Həmişə
yaddaşlarda qalan şair-Famil Mehdi...
Famil Mehdi-80-
(ÖLMƏZLİYƏ
QOVUŞMUŞ İNSAN ƏZİZ DOSTUM FAMİL
MEHDİNİN 80 İLLİYİNƏ)
...Bənzərsiz
insan, gözəl şair, filologiya elmləri doktoru, professor
Famil Mehdi demək olar ki, mənalı ömrünün təxminən
50 ilini xalqına və elmin, sənətin inkişafına sərf
etmişdir. Onun səsi auditoriyalardan, ciddi
diskussiyalar aparılan elmi-nəzəri konfranslardan,
ziyalılarla, adi insanlarla, əsgərlərlə
görüşlərdən, dövrün nəbzi
döyünən, xalqın taleyi həll olunan tribunalardan gəlirdi.
Famil müəllimin keçdiyi mənalı həyat
yolu, onu əsl ziyalı, poeziya və elm fədaisi, zəhmətkeş
alim, yüksək siyasi və ictimai təfəkkür sahibi, səmimi
insan, gözəl şəxsiyyət kimi xarakterizə edir.
Filosof-şair, alim-professor, pedaqoq-jurnalist və ən
başlıcası böyük İnsan Famil Mehdi
Ağdamın Sarıhacılı kəndində Ağalar
kişinin ocağından başlayan və uca bir zirvəyə
aparan böyük ömür yolu keçmişdir. Bu yol Familin
öz yoludur.
Bu 68 illik
məsafəsi olan yolun 50 ilinə bələd olan bir dost kimi
deyə bilərəm ki, bu yol hamar olmadı, qızıl
güllər içərisindən keçən prospekt
olmadı, daşlı-kəsəkli cığır oldu, amma
Famil zirvəsinə apardı. O bu yolda, özü demişkən
“sevinc də, qəm də...” yedi. O zirvəyə onu heç kim qaldırmadı. Özü
qalxdı.
Famil
müəllimlə ilk tanışlığım mən
Ağdam 1 saylı orta məktəbdə oxuyarkən onun
Ağdam mədəniyyət evində keçirilən poeziya
gecəsində “Ana” şeirini oxuduğu dövrə təsadüf
edir. Şeir həvəskarı idim, hərdənbir
şeirlər də yazırdım. Familin
iki bəndlik, lakin məna yükünə, süjetinə
görə əzəmətli olan bu şeirini dinləyəndə
gördüm ki, Famil Mehdinin poeziya yolu uzun və səmərəlidir,
zirvəyə aparan yoldur.
Famil Mehdi Qarabağ torpağını özü
qalxdığı zirvəyə ucaltsa da, əsl mənada
bütöv Azərbaycan şairidir. Azərbaycan onun poeziya
dünyasının şah əsəridir. O,
Qarabağı da, Şəki və Şirvanı da, Gəncəni,
Naxçıvanı və Lənkəranı da, Qubanı da
eyni məhəbbətlə sevən və tərənnüm
edən şairdir.
Min hava
çalınıb könül tarımda,
Dünyanın nə çoxu, nə azıyam mən.
Fəsillər
görüşür duyğularımda,
Elin həm qışıyam, həm yazıyam mən.
Anam
Qarabağın, Milin, Muğanın,
Siz də mənim kimi eşqilə yanın.
Başına
döndüyüm Azərbaycanın,
Dəli Kürüyəm mən, Arazıyam mən.
Familəm,
həmişə yanmaqdır peşəm,
Can deyən
gözələ canan demişəm.
Bu yolda sevinc də, qəm də ye mişəm.
Bir daha demərəm tamarzıyam mən.
Mən deyərdim ki, bu şeir Azərbaycan haqqında
yaradılmış ən böyük sənət incilərindən
biridir.
Famil Mehdinin yaradıcılığında Qarabağ
mövzusu dominantlıq təşkil edir.
Mənə
yer verərsən doğma yerində,
Uyuyub yataram, ana, ey ana.
Qarabağ,
Qarabağ, sümüklərim də
Əriyib qarışar torpaqlarına.
Son illər Famil Mehdinin şair nəfəsi daha da
genişlənmiş, onu daha qlobal məsələlər,
ictimai-siyasi ruhlu, milli və dünya məsələləri
daha çox maraqlandırırdı. Bu dövrün
şeirlərində nifrət də var, məhəbbət də,
sarkazm da, acı qəhqəhə də, tolerantlıq da var,
güzəştsizlik də.
Famil Mehdinin “Dilən, professor, utanma, dilən” şeiri dərc
olunarkən, ictimaiyyət tərəfindən böyük
maraqla qarşılansa da bəzi məmurlar tərəfindən
adekvat qarşılanmadı. Famil Mehdi elmə-təhsilə
olan biganəlik barədə təbil çalırdı.
Bəyəm bu gün universitetlərdə
professor tələbəsindən rüşvət alırsa bu
onun dilənməyi deyilmi? Onun bu şeiri,
bu poetik fikri bu gün daha aktualdır.
Dilən,
professor, utanma, dilən,
Dillən,
professor, utanma, dillən,
Qoy sənin
yerinə zaman utansın,
Səni bu günlərə salan utansın.
Qırılan
ağac yox, tufan utansın,
Vurulan turac yox, vuran utansın.
Mən ədəbiyyatçı deyiləm, Famil Mehdi
kimi geniş spektrli və fikir dünyasının dərin
qatlarına lağım atan bir şairin, publisistin, professorun
yaradıcılığını təhlil etmək kimi bir
yükün altına girmək fikrindən uzağam. Onun poeziyası
haqqında tutarlı fikirləri böyük ədiblərimiz
söyləmişdir. Xalq yazıçısı Mehdi
Hüseyn yazırdı:
“Əzizim Famil!
Bu yay günündə Buzovna qayaları üstündə
oturub möhtərəm aktyorumuz Ələsgər Ələkbərovla
balıq tutarkən radioqəbuledicini işə saldıq. Səhnələşdirilmiş
poeziya əsəri verilirdi. Elə ilk dəqiqədən
diqqətimizi cəlb etdi. Görəsən
kimin əsəri idi? Hərəmiz bir
neçə şairin adını çəkdik. Həm də güman etdiyimiz görkəmli şairlərin.
Lakin diqqətlə qulaq asıb
axırını gözləməli olduq.
Axırda biləndə ki, poema görkəmli şairin deyil, sənin, cavan bir şairin qələmindən çıxmışdır, ikiqat sevindik. Hər ikimiz səni alqışladıq.
Dəyərli şairimiz Məmməd Araz yazır:
“Famil Mehdinin poetik məramında əbədi çağırışlardan biri insan taleyinə münasibət məsələsidir. İnsanın taleyi qorunmayan yerdə mənəvi azadlıqdan, əmin-amanlıqdan, ümumiyyətlə, heç bir sosial ədalətdən söz gedə bilməz. Bu mənada Famil dünyanın ürək döyüntüsünü duyan, ona cavab verən sənətkardır.”
1987-ci ilin axırlarında və 1988-ci ilin əvvəllərində
Qarabağ məsələsi başlayan vaxt Azərbaycan KP
MK-nın I katibi mərhum Kamran Bağırov MK-nın
binasının 12-ci mərtəbəsində ziyalılarla məsləhətləşmə
aparırdı. Mən
akademik Eldar Salayevlə ( o vaxt AMEA-nın
prezidenti) yan-yana oturmuşdum. Fikir mübadiləsi etdik. Mən öz peşəmlə
əlaqədar konfliktalogiya elminə bir az
bələd idim. Söylədim ki, bu konflikt
forma və məzmununa görə Fələstin-İsrail
konfliktini xatırladır. Eldar müəllim
razılaşdı. Bir neçə
gündən sonra Famil müəllimlə görüşərkən
bu təəssüratlarımı ona söylədim,
özünü çox narahat hiss etdi. O mənə
xitabən: yəni, sən demək istəyirsən ki, biz illər,
10 illər boyu Qarabağsız qala bilərik? Biz
buna dözə bilmərik, bizim buna haqqımız yoxdur.
Famil Mehdi haqlı imiş, o dözə bilmədi,
həlli uzanan Qarabağın azadlıq yolu qısaltdı
Famil ömrünü.
Famil Mehdi ilə böyük alimimiz Xudu Məmmədov
arasında sıx dostluq var idi. Tez-tez bir yerdə
Qarabağa döyüş yerlərinə gedərdilər.
Famil müəllim mənə söyləyirdi
ki, 1988-ci ilin payızında Xudu müəllimdən
soruşdum nə vaxt Qarabağa gedirik? Mənə cavab
verdi ki, “Ay Famil bu qədər getdik-gəldik, nə etdik ki,
indi gedək camaata nə deyək?”. Bundan cəmi bir gün sonra axşam saat 8-9 radələrində
böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə (torpağı
nurla dolsun) mənə evə zəng vurur və ona deyirlər
ki, mən Famil Mehdigildəyəm. O, Familgilə zəng
vurdu və telefonda ağlaya-ağlaya mənə dedi ki, Xudu
şəhid oldu. Onda Famil bir söz dedi: Xudu bizə yol
açdı. Doğrudan da araları bir o qədər
çəkmədi.
Biz tez-tez Qarabağa gedərdik. Xocalı faciəsini
Bakıda eşitdik, dərhal Famil Mehdi şair Ramiz Məmmədzadə
və mən Ağdama yollandıq.
Famildən xahiş etdim ki, bizim şəhər evimizdə
gecələyək, o israrla öz evinə getdi, Əsgəran
yolunda yerləşən öz kəndlərinə,
Sarıhacılıya.
Famil müəllim möhkəm olduğu qədər də
kövrək idi. Səhəri gün Ağdam mədəniyyət
evi, məscidi qarşısında əzizlərinin meyidlərini
axtaran Xocalıdan olan anaların, bacıların, ataların
nalələri Familin qəddini əymişdi. Bir neçə gündən sonra Bakıya
qayıtmalı olduq. Lakin Famil Xocalı
faciəsinin, bombalar altında olan ağdamlıların dərdini
Bakıda çəkə bilməzdi. Bir həftədən
sonra yenidən Ağdama qayıtdıq. Mərhum
dostum, o vaxt Neft Akademiyasının rektoru işləyən
akademik Tofiq Əliyev də bizimlə idi. Ağdama
axşam saat 9 radələrində çatdıq. İsrarıma baxmayaraq yenə bizdə - şəhərdə
yox, öz kənd evində gecələməyi qərara
aldı (bu o qədər də təhlükəsiz deyildi).
O mart gecəsini biz, həm Famil Mehdi, həm mənim dostum
Tofiq Əliyev kristaldan daha təhlükəli olan qrad mərmilərinin
yağışı altında keçirdik. Səhər
saat 6-da tüstüsü, alovu ərşə qalxan Ağdam
ticarət mərkəzi yanında görüşdük.
Duya bilmədim - Familin alovu daha yüksəklərə
qalxıb, yoxsa yanan Ağdamın.
İnsanlar var ki, diri ikən ölüdürlər,
insanlar var ki, öləndə də diridirlər. Bu ölməzliyə
qovuşmuş insanlardan biri Famil Mehdi zirvəsinə
ucalmış Famil Mehdidir. O milyonlarla oxucularının,
tələbələrinin, Qarabağsevərlərin, Azərbaycan
təəssübkeşlərinin qəlbində həmişə
yaşayır.
Dostum,
qardaşım Famil, sənin bir şeirini xatırlayıram: Nəvələrim
məndən qabaq gördü Təbrizi. Amma
düşünürəm ki, bu dəfə sən azad
olmuş Qarabağı nəvələrindən tez görəcəksən,
çünki, sənin ruhun əbədi Qarabağ səmalarında
dolaşır. Bir gün nəvələrin
azad olmuş Qarabağa qayıdanda sənin ruhun onları
qarşılayacaq. Yaradıcılığına,
insanlığına dərin sayğı bəslədiyim,
ürəyində Qarabağ və başqa nisgil gəzdirən
dostumuz şair Zakir Fəxri demişkən
Qalmaz belə, qalmaz dünya.
Rafiq Əliyev,
professor
Təzadlar.- 2014.-
13 dekabr.- S.7.