Əzizə Cəfərzadənin tədqiqatlarında
Novruz adət-ənənələri
Görkəmli
yazıçı, ədəbiyyatşünas, ictimai xadim Əzizə
Cəfərzadənin yaradıcılığı xalq ədəbiyyatına
bağlılığı ilə seçilir. Tariximizin
müxtəlif mərhələlərinə müraciət edərək,
bədii cəhətdən zəngin əsərlər - roman,
povest, hekayələr yaradan müəllif, xalqımıza məxsus
adət-ənənələrin qorunub gələcək nəsillərə
çatdırılmasında da böyük rol
oynamışdır.
Ə.Cəfərzadənin
folklorşünaslıq fəaliyyətində mərasim və
mövsüm nəğmələrinin, xalq bayramlarının
tədqiqi mühüm yer tutur. Professorun Çillə,
Xızır Nəbi, Novruzla bağlı məqalələri mərasim
folklorunun sistemli şəkildə öyrənilməsinə
istiqamət və təkan vermişdir. Müəllifin qənaətinə
görə, erkən düşüncədə mövsüm
ilə əlaqədar mərasim nəğmələri
geniş yayılmışdır. Əslində onlar ilin son
qış aylarından başlayıb, Novruza qədərki
dövrü əhatə edərdi. Bu baxımdan, "Şum mərasimi",
"Saya mərasimi" və onları bəzəyən nəğmələr
diqqəti daha çox cəlb edir. Xalq arasında
"Novruzqabağı nəğmələr" adı ilə
tanınan nəğmələr üç yerə ayrılırdı
- "Çillə nəğmələri", "Çərşənbələr"
və "Xıdır Nəbi" nəğmələri.
Əzizə
Cəfərzadə "Xıdır Nəbi" bayramı
haqqındakı məqaləsində bayramın ritual əsasları
və mərasim formasından bəhs edərək yazır:
"Çox-çox uzaq keçmişlərdə
Xıdır Nəbi bayramı keçirilərmiş Azərbaycanımızda,
kiçik çillənin qurtardığı son gündə.
Yəni 25-28 fevral günlərində keçirilər və
bir növ Novruza hazırlıq xarakteri
daşıyırmış. Bu bayramın özünəməxsus
adətləri, oyunları, yeməkləri olub".
Folklora
vurğun olan Əzizə xanım "Xızır Nəbi",
"Novruz" və başqa yazılarında Azərbaycanın
adət-ənənələri, etnoqrafiyası ilə
bağlı məlumatlar verir. Tədqiqatçı
Xızır-Əlləz bayramını xalqımızın ən
ulu, ən qədim bayramlarından biri kimi qeyd edir. Bildirir ki,
bu bayram xalqın qışdan, qar-çovğundan, borandan,
çillədən çıxıb yaza qovuşmaq eşqilə
bağlıdır. Novruz bayramının ekiz qardaşı,
onun başlanğıcıdır. Xızır-İlyasdan
sonra dərhal çərşənbələr gəlir.
Novruza hazırlıq başlanır.
Bildiyimiz
kimi, "Xıdır Nəbi" bayramı qədim tarixə
malikdir və Azərbaycanın ayrı-ayrı bölgələrində
xüsusi təntənə ilə qeyd edilir. Onun keçirilmə
vaxtı haqqında müxtəlif versiyalar var. Tədqiqatçı-alim
"Unudulmuş əziz günlərimizdən" adlı məqaləsində
bu bayramı xüsusi olaraq araşdırmış, onun
xarakterik xüsusiyyətləri, mahiyyəti, mənası
haqqında ətraflı məlumat vermişdir. Müəllif
qeyd edir ki, Xızır Nəbi bayramı Novruz bayramından əvvəl
keçirilir. Əslində isə, bütün Novruz
bayramı ərəfəsi çərşənbələrlə
birlikdə Xızır peyğəmbərin adı ilə
bağlıdır. Xızırın yazın gəlişi,
dörd ünsür - su, od, torpaq, hava ilə
bağlılığına inanan xalq onu o qədər ilahiləşdirmişdir
ki, həyatın başlanğıcı kimi
götürülən ünsürləri məhz onun adı
ilə bağlayır.
Bahar
gəlir, görgünən,
Xıdır
Nəbi, gəlginən,
Bişiririk
səməni,
Halallığın
verginən.
Ə.Cəfərzadə
yuxarıda adını çəkdiyimiz məqalədə
Novruz bayramı ərəfəsində qeyd edilən çillə
çıxarma bayramı, çillələrin vaxt
ardıcıllığı ilə bağlı bu fikirlərini
yazır: "Çillə çıxarma bayramı təbiətlə
bağlıdır. Ən uzun gecə şəbi-yelda gecəsində
qaranlıqla bağlı tapmacalar, yanıltmaclar, rəvayətlər
söylənər, əylənər, şeirlər
oxuyardılar. 40 günlük böyük çillə
dekabrın 21-də girir, yanvarın 31-də qutarır və
20 günlük kiçik çillə başlanır".
Çillə
çıxarmaq kiçik çillənin
çıxması, qışın soyuğundan,
acılığından xilas olmaq münasibətilə keçirilən
bayramdır. Bu haqda araşdırma aparan alim el arasında
çillə çıxarmaq, çilləyə düşmək,
çillə kəsmək kimi ifadələrinin
mövcudluğunu qeyd edir və Çillə çıxarmaq
bayramının ağrılı-acılı kiçik
çilləyə vida, baharın gəlməsinə, Novruzun
yaxınlaşmasına sevinc bayramı olduğunu bildirir.
Araşdırmasını davam etdirərək, bu bayramın
daha çox qız, gəlin, qadınlar arasında
keçirildiyi və Çillə çıxarmaq gecəsinin
daha çox filan işim düzəlsin çillə
çıxardaram kimi əhd ilə olmasını təsvir
edir. Müəllif Çillə çıxarmaq adətini belə
qələmə alır: "Əhd edən evin sahibəsi
gecəyə qonaqlar dəvət edir, evdə kişilərdən
biri də qalmır. Bir qoyun kəsilir, həmin qoyunun ətindən
gecə səhərə qədər müxtəlif yeməklər
bişirilir. Hamı oynayıb, şənlənər,
mahnılar oxuyub, lətifələr söyləyər,
tapmaca, yanıltmac deyib, üzük falına baxıb, noxud
falı açırdılar. Yuxuya getmək olmazdı.
Çillə çıxarmaq bayramı üçün
qarpız saxlayarmışlar, həmin günü böyük
süfrə açar, qarpızı kəsərmişlər:
Qovub
qışı, ayazı,
Kəsdik
çillə qarpızı…"
Müəllifin
çillələrlə də bağlı fikirləri
maraqlıdır. Ə.Cəfərzadə qeyd edir ki, insan
dörd ünsürdən yaranıb (ab, atəş, xak, bad).
Bu cərgə su, od, torpaq, yel deməkdir. Bizi yaradan ulu
Tanrı insanı su qatılmış torpaqdan -
palçıqdan xəlq elədi. Ona isti nəfəs verdi - od
verdi; yerlərə əmr verdi, həmin adamı silkələyib
ayıltdı. Odur ki, bu dörd ünsür müqəddəsdir.
Hərəsinə bir çərşənbə
axşamı həsr olunub. Əslində 4 çərşənbə
var. Amma analar bu çərşənbələrin sayına
ikisini də əlavə edirdilər. "Yalançı
çərşənbə", "Xəbərçi
çərşənbə". Bu çərşənbələr
baharın gəlişindən xəbər verir.
Ayrı-ayrı
vaxtlarda çərşənbələrin sıralanması
ilə bağlı müxtəlif fikirlər irəli
sürülmüşdür. Bu sıralanma alimlər
arasında mübahisələr doğurmuşdur. Hər bir tədqiqatçı
Novruz bayramından əvvəl qeyd edilən çərşənbələri
özlərinin araşdırmalarında xalq inancları,
müxtəlif miflər əsasında tədqiqata cəlb
etmişlər. Çərşənbələrin
araşdırıcılarından biri də məhz Əzizə
Cəfərzadədir. Onun dörd çərşənbənin
hamısı haqqında ayrı-ayrı məlumat verməsi,
onları xarakterizə etməsi məqalədə geniş
şəkildə öz əksini tapmışdır. O, qeyd
edir ki, birinci əsl çərşənbə "Su"
çərşənbəsidir. Dağlarda qarlar
yavaş-yavaş yumşalmağa başlayır. Bulaqlardan,
çaylardan saf, təmiz su gətirib su çərşənbəsi
xonçasının ortasına qoyulur. Bu çərşənbədən
başlayaraq şam yandırırdılar, plov bişirirdilər,
yumurta boyayırdılar, tonqal qalayırdılar. Su dolu
camın üstünü örtüb, "Üzük
fal"ına baxardılar.
Dəyirman arxına bax!
Su gəlir,
çarxına bax!
Ay
çərşənbə, xoş gəldin!
Qızlarda
axına bax!
Ağbirçək
xəstəni pak su kənarına aparıb, üzünə
su çilər, boğazına azca, xəfif ovar və deyərdi:
Səlam-əleykum
sucığaz,
Dərmanındı
bucığaz.
Burada
çərşəbələr vaxtı riayət edilən qədim
xalq inanclarına da xüsusi yer ayrılır. Deyilir ki, ilk
çərşənbədən başlayaraq qonşuya
axşamçağı ələk, maya, od verilməzdi, zərurət
olanda istəyə gələnin başından örpəyi
götürüb sonra verərdilər. Çərşənbələrdə
ev süpürməzlər, yas yerinə, qəm yerinə,
hamama, xəstəyə dəyməyə getməzlər.
Müəllif
ikinci çərşənbə kimi od çərşənbəsinin
adını çəkir. Bu vaxt "şamlar hərənin
öz adına yandırılır, tonqallar qalanırdı. Od
nəfəsi havanı isidir, insanı günahlardan təmizləyirdi.
Bütün çərşənbələrdə yumurta
döyüşdürmə adəti vardır. Uşaqlar
od-günəş rəmzi xına yaxardılar. Oğlanlar,
qızlar ürəklərində niyyət tutub, tonqalın
üstündən atılırlar:
Ağırlığım,
uğurluğum tökülsün"
Pilən
bəri,
Baxdı
bəri,
Bəxtim
açılsın
Atıl-batıl
çərşənbə,
Şəkərə
qatıl çərşənbə!
Ağırlığım
tökülsün,
Oddan
atıl çərşənbə.
(Davamı var)
Gülsümxanım Hasilova,
AMEA Folklor İnstitutunun "Folklor
və yazılı ədəbiyyat"
şöbəsinin elmi işçisi
Təzadlar.- 2013.- 5 mart.- S.11.