Pis başa çəkilir, yaxşı
qınanır...
(I
yazı)
...İslam
Sadıq ad-ünvanını hələ orta məktəbdə
oxuduğum illərdən tanıyırdım, lap dəqiq desəm,
1980-ci illərin sonlarından. O vaxt poeziyaya - şeirə
vurğun vaxtlarım idi. “Azərbaycan” və “Ulduz”, yenicə
nəşrə başlayan “Gənclik” jurnallarının hər
sayını 2-3 dəfə oxuyurdum. Sözün
düzünü deyim, həmin dərgilərdə çap
olunan yaxşı yazıları. İslam Sadıq imzası o
vaxtdan yaddaşıma hopmuşdu. Deməli, məntiqə
güvənsək, İslam Sadıq yaxşı
yazırmış. Zaman statik deyil, öz dinamizmi ilə
dünyanı çoxdan qocaldıb. İllər keçdi,
zaman ötüşdü, mən də Vətən, Vətən
deyib, millətin dərdinə dərman bulmaq üçün
əvvəl mətbuatda “haqq sözü”nü car etdim.
Gördüm sözümü dediyim kəslər məni
eşitmədi. Alışdım-yandım,
göyüm-göyüm göynədim. Çünki mətbuat
“göy”ərməyə başlamışdı. 2000-ci ilin əvvəllərinində
Folklor İnstitutu yarandı. İçində kənd mədəniyyətini,
dağ saflığını daşıyan bəziləri
kimi mən də bu ocağa iskan oldum.
“Günlərin
birində eşməbığlı, itibaxışlı bir
adam
ədəb-ərkanla
salam verib
otağımıza
varid oldu...”
Hörmətli
oxucum, sizi çox incitmədən keçirəm mətləbə.
Günlərin birində eşməbığlı,
itibaxışlı bir adam ədəb-ərkanla salam verib
otağımıza varid oldu. Əlindəki yazı
qovluğunu “baş stol”un üstünə qoydu və ehtiramla:
“bu mənim Koroğludan yazdığım dissertasiyadır” -
dedi. Bu şöbədə müzakirə olunacaq, xahiş
edirəm oxuyub münasibət bildirərsiniz. Və gəldiyi
mədəniyyətlə də sağollaşıb otaqdan
çıxdı. Pah! Bu adam iki addım aralanmamış
“baş”dan biri başladı. Başladı nə
başladı: - “bu eqoistdi, savadsızdı” və s. Bir
yuxarı baxdım, bir aşağı baxdım. Dedim: “A
kişi, bayaqdan sıyığı sıyrılan adamlar kimi
durmuşdun. Niyə bəs bu sözləri onun üzünə
yox, arxasınca deyirsən?”. Söz vaxtında açılan
güllə kimi dəymişdi. Bir söz tapmadı
“danışman”. “Nə bilim ee”... deməklə türklər
demiş “nitqini sona erdi”. Mən təqdim olunan dissertasiyanı
götürüb bir ay oxudum. Niyə bir ay, çünki
Koroğlu haqqında yeni faktlarla rastlaşdım.
İddiaçının çox zəhmət və səbrlə
yazdığı işi səbrlə oxuyub şöbəyə
təqdim etdim. Və iş haqqında vaxtından tez
“danışdım”. Məqsədim də o idi ki, hamı
işi diqqətlə oxusun, orada öyrəniləsi çox
şeylər var. Ruslar bəzən “prejdevremeni” ifadəsini
işlədirlər. Vaxtından əvvəl danışmaq. Yəni
belə olmaz! Hər sözün, söhbətin
zamanını gözləmək lazımdır. Sən demə,
mən də “prejdevremeni” danışmışam. Bu
dissertasiya işini başı
çıxdı-çıxmadı pisləyənlərin
“yoluna” əngəl olmuşam. Nə isə elə elədilər
ki, mən bu işin müzakirəsində iştirak edə
bilmədim. Ancaq mən də “yol” gəlmişdim. Bəzi
şeylərdən başım çıxırdı. Bu
dissertasiya haqqında müsbət bir rəy yazıb işin
arasına qoydum.
İslam
Sadıqla tanışlığımızın ilkin mərhələsi
belə oldu. Bir dəfə İnstitutun foyesində
rastlaşdıq... Onunla işinin dili haqqında söhbət
etdik. Dissertasiyanın dilinin elmiliyi ilə yanaşı
çox axıcılığı məni təsirləndirmişdi.
“Bəlkə şairliyindəndir, dilinin belə ahəngdarlığı,
ritmi”. Bu xatirə həm də daha çox ibrətli
olmağa işarədir.
“Elələri
var Azərbaycanda yaşayır, ancaq “filan” xalqın ruhunda
yazır, elələri də
var ki,
doğrudan da etnik
mədəniyyətə
söykənir”
Xalq
şeiri nümunələrini araşdırırdım. Eyni
zamanda xalq ruhunda yazan müasir şairləri də oxuyurdum. Bəzən
“xalq ruhu” ifadəsinə qarşı çıxanlar olur.
“Hamı xalq ruhunda yazır da”- deyə fikir bildirirlər. Mən
də deyirəm, düzdür, hamı xalq ruhunda yazır, elələri
var Azərbaycanda yaşayır, ancaq “filan” xalqın ruhunda
yazır, elələri də var ki, doğrudan da etnik mədəniyyətə
söykənir, milli təəssübkeşliyi təbliğ
edir. Mən ikinciləri arayıb axtarırdım. Və bu
silsilədən İslam Sadığı da oxuyurdum. Oxuduqca
gördüm ki, bu cılız görünən “qoca” necə
böyük ideallar, möhtəşəm duyğular və
istəklərlə yaşamış, şeirlərini də
elmi ideyaları kimi milli idealların təsvir və tərənnümünə
həsr etmişdir. Onun poeziyasının əsas mayası və
müsbət cəhəti, şübhəsiz, onun milliliyindədir.
Etnik milli
idrak, vətəndaşlıq prinsipləri
İ.Sadığın yaradıcılığında dərin
məzmun kəsb edir. Şumer mədəniyyətini tədqiq
edərək xalqıımızın ibtidai mədəniyyətlər
sistemindəki əski çağlardan başlayaraq bu günə
qədər yaşadığı böyük bir tarixin ən
mühüm dövrlərini, bu dövrlərin görünməyən
tərəflərini poetik cazibə ilə özünəməxsus
orijinal formada əks etdirə bilmişdir. İ.Sadıq kənddə
kəndçidir, şəhərdə isə “proletar” ola bilmədi.
Şəhərə özü ilə gəldi, özü ilə
yaşadı, özgələşə bilmədi. Avropa əlbisəsini
geydi, bu libasın içində türk, türkmən mədəniyyətini
daşıdı. Şairin tarixi mövzularda
yazdığı şeirlərdə xalqın keçmişi
təsvir olunursa bu “keçmişdə” bu gün və gələcək
haqqında rüşeymlərin cücərtisi, həniri hiss
olunur. Dağdan, arandan, çəməndən, ormandan bir
poeziya yükü bağlayıb İslam. Bu yükün
içində millətin sevinci, kədəri, arzusu, hissi, istəkləri,
həyat tərzi, folkloru müəyyən qəliblərdə
öz bədii inikasını tapmışdır. Bəzən
tarix tarixçilər, eləcə də ədiblər və
qələm sahibləri tərəfindən elə rəngli,
boyalı çalarlarla təsvir olunur ki, tarix özü
özündən utanır. Çünki tarix dediyimiz bu kəsik
təkcə əlvan palitra deyil, onun o qədər zülmət
qaraları, tükürpədici iniltiləri var ki.
Tarix təkcə
nəğmə deyil, onun köksündə o qədər nalə
var ki. Hər bir tarixi dövrün özünəxas səciyyəvi
xarakteri var. Son zamanlar tarixin sürəti artıb elə bil.
Yaşadığımız əsr zaman və məkan məfhumunun
sürətlə dəyişdiyi, deqredasiyaya
uğradığı bir əsrdir. Həm təbiətdə,
həm cəmiyyətdə aşınmalar hiss olunacaq dərəcədədir.
Hər şey öz-özünə təbii axarı ilə dəyişmir.
Aşağıdan, yuxarıdan, sağdan, soldan təsirlər
nəticəsində dəyişir hər şey. Birinci beyinlər,
şüurlar dəyişdirildi, sonra əxlaq, sonra...
“Lakin
şairin xoşbəxtliyi
ondadır
ki, o, ideya böhranı keçirmədi, yəni yeni dövr...onun
əqidəsini
dəyişdirə
bilmədi”
Necə
ki, vaxtilə ingilis və ispanlar qarabaxtlı qaradərililəri
parıltılı metala aldadıb varlıqlarını
alıb puç etdilər, eləcə də bizi. Şair
bunları duyur:
“Közümü
tanımaz külümə baxan,
Gözümü
duyammaz gülümə baxan.
İçimi
görəmməz çölümə baxan,
Baxanı
aldadar çölüm həmişə.
İki əsrin
qovşağında ziddiyyətlərin tüğyan etdiyi bir
dövrdə şair olmaq da, alim olmaq da çox çətin
bir işdir. İ.Sadıq şeir
yaradıcılığında və poetik ideya istiqamətində
nə qədər ziddiyyətlərlə qarşılaşırdısa,
bu xətt elmi araşdırmalarda da onun işini çətinləşdirirdi.
Lakin şairin xoşbəxtliyi ondadır ki, o, ideya
böhranı keçirmədi, yəni yeni dövr və yeni
“rəhbər” onun əqidəsini dəyişdirə bilmədi.
Fiziki olaraq bəlkə kasadlıq çəkdi, amma daxili zənginliyini
qoruya bildi. Onun qələmi təzadlı, liberal ideyaları
yazmadı.
“Pis
başa çəkilir, yaxşı qınanır” - ədalətsizlikdən
içinin göynərtisini qələmə deyən şair
artıq açıq tekstdə tüfeyli haramxorlara nifrətini
bildirir.
İ.Sadığı
lirik şair adlandırmaq olmaz, lakin o, təkcə ictimai-siyasi
sarkazm deyil, intim mövzulu şeirləri də vardır. Onun
yaradıcılığında məhəbbət nəğmələri
və təbiət gözəlliklərini tərənnüm
edən şeirlər də çoxdur. Amma bu şeirlər də
fərqlidir və orijinaldır. İstər təbiətdən,
istərsə də məhəbbətdən yazanda da gözəli
və gözəlliyi tərənnüm etdiyi halda, bənd-bənd,
misra-misra fikir dəyişir, siyasiləşir, ustalıqla əsərə
tamam başqa bir məna verir: məhəbbət çevrilib
siyasət olur. (Soruş), (Məni məncə sevən olsa),
(Gülləri).
Vurhavur
görürəm, talan duyuram,
Kimdi bu
talanı salan, duyuram.
Nəfəsin
yalandı, yalan duyuram,
Sən
kimin gözünə kül üfürürsən.
Poeziyada sələflərdən
xələflərə yadigar qalan ən əsas təriqətlərdən
biri xalqa bağlılıqdır. Şeirlərindən
görünür ki, İslamın ən ülvi arzusu xalqın
müstəqilliyi və xoşbəxt, firavan
yaşamasıdır. O, yaradıcılığının əsas
qayəsini, sənətinin bütün mənasını bu əqidədə
yazıb-yaratmaqda görür. Bizim xalqımız çox qədim
və zəngin şeir mədəniyyətinə malikdir.
Şeiriyyət millətin ruhi qidası, düşüncə
dünyası və irfan həyatının danışan
dilidir. Eyni ruhu, eyni düşüncəni və eyni irfanı
paylaşmayan insanlar bir millətin övladı olsalar belə
bir-birilərini anlaya bilməyəcəklər. Bunu
İ.Sadığın şeirlərini oxuduqca hiss edirsən.
Yüksək düşüncə və ali məfhumlar
mütləq şüurlara nüfuz edəcək,
könüllərdə həyəcan yaradacaq və
ruhların qəbul edəcəyi bir üslubda təbliğ
olunmalıdır.
Darağımı
dost aparıb,
Saçımı
yel darayır.
Yer əkirəm,
xış ilişir,...
Və ya
Başa
fikir əksən, bitirə bilər,
Başın
fərqi budu qayadan, daşdan.
Baş
öz başlığını itirə bilər,
Kimsə əziz
tutsa ayağı başdan.
“Əzizim
İslam! Sən
şairsən,
şeir adamısan”
İslam
Sadıq şeiri duyan, ona canlı orqanizm kimi baxan şairdir.
Şeirlə dost, sirdaşdır. Poeziyada əsas amil mənadır.
Bu mənada sözlərin qısa, lakonik, fəqət zəngin
və dolğun olması önəmlidir. Şeir şairin
baxış və duyğularına təsir edən inanc,
kültür və düşüncə tərzinə görə
yaranar və şəkillənər. Sözü mənalandırıb
şüuraltdan idraküstü səviyyəyə gətirən
hiss ilhamdır. İlhamlı bir könüldə zərrə
günəş, damla isə dərya olur.
Əzizim
İslam! Sən şairsən, şeir adamısan. Şeir bir
ürək duyğusu, bir ruh həyəcanı və bir də
göz yaşıdır. Əslində göz yaşları
da kəlmələrə baş qaldırmış saf
şeir deməkdir. Şeir insan qəlbinin
saflığının göstəricisidir, desək,
yanılmarıq. İ.Muğanna yazırdı ki, “biri bənövşəni
rənginə görə sevir, digəri qoxusuna, başqa birisi
Vətən çiçəyi olduğuna, biri boynunun
büküklüyünə, biri də cəmiyyətdə
yaratdığı assosasiyaya görə”. Deməli, məhəbbət
subyektiv məfhumdur.
Sənə,
sözlərinə, şeirlərinə, milli təəssübkeşliyinə
və cəmiyyətdə yaratdığın xas assosasiyaya
görə ehtiram bəsləyən
Dos.Dr Qalib SAYILOV,
AMEA Folklor İnstitutunun
aparıcı
elmi işçisi
Təzadlar.-
2014.- 20 dekabr.- S.10.