“Nə sayaq addasın könül bu səddi”
Şair Qiymətin “Hardasan göy
adamı...” kitabını oxuyarkən...
...Poeziya bir şairin daxilindən süzülüb gələn ən saf duyğuların poetik ifadəsi olduğu üçün, o, eyni zamanda oxucunun əlində tutduğu güzgü kimi olmalıdır. Belə ki, oxucu şeirdə özünü tapmaqla bundan təsirlənməlidir. Oxucunun təfəkküründə şairin lirik düşüncəsinin yaratdığı obraz bir növ onunla dost, sirdaş, yol yoldaşı olmalı, onun kədəri və sevinciylə bölüşməlidir.
Elə bu nöqteyi-nəzərdən demək olar ki, söhbət zamanı hansısa bir şeirin misraları aforizmsayağı xatırlanırsa, həmin şeirin müəllifinin kimliyindən asılı olmayaraq şair olduğu düşünülməlidir. El məsəlləri və didaktik ifadələrdən bu yazımda yaradıcılığı barədə söhbət açacağım şair Qiymət Məhərrəmli də yetərincə istifadə edib. Onun şeirlərində bizə məlum olan aforizmlər, atalar sözləri gözəl və yerində işlədilir. Buna misal olaraq Qiymətin “su altda yeriyən samanlar varmış”, “gəlib doğanaqdan keçəcək örkən” kimi misralarını göstərmək olar.
Müəllifin “Hardasan göy adamı...” adlı şeirlər kitabını açanda ilk olaraq onun “Yaranmışam” rədifli qoşması marağıma səbəb oldu, bəlkə də, - mənu təəccübləndirdi, - desəm daha doğru olar. Gəlin, əvvəlcə Qiymət xanımın poeziya platsdarmının müşahidəçisinə çevrilərək onun həmin şeirindən bir bəndə baxaq:
Namərdin tənəsi əyməyib məni,
Əzəldən qaməti şax yaranmışam.
Nə mala, nə mülkə düşübdü gözüm,
Nəfsimə hakiməm - tox yaranmışam.
Bu şeiri oxuyarkən onun müəllifinin kişi olduğu düşünülür. Çünki qadın şairlərimiz çoxdur, lakin əksəriyyəti poeziyaya bu cür didaktik yöndən yox, əksinə ona qadın zərifliyi ilə yanaşırlar. Onların şeirlərində yumşaqlıq daha çox sezilir, sevgi hissləri, hicran duyğuları, nisgil, ümidsizlik daha çox qabardılır. Buna misal olaraq Qiymət Məhərrəmlinin “Doğum günündə” adlı şeirindən nümunə göstərə bilərik:
Bu kələf açılmır niyə, ay Allah?!
Üzümü tutmuşam göyə, ay Allah,
Qara
sevdalıyam deyə, ay Allah,
Könlümü
odlara
yaxdım
da, yaxdım...
Zənnimcə, bu şeirə iki aspektdən yanaşmaq
olar. Bunu birinci halda, zamanın gərdişlərindən
şairin Allaha olan şikayəti kimi, ikinci halda isə, onun
sentimental, kövrək qadın hisslərinin təzahürü
kimi qiymətləndirmək olar. Bu kələfi
açmaq üçün Qiymət xanımın “Məndən
o yana” şeirindən sitat gətirək:
Məni məndən
o yana
Bir kəs görmədi, neynim.
Göydə
Allah görmədi,
Yerdə bəndəsi, neynim.
Qiymətin bu şeiri ümidsizlikdən daha çox onun
təvazökarlığına, hardasa özünü bəyənməməsinə,
özünə və ya öz yaradıcılığına
özünün tənqidi yanaşmasına bənzəyir. Müşahidələrdən
gəldiyimiz qənaətə görə özündə
qüsur axtaran, özünü tənqid edən insanlar xudbin
olmur, əksinə sadə olur, hər şeyi dəyərləndirməyi
bacarır və onlar daha tez tərəqqi edirlər. Bu əlaməti (əgər ümidsizliyə
söykənmirsə) Qiymət xanımı da bir şair kimi
hələ çox uzaqlara apara bilər. Qiymət
xanım “Qız gəzirəm mən” şeirində
özünütənqidə bir az fərqli
yanaşır, bəlkə də, - ən dəyərli
sözü hələ də demədiyini
düşünür, - desək daha doğru olar:
Külək döyən qapı mənim
olsa da,
Həsrətim
eşqimə qənim olsa da,
Xəzinəm
gövhərlə, ləllə dolsa da,
Ruhumu tərpədən söz gəzirəm mən.
Bax beləcə şair Qiymət həm də bir filoloq
kimi daima axtarışdadır və güman edirəm ki, onun
bir-birindən gözəl, dəyərli misralarına bundan
sonra da rast gələcəyik. Lakin yuxarıda dediklərimizin
davamı olaraq onu da deməliyik ki, müəllif öz
xarizması çərçivəsində qələmə
aldığı “Gördüm” şeirində qəlbsındıran,
ovqatpozan insanlara etirazını bildirməklə
yanaşı, həm də mənəmçilərə
etiraz edir və buna öz yüksək sarkazmı ilə
yanaşır:
Nə var
gözdə yaş olmağa,
Qəlb sındıran daş olmağa.
Hər məclisdə
baş olmağa,
Özün haqlı sayan gördüm.
Mövzumuzla bağlı olduğu üçün qeyd
etmək istəyirəm ki, XX əsrin sonlarına doğru
stereotip ifadələri bir-birinə qoşmaqla yazılan və
beləliklə də bir-birinin imitasiyası olan şeirlərin
sayı kütləvi hala çevrildi ki, onun
yaratdığı sunami hələ də
çalxanmaqdadır. Bunun nəticəsində də şair “şairə”
qarışdı və şairlik iddiasında olanlar
böyük bir alay yaratdı. Lakin gül,
çiçək, bülbül, daş, qaya kimi ifadələrdən
paraleksik olaraq çeynənmiş formada, necə gəldi
istifadə etməklə yazılmış “şeir”lərin “ədəbiyyat
gilyotini” tuşunda növbəyə qoyulduqlarını unutmaq
olmaz. İndi düşüncələrin poetik
ifadəsi konkret və lokonik şəkildə
olmalıdır. Fikir oxucuya olduqca qısa
ifadə tərziylə çatdırılmalıdır.
Bununla yanaşı, çağdaş şeir
bütünlüklə müəllifin fantaziyalarının
qurbanına çevrilməməli, o, həm də insan
yaşantılarının göstəricisi olmalıdır,
eyni zamanda mədhiyyədən çıxıb
reallığı ifadə etməyin vacib olduğu da
vurğulanmalıdır. Eləcə də,
şeirdə mahiyyət mütləq məntiqə söykənməlidir,
müşahidələr və hadisələrin beyində gedən
ədalətli mühakiməsi öz sözünü deməlidir,
bununla yanaşı süjetin gövdəsi zədələnməməli,
fikir digər mövzulara meyillənməməlidir. Bu
halda şeirin füsünkar, mükəmməl modelini
görmüş olarıq, böyük şairimiz Mikayıl
Müşfiq demişkən, - Yaratdığın şeiri sevərək
yarat, hamıdan yüksək ol, hamıdan baş ol!
Qəlboxşayan
şeirlər Qiymət xanımın da
yaradıcılığında az deyil.
Buna misal olaraq müəllifin “Hardasan göy adamı...”
kitabında yer almış pozitron nümünələrdən
olan “Yağış yağan gün” adlı şeirini
bütövlükdə diqqətinizə çatdırmaq istəyirəm:
Dünyanın
qarnı yamanca ağrıdı...
Yağdı o gün.
Su kimi
çalxandı,
Bulandı
göylər...-
Yağış
yağan gün...
yarım-yarım yarıldı
qapqara
göylərin qabırğası,
Toqquşan
davakar buludlardan
Qopub yerə
düşdü
bir
çəngə
ildırım qasırğası...
Bu, çox gözəl, müasir və obrazlı, eyni
zamanda Qiymətin yeni yaradıcılıq mərhələsinin
sinkretik şeir nümunəsidir. Lakin şeirin sonunda
qopub yerə düşən zənnimcə, “bir çəngə
ildırım qasırgası” yox, məhz ildırımın
özü olmalıydı. Eyni zamanda əlavə etmək
istəyirəm ki, söhbət burada ildırımdan gedirsə,
onun qasırğası da bir çəngə ola
bilməz.
Qiymətin bu tipli aydın, göz yaşı kimi dumduru,
bəlağətdən uzaq şeirlərindən biri də
“İndi” rədifli qoşmasıdır. Bu tipli
şeirləri oxumaqdan heç kəsin doyacağına
inanmıram. Həmin şeirin iki bəndinə fikir verək:
Bayırda
qar yağır... bayır üşüyür,
Çəmən soyuqlayır, çayır
üşüyür.
Qar altda sərçənin
payı üşüyür,
Qar üstə iz salır ləpirlər indi.
Bacanın
tüstüsü donur havada,
Lopa qar qar üstə qonur havada.
Dəni
bir-birindən qapıb havada,
Qarğalar gözünə təpirlər indi.
Təkrarən
vurğulayıram, gözəl şeirdir! Bu
şeir qış fəslinin vəsfi deyil, onun poetik təsviridir.
Müəllifin bu tipli şeirləri onun
yaradıcılığının empireyidir, - desək, bəlkə
də yanılmarıq. Yuxarıda göstərdiyimiz
nümunələrdən aydın olduğu kimi, Qiymət
kiçik həcmli şeirlər vasitəsiylə fikrini
oxucuya çatdırmaqda ustadır. Lakin onun hətta bəndlərinin
sayı 10-u keçmiş ritorik, ənənəvi xarakterli
şeirləri də az deyil. Üçmisralı, birmisralı şeir vasitəsilə
fikrin ifadə edildiyi bir dövrdə uzun şeirlərdən
qaçmaq vaxtının çoxdan
çatdığını bilməyimiz daha vacibdir. Buna baxmayaraq, Qiymətin sevgi şeirləri də
maraqlı və özünəməxsusdur. Nümunə
üçün müəllifin “Çətin unuda” adlı
şeirinə baxmaq kifayət edər:
Səni dənizlər
kimi
gözlərimə çəkərəm,
Uca
dağa bənzədib önündə
diz
çökərəm.
Son dəfə
yollarına baxıb
yaşlar
tökərəm,
Sonra...
Sonra yumub
gözümü -
söyləyərəm: “Əlvida!”
Amma bil
ki, ürəyim səni
çətin unuda!
Ümumiyyətlə, şeir müəllifin öz taleyi
ilə duygularının sintezini təşkil edir, lakin bu
başqa birinin həyatından bəhs edərkən, yenə
də hadisələr müəllifin duyğuları ilə əl-ələ
verib gözəl bir poetika yaradır və bu zaman müəllif
özü əsərində görünmür.
Məncə istedadlı insanlar ikiqat həyat
sürürlər. Onlar həm adi insan kimi ictimaiyyət
arasındadırlar, həm də, əgər belə demək
mümkünsə, bir qədər yuxarıdan cəmiyyətdə
baş verənlərin müşahidəçisidirlər.
Qiymət bu fikrimizə söykək olan “Arifsən” rədifli
şeirində də bənzərsiz ifadələr işlədib:
Nə
sayaq addasın könül bu səddi,
Arxada lay divar, öndə su səddi.
Seyiddən
ötədi şairin cəddi, -
Ah çəksə,
tutacaq yüz-yüzə indi.
və
ya müəllifin “Şair” rədifli şeirinə fikir verək:
Şairin
haqq deyən dili olmasa,
Haqsızlıq başına alar dünyanı.
Burada ulu babamız, Şeyx Nizami Gəncəvi yada
düşür. Ustad “Sirlər xəzinəsi”nin
“Şairlik ləyaqəti” bölməsində yazır:
Şairliyin qurduğu sirli-sehirli pərdə.
Şübhəsiz, peyğəmbərlik kölgəsidir
hər yerdə.
Ərənlər, ulu kəslər səf çəkərək
düzəlib.
Qabaqca peyğəmbərlər, sonra şairlər gəlib.
Qiymət
xanım isə “Şair” şeirində şairləri təsvir
edərkən maraqlı bir bənd də yazıb:
Əridər
ömrünü hey gilə-gilə,
Bir anı yaşamaz hədər, boşuna.
Dünyadan
köç edər o, gülə-gülə,
Çevrilər tarixin söz yaddaşına.
Gözəl
təfsirdir, bu bəndin üçüncü misrası
Mövlana Cəlaləddin Ruminin “Şəbi-arus”unu, yəni
özünün dünyadan köçməsini “düyün
gecəsi” adlandırmasını xatırladır.
Xəyalında
“göy adamı”nın obrazını
qurmuş, özünü onun varlığına
inandırmış və hər an ona müraciət edərək
öz poeziyasını yaratmış şair Qiymət “Bu
adamı mən hardasa görmüşəm” şeirində
yazır:
Pərdə-pərdə
sazdan qopub yoxsa o?!
Söz uludu, saz qədimdi, yoxsa o?!
Tanıyaram
qənşərimə çıxsa o,
Bu adamı mən hardasa görmüşəm.
Şair bu şeirində, - göy adamını
tanıyaram, - deyə hayqırır, o, göy adamının
burada Allaha yaxın, Allah eşqilə yaşayan,
özünü maddiyata qurban verməmiş bakirə bir
varlıq, bəlkə də onun Allahın mələklərindən
biri olduğunu təsdiqləyir. Şair bu misraların
fonunda həm də söz, musiqi və insanın vəhdətdə
olduğunu qeyd etmiş olur. Zənnimcə,
söz səsin vasitəsilə ruhdan doğuşdur, yəni
Allahın ruh dilində insana nazil etdiyini, peyğəmbərlər,
vəlilər, şairlər öz mənsub olduğu dildə
ictimaiyyətə çatdırır. Musiqi
isə ruha qayıdışdır. Hər
şeyin çevrə üzrə hərəkətdə
olması astronomiya və fəlsəfə elmindən bizlərə
məlimdur. Hər gedişin
qayıdışı da var, əbəs demirlər ki, hər
şey təkrarlanır.
Bütün hallarda publisistik və bədii
yaradıcılığına məsuliyyətlə
yanaşan Qiymət xanım “Hardasan göy adamı”
kitabında bir çox dostlarına da üz tutub, onlar barədə
ürək sözünü deyib. Professor Qəzənfər
Paşayev, şairlər Dərviş Osman, Barat Vüsal, Giya
Paçxataşvili, Nurəddin Mirzəxanlı və eləcə
də digər dostları onun qələmindən kənarda
qalmayıb. Nümunə üçün Şairin Dərviş
Osmana həsr etdiyi şeirə baxaq:
Nə gözəl bir gün
yaşadın,
Dünyanın halal adamı?!
Ürəyinə
sevgi saldın, -
Dilləndirib lal adamı.
Və ya
yenə həmin şeirdə:
Saf olanda
arzu, dilək,Xoş niyyətlə vurar
ürək.
Pirə
dönsün insan gərək,
Aldatmasın yal adamı.
Şeirdən də məlum olduğu kimi hər bir
poeziyasevər oxucuya yaxşı bələd olan şair Dərviş
Osmanın saflığı, onun üstün mənəvi dəyərləri
Qiymət xanımın da gözündən qaçmayıb.
Bütün bu sadaladıqlarımızın xaricində
qüsursuz gözəli təsəvvür etməyin nə qədər
çətin olduğunu hər kəs deyə bilər. Bu sıradan
yazarların əksəriyyətində olduğu kimi, Qiymət
Məhərrəmlinin də yaradıcılığı tənqidi
məqamlardan kənarda qalmır. Onlardan birinə “Var
bizim” şeirində rast gəlinir:
Nə qədər
saf doğulsaq da binadan,
Qaçammırıq pis əməldən, zinadan.
İnsan
olan çiy süd əmib anadan,
Ağıllımız, seyrəyimiz var bizim.
Deyim
gözəldir, lakin burada qafiyə xatirinə işlədilmiş
“seyrəyimiz” ifadəsi “ağıllımız” sözünə
antonim olaraq verilib, lakin bu söz tamamilə yerində deyil.
“Ağıllı” sözünün antonimi “dəli”,
“ağılsız”, “səy” ola bilər və
ya poeziya dili olduğu üçün bunu “ağlı seyrək”
kimi də işlətmək olardı. Müəllifin
“Övlad” şeirində də buna bənzər mənzərə
ilə rastlaşırıq:
Atanın
arxası, vuran sağ əli,
Ananın qəlbinin yağıdı övlad.
Bu beytdə isə “sağ” ifadəsi sanki misradakı
heca çatışmazlığını tamamlamaq
üçün işlədilib. Məntiqlə düşünsək
isə, vuran əl sağ da ola bilər,
sol da, çünki nə çoxdur solaxay sənətkarlar.
Yuxarıda yazılanların bəndənizin subyektiv
mülahizələri və ya şəxsi fikirləri
olduğunu unutmaq olmaz və eyni zamanda Qiymət xanımın
artıq oturuşmuş bir şair olduğunu qeyd etməliyik. Bu fikrimizi isə müəllif
özü “Can borcu” şeirində belə təsdiqləyir:
Varsansa - sübuta nə ehtiyacın,
Yoxu isbatlamaq fayda gətirməz.
Başda gəzdirilən saxta bir tacın
Yoxluğu dünyadan heç nə itirməz.
Qələm dostum, dəyərli insan, gözəl xanım şair Qiymətin yeni, daha mükəmməl əsərlərini, dəyərli kitablarını oxumaq arzusuyla ona uğurlar diləyirəm və yubileyini cani-könüldən təbrik edir, özünə və övladlarına səadət arzulayıram!
Elbəyi
CƏLALOĞLU
Təzadlar.-
2013.- 26 noyabr.- S.15.