“Sufilik ictimai bir sistemdir”
Zaur Şüküroğlu: “Sufilik cəmiyyətin
hər təbəqəsinə nüfuz edib təlim verən,
müəyyən mənada tərbiyələndirən pedaqoji
bir məktəbdir”
Türkiyədə yaşayan tədqiqatçı,
Ankara Universitetinin doktorantı Zaur Şüküroğlu
(Şükürov) ilə XV əsrdə yaşayan Seyid Yəhya
Bakuvi haqqında söhbət etdik. Onu da xatırladaq ki, tədqiqatçı
“Seyid Yəhya Şirvani və təsəvvüf
anlayışı” adlı dissertasiya üzərində
çalışır. Müsahibəni maraqlı
olduğunu nəzərə alıb oxuculara təqdim edirik:
(Əvvəli ötən sayda)
- Zaur bəy,
ümumiyyətlə, Seyid Yəhya Bakuvinin yaydığı xəlvətiyyə
cərəyanının ideoloji bazasında nə dururdu?
- Hər
dinin bir mistik yönü olduğu kimi, İslam dininin də
mistik yönü var. İslamın mistik yönünə təsəvvüf
adı verilmişdir. İslamın daxilində daşıdığı
mistik-mənəvi yön, mütəsəvviflər tərəfindən
daha da dərindən dərk edilmiş, onların həyat tərzində
və dilində ən gözəl ifadəsini
tapmışdır. Bu ifadə tərzi İslamiyyətlə
yeni tanış olan bir çox insana
İslamın digər ifadə tərzlərinə görə
daha cazibədar görünmüşdür.
Dinini dəyişən bir cəmiyyətin və ya ihtida
edən bir insanın öz kültüründən tamam qopa
bilməməsi sosioloji həqiqətdir. Bir cəmiyyət
nə qədər üstün mədəniyyət səviyyəsinə
çatsa da, əsrlər boyu davam edən yaşayış tərzini,
düşüncəsini və əqidəsini birdən-birə
fəda edib onlardan uzaq qala bilməz. Türklərin
İslam mədəniyyəti dairəsinə daxil olması da
belə olmuşdur.
İslam dini və mədəniyyətinin cazibəsindən
başqa əski türk dini əqidələrinin bu dinə
yaxın ana qaydalara sahib olması və İslamiyyətin
türk ruhuna hər hansı bir dindən daha çox uyğun
gəlməsi İslamın türklər arasında
yayılmasını asanlaşdıran səbəblərin
başında gəlir.
Türklər İslam kültür mühitinə daxil
olduqları dövrdən etibarən tamam rəsmi və ənənəvi
İslam anlayışını mənimsəmələrinə
baxmayaraq, əsas etibarilə Həzrəti Məhəmməd
və Əhli Beyt sevgisini ön planda tutan sufilik cərəyanının
güclü təsiri altında olublar.
Türklər İslamiyyəti təsəvvüf qəlibi
içərisində tanıyıb, bəyənib və qəbul
ediblər. Bunda İslamiyyəti yumşaq bir ruh və məna
ilə öyrədən sufilərin rolu böyük olub.
Beləcə, türklər qısa müddətdə
İslamın təsəvvüfi yönünü həzm edərək
öz aralarından təsəvvüf piri çıxara biliblər.
Bəzi təriqətlər türklərin
yaşadığı coğrafiyada ortaya
çıxmış və onlar tərəfindən müsbət
qəbul edilmişdir. Bunlardan biri də Xəlvətiyyə
təriqətidir. Bu təriqət türklərin getdiyi,
demək olar ki, hər yerə yayılmış və
onların həm İslamiyyəti idrak tərzi olmuş, həm
də İslamı ifadə tərzi kimi də həyatlarında mühüm
rol oynamışdır.
Sufilikdə təriqətlər silsilə adlanan mənəvi
zəncirlə bir-birinə bağlanır. Silsilənin ən
başında Məhəmməd peyğəmbər durur.
Peyğəmbərdən sonra onun yaxın
yoldaşlarından, yəni səhabələrdən biri
olmalıdır ki, bu da başlanğıc kimi qəbul edilir.
Xəlvətiliyin başlanğıcında Həzrət
Əli dayanır.
Burada “xəlvət” və “xəlvətilik” sözlərini
də açıqlayaq. “Xəlvət” sözü Azərbaycan
dilində ümumişlək bir sözdür. Amma buradakı mənası bir qədər fərqlidir.
Leksik mənası “tənhalıq, yalqızlıq, təkbaşınalıq”
olan bu kəlmə sufi dilində dərvişlərin
təkyə, ya da məscid kimi məkanlarda şeyxin izni ilə
balaca hücrələrə çəkilərək, daxili
saflaşmaya nail olmaq üçün, ümumiyyətlə,
qırx gün müddətində dünyəvi
düşüncələrdən tamamən ayrılaraq ibadətlə
məşğul olmasıdır. Dərvişlər burada
çox az qida qəbul edər, az yatar və
vaxtın çoxunu ibadət, zikir və təfəkkürlə
keçirərlər. Çilə və ərbəin
də adlandırılan bu prinsipin Xəlvətiyyə təriqətində
ciddi tətbiqinə riayət edilirdi. Təriqətin
qurucusu Pir Ömər xəlvət həyatını çox
sevər, üzlətə çəkilib ibadət və
zikirlə məşğul olmaqdan böyük zövq
alardı. Buna görə də o, Xəlvəti
nisbəsini aldı, qurduğu təriqətə də Xəlvətiyyə
təriqəti deyildi.
Xəlvətiyyə təriqəti XIV əsrdə Azərbaycanın
mənəvi mühitində doğulmuş xüsusi və
böyük bir irfani məktəbdir.
Xəlvətiyyə ən çox qola və şöbəyə
ayrılan təriqət kimi tanınır. Dediyim kimi, bu
təriqətin qurucusu Pir Ömər əl-Xəlvətidir,
Seyid Yəhya Şirvani isə təriqətin mücəddidi,
ikinci piri kimi qəbul edilir. Seyidə qədər
məhəlli xarakter daşıyan Xəlvətilik onun ətrafa
çoxlu xəlifə göndərməsilə daha geniş
coğrafiyaya yayılıb. Bu bölgə də intişar edən təriqətlərdən
türklər arasında ən çox yayılanı da Xəlvətiyyə
təriqətidir. Xüsusilə də Seyid Yəhyadan
sonra bu təriqət, demək olar ki, tamamilə bir türk təriqəti
hüviyyətinə bürünmüşdür. Görünür, türklər üçün Xəlvətiliyin
cazibəsi digər təriqətlərdən daha çoxdur.
Seyid Yəhyadan etibarən bu təriqətin, demək
olar, bütün qollarının və şöbələrinin
şeyxləri türk olub.
Xəlvətilikdə nəfsin pislikdən və
günahlardan təmizlənməsi əsasdır. Bunun yolu da
dillə, qəlblə və ruhla edilən zikirdir. Xəlvətiliyin kökündə insanların
Allaha yaxınlaşması, insanlar arasında mənəviyyatın
yüksəldilməsi, pisliyin aradan qaldırılması, əxlaqın
cəmiyyətdə ön plana keçməsi dayanır.
Salik davamlı olaraq nəfsinə müxalif
olmalı, ona qarşı mübarizə aparmalı, hər
cür bəla qarşısında səbr etməli, var olanla
kifayətlənməli, şikayətdən uzaq
durmalıdır. Bütövlükdə təsəvvüfdə əhəmmiyyət verilən
az yemək, az danışmaq, az yatmaq, inziva, zikir, fikir,
şeyxə qəlbən bağlı olmaq prinsiblərinə
Xəlxətilikdə həssaslıqla riayət olunur. Müşahidə mərtəbəsinə
çatmaq üçün mücahidə şərtdir.
Bu təlim tolerantlığa önəm verir,
elmi təbliğ edir, milli-mənəvi dəyərləri
qorumağa, ictimai dəyərləri inkişaf etdirməyə
əhəmiyyət verir.
Əslində sufilik, xüsusilə də Xəlvətilik
insanların bir çoxunun düşündüyü kimi
gizli bir məktəb, özünə qapanma deyil, onun çox
fərqli yönləri vardır. Sufilik eyni zamanda ictimai
bir sistemdir. Cəmiyyətin hər təbəqəsinə
nüfuz edib təlim verən, müəyyən mənada tərbiyələndirən
pedaqoji bir məktəbdir. Sufilər bir
çox hallarda intellektual təbəqəyə mənsubdurlar,
sosial-ictimai həyatda aktiv şəkildə fəaliyyət
göstərirlər. Onlar cəmiyyətdə
yaşayan sülhsəvər, tolerant insanlardır. Onların fəaliyyətlərinin öyrənilməsi
vacibdir. Tədqiqatlar göstərir ki, sufi
cərəyanına mənsub olan insanlar cəmiyyətə
yaxşı nümunə olublar. İctimai həyatda
tolerantlığı, insanların bir-biri ilə yaxşı
davranmasını, dinlərarası hörməti təbliğ
ediblər. Seyid Yəhya Bakuvinin təlimi həm
də bir fəlsəfi məktəbdir. Bu
fəlsəfəyə dünyamızın çox
ehtiyacı var.
Bu gün dünya dostluğa, sevgiyə, barışa, mənfəətdən
uzaq münasibətlərə, yardımlaşmağa
möhtacdır. Bu o demək deyil ki, sufilər o dönəmdə
bütün bunların hər birinə nail ola
bilmişdilər. Amma bu təlimi təbliğ
edənlər ən azından yaşadıqları mühitdə
müsbət ab-hava yarada bilirdilər.
Bu təriqətin
bir çox qolu bu gün Türkiyədə, İraqda,
Suriyada, Şimali Afrika ölkələrindən Misirdə,
Liviyada, Əlcəzairdə, Tunisdə, Balkan ölkələrində,
Hicazdan Hindistana qədər olan bölgələrdə fəaliyyətlərini
davam etdirirlər. Avropa və Amerika ölkələrinin
də bir çoxunda, o cümlədən İtaliyada, Kanadada,
Argentinada, Braziliyada xəlvəti təkyələrinin
olduğu bilinir. Azərbaycanda isə Xəlvətiyyənin
bu gün davam etdiyini demək çətindir.
Sufilik bu gün Qərb insanına çox cəzbedici
görünür. Həzrəti Mövlananın “Məsnəvi”si
bir çox Qərb dillərinə tərcümə edilib.
-
Bildiyimiz qədər onun Osmanlı imperiyasında gedən sufi hərəkatına böyük təsiri
olub. Bu barədə fikirlərinizi bilmək maraqlı
olardı...
-
İslam tarixində sufi mütəfəkkir-övliyalar
çox olub. Amma özündən sonra məktəb
qoyub gədənlər azdır. Seyid Yəhya
Şirvani “Qurani-Kərim”ə və hədislərə
çox bağlı olub, təliminin bünövrəsini bu
müqəddəs mənbələr əsasında
formalaşdırıb. Onun təlimi
çox yayılıb, çünki yolu doğru yol olub.
Əsasən əhli-beytə mənsub olan
mütəfəkkir İslamdan xaric bir istiqamət almayıb.
Bunları əməlində,
davranışlarında qoruyub saxlayıb. Yanına
gələnlər sözü, niyyəti və əməli
bir olan bu insandan elm öyrənərdi, irfan alardı. Minlərlə insan onun təlimi əsasında dərs
alıb, onlardan 360-a qədəri xilafət alaraq getdikləri
yerdə bu məktəbi tədris etməyə səlahiyyət
qazanıblar.
Azərbaycanda son əsrlərdə sufizmin, eləcə
də xəlvətiliyin ictimai dəyərləri unuduldu və
ya yanlış izah edildi. Bir sistem kimi inkişaf
edə bilmədi. Bu mərhələdən
sonra xəlvətiliyin daha çox Osmanlı
coğrafiyasında həyatını davam etdirdiyini
görürük.
Seyid Yəhyanın
“Vird-i Səttar” adı ilə tanınan övrad və əzkar
(dua) kitabı əsrlər boyu Osmanlı hakimiyyəti
altında olan Anadolu, Balkanlar, Yaxın Şərq və
Şimali Afrika coğrafiyasında oxunan, tərcümə və
şərh edilən bir əsərdir. Bu əsər,
indi də qeyd etdiyim mühitlərdə oxunmaqdadır. Seyid Yəhyanın ən məşhur və ona əsas
şöhrətini qazandıran əsəri də “Vird-i Səttar”ıdır.
Seyidin Osmanlı coğrafiyasına təsiri onun əsərləri
ilə yanaşı, ilk xəlifələrindən və məşhur
tələbələrindən olan Məhəmməd Bəhaəddin
Ərzincani, Dədə Ömər Rövşəni, Həbib
Qaramani kimi davamçıları və bunların tələbələri
vasitəsilə olmuşdur. Məhəmməd Bəhaəddin
Ərzincani və Dədə Ömər Rövşəni,
şeyxləri Seyid Yəhya kimi hökmdarlar arasında da mənəvi
nüfuza sahib şəxsiyyətlər idi. Misal
üçün, deyim ki, 1473-cü ildə Ağqoyunlu
hökmdarı Uzun Həsən ilə Osmanlı
hökmdarı Sultan Mehmed Fateh arasında baş vermiş
Otluqbeli savaşından sonra iki hökmdar arasında
barış müqaviləsinin imzalanmasında Ərzincaninin
böyük rolu olmuşdur.
Mənim Seyid Yəhya Şirvani
yaradıcılığı ilə ilk
tanışlığım da Ərzincani vasitəsilə
olub. Belə ki, Seyid Yəhya haqqında ilk məlumatları
Ərzincani haqqında hazırladığım magistr işi
üzərində çalışarkən əldə etdim.
Daha sonra Diyanət İslam Ensiklopediyasında
Ərzincani haqqqında nəşr edilmiş yazını da
yazmaq mənə qismət oldu. Ərzincani
Anadoluda fəaliyyət göstərən ilk xəlvəti
şeyxlərindən biri kimi tanınır. Xəlvətiyyənin Osmanlı paytaxtına qədər
yayılmasında Ərzincaninin xidməti böyükdür.
Çünki Xəlvətilik İstanbula ilk dəfə
onun Çələbi Xəlifə kimi tanınan ən məşhur
tələbəsi Camali Xəlvəti tərəfindən II
Bayəzid dövründə gəlib. Bu
hadisələr Seyid Yəhyanın Osmanlı dövlətindəki
təsirini artıran proseslər olub.
Demək olar dünyada ən geniş yayılmış
təsəvvüf məktəbi Seyid Yəhya Bakuviyə məxsusdur. Onun Bakıdakı
bir institut mahiyyəti daşıyan xanəgahına Anadoludan
40-a yaxın alim gəlib, Bakuvinin məktəbini öyrənib
öz vətənlərinə qayıdıb, orada bu məktəbi
qurublar. Fateh Sultan Mehmetdən I
Əbdülhəmidə qədər bir çox Osmanlı
padşahı Bakuvi yolunun bağlıları olublar. Xəlvəti ədəbiyyatı da var. Seyid Yəhya
Bakuvi nəsr və nəzmlə çoxlu əsər
yazıb. Sufi ədəbiyyatının bir
hissəsi xəlvəti dərvişlərinin qələmindən
çıxıb.
Xəlvətilərin ədəbiyyatımıza
qazandırdığı çox zənginliklər var. Məsələn,
Niyazi Misri Osmanlı divan ədəbiyyatının
sayılıb-seçilən şairlərindən biridir. Yaxud Seyid Yəhyanın
adını çəkdiyim, məşhur xəlifələrindən
Dədə Ömər Rövşəninin tələbəsi
Bərdə əsilli İbrahim Gülşəni. Sultan
Yaqubun müəllimi olub, Uzun Həsənin sarayında
çalışıb, ancaq sufi olduqdan sonra
dövlət işlərindən uzaqlaşıb. Qanuni Sultan Süleyman onu İstanbula gətirib,
çox ehtiramla yanaşıb ona. Gülşəninin
Mövlanaya nəzirə kimi yazdığı “Məsnəviyi-Mənəvi”
adlı 40 min beytlik bir əsəri var. Belə misallar
çoxdur. Bunlar ədəbiyyat tarixi
üçün də zəngin qaynaqdır.
Seyid Yəhya haqqında Osmanlı mənbələrində
Azərbaycan mənbələrindən daha çox məlumat
verilməsi və onun əsərlərinin əlyazma nüsxələrinin
daha çox Türkiyə kitabxanalarında olması da Seyidin
Osmanlı coğrafiyasındakı təsirindən xəbər
vərir.
- Biz Seyid
Yəhya Bakuvini lazımi səviyyədə dünya səviyyəsində
tanıtdıra bilmişikmi? Bakuvini tanıtmaq
bizə nə verə bilər?
(Davamı var)
Təzadlar.- 2013.-
22 oktyabr.- S. 10.