Aşıq Şəmşirin
yaradıcılıq irsinə böyük
məhəbbətin təcəssümü
Kəlbəcər adı çəkiləndə gözümün önünə əvvəlcə əzəmətli dağlar və bu dağların qoynunda yazıb-yaradan Dədə Şəmşir gəlir.
Kəlbəcər adı çəkiləndə gözümün önünə əvvəlcə əzəmətli dağlar və bu dağların qoynunda yazıb-yaradan Dədə Şəmşir gəlir.
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlində formalaşan Kəlbəcər ədəbi mühiti də elə Dədə Şəmşirlə yaşıddı.
Aşıq Şəmşir Qurban oğlu Qacayev 1893-cü il martın 16-da Kəlbəcərin Dəmirçidam kəndində Qurban Məşədi Məmmədalı oğlunun ocağında dünyaya göz açmış, sənətin ilk sirlərini də atasından öyrənmişdi. Şair Qurban oğlunun qeyri-adi istedada malik olduğunu görüb ona hansı ustadlardan nəyi və necə öyrənməyin yollarını göstərmişdi.
Sənətin sehrini, sirrini böyük ustadlardan öyrənəndən sonra artıq 1915-ci ildən etibarən Aşıq Şəmşir müstəqil aşıqlıq etməyə başladı. Məclisdən-məclisə, toydan-toya yetkinləşdi, püxtələşdi. O, artıq gənclik çağlarında öz elində, obasında tanınır, sevilirdi. Amma Aşıq Şəmşirin bütün Azərbaycana və bütövlükdə saz-söz aləminə bələd olması, şübhəsiz ki, Səməd Vurğunun Kəlbəcəri ziyarəti ilə bağlıdır.
1955-ci il Kəlbəcər üçün, Aşıq Şəmşir üçün uğurlu oldu. Avqust ayında Azərbaycanın qüdrətli şairi Səməd Vurğun Kəlbəcərə - “İstisu”ya gəldi, həmin ayın 5-də Boyaqlı Turşsuyunda Aşıq Şəmşirlə görüşdü. Aşıq Şəmşir sazının zilini zil, bəmini bəm eləyib bədahətən söylədiyi “Xoş gəldin” rədifli qoşması ilə Səməd Vurğunu salamladı.
Səməd Vurğun aşığın bu şirin avazından, sehirli səsindən sonra, elə bil, ağrılarını unutdu, canlandı, ilhamlandı, azar-bezarını büsbütün unutdu, “Kazbek” qutusunun üstünə “Aşıq Şəmşir, Dəlidağdan keçəndə” misrası ilə başlayan “Məni” rədifli şeirini yazaraq o zaman Kəlbəcər rayonunun prokuroru işləyən, əslən qazaxlı olan el şairi Paşa Salahlıya verib dedi: “Ayə, Paşa, qadan alem, bunu saxla, axşamkı görüşdə oxuyaram”.
Elə həmin gün rayon mədəniyyət evində şairlə görüş zamanı sonda söz Aşıq Şəmşirə verildi. Heç kəsin, hətta Səməd Vurğunun da gözləmədiyi halda Aşıq Şəmşir Səməd Vurğunun qoşmasına yazdığı “Səni” rədifli qoşmasıyla səhnəyə çıxdı.
...Günbəgün gül açır Vaqifin bağı,
Bir çox şairlərin ana torpağı,
Səmədin məskəni, şeirin
ocağı,
Kamala yetirib o Qazax
səni.
Şəmşirlə görüşün
qaldı yadigar,
Unutmaz nə qədər canında can var,
Səndən dərs almağa
diyarbədiyar,
Gəzirəm əlimdə şam-çıraq
səni.
Aşığın bu ülfəti Səməd Vurğunu elə vəcdə gətirdi ki, səhnəyə yeridi, aşığın
sazını öpdü,
belinə qol dolayıb ayaqlarını
yerdən üzdü,
üç dəfə
fırladıb yerə
qoydu, dedi ki, mən dünyanı
gəzib-dolaşmışam, çox görüşlərdə
olmuşam, amma indiyəcən belə heyran olmamışam, belə sevinc hissi keçirməmişəm!
Bundan sonra Aşıq Şəmşir Dədə
Şəmşir oldu,
yenidən doğuldu,
boy verdi, yaşayıb-yaratdı.
1957-ci ildə yazıçıların
plenumu Aşıq Şəmşiri yekdilliklə
Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqına üzvlüyə
qəbul etdi. Elə həmin il
Azərbaycan SSR Ali Soveti
Rəyasət Heyətinin
fərmanı ilə ona “Əməkdar incəsənət xadimi” fəxri adı verildi.
Bundan başqa,
ustad aşıq anadan olmasının 80 illiyi ilə əlaqədar 14 mart 1973-cü ildə
“Şərəf nişanı”
ordeni ilə də təltif olunmuşdur.
Dədə Şəmşir aşıq
şeirinin müxtəlif
poetik formalarında zəngin nümunələr
yaratmışdır. Kəlbəcər ədəbi mühitini gözəl bilən Dədə Şəmşir
ağız ədəbiyyatının,
şifahi və yazılı ədəbiyyatımızın
nadir bilicisi kimi öz fərdi yaradıcılıq məktəbini
yaratmışdır. Aşıq Xalıqverdi, Aşıq Allahverdi Qəmkeş, Aşıq Qardaşxan kimi 40-dan çox saz-söz sənətkarının yetişməsində,
kamilləşməsində, püxtələşməsində ustadın böyük rolu olmuşdur.
“Şəmşir və Sənubər”, “Cəlal və Minayə”, “Misir və Sənəm”
kimi dastanların, “Polad” adlı nəzmlə yazılmış
qəhrəmanlıq dram əsərinin,
“Əsli və Kərəm” dastanının
səhnələşdirilmiş müəllifidir Dədə
Şəmşir!
Onun özünün
yazdığı neçə-neçə
şeir, qoşma kitabları bu gün də oxucuların stolüstü
kitabına çevrilərək
sevilə-sevilə oxunur.
Dədə Şəmşir 1980-ci il fevralın
10-da 87 yaşında sevə-sevə
vəsf elədiyi bu dünyaya “əlvida” dedi.
Özündən sonra zəngin irs qoyub
getmiş Dədə Şəmşirin yaradıcılığı
sevilə-sevilə öyrənilməklə
yanaşı, hazırda
bu barədə bir-birindən maraqlı tədqiqat əsərləri
yazılmaqdadır.
Elə yazıçı-publisist Cəmilə
Çicəyin ustad aşıq Dədə Şəmşirin yaradıcılığı
ilə bağlı xüsusilə son illərdə
bir-birinin ardınca çap olunan “Kəlbəcərin saz qalası” (2013), “Arı çiçəyə gəlib”
(2013), “Sən dağlardan
ayrılmadın” (2013), “Sazımız
ağlayır dağlar
başında” (2013) kitablarının
hər biri böyük zəhmətin,
yuxusuz gecələrin,
gərgin axtarışların
nəticəsidir. Bir aşıq-şair
haqqında dörd kitabın araya-ərsəyə gətirilməsi,
eləcə də Azərbaycanın ən məşhur ədəbiyyat,
elm xadimlərinin, tədqiqatçıların,
şəmşirsevərlərin ustad aşıq haqqında qiymətli fikirlərinin, xatirələrinin
toplanması böyük
fədakarlıqdır. Bu, əlbəttə, Dədə Şəmşirə,
onun zəngin yaradıcılıq irsinə
böyük sayğı,
hörmət və məhəbbətin təcəssümüdür.
Aşıq Şəmşirin dünyaya
gəlməsinin 120 illiyinə
ərməğan kimi
nəzərdə tutulan
bu kitablar sazımıza, ustadlarımıza
və onların qazandığı uğurların
göz önündə
bir daha sərgilənməsi deməkdir.
Xüsusilə “Kəlbəcərin saz qalası” yazısında anasının göyərçinə
dönmüş ruhuyla
söhbəti bu xalqın yarasının qaysağını qoparmaqdır. Cəmilə
sanki analarının məzarı əsir düşmüş bütün
övladların adından
danışır: “Anacan,
səni itirdikdən sonra başımıza çox müsibətlər,
çox bəlalar gəldi. Bu ağır
itki yarası sağalmamış (ana itkisinin yarası sağalarmı?) qızıldan
qiymətli torpaqlarımız
yağı tərəfindən
işğal olundu, dərdimizin üstünə
ağır dərd yükləndi. Müqəddəs məzarın da əsir düşdü.
Bu, qəlbimizə çalın-çarpaz dağ
çəkdi, öz yurdumuzda köçkünə
çevrildik. Səni
o dağların qoynunda
gözü yolda qoyduğumuz üçün
bizi bağışla,
bağışla bizi,
ana!..
Dədə Şəmşirin sazı
nalə çəkirdi. Simlərdən qopan ah-nalə daş ürəklərdə
əks-səda verir, zirvələrdə ildırım
kimi şaqqıldayır,
göz yaşına dönür, bulaqlara qarışaraq axıb-çağlayıb
gedirdi. Elə bil ki, Dədə
Şəmşirin ruhu
Səməd Vurğunu,
Məmməd Arazı,
Zəlimxan Yaqubu, Bəhmən Vətənoğlunu,
Sücaəti... bu dünyada olub-olmayanları
haraylayırdı...”
Cəmilə Çiçəyin gənc
pedaqoq, filoloq, tədqiqatçı kimi uzun illər ərzində bu böyük həcmli işləri həyata keçirməsi sevindirici
haldır.
Cəmilənin ayrı-ayrı kitablarda
çap olunmuş “Aşıq Şəmşir
yaradıcılığında insan amili”, “Aşıq Şəmşir
şeirində dil və el gözəlliyi”,
“Aşıq Şəmşir
yaradıcılığında dini-bəşəri motivlər,
adilikdə qeyri-adilik”,
“Ağdabanlı şair
Qurbanın söz zirvəsi” məqalələrində
ustad aşığın
yaradıcılığı hərtərəfli təhlil
edilir, yeni, orijinal fikirlər söylənilir. Bu məqalələri Aşıq
Şəmşir yaradıcılığına
yeni, tamam fərqli baxış da adlandırmaq olar.
Aşıq Şəmşır bu yazılarda təkcə el
aşığı, el ağsaqqalı
kimi deyil, fitri istedadlı mütəfəkkir, fikir,
söz adamı kimi oxucuya təqdim
edilir.
Kitabların hər birində yekun kimi verilmiş
son söz dərin ictimai məna və məzmun kəsb etməklə yanaşı, bizi Dədə Şəmşir
ruhuna sadiq qalmağa, əsirlikdə
qalan yurdlarımız
uğrunda mübarizə
aparmağa səfərbər
edir.
Yenicə çapdan çıxan bu kitablar Aşıq
Şəmşir irsinin
tükənmz bir mənbə və gənc nəslin bu qüdrətli sənətkarın yaradıcılığına
tez-tez müraciət etməli olduğunu bir daha ortaya
qoydu.
“Kəlbəcərin saz qalası” kitabının üç dilə tərcümə olunmuş
“Son söz əvəzi
yerinə” yazısında
son dərəcə incə,
bir dillə ənənə, varislik məsələsinə toxunulmuş,
oxucunu gələcək
nəsilləri düşündürəcək
bir hissə, bir duyğuya, bir halallığa kökləmişdir. Dünənini,
keçmişini unutma!
Dədə Şəmşir ocağında bala Şəmşir kimi layiqli vətən övladları yetişir.
Varislik ənənəsi bax budur. Cəmilə Çiçək yazır:
“Dünyada qalan hər şey yadigardı. Əkilən ağac da, çəkilən
yol da, tikilən
ev də...
Dədə Qorquddan yadigar
qalan saz-söz möcüzəsi gör neçə illər, neçə qərinələrdi
ki, insanları heyrətə gətirir.
Miskin Abdaldan Ağdabanlı şair Qurbana, Qurbandan Dədə Şəmşirə yadigar
qalan o sazı, o sözü ustad sənətkar elə ucalığa qaldırdı
ki, o sazın, o sözün qanadında Kəlbəcər göylərə
ucaldı. O adın
işığını, o sazın sehrini yaşatmaqsa Dədə Şəmşirin nəticəsi
bala Şəmşir Şəmşirliyə nəsib
oldu. Ad həm
də babalardan bizə qalan oddu. Ona görə də
doğulan oğullara
“odqoruyan” deyirlər.
Deməli, Dədə Şəmşirin
adını, qəlbinin
odunu yaşatmaq missiyası bala Şəmşirdədi. Sazı Kəlbəcərimizin
simvolu edən Dədə Şəmşirin
adını yaşatmaqsa
böyük məsuliyyət,
haqq-saydı. Düşünürəm ki, bu məsuliyyəti,
bu haqq-sayı Şəmşir Cavidoğlu
həmişə hiss edəcək,
adı, soyadı ilə qürur duyacaqdır”.
Gənc tədqiqatçının böyük,
titanik zəhmətinin
bəhrəsi olan bu kitabları gözdən keçirərkən
bir insanın ləyaqətlə, şərəflə
görə biləcəyi
işin həcminə,
tutumuna, əhatə çevrəsinə heyrət
etməli olursan.
Cəmilə Çiçəyin bir institutun aylarla görə biləcəyi işi ortaya qoyması həm də bizim gənc tədqiqatçılara çağırışdı. Qoy onlar da zəngin mənbələrimizə baş vursunlar, axtarışlar aparsınlar, yeni-yeni dəyərli əsərlər üzə çıxarsınlar.
Bu kitablar el-oba qarşısında, Kəlbəcər qarşısında, Dədə Şəmşir ucalığı qarşısında bir müqqədəs borcdur. Bu övladlıq borcunu ləyaqətlə yerinə yetirdiyinə görə Cəmilə Çiçəyə şəmşirsevərlər adından dərin təşəkkürümüzü bildirir, ona yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzulayırıq.
Məhiyəddin
ABDURRƏHMANOV,
Kəlbəcər
RTŞ-nin müdiri
Təzadlar.-
2013.- 26 sentyabr.- S.12.