Məmməd Arazlı
günlərin kitabəsi: “Ömürdən yarpaqlar”
Ustad Məmməd Arazın ömür-gün yoldaşı Gülxanım Fətəliqızının bu kitabı çox gizli mətləblərin açarıdır, bizim kim olduğumuzun güzgüsüdür...
(Əvvəli ötən saylarda)
Şahbuzun icra başçısı yığıncağı açdı, çıxışlar, təbriklər, şeirlər, ithaflar oxundu. Təriflər və vədlər baş alıb getdi. Şahbuzun “Mədəniyyət evi”nə Məmməd Araz adı “verildi”. Sonralar yolum Naxçıvana düşəndə maraqlandım ki, görək sözə əməl olundumu. Yox, bu, vəd olaraq qalmışdı.
İclasdan sonra çay kənarında “Mustafa meşəsi” deyilən yerdə banket verildi. Çoxlu şəkil çəkilsə də mənə çatmadı.
1 oktyabr - Akifin fəallığı nəticəsində Təbrizə getmək məsələsi reallaşdı. Dəstəmiz böyüdü. Söhrab, Qorxmaz və biz üçümüz. O taydan maşın gəlməli idi. Maşınlar körpünün üstündə görüşdü, çünki Məmməd piyada gedə bilmirdi.
Sərhəddi keçdik. Elə bilirdim ki, Məmməd indicə yerə sərilib torpağı öpəcək, yox, belə bir iş olmadı. Amma əlim qolunda olduğundan bədənindən möhkəm bir gizilti keçdiyini hiss etdim. O tay Culfasının təmiz küçələrini bizim Culfa ilə müqayisə etdim, xalq eyni xalq olsa da küçələr eyni təmizlikdə deyil. Yol boyu ətrafa baxıram. Eyni torpaq, eyni mənzərə, eyni insanlar. Təbrizə çatdıq, bizi “Dərya” otelində yerləşdirdilər. Elə birinci gündən hiss edirdim ki, ətrafımızda çoxlu “xüsusi adamlar” var və bizi kənardan izləyirlər. Bizi gətirən bələdçi də çıxıb getmişdi. Öz-özümə fikirləşirdim: “- nə olacaq, biz buraları tanımırıq, kimə güvənib belə bir iş tutmuşam. Tanımadığım adamlara, yoxsa əfsanə danışıqlara?..”
Heydər Həsənoğlu bizə telefon nömrəsi vermişdi. Həmin nömrəni yığdıq, bir qadın cavab verdi. Eyvaz Bəxşimənlini soruşduq, özümüzü nişan verdik.
Dedilər ki, evdə yoxdur, ünvanınızı qoyun, gələr, sizi tapar.
Bir az keçəndən sonra bizə iki nəfər yaxınlaşdı. Eyvaz və Kazım idi. Eyvaz bütün işlərimizi Kazıma tapşırdı və bir xeyli də rial verərək getdi.
Indi rahat nəfəs ala bilərdim, artıq bələdçimiz vardı.
2 oktyabr - Kazım öz maşınında gəldi, əvvəlcə Məmmədin istədiyi kimi bizi Şəhriyarın məqbərəsinə apardı. Dediklərinə görə çəkiliş də olmalı idi. Lakin heç kim gözə görünmədi. Şəhriyarın evinə də getdik. Orada bir nəfər bizim şəkillərimizi çəkdi, aydın məsələ idi ki, şəkillər yenə bizə çatmadı. Şəhriyarın evi iki gözdən ibarət idi, bir kiçik baxçası vardı. Sağlığında darısqal mənzildə yaşayan şairin məqbərəsi isə, əksinə, çox əzəmətli idi. Fikir verin, millət Arazın o tayında da, bu tayında da sənətkarlarını diri vaxtında saymadıqlarını ört-basdır etməkdən ötrü öləndən sonra məqbərələrini göylərə ucaltmağa çalışırlar. Şahidi olduğumu dilə gətirdim. Həmin məqbərədə bir çox şairlərin də qəbirləri var.
Bəzən də belədi, belədi dünya,
Onu uçurana heykəl ucaldır,
Onu ucaldana yaxşıca zindan.
Sonra bizi Təbrizdə nəşr olunan bir dini qəzetin redaktoru qəbul etdi (adı yadımda deyil). Söz verdi ki, bizi Məşhədə göndərəcək, biləndə getmək istəyirik, tez sözündən qaçdı və bu da Məmmədin ürəyindən oldu. Söhrab Tahir həmin gün geri qayıtdı. Mən isə Təbrizdə Ordubadinin “Dumanlı Təbriz” romanında təsvir etdiyi yerlərə baxmaq istəyirdim.
3 oktyabr - Kazımdan xahiş etdim ki, məni Bəzz qalasına apar. Cavabı:
- Bəzz qalasının bir tərəfini söküb namaz qılmağa yer düzəldiblər. Qəsdən tarixi yerləri sökürlər.
- Bəs Qaraçı məhəlləsi necə?
- Qaraçı məhəlləsi də çox uzaqdır.
Təbrizə ayaq basanda Dəlidağda aşıq Hüseyn Cavanla görüşümüzü xatırladım. O vaxtlar əlçatmaz hesab etdiyimiz cənub torpaqlarımızı onun sazının mizrablarında gəzirdik. Bizə elə gəlirdi ki,Babəkin Bəzz qalası, uzaqdan boylanan Eynəli dağı, qədim qalacıqlar da bizi salamlayır.
Beləliklə, arzuladığım yerlərin birini də görmədim.
Məmmədin bu sözləri yadıma düşdü:
“Hər bir xalq öz tarixi abidələrindən tanınır. Onun yazılı, tikili abidəsi yoxsa, onun dünənki yaşayış tərzi, ictimai həyatı, fəlsəfi əxlaqi görüşü bu abidələrlə pillə-pillə qalxıb bizim zamana gəlməyibsə, nədən biləsən ki, bu xalq həqiqətən yaşayıb. Onlar dünəni bu günə gətirib. Bu günü sabaha aparan abidələr isə bu gün yaranır, doğulur, tikilir. Bu günün bəzi “ictimai dumanı” hələ onların çoxunu gizlədib. Balaca bir küləkdən o duman dağıla bilər.
X11 əsr Naxçıvan memarlıq abidələrinin ənənəsi neçə yaşda olar? Özü-özünün sualına cavab verir. Hər hansı bir sənətin 500-800 yaşı olmalıdır. Bəzən adi saxsı qab qədim bir mədəniyyətin, qədim bir şəhərin müəyyən edilməsi üçün yeganə səbəb olur və arxeoloq bundan yapışır.
Deyirsən ki, Təbrizin küçələri tıxanmış mağazalardır.
Bir xalqı məhv etməyin yollarından biri də xalqın başını xırda alverə qarışdırmaqdır.”
...Əgər şah düzündən boylansaq aya,
Xətainin qılıncı pilləkan olsa,
O şahlı dünyadan şahsız dünyaya,
Şahlıq ləyaqəti yollayan olsa...
Hə, Məmməd Araz, çox gözəl demisən...
Təbrizlilərdən biri də bizə yaxınlaşmadı. Bəlkə də qorxularından.
Təbrizdən Naxçıvana, oradan da Bakıya qayıtdıq.
6-7 oktyabr - Axşam xəbərlərində Heydər Əliyevin Məmmədin 60 illiyini təbrik edən teleqramı oxundu. Teleqramda Məmmədin Azərbaycan ədəbiyyatındakı xidmətləri qeyd olunmuşdu.
Elçin Əfəndiyev telefonla Məmməddən soruşdu:
- Yazıçılar İttifaqı sənin 60 yaşın olduğu barədə heç bir məktub və ya məlumat verməyib. Nazirlər Soveti qərar çıxarıb ki, ayın 25-də dövlət səviyyəsində yubileyinizi harada istəyirsinizsə, orada keçirək.
Məmmədin
cavabı: - Heç bir yubiley, filan lazım deyil.
16 oktyabr - Nərimanov
rayonu maarif işçilərinin iştirakı ilə
görüş keçirildi. Balaca bir uşaq
“Ayağa dur, Azərbaycan” şerini elə məharətlə
ifa etdi ki, bütün zal ayağa qalxıb uşağı
alqışladı. Mikayıl da onu qucaqladı və əlavə
etdi ki, Məmmədin
yerinə də səni öpürəm.
23 oktyabr - Bakı Dövlət Universiteti də Məmmədin
60 illiyini qeyd edirdi. Axşam saat dörddə Universitetin akt
zalı ağzına kimi dolu idi. Arxa tərəfdə
və boş aralarda da tələbələr ayaq
üstündə durmuşdular. Hamı
intizarla Məmmədi gözləyirdi. Rektor Murtuz Ələsgərov
görüşü açıq elan etdi. Həmişəki kimi çıxışlar, tələbələrin
şeir oxumaları və s. Qara Namazov isə Məmmədə
qoşulmuş bir əfsanə danışdı. Gecədə
Nüsrət Kəsəmənli, Nəriman Həsənzadə
və Zəlimxan Yaqub da iştirak edirdilər. Zəlimxan
çıxışını belə yekunlaşdırdı:
- Məmməd Araz kimi nadir insanlara diri ikən heykəl
qoyulmalıdır.
Nəriman və Nüsrət də
çıxışlarında bu fikirlə
razılaşdılar.
“Günay” şirkəti ilin ən yaxşı şeirinə
mükafat təyin etmişdi. Məmmədə
də mükafat verilmişdi, Mikayıl Məmmədi ora
apardı.
Beləliklə,
93-cü ili başa vurduq.
1994
16 aprel - Söhbət Tofiq Bayramdan düşdü. Məmməd
xatırladı:
-Tofiq Bayramın
cavanlıqda bir “moskviçi” vardı. Əli Kərim
o maşına “səyyar tabut” deyərdi.
- Məmməd,
bu saat ona-buna ləkə yaxmaq dəb düşüb, bəzi
ağzıgöyçəklər danışırlar ki,
güya Tofiq şair deyil.
-Yox, elə
deyil, özün bilirsən ki, bizimkilərin adətidir,
çalışırlar həmişə
məşhur adamlara nə isə bir damğa
yapışdırsınlar. Tofiqin şair kimi öz
dəsti-xətti var, çox gözəl lirik şairdir.
Onun şairliyinə şübhə ola
bilməz.
Böyük
bir axınla ədəbiyyata
gələn bir nəslin seçilməsi üçün
xeyli vaxt keçməlidir. Bizdən
asılı olmayaraq zaman öz işini görür, əvvəl
bütün adları eyni soyuqqanlılıqla arxivə
tullayır, sonra tozunu silib hər kəsi yerində oturdur.
17 aprel -
Yaxşı havalarda hərdən binanın ətrafında gəzişərdik. Həvəsi
gələndə Məmməd keçmişə
qayıdardı:
-
Cavanlıqda işdən sonra və bazar günləri səni
qoyub qaçardım. Həmin vaxtlarda dostlar dəniz
kənarına çıxar, ədəbi mübahisələr
edərdik. Bir dəfə Oruc
Qoşqarlı da bizə qoşuldu və itindən söhbət
saldı. Dedi ki, itimə həmişə təzə ət
yedirdirəm, çimdirirəm, havaya çıxarıram və
s.
Bunu
eşidən Tofiq birdən əllərini göyə
qaldıraraq dedi:
“-Allah, sən məni Oruc Qoşqarlının iti elə.”
Məmməd
söhbətinə davam etdi:
- “Səba yeli” şeirində axırdakı bir
misranı ürəyim istəyən kimi tapa bilməmişdim. “Açın,
Füzulinin nəfəsidir o” misrası Tofiqin
misrasıdır. O, mənə kömək elədi.
Tofiqin də “Günəşlə oynayan uşaq”
şeirimdəki fikirlərlə səsləşən fikirləri
varmış.
Tofiq mənə bu barədə sonradan dedi. Mən
ədəbiyyatın qanunlarına əməl edən şairəm
və şeiri Tofiqə həsr etdim. Mirzə
Ələkbər Sabirə yazdığım “Mən də
insan oldum” poemamda Sabiri Şamaxı zəlzələsi
adlandırmışdım. Bu fikri sonralar
Tofiq öz şeirində işlətdi. Həmin deyimin
birinci mənə məxsus olduğunu bildirib zarafatla dedim:
- Tofiq, səninlə
heç-heçə olduq.
2 noyabr -
Bir neçə gün bundan əvvəl Abdulla Qurbani
Murovdağa döyüşçülərlə
görüşə getmək söhbətini
salmışdı, amma inanmırdım ki, Məmməd bu vəziyyətində
razılıq versin. Çünki həmişə
vəd versə də gedə bilməzdi. Ona
görə də bu söhbətə bir o qədər əhəmiyyət
verməmişdim. Işdən gələn kimi dedi:
-
Hazırlaş, Gəncəyə gedirik.
- Bəs
demədin bazar günü gedərik?
- Yox, hava
dəyişə bilər, günlər yaxşı
keçir.
-
Mikayıla da de, o da gəlsin, sən şeir oxuya bilmirsən,
lal görüşlər olar.
Mikayılla
danışdı, lakin o işi olduğu üçün gələ
bilmədi və bizə də getməyi məsləhət
görmədi: -
Qarışıqlıqdır, atırlar, - dedi.
Lakin Məmmədi yoldan saxlamaq mümkün olmadı. Saat 11-də
yola düşdük. Dəstəmiz
kiçik idi - Abdulla Qurbani, Əlirza, Məmməd, mən və
sürücü Məhərrəm.
Gəncəyə çatanda Nizaminin məqbərəsini
ziyarət etmək istədik, ancaq hasara alınmış,
qapısı da bağlı idi. Gəncənin icra başçısı ilə
görüşdük. Gecəni qonaq evində qaldıq. Bizə məlumat verdilər ki, bura bir vaxtlar Surət
Hüseynovun quldurlarının məskəni olub.
3 noyabr - Səhər tezdən Abdulla Qurbaninin tərtib
etdiyi planla əvvəl xəstəxanaya, yaralıların
yanına getdik. Yaralı əsgərlərin valideynləri
həyətə toplaşmışdılar. Məmməd onlara
ürək-dirək verirdi:
- Əziz balalar, mənə baxın, vəziyyətimi
görürsünüz, amma sizinlə görüşə
özümdə güc tapdım. Məndən nümunə
götürün. Heç nəyə əyilmək
olmaz, nə qədər ki, torpaqlarımız tapdaq altında,
körpələrimiz gözü yaşlı,
insanlarımız intiqam həsrətindədir, arxada yerimiz
yoxdur...
Bilmədim, onlar Məmmədin nitqini başa
düşdülər, yoxsa yox, amma maraqla qulaq
asırdılar.
Sonra Xanlara getdik. Xanların icra başçısı bizi
qarşıladı. Mədəniyyət
evində rayon camaatı ilə görüş keçirildi.
Aparıcı Abdulla idi. Sonra Göygölə,
əsgərlərin görüşünə yollandıq. Parol “Məmməd Araz” idi. Hacıkənddən
bir az yuxarı qalxanda qəribə bir mənzərə
gördüm. Keşikdə olan uşaqlardan biri
köynəksiz oturmuş, o biri yoldaşı isə onu masaj
edirdi. Görünür
soyuqlamışdı. Ana qoynundan yenicə
aralanmış bu uşaq dediklərim təbii ki,
döyüşçülərimizdir.
Keçmiş
MK-nın işçilərinin istirahət etdikləri binada
indi əsgərlərlə Məmmədin görüşü keçirilirdi...
Abdulla
Qurbani çıxışında söylədi:
- Bu
istirahət evinin təşəkkür kitabı əlimə
keçdi. Orada bizim “gözəl rəhbər işçilərimizin”
Siranuşa çoxlu təşəkkürlərini
gördüm...
Bir az kənarda əsgərlər özlərinə
yemək hazırlayırdı.
Yenə də şəkillər çəkildi, yenə
də Abdulla bizə onlardan birini də vermədi. Görüş
başlandı, hərəsi öz şeirini oxudu. Məmməd özü oxuya bilmədiyi
üçün başqaları da onun şeirlərindən
oxumadı.
Axşam Gəncəyə qonaq evinə qayıtdıq.
Səhər Murovdağa qalxdıq. Yolboyu
balacaboy, arıq, cılız əsgərləri
gördükcə heyrətlənirdim, yəni
cavanlarımız hamısı belədir?!
Abdulla
Qurbani fikrimi oxudu:
- Yox, siz
düşünən kimi deyil, qamətli
oğlanlarımızın əksəriyyəti vəzifəli
və pullu şəxslərin cangüdənləridir.
- Vətəni
qorumaq, deməli, bu cılız, balaca körpə balaların
borcudur, eləmi? - soruşdum.
Maşınımız dağa dırmaşdıqca
postlarda dayanır, əsgərlərlə
görüşür, hal-əhval tutur, onlara can
sağlığı arzulayırdıq.
Uca dağlar insanı mərdliyə, qürura, əyilməzliyə
çağırır. Uçurumlar, yarğanlar isə, əksinə,
vahimə yaradır. İnsan həmişə
təbiətlə təmasda olmuş, gözəl mənzərələr
onun qəlbini isitmişdir, Təbiət insanın ilk və
son yuvasıdır. Ancaq cavanlarımız
bu gözəlliklərdən zövq ala bilirmi? Zirvələr bu saat düşmənin əlindədir.
Bizimkilərin əlindəki zirvədən boylanıb bizə
baxan əsgərlərimizə əl edib ürəyimizdə
onlara can sağlığı arzulayırıq. Və Qurbaninin ürək
ağrısı ilə təsvir etdiyi Murov faciəsini törədənləri
lənətləyirik.
Dedilər
ki, indi bizim dayandığımız yerdə neçə gün
əvvəl əsgər
və zabitlərimizdən bir neçəsi düşmən
gülləsinin qurbanı olub. Onlar hər an atəş
açmağa hazırdır, ona görə də burda
çox dayanmaq olmaz. Bu
görüşdə Məmmədi “Fəxri
döyüşçü” adlandırdılar və bir
bulağa da “Məmməd Araz” bulağı adını verdilər.
Geri qayıdanda yolun kənarındakı boymadərəni
qoparıb mənə verən Abdulla Qurbani:
-Gülxanım
bacı, gəlişinizin yadigarı kimi bu gülü sizə
bəxşiş edirəm - dedi.
Sonra da Gəncədə məskunlaşan Kəlbəcər
qaçqınları ilə də görüşdük. Bir hadisə məni
yaman tutdu. Cavanlar
qaçıb otaqlarından Məmmədin müxtəlif
dövrlərdə çap olunmuş kitablarını avtoqraf yazdırmaq üçün gətirmişdilər.
Əhsən - qaçqın köçünün
üstündə kitabları da yaddan çıxarmayıblar. Min əhsən.
Onlarla görüşüb geri qayıdırıq.
(Ardı var)
Təzadlar .-
2013.- 21 dekabr.- S.6.