Məmməd Arazlı günlərin kitabəsi:
“Ömürdən yarpaqlar”
Ustad Məmməd Arazın ömür-gün yoldaşı Gülxanım Fətəliqızının bu kitabı çox gizli mətləblərin açarıdır, bizim kim olduğumuzun güzgüsüdür...
(Əvvəli ötən saylarda)
15 sentyabr - Axşam şeirini köçürtməyə verdi:
Papaq tapdıq, baş tapmadıq,
Üzük tapdıq, qaş tapmadıq
Özül tapdıq, daş tapmadıq,
Mat, məəttəl qalmışam.
- Təzə şeirdir, işləyib qaydaya saldım, təzə formadır, deyilməyib.
- Görürsən ki, stoluna yaxınlaşanda yazırsan, işləmək lazımdır.
- Dərman içirəm, vəziyyətim pisləşir, axşam işləyirəm, onda da yata bilmirəm. Beynim oyaq qalır, bunlar elə-belə ağnağazdır.
- Ağnağaz? Bu sözü təzə eşidirəm, o nə deməkdir?
- El arasında işlənən sözdür, əvvəllər hər yaxın kəndin özünün su dəyirmanı vardı. Dəni çox olanlar növbə tutar, dənlərini üyüdərdilər. Torbanın dibində bir az dəni olan kasıb da gəlib dəyirmançıya deyərdi ki, başına dönüm, bunu ağnağaz elə ver. Dəyirmançı da arada kasıbın dənini üyüdüb verərdi ki, uşaqları ac qalmasın. Ağnağaz bizim kəndlərdə işlədilən el sözüdür.
- Deyəsən, apostrofu atıblar.
- Yaxşı ediblər, Cəfər sözündə apostrof vardı, atdılar, düzgün tələffüz etmirik? Səməd Vurğun apostrof dilimizin simfoniyasıdır, deyərdi. Niyə axı o dilimizin simfoniyasıdır sualını da özü verdi Məmməd.
17-19 sentyabr - Bu günün bir yeniliyi bu oldu ki, “Füzuli” adına beynəlxalq mükafatın təsisi haqqında qərar oxundu:
- Məmməd, səncə, Azərbaycandan
mükafatı kim alacaq? İndi
də 10 min dollar üçün bir-birini qıracaqlar.
- Bəxtiyar “Şəbi-hicran”ı
yazıb, mükafat ona düşür. Bir də
şərt qoyulmur ki, əsər ancaq Füzulidən olsun,
başqa əsərlərə də düşə bilər.
Məktəbə yaxın küçədə
gəzirdim, iki məktəbli mənə yaxınlaşdı
və söylədi ki, biz bu gün sizin şeirinizdən 5
almışıq.
-
Hansı şeirimdən, - sual verdim.
- “Müharibə olmasa” şeirindən.
- Əzbər söyləyə bilərsinizmi?
Hər iki uşaq mənə şeiri əzbər
söylədi, başlarını tumarladım, sevinə-sevinə
getdilər.
- Təzə
şeirlərini oxudum, əladır. “Yalan”, “Sınma,
könül”. “Sınma” şeirində niyə “şair” müraciətini
“könül” sözü ilə əvəz etmisən? Könül çox işlənmişdir, çeynənib.
-
Düzdür, mənim də bir o qədər xoşuma gəlmir,
beş-altı gündən sonra yenidən köçürəcəyəm,
onda əl gəzdirmək olar. Ümumiyyətlə,
məni həvəsləndirmək üçün tərifləyirsən,
ancaq beş-altı şeirdən biri yaxşı
çıxar, bu da təbiidir. Hə, yadıma
düşdü, bayaq gəzəndə bir cavan oğlan mənə
yaxınlaşdı, Məmməd müəllim, sizinlə
görüşmək olarmı, sualını verdi. Olar, olar, dedim.
- Mənim
adım Arifdir. Bakı Universitetinin Riyaziyyat
fakültəsində dərs deyirəm, sizin “Daş
harayı” kitabınızı əzbər bilirəm. Şərq ölkələrində işləmişəm.
Özünü türk adlandıranlar sizi
çox sevirlər.
Sonra da mənim
“Gecə pəncərəmə dırmaşan pişik”
şerimi əzbər dedi. 30-35 yaşında, səliqəli
geyinmiş, şivərək bir cavan idi.
Elə
marıtdama altdan yuxarı,
Nə var yuxarıda, büdrəmək, aşmaq.
Başa
başsızları başsız çıxarır...
Yeri get,
qabını yala, ay axmaq!
Gecə pəncərəmə
dırmaşan pişik!
Pəncərə
sındıqca pişiklər artır
Görən nə yemişik, nə yedirtmişik?
Astana
yalayan pəncərə yırtır,
Yəqin
çox pişiyə pələng demişik
Gecə pəncərəmə
dırmaşan pişik....
Ayrılanda
da belə dedi:
- Məmməd
müəllim, XX əsrin korifeyliyi sizinlə bitdi, bunu bilin.
21 sentyabr - Axşam türk Saleh bəy bizə gəldi. Məmməd haqqında
material axtarırdı, doktorluq yazmalı idi:
- Teyzə,
mənə kömək et, siz gərək
fəxr edəsiniz ki, türk dünyası sizin eşinizi
tanıyacaq.
- Saleh,
axı məndə nə varsa hamısı bir nüsxədir.
Onları sənə versəm, məndə
heç nə qalmır, sizdən başqa ayrı salehlər
də gələcəklər. Bəs
onlara necə kömək edim?
- Belə
danışaq, siz qəzetləri mənə verin, mən
kserokopiya çıxarıb qaytarım.
- Saleh,
evimiz bir az darısqaldır, gərək nəzərə
alasan.
- Nə
olar xalq şairinin evi belə olar, çox şairlərin
evində olmuşam, onları tanıyıram. Bizlərdə
belə laf var, - “yandı, döndü”, onlar, teyzə, elədirlər.
Məmməd əmi onlardan tamam fərqlənir.
Sayıb 125 məqalə, 3 diplom işini verdim. Bir neçə
günə qaytaracağını söylədi. Saleh gedəndən
sonra söhbətimiz Mirzə İbrahimovdan düşdü:
- Biz gənclər
İttifaqa yığışanda Mirzə müəllim
maraqlı söhbətlər edərdi. Ən
çox da Səməd Vurğunla bağlı. Deyərdi:
- Səməd Vurğun nə vaxt evinə çatsa, gecə
yarısı olsa da, zəng edərdi ki, Mirzə, nə edirsən?
-
Yatıram.
- Dur bir az gəzək.
-
Çıxıb gəzərdik. İlahi, Bakının gecələri nə
gözəl olurmuş, küçələr bomboş, sakit.
Ancaq süləng itlər olur küçələrdə.
- Qlavlitdə Knyaz adlı bir yaşıdım işləyirdi,
bir yerdə işləmişik, Qlavlitə keçdi. Mənim kitablarımın
çoxunu o bir sətrinə də toxunmadan, siyasi şeirlərimi
də qol
çəkib verib, çap olunub.
Bir dəfə
Knyaz belə bir söhbət etmişdi:
-
Qılman baş redaktor olanda mən kiçik redaktor işləyirdim.
Səməd Vurğunun kitabına
bağlanmış müqaviləyə imza atmağa məni
onun yanına göndərdi, orta qonorar yazmışdı.
Səməd qol çəkmədən müqaviləni
qaytardı və dedi: - “Get Qılmana de ki, mən quyruq
acıyam, sür-sümük acı deyiləm”.
24 sentyabr - Saleh bəy apardığı materialları
geri qaytardı.
-
Düzünü de, Saleh, bu qədər materialı axtarıb
tapa bilərdinmi?
- Yox, teyzə,
demək olar ki, heç bir faizini də tapmazdım. Heç kim bilmir ki, belə zəngin arxiv saxlayırsınız.
Zarafat
etdim: - İndi de görək teyzəni tərifləyəcəksənmi?
- Teyzə,
kitabın izahat bölməsində mütləq sizə təşəkkür
edəcəyəm ki, mənə kömək etmisiniz. Ciddi
cavab verdi. Sonra soruşdu:
- Mən
müdirimi bəkləyirəm, olarmı onları gətirib Məmməd
əmi ilə tanışdırım?
- Olar,
Saleh, olar, ancaq bizi xəbərdar et.
26 sentyabr - Məqalələrini hazırlamaqla bərabər
arxivi də araşdırmalı, səliqəyə salmalı
oldum. Yeni-yeni yazılarla rastlaşdım. Səməd
Vurğun haqqında mənə
danışdıqlarının bədii variantını
gördüm:
- Məmməd,
Səməd haqqında yazın tam deyil axı.
- Mən Səməd haqqında 4 yazı yazmışam,
3-ü çap olunub. Dediyin yazı da, məncə, “Ulduz”
jurnalında gedib, yadımdaır, Yusif mənə təşəkkür
etdi həmin yazıya görə. “Aygün”
poeması mənim kurs işim idi. Onun təhlilini
vermişəm. İndi sən əlyazmalarımın
içində adını oxuduğun yazını ver,
baxım.
Axşam
Heydər Həsənoğlu bizə gəldi:
- Gəlmişəm
ki, “Məmməd Araz” mükafatının kimə veriləcəyini
dəqiqləşdirəm. Nizami Xudiyev
özünün kitabının münsiflər heyətinə
təqdim edilməsini lazım bildi, kitabının bu
mükafata layiq olduğunu söylədi. Sizin fikriniz nədir?
- Nizami
çox savadlı alimdir, elə bir məsələ varsa, lap
yaxşı - söylədi Məmməd.
28 sentyabr
- Arabir yarımçıq yazılar haqqında verdiyim suallara
Məmməd belə cavab verirdi:
- Bunu bil
ki, nə çap olunubsa, hamısı olduğu kimi, bir sətrinə
belə toxunulmadan çap olunub. Belədə
çox yazılarımı evə gətirməmişəm,
“Ulduz” və “Azərbaycan” jurnallarında çoxlu
yazılarım gedib, kitablara ön söz yazmışam.
Tatar şairlərinin tərcümə şeir
kitablarında ön söz mənimkidir.
- Sən
yerini de, mən tapım, gələcəkdə çap etdirək.
29-30 sentyabr - Gülxanım, məqalələri
hazırlayırsan, mənə elə gəlir ki, məqalələrlə
bərabər bəzi məktublar da çap olunsa
yaxşıdır.
-
Özün bilirsən ki, publisistikan şeirlərindən
çoxdur, 3 cild olar. Məktubların dərdini çəkmə,
onları sonra çap edərik
- Niyə,
məktublarımda çox gözəl fikirlər var. Məsələn,
İbrahim Bozyelə yazdığım məktublar çox mənalı
məktublardır. Gör nə deyirəm: - Dünyada məni
şeir qədər ovudacaq haray və təskinlik tapmaram; sənət
körpüsündən keçənlər xoşbəxtdirlər,
bu körpünü yaradan ululardır; ya da yenə də
dağ çayına bənzər təmiz, gur, duru səsini
eşitdik, qardaş, dünyada səsin batmasına inana bilməm...
-
Bütün bunlar düzdür, amma...
Yazırsan:
... Qələmim
dünyaya əmanət olsa,
Gözümün
işığı bir gözə töhfə;
Bir də
gəlişimə zəmanət olsa -
Gəlməzdim
mən belə dünyaya, tövbə!
İnam
olacaqdır - dözüm vardısa,
Qəmi dəm eləmək o mənə qaldı.
Bir-iki
yaraqlı sözüm vardısa,
Vətəndən almışdım, Vətənə
qaldı.
Məmmədin
Vətənə qalacaq sözlərinə Fəttah Heydərov
havadar çıxdı və 1997-ci ildə “Yol
ayrıcında söhbət “ kitabını
çap etdirdi.
- Deyəsən
yerin sürəti də çoxalıb, ay da tez qurtarır,
amma işlərimiz yarımçıqdır, Məmməd
Araz.
- Kitabla
bağlı baş redaktor Nihadla görüşdüm, ciddi
bir kişidir, olar 50-55 yaşı. O dedi ki, bizim nəşriyyat
Zəlimxan Yaqubun kitabını yaxşı formatda çap
edib, biz istəyirik ki, sənin kitabın ondan da yaxşı
olsun, buna çalışırıq.
Sonra məndən misraların sayını soruşdu.
2 oktyabr -
Axşam özünün təzəcə yazıb
qurtardığı şeiri mənə verdi,
əlavə etdi: cəfəng şeirdir.
Oxudum “İt qaya kölgəsində”.
Bütün misraları sətiraltı məna ilə
dolu şeiri nə üçün cəfəng
adlandırırsan?
- Məndən
əvvəl deyilmiş fikirdir, amma məndə təzə
formada alınıb.
-
Bütün fikirlər müxtəlif vaxtlarda müxtəlif
şairlər tərəfindən deyilib. Ustalıq
ondadır ki, onu təzələşdirəsən. Bu şeirin əla şeirdir. O biri şeirləri
də ver oxuyum.
-
Köçürəndə oxuyacaqsan.
-
“Circirama” şeirin bənzərsizdir...
Sonuncu nəşəsiylə
verib baş-başa
Oxuyar, oxuyar, oxuyar circirama.
Sonra da əbədi
yuxulayar cırcırama...
Ömrün
son çağında nəğmə oxumaq,
Ölüm ayağında nəğmə oxumaq.
Qəribə
ömürdür, qəribə ölüm...
Sonu əvvəlindən
xəbərsiz olan:
Əvvəli
sonu tək əsərsiz olan,
Birisi
söyləyər: bixəbər yazıq,
Birisi
söyləyər: bəxtəvər yazıq...
3 oktyabr - Ev işlərini qurtarandan sonra söhbəti
yenə Səməd Vurğundan saldım.
- Səmədi
bir neçə dəfə yaxından görmüşəm,
çıxışlarını dinləmişəm. Bu, elə
bil dünən olub, ancaq dəqiq hansı il
olduğu yadımda deyil.
“Natəvan”
adına klubda mərhum Cəfər Xəndan
məruzə elədi. Məruzə ətrafında
qızğın mübahisə başlandı. Səməd şeirimizin ümumittifaq miqyasında
yerindən, çəkisindən və bəzi
qüsurlarından danışdı. Bəzi
çıxış edənlərə üzünü tutub
dedi ki, balam, aladağdan, qaradağdan misallar gətirirsiniz,
bizim poeziyamızın uğurlu addımları azmı? Niyə bunlardan bizim cavan
yazıçılarımız öyrənməsin? Bir neçə qələm dostumun adını
çəkdi. Qoy bir dəfə qeyri-təvazökarlıq
edim, axı bu poeziyanın S. Vurğunu da var. “Vaqif”i o
yazıb. Həmin vaxt nə ilə əlaqədarsa
bu aforizm dilindən qopdu, indiki kimi yadımdadır. Dedi -
“kiçik xalqın böyük şairi olunca, böyük
xalqın kiçik şairi olasan”.
4 oktyabr - Səhər yeməyindən sonra Əli
Bayramlıya getdik. Bizi qonaq çağıranın oğlu
qarşıladı. Məclisdə məlum oldu ki, ev sahibləri ailə qurduqlarının 30
illiyini qeyd edirdilər. Həmişə kimi yenə
də Məmməd tərifləndi, onu Pir adlandırdılar.
Ailənin Məmmədi ilahiləşdirməsi,
onu dəfələrlə Pir adlandırması Məmmədin
gözlərini yaşartdı.
Sonra Kür qırağına gəzintiya
çıxdıq. Məmməd ot basmış
asfaltı göstərib dedi:
-
Gülxanım, bura Əli Bayramlının bulvarıdır.
Vaxtilə Tofiq Bayram, Rüfət Zəbioğlu və mən
buralara çox gələrdik. Burada adam əlindən
tərpənmək olmazdı. Yaxşı
poeziya sevəndirlər. Sabirabadda da həmçinin.
Burada gözəl poeziya gecələri
keçirərdik.
10 oktyabr
- Axşam yazdığı təzə şeirlərini
köçürməyə verdi.
“Sınma, şair” şeirini köçürdükdən
sonra soruşdum:
- Bu
şeiri yekunlaşdırmısan, səncə tamdırmı?
- Hə.
- Mənə
elə gəlir ki, şeir hələ tam deyil. Bəlkə,
“Əzil,
xışlan, sınma qəti,
Sınıq salma bir milləti.”
- misralarını axıra salasan, ya da təkrar
yazasan.
- Olar, təkrar
olsa şeir bitgin olar və həmin misralardan sonra “sınma
şair” - əlavə elə.
Sonradan “Sınma” şeirinə çox əlavələr
olundu.
- Bura bax,
“Azərbaycan” adlı şeirin yaxşı
mahnılıqdır. Bəstəkar girişsə,
himn kimi səslənən sözlərdir.
11 oktyabr - Gedib “Təzadlar” qəzetini aldım. Xudu Məmmədov
haqqında çoxları öz ürək sözlərini
yazmışdı. Hamısını Məmmədə
oxudum:
- Bəxtiyar
hamımızdan səmimi yazıb - dilləndi Məmməd
Sonra qəzetdə olan atmacaları oxudum. Birində belə
yazılmışdı: “Azərbaycandan gedənləri əli
çomaqlı çoban heykəli yola salır. Gələnləri isə qoç
qarşılayır. Görəsən, azərbaycanlılar
haqqında xaricilər nə düşünürlər?”.
- Məsələ düzgün qoyulub. Qoyun, çoban və s. bunları yığışdırmaq lazımdır, - əlavə etdi Məmməd.
Büküb atdığı qəzetin kənarında iki misra vardı:
Nə gəldi qəlbinə, gətir dilinə,
Dilindən qəlbinə səd çəkmə, ey mən.
(Ardı var)
Təzadlar.-
2014.- 20 fevral.- S.6.