç yerin mənzərəsi
ilə müqyisə edə bilmərəm. Mənə
elə gəlirdi ki, bu məqamda burda hər şeydə
işıq var: - daşda da, torpaqda da, sularda da.
Babalardan bizə yadigar qalan əyilməzliyi, dönməzliyi,
lazım gələndə Vətənin bir parçasına
dönməyi alqışlayıram.
Bütün
döngə-dönüş, bütün gədik və
aşırımlarda hamının bir adam
olmağı hünər işdir, hünərsiz qələbə,
qələbəsiz hünər yoxdur. Bu hünərə bələdçi
olan oğulları alqışlayıram... Əgər gücüm çatsa,
bu torpağı çiynimə qaldırıb bütün
dünya sərgilərinə çıxardım və bu
torpağın rənglərilə dünyanı
sarsıdardım...
...Və
Məmməd o torpağı çiyninə qaldırdı, şeirləri
ilə, dünyanı deyə bilmərəm, milyonlarla ürəyi
sarsıtdı.
29 sentyabr - Saat 12-də H. Cavid adına dram teatrında təntənəli görüş oldu. Irandan Cavad Həyət, Türkiyədən İbrahim Bozyel də gəlmişdi. Bozyel iki dəfə sərhəddə gəlib buraxılmadığı üçün geri qayıtdığını söylədi. Iranın Naxçıvandakı konsulu da gəlmişdi. Gecədə bir nəfər H.Əliyevə həsr etdiyi poemasını oxudu.
İclasdan sonra qonaq evində banket verildi. Masabəyi
Akif Mədətov idi. Məmmədin
şeirləri oxunduqca Cavad Heyət ağlayırdı. Deyirdi ki, mən bu vaxta qədər Məmmədi niyə
tanımamışam. Ürəyimdə
deyinirdim, çünki Məmmədi tanıtmalı olanlar
ancaq özləri ilə məşğul olublar. Məmməd isə həmişə sədlərlə
üzləşib. Bir də ki, bu şeirləri
yazan şeirdən nə qazanıb ki, sən də nə isə
qazanasan.
Akifə
dedim ki, Təbrizi görmək istəyirəm.
30 sentyabr
- Səhər yeməyindən sonra Naxçıvan
Universitetinin binasında Məmmədin
yaradıcılığına aid sərgiyə baxdıq. “Məmməd Araz -
60” yazılmış bu sərgidə şəkilləri və
kitabları qoyulmuşdu. Rektor Qasım
müəllim çıxış etdi. O biri zalda isə
Məmmədin yaradıcılığına aid elmi konfrans keçirilirdi.
Sonra Şahbuza getdik. Yolda Məmməd Üç qardaş
dağını göstərərək Toğrula dedi:
- Balam, qarşıdakı üç zirvəni görürsənmi? Onlar üç qardaşdır. Ona görə də Üç qardaş dağı adlanır. O zirvələrdən biri mənəm, biri də sən.
- Dədə, bəs Tuncay hansıdır? - narahatlıqla soruşdu Toğrul.
Bu sual Məmmədə yaman ləzzət verdi. Bütün yol boyu güldü. Toğrulu Naxçıvana özümüzlə ona görə aparmışdıq ki, dədə yurdunu görsün, naxçıvanlılar Toğrulu, o da naxçıvanlıları tanısın. Dədə yurdunu unutmasın, naxçıvanlılar da bilsinlər ki, Məmmədin varisləri var. Gələcəkdə onlarla əlaqə saxlaya bilərlər.
Təzadlar.- 2013.- 19 dekabr.- S.6.