Misralara hopmuş Vətən
harayı...
“Təzadlar” BDU-nun professoru, filologiya elmləri doktoru Qulu Məhərrəmlinin görkəmli alim, şair-publisist, dekabrın 25-də anadan olmasının 80 illiyi qeyd edilən mərhum şair Famil Mehdiyə həsr olunmuş və moderator.az saytında təqdim olunmuş yazısını təqdim edir:
Qulu Məhərrəmli
(Unudulmaz şair-publisist
Famil Mehdinin əziz xatirəsinə)
...Onunla üz-üzə gəlmək, kəlmə
kəsib danışmaq
adamda həmişə
ilıq duyğular oyadırdı. Xoş aurası, mülayim təbiəti, bir az ləngərli
danışığı və
ürəyəyatan səsi
varıydı. Üzündə tez görünüb, tez də yoxa
çıxan oynaq təbəssümü onu
adama tez doğmalaşdırırdı. Famil Mehdi bu dünyanın
nə çoxu, nə də azıydı, barmaqla göstərilən böyük
şəxsiyyətlərdəniydi. Ədəbi ictimaiyyətdə yaxşı
hörməti vardı,
dərs dediyi jurnalistika fakültəsində
tələbələrin sevimlisi,
bu təhsil ocağında düzlük,
mərdlik, kişilik havasını saxlayanlardan
biri, çoxlarının
ümid yeriydi.
Bizə dərs dediyi ilk günlərdən münasibətimiz
yaxşı alınmışdı,
obyektiv, ədalətli,
müəllim idi. Allah ona böyük ürək vermişdi, tələbələrinin qazandığı
uğurlara çox sevinirdi. Diplom müdafiəsində
haqqımda dediyi qiymətli sözləri unutmamışam, təzə-təzə
ekrana çıxıb veriliş aparanda verdiyi məsləhətlər
də yadımdadır. Mənə olan ən
isti münasibətini isə “Televiziya haqqında etüdlər”
kitabıma (1996) böyük ürəklə
yazdığı və xeyli məna qatları olan ön
sözdə ifadə edib. Hər dəfə həmin
kitabı vərəqləyəndə, sanki Famil müəllimin
işıqlı çöhrəsini görür, onun
duyğulu səsini eşidirəm:
Min hava
çalınıb könül tarımda,
Dünyanın nə azı, nə çoxuyam mən.
Fəsillər
görüşür duyğularımda,
Elin həm qışıyam, həm yazıyam mən.
***
Yaxşı şair nədən yazırsa-yazsın,
hansı detalı cızırsa-cızsın o, poetik
obrazların ən mükəmməlini yaradır. Yəni əsl şairin
könül mizrabı toxunduğu mövzudan asılı
olmayaraq, bədii lövhənin ən incə detallarında
belə insan ruhunu oxşayan çalarlara can verə bilir. Azərbaycan
poeziyasında bənzərsiz yaradıcılıq üslubu ilə
seçilən Famil Mehdi, məhz belə parlaq şairlərimizdəndir.Onun
insan qəlbini riqqətə gətirən, duyğuları
oyadan incə, lirik sevgi şeirləri də, vətən
torpağını vəsf edən poetik nəğmələri
də, bu torpağa arxa çevirənlərə qəzəb
püskürən gileyli misraları da əsl şair
istedadı ilə yazılıb.
Famil Mehdi ədəbi ictimaiyyətin diqqətini ötən
əsrin 50-ci illərinin ortalarından yazdığı lirik
şeirləri ilə cəlb etməyə başlayıb. “Sevəndən
bəri” (1961) adlı ilk şeirlər kitabı ilə
özünü coşqun təbli şair, özünəməxsus
ifadə tərzi olan söz adamı kimi təqdim edib. Onun şeirləri uzun illər insanların həyat
eşqini coşdurub, onları yaşamağa
ruhlandırıb. Lirik sevgi nəğmələri
təxəyyüllərə güc verib. Şairin
yaratdığı poetik obrazlar, ustalıqla nəzmə
çəkdiyi ülvi duyğular beləcə zaman-zaman
yaddaşlara hopub, onu öz dövrünün parlaq sevgi
şairinə çevirib.
Nə yaxşı ki, Famil Mehdi sevginin orbitində
qalmayıb, tezliklə əlini zamanın nəbzi üstünə
qoymuş şair kimi tanınıb. Nə yaxşı ki,
həyatda, ətrafda insan taleyinə təsir edən nə
baş veribsə, şair ona dərhal reaksiya verib. Bu baxımdan onun Azərbaycan poeziyasının ədəbi
mövzularından olan vətən sevgisi ilə bağlı
şeirlərinin ahəngini izləmək çox
maraqlıdır.
Əvvəla, onu deyək ki, Vətənin xoş
günlərində yurd sevgisi F.Mehdi
yaradıcılığından qırmızı xətlə
keçir. Onun şeirlərində Azərbaycan bütün rəngləri
ilə ifadə olunur, şairin söz rübabı bu rənglərə
parlaq çalarlar verərək oxucuda ülvi duyğular oyada
bilir. Həm də şair, təkcə onu
boya-başa çatdırıb şöhrətləndirən
Qarabağ torpağını deyil, Azərbaycanın
bütün dilbər guşələrini vəsf edir.
Digər tərəfdən, böyük şair bu gözəl
məmləkətimizin hər qarışında insanı
valeh edən misilsiz mənzərələri nəzmə
çəkməklə yanaşı, həm də
könül tarını dilləndirərək bizləri bu
yurdu sevməyə, onun qədrini bilməyə
çağırır:
Anam
Qarabağın, Milin, Muğanın,
Siz də mənim kimi eşqilə yanın.
Başına
döndüyüm Azərbaycanın,
Dəli Kürüyəm mən, Arazıyam mən.
Famil Mehdi
kimi geniş yaradıcılıq diapazonu olan və “fikir
dünyasının dərin qatlarına lağım atan bir
şairin, publisistin yaradıcılığını təhlil
etmək yükünün altına girmək” (Rafiq Əliyev)
asan iş deyil, əslində bu, ciddi tədqiqatların
mövzusudur. Amma böyük şairin coşqun
bir ilhamla çağlayan poeziyasında öz əksini tapan vətən
sevgisini hər kəs dərhal görə və duya bilir.
Çünki F.Mehdinin yaradıcılıq xəmirinin
mayası, məhz bu Vətən məhəbbətindən,
onun bir parçası olan Qarabağ sevgisindən yoğrulub:
Mənə
yer verərsən doğma yerində,
Uyuyub yataram, ana, ey ana.
Qarabağ,
Qarabağ, sümüklərim də
Əriyib qarışar torpaqlarına.
Bax, burada
şair-vətəndaş Famil Mehdinin daha parlaq bir keyfiyyəti
üzə çıxır: o, könül
rübabını düşmən tapdağı altında
qalmış böyük Vətənin haraylarına kökləyir.
Qarabağ savaşı başlanandan F.Mehdi bu
mövzunu önə çəkib haray salan söz sahibinə
çevrilir. Artıq onun son şeirlərində
bu mövzu ən kəskin rakursda görünür. İndi bu şeirlərdə Qarabağ
bülbülləri susub, yalnız torpağın iniltisi,
talesiz insanların hay-harayı, sinəsi dağlı
anaların ah-naləsi eşidilir. Bu fəryadlar
şairin sətirlərindən ağrılı bir səs kimi
pərdə-pərdə qalxaraq bütün Azərbaycana
yayılır. Artıq hiss olunur ki, böyük söz
ustası demək istədiklərini boyasız, bir qədər
sərt notlarda təqdim edir. Yəni şair belə hesab edir
ki, artıq burada sətiraltı ifadələrə, ezop dilinə
ehtiyac yoxdur, odur ki, qəzəbini cilovlamadan hər şeyi
birbaşa deyir:
Mənim
Qarabağım mənim deyilsə,
Yadlar
tapdağında inildəyirsə,
Bəs mənim
dünyada kimim, nəyim var,
Bu günüm, nə də ki, gələcəyim var.
(“Mənim
Qarabağım mənim deyilsə”)
Bəli, şair belə düşünür ki, onun
babalarının miras qoyub getdiyi və ruhunu qidalandıran
Qarabağ yoxdursa, onun üçün həyat yoxdur. Ona görə
də bu itki səbəbindən şeirlərində bir
yanğı və üsyan duyulur. Hətta bu məqamda
fikirlərini bir az da qabartmaq, dərin məna
qatlarında gizlənən fikirləri oxucuya çatdırmaq
üçün F.Mehdi şeirlərinin gözünə bir
az da publisistik ruh qatır. Təsadüfi deyildir ki, şair
özü “Poeziya mənim ücün mübarizədir”
adlı məqaləsində Qarabağ dərdini bu şəkildə
dilə gətirərək yazırdı: “...ən
böyük dərdimiz Qarabağ dərdidir. Mən
üzümü həyata tutub dərdimi yazıram. Mənim ücün bu saat poeziya estetik tərbiyə
vastəsi deyil, mənim ücün poeziya mübarizədir.
Mübarizədir- birinci nüvbədə
düşmənə qarşı, ikinci növbədə
daxilimizdəki laqeyidliyə qarşı”. Şairin bir
çox dərdli şeirləri, haray salan misraları, o
cümlədən “Necə yaşayırsan, ay Famil Mehdi?”
şeiri, məhz bu mübarizənin parlaq ifadəsidir:
Dünyada
varın-yoxun,
Nə
azın, nə də çoxun
Bircə
Qarabağdı, o da ki, getdi.
Daha
Qarabağsız sən bu dünyada,
Zəhər
içə-içə, dərd uda-uda
Niyə yaşayırsan, ay Famil Mehdi?!
Öz həyatında
insan dərdlərinin bütün çalarlarını hiss
etmiş “Famil Mehdinin poetik məramında əbədi
çağırışlardan biri insan taleyinə münasibət
məsələsidir.İnsanın taleyi qorunmayan yerdə mənəvi
azadlıqdan, əmin-amanlıqdan, ümumiyyətlə,
heç bir sosial ədalətdən söz gedə bilməz.Bu
mənada Famil dünyanın ürək
döyüntüsünü duyan, ona cavab verən sənətkardır”-
qüdrətli şairimiz Məmməd Arazın bu sözlərində
böyük həqiqət var. Son dövr
yaradıcılığında Qarabağ mövzusuna köklənmiş
F.Mehdi cəmiyyətdə baş verən naqisliklərə də
biganə qalmamış, cəmiyyəti və milləti məhvə
aparan bir çox mənfilikləri kəskin tənqid
etmişdir.
Şairin
sosial-siyasi mövzudakı şeirləri sübut etdi ki,
artıq F.Mehdinin şair nəfəsi bu sferada daha da genişlənib,
indi onu daha böyük ictimai prolemlər, o cümlədən
milli ruhun dirçəldilməsi, xalqın kimliyi, milli ləyaqət
və s. məsələlər daha çox
maraqlandırır. Ona görə də
şairin bu dövr şeirlərində nifrət də, məhəbbət
də, sarkazm da, acı qəhqəhə də bütün
çalarları ilə üzə çıxır. Bu baximdan onun “Dilən, professor, utanma, dilən”
şeiri şairin yaradıcılığında xüsusi yer
tutur. Ölkə ictimaiyyəti, oxucular
şeir dərc olunanda böyük maraqla
qarşıladılar. Hər şeydən əvvəl
ona görə ki, bu şeir öz ziyalısına dəyər
verməyən, müəlliminə yiyə durmayan, onu taleyin
ümidinə buraxmış bir cəmiyyətə
qarşı ittiham idi:
Dillən,
professor, utanma, dillən,
Qoy sənin
yerinə zaman utansın,
Səni bu günlərə salan utansın.
Qırılan
ağac yox, tufan utansın,
Vurulan turac yox, vuran utansın.
Əslində
keçid dövrünü yaşayan bir çox cəmiyyətlər
üçün aktuallığını hələ də
saxlayan bu şeir, istənilən ölkədə dəyərləri
düzgün seçməyə, millətin sabahına
sayğı ilə yanaşmağa bir
çağırışdır.Şair doğru olaraq
göstərir ki, “arxasız millətin, yiyəsiz xalqın,
alimi, şairi dilənəsidir”, çünki öz
xalqının maraqlarını deyil, şəxsi
firavanlığını düşünən adamların
çoxaldığı cəmiyyətlərdə başqa
cür mümkün deyil.Həqiqətən belədir,
şairin dediyi kimi, o yerdə ki, “yağla şora fərq
qoyulmur”, “sərçə qartaldan, çiçək
qanqaldan fərqləndirilmirsə, orada həmişə dəyərlər
gücdən düşəcək”. Bəs
bunlara görə kimdir günahkar? Şair həmin
günahkarları professora da, biz oxuculara barmaqla göstərir:
Çıxart
eynəyini,aç gözlərini,
Yaxşı gör zamanın acgözlərini.
Vicdan
karlarını, qəlb lallarını,
Vəzifə, var-dövlət dəllalarını.
Qoy
görsün səni də ağız pusanlar,
Söz qalaylayanlar, körük basanlar.
Ümumiyyətlə, F.Mehdinin son dövr
yaradıcılığında istər Qarabağsız
mövzusunda, istərsə də sosial mövzuda olan şairlərində
adlı-ünvanlı ittihamlar çoxdur. Bu baxımdan güclü
etiraz və üsyan hissinin çox güclü olduğu
“Zamanın üzü qaradır”, “Qaçqınlar ölməyin
aman günüdür”, “Körpə qaçqın”, “Mənim
qaçqın anam Bakıda öldü” şeirləri kəskin
tənqidi ruhu ilə daha çox fərqlənir. Əslində bunlara tənqid demək də doğru
deyil, bunlar qəlbi vətən və yurd həsrəti ilə
çırpınan, sanki əlacsız və köməksiz
qalmış bir şairin harayıdır. Əslində
şair, məhz bu harayının eşidilməməsindən
narahatdır və ona görə də belə yazır:
Mənim
düz işimi tərs eyləyən çox,
Məzarım
üstündə rəqs eyləyən çox
Sırtıq
nitqləri eşidənim çox...
Nədən
harayımı eşidənim yox,
Vətən
fəryadımı eşidənim yox! (“Getdi Qarabağım,
haray, ay haray”)
Bu məzmunda şeirlər göstərir ki, F.Mehdi
Qarabağ itkisini daha dərindən duyur, qaçqın və
köçgünlərin ürək döyüntülərini
daha yaxından eşidir, bu dərdləri özünə daha
yaxın buraxır. Çünki özü bu dərdin içindədir:
Ölür,
vətən deyir, yurd deyir anam,
Yurd düşmən əlində, vətən
dardadır.
Bəlkə,
haray çəkim, ay dad, ay aman,
Bu millət hardadır, bu xalq hardadır?!
(“Mənim
qaçqın anam Bakıda öldü”)
F.Mehdi köçgün və qaçqın
mövzusunu da sonsuz bir kədərlə
işıqlandırır.Həmin şeirlərində
şair qaçqınların ağır dərdlərini
duyub, özününkiləşdirir, bu ağır və
acınacaqlı həyatı, daha təbii, daha real boyalarla əks
etdirir.Bu baxımdan şair “Qaçqınlar, ölməyin,
aman günüdür” şeirində, sanki içini qarsan odu,
alovu sözlərə sığışdıra bilmir.
Yamandır
yaşamaq, urvatsız ölmək,
Yurd-yuvasız ölmək, elatsız ölmək.
Urvatsız
ölənin yeri dar olur,
Yeri dar olanın ruhu xar olur.
Xalqın “varlığı odlara qalanıb” deyərək
içində bu qədər dərd gəzdirən, son illərin
ağır faciələrini, ictimai dərdləri şəxsi
kədəri kimi qəbul edən Famil müəllim dərd
içində də bu dünyaya göz yumdu. Ürəyində
Qarabağ həsrəti və bir də sabaha öləziyən
ümidlərlə...
***
Mən 2003-cü ilin payızında dünyasını
dəyişmiş Famil Mehdinin dəfn mərasimini indi də
xatırlayıram. Adamlar ağır dərd və hüzn içərisində
böyük şairə, heç nədən çəkinmədən
vətənin dərdlərini dilə gətirmiş bir sənətkara
vida sözləri deyirdilər, səsi titrəyən, kövrələnlər
az deyidi, onu istəyənlərin göz
yaşları içlərinə axırdı...
İş elə gətirdi ki, ömrünü
qaçqınlıqda başa vurmuş anamı da Famil müəllimin
əbədi uyuduğu məzarıstanlıqda dəfn
etmişik.
Odur ki, hər dəfə anama baş çəkəndə
“Vətənli ölülər, ölüykən diri, Vətənsiz
dirilər, diriykən ölü” - deyən şairin məzarı
önündə də dayanıb, sükuta dalıram və
sanki hər dəfə də şairin aşağıdakı
üsyankar misraları səslənir qulağımda:
Qalx,
düşmən əlində Vətən
çırpınır,
Qayaya
çırpılır, daşa çırpılır,
Qalx, qovaq
göylərdən bu qara yeli,
İrəli,
irəli, ancaq irəli!
Poetik
misralara hopmuş bu Vətən harayi Famil Mehdi
yaradıcılığının bir növ leytmotivinə
çevrilib.Amma bu “İrəli” nidası
çoxlarının düşündüyü kimi
qulaqları yağır eləmiş təbliğat
şüarı deyil. Bu, adı və odlu
misraları milyonların qəlbində əbədiləşmiş
şairin sabaha həyəcanlı
çağırışıdır. Bu Vətənin,
bu cəmiyyətin, bizlərin bu
çağırışı necə eşitməyimiz isə
tamamilə başqa mövzudur...
Təzadlar.-
2014.- 24 dekabr.- S.6.