Sadəliyində müdriklik
yaşadan sənətkar...
Bəzən yazarlar arasında belə bir mülahizə - tendensiya yaranıb ki, yalnız təzə çapdan çıxmış kitablar haqqında söz demək olar. Mənə elə gəlir ki, bu yanlış bir yanaşmadır. Yəni kitab ötən və bu ilin kitabıdırsa, haqqında nəsə yazmaq, söz demək olar, yox, bir neçə il əvvəlin kitabıdırsa, artıq bu kitab barədə yazmaq, indiki oxucuya tanıtmaq olmaz. Niyə?
Məlumdur ki, kitab istənilən və lazımi səviyyədə alınmır, oxunmur. Bunun ilkin səbəblərindən biri də həyat tərzidir. İkinci bir səbəbi isə kompüter-internet və bu kimi texniki sivilizasiya ilə əlaqələndirmək olar... Amma qənaətim - inamım odur ki, hər cür elektron kitabxana olsa belə, maraqlı bir kitabı əldə tutub, oxumağın yerini heç nə verə bilməz. Nəsr kitabını mütaliə edərkən, obrazların taleyi ilə bağlı düşünənlər içində yuxuya gedib, kitabı da əlindən yerə qoymayıb və kitabla bir yerdə yatmaq halları hər bir yaşlı nəslin zövqlü oxucularının həyatında olub.
Şeir kitablarına də həmin cür yanaşılıb, taleyin bir məqamını xatırladan və yaxud da beynini tərpədən, ürəyi silkələyən bir poetik misranın, bəndin təsiri altında azmı duyğulanmışıq, düşünmüşük?!
Görkəmli fikir adamı, müasir poeziyamızda öz yeri olan, fərdi poetik düşüncə tərziylə seçilən, orjinal deyim ustası olan Mirəfsəl Təbibin “Mütərcim” nəşriyyatında 2007-ci ildə nəşr olunan 250 səhifəlik şeirlər kitabı ilə tanış oldum.
İndiyənə kimi haqqında bir neçə dəfə söz dediyim, yaradıcılığına hörmətlə yanaşdığım və bu böyük şəxsiyyətlə hər bir kitabını mütaliə etdikcə bir daha doğmalaşdım.
Müəllifin “Daha üz çevirmək mümkün deyildir” adlı əlimdə olan bu kitabında gedən sonetvari altılıqlar mənə çox maraqlı göründü. Heca vəzninin onbirliyi ilə yazılmış bu şeirlərin hər birinin öz poetik çəkisi, fikir gücü var. Azərbaycan poeziyasında nadir halda yazılan bu şeir növünün maraqlı tərəfi odur ki, Dünya, Təbiət, Həyat, insanlıq və insan sevgisi barədə öz fəlsəfi fikirlərini verərkən, bir bənddə üz tutduğu mövzudan danışır və ardınca iki müstəqil beyt yazır. Son iki misra şairin mövzuya yanaşması “qapı”nı açan açar rolunu oynayır. Qərb sonet janrı ilə qohumluğu duyulan bu şeir növü bayatımızdan iki misra artıq olsa da, bu şeir növü bayatımızın “əmisi oğlu” olduğu təsirini bağışlayır. Bayatı, rübai üslublu birinci bənddən sonra gələn qoşa qafiyəli məsnəvi tipli beyt isə şeiri tamamlayır.
Ayrılıqda bir kitab ola biləcək bu altılıqlar bölməsi, geniş poetik nəfəsli Mirəfsəl Təbib yaradıcılıq yolunun bir uğurudur və həm də bu şeir formasının yaşam hüququ qazanması qələm dostumuza məxsusdur.
Hər bir yazılan, “Ön söz”, təhlili məqalə, resenziya, açıq mətub, “son söz” əvəzi kimi yazılar, sənətkarın yaradıcılığının dəyərinin açımına yönəlmiş bir ədəbi missiya olduğu məlumdur.
Kitabdakı səmimi müəllif sözündən sonra 13-cü səhifədə altılıqlar başlayır və 125-ci səhifədə tamamlanır. Deməli, 112 səhifəlik bir bölmə bu tipli yazılara kitabda meydan verib. Bu yazımda, kitabı oxuduqca “üzümə gülən”, “əlimdən tutan” fikirlərin hamısına da olmasa bir qisminə yer ayırmasam, haqsızlıq etmiş olaram.
Son dərəcə iti müşahidə qabiliyyəti, həssas duyumu olan qələm dostumuzun “iki yad” məfhuun açımının, poetik mənasının görüntüsünə fikir verək:
Ulduzların axıb sönməsi nədir,
Göylərdən “naməlum” enməsi nədir.
Yadın yad olması aydın məsələ,
Doğmanın yadlara dönməsi nədir.
Bunları ağılla dərk eləsən sən,
Özəlim heç zaman səhv eləməzsən.
Göy cisimlərinin hərəkətini, başqa planetdə yaşayanların yerlə maraqlanmasını, doğmanın yad olub, üzünün dönməsini bədii sualla verən müəllif, bütün bu olaylara ağılın gözüylə baxmağı təlqin edir, - bu nəsihət deyil, ağıl vermək deyil, ağlının sözünə bax, düşün fikri şair məramı olub, hər bir düşüncənin ağılın övladı olduğunun təsdiqə ehtiyacının olmadığının dərkinə bir poetik çağırışdır.
Mirəfsəl Təbib, altılıqlarında istifadə etdiyi, işlətdiyi “gözəlim”, “gülüm” kimi sözləriylə lirik “mən”i olan gözəlim, gülüm kimi sözlər, bayatımızda işlənən “mən aşiq”, “əzizinəm” ifadələrinin yeni variantı olmaqla, ustad sənətkarımızın poetik tapıntılarının bir növüdür.
Hər bir insanın anaya öz münasibətinin olduğu təbii-insani bir haldır. Amma təqdim edəcəyimiz bir altılıqda müəllif ana qayğısından doğan öyüdü qeyd etməklə, ən şirin ülfətin də ana ülfəti olmasını deməsi ilə yanaşı, ana südünün ən təmiz bir iskir - həyat mənbəyi olduğunu qabarıq verir:
Dünyada yaşayan ən qiymətli dürr
Ananın qayğılı bir öyüdüdür.
Ən şirin bir ülfət ana ülfəti,
Ən təmiz
olan da ana
südüdür.
Bunları bilməsə qəlbi
qaralar
Gözəlim, dünyanı fəlakət
alar.
Ana qayğısı, ana ülfəti, ana südü! Heç nəylə əvəz
olunmaz mənəvi-maddi
bir ehtiyacdır.
Bu yerdə “Dərdəm
Qorqud” dastanından olan bir epizod;
ana südü, dağ çiçəyinin
qarışığının yaraya məlhəm olması xatırlanır.
Qəlbi
qaraların bu həqiqəti bilməməyi
fəlakətdir. Söylənilən fikir-duyğunun nüvəsində
ANANIN müqəddəsliyinin bu şəkildə təqdim edilməsi, aşılanması şair
duyğusunun parlaq təhəzzürü deyilmi?!
Mirəfsəl Təbib qələmindən
çıxan əsərlərin
içərisində qeyri-təbii
görünən lövhələr,
detallar, bənzətmələr
yox dərəcəsindədir. Müəllifin
bir lirik altılığını oxuyaq:
Xəyanət etmərəm heç
zaman sənə,
Canımda xəyanət hüceyrəsi
yox.
Olsun ki, kobudluq edərəm,.. yenə
Üzr istəyərəm
sonra çox, lap çox.
Xətrini tutaram ucadan uca,
Gözəlim, beləcə ömrüm boyunca.
“Torpağa, toxum
düşməyibsə, nə
göyərər?” - fikri, - “canımda xəyanət hüceyrəsi
yox” fikrinin məntiqi təsdiqi deyilmi?! Sevdiyinə xəyanət etmədiyi
bu bir misrayla
öz təsdiqini tapır. Səbəbkar
“hüceyrə” olur, bu isə yoxdur,
- deməli yoxdan heç nə var olmur, - bu
isə nəticədir...
Və yenə də bir səmimi etirafa göz qoyaq:
Bəzən “can” deyirəm başqalarına,
Bəli
“can” deyirəm “can-can” demirəm.
Tək sənsən “can-can”ım,
inan sən buna,
İstəsən min, milyon dəfə gəl sına.
Təkcə sənə “can-can” söyləyirəm
mən,
Gülüm, bu belədir, bilmək istəsən.
Can sözü dilimizdə, ünsiyyətdə olduğun
şəxsi, cinsindən
asılı olmayaraq, əzizləməyin və
xoş ülfət yaratmağın formasıdır.
Adətən danışanın deyil, qarşı tərəfin “can” deməyini
görmüşük. Lakin M.Təbib, bu incə ruhlu,
nəcib insan ünsiyyətdə olduğu,
səmimiyyətinə inandığı
insanları da, istər söhbət ərəfəsində, istərsə
də, telefonda salamdan sonra bir “can” sözüylə çox böyük səmimiyyətlə mükafatlandırır.
Şair
bu “can” mövzusuna
təkrarən qayıdır.
Növbəti “can” deməsində
“qarşında əyilməz
başını əyim”
yanaşmasında, kimsənin
qarşısında əymədiyi
başını təkcə
istəklisi qarşısında
əydiyini - ehtiramın
ən yüksək formasında bildirir:
Sənə əzizimsən, canımsan
deyim,
Qarşında əyilməz başımı
əyim.
Sən mənə mehriban bir ülfət göstər,
Mən sənə ən şirin “can-can” söyləyim,
Gözəlim “can-canım”, sən
“can-canımsan”
Bütün varlığımda axan qanımsan.
Bu dəfəki eyni
mövzulu altılıqda
zərrə qədər
təkrar yoxdur. Əvvəlki
“can”dan sonra “canım” sözü bütöv işlədilir,
sevən daha da irəliyə gedərək, daha da doğmalaşaraq, “bütün varlığımda
axan qanımsan” deyir. İndiyənə kimi sevdiyinə
heç vaxt “qanım”san, deyən müəlliflə rastlaşmamışam.
Sevdiyindən “tərəf-müqabil”indən
mehriban ülfət gözləyən, “Mən
ən şirin
“can-can” söyləyim deyir.
Burada fikir çox aydındır: “can-can” sözü
təkrar deyil, təkrir də deyil, - söz oynatmasıdır. Belə
məqamlar ustalıq istəyir ki, fikri lakonik, yığcam deməklə
mətləbini aça
- sözü hədəfə
- “obyektə” çatdıra
biləsən...
Bu yazımızda, qüdrətli
qələm ustası,
sözlərin rəngləriylə
əlvan fikirlər - duyğular tablosu yaradan bir böyük
sənətkarın yaradıcılığının
bir qisminin - altılıqlarının təhlilinə
meydan verdik. Şeirin
istənilən janrında
- formasında öz ilham atını dördnala çapan, ilhamının “cilovunu” vaxtında yığıb,
fikir və düşüncələrinin təmkinini
hər vaxt gözləyən, böyük
bir türk övladının sənətkar
mövqeyinə imkanımız
qədərində işıq
salmağa, sənət
dostumuza, qələm borcumuzu qismən də olsa qaytarmağa
- ödəməyə çalışdıq...
“Ol” - deyildi, varlıq əzəl səs sonra,
Hər kəs - bütün bəşəriyyət, kəs
sonra,
Bəlkə də bu kainatın sonu var,..
Bəlkə yoxsa, bəlkə var, bəs sonra?
“Bəs sonra” sualı min-milyon ildir,
Gülüm, cavabsızdır, məlum
deyildir.
Bu bəndin başa
düşdüyümüz açımına ehtiyac duymadıq. Bəzən hər hansı
bir sənət nümunəsini təhlil edib, xırdalayanda, tapılmış, doğulmuş
fikir öz bakirəliyini itirə bilər. Dünyanın
tanrı nidasıyla “Ol” sözüylə yarandığını eşidib,
öyrənmişik... Bu altılıq
Mirəfsəl Təbib
kimi bir Övliyanın - mütəfəkkirin,
şairin-filosofun dünya
dərkinin peyğəmbərcəsinə
çəkilmiş əksi
- lövhəsidir!!!
“Daha üz çevirmək mümkün
deyildir” kitabında yer tutmuş 112 səhifəlik bölməsinin
13-cü səhifəsindən 25-ci səhifəsinə gəlib
çıxdıq. Cəmi 12 vərəq-səhifəyə
nəzər saldıq.
12-səhifədən bir neçə
nümunə verib, şair fikrinə söykək kimi təhlilinə can atdıq...
Əgər şair dostumuz Mirəfsəl Təbib - böyük Ürək və İstedad sahibi (həyatda, ədəbiyyatda),
təkcə haqqında
danışdığımız bu bir şeiri
- altılığını yazmış olsaydı belə, yenə də cəmiyyətə şair-filosof töhfəsini
vermiş olardı...
Çox
istərdim ki, son dərəcə təvazökar
olan Mirəfsəl Təbibin “şairin kitabxanası” seriyasından
(sovetlər dönəmində
belə bir rubrikalı kitablar çap olunurdu) və yaxud “Seçilmiş əsərlər”
adı altında dövlət qayğısıyla
kitabları nəşr
olunsun. Belə bir yanaşmadan isə, yalnız üzvü olduğumuz cəmiyyət qazanardı...
***
Sadəliyində bir müdriklik yaşadan, həyatını,
ömrünü məğrurluqla
yaşayan, təmənnasız
ömür sürüb,
yazıb-yaradan, İnsan
adını varlığıyla
şərəflənirən, bir yaradıcı ziyalımıza, filosofumuza
insanlıq istedadlı
böyük sənətkarımıza,
yaşının 70 illiyi
ilə əlaqədar
olaraq, layiq olduğu adın - dəyərin - qiymətin
verilməsinə də
mənəvi-zəruri bir
ehtiyacın olduğu qənaətindəyəm...
NAZİM
Təzadlar.-
2014.- 16 dekabr.- S.11.