Məmməd Arazlı günlərin kitabəsi:
“Ömürdən yarpaqlar”
Ustad Məmməd Arazın ömür-gün yoldaşı Gülxanım Fətəliqızının bu kitabı çox gizli mətləblərin açarıdır, bizim kim olduğumuzun güzgüsüdür...
(Əvvəli ötən saylarda)
1998-ci il
2 yanvar - Gülşən Əkbərova veriliş aparırdı. Məmməddin xatirəsi: -Məmməd Əkbər həmişə məni görəndə əlimi sıxar eyni sualı verərdi: - “ Dəryaya daş atmaqla dərya daşmaz” - misrası kimindir? Qəsdən sayardım, Nizami, Nəsimi, Füzuli... Deyərdi, bilmədin, Əbülqasım Nəbatinindir. Hər məni görəndə bu sözlər təkrar olunardı.
3 yanvar - Heydər Əliyev İlin Adamı elan
olunmuşdu. Məmməd ona teleqram vurdu.
“Respublika prezidenti Heydər Əlirza oğluna!
Əziz Heydər müəllim.
Siz İlin Adamı - əslində əsrin - əsrlərin
birinci adamlarındansınız. Bu yüksək ad
üçün Sizi və xalqımızı ürəkdən
təbrik edirəm. Ucalığa gedən
yollar yorulmaz.
2. 1. 98. Məmməd
Araz”
Teleqramda işlədilən aşağıdakı ifadələr
xoşuma gəldi. Məsələn, əsrin - əsrlərin
birinci adamı, ucalığa gedən yollar yorulmaz; əvvəlki
teleqramda isə sağlığınıza işıq badəsi
qaldırıram kimi ifadələr.
6 yanvar -
47-53-cü illər azərbaycanlıların deportasiyası
haqqında danışıqlara Məmməd öz fikrini belə
bildirdi:
- Bu
kökləri daha dərindən araşdırıb üzə
çıxarmaq lazımdır, eyni zamanda 18-20-ci illərlə
bağlı materialları... Bu illərin hadisələrini
Əli Vəliyev, Süleyman Rəhimov, Əyyub Abbasov daha
dəqiq işıqlandırıblar. Əyyub
Abbasovun “Zəngəzur” əsərində məlumatlar
çoxdur. Bu əsər əvvəl rusca
çap olundu, sonra azərbaycanca. Erməni
dilindən başqa, çox dillərdə çap edildi.
Bu əsərə görə o
yazığın başına bizimkilər nələr gətirmədilər.
Hər halda yazılı abidədir, qalır.
Bizim nənələrimiz bizə öyrədiblər ki, adam öldürməyin, ermənilər isə
öyrədiblər ki, türkləri qırın. Mənim
Zöhrə nənəm neçə əsir
düşmüş ermənini buraxdırıb ki, mənim
ocağımda adam öldürməyin.
- Nə
qazandıq ki?
- Bilmirəm.
Misal var: “Namusu itə atdılar, it də yemədi”. “Namusunu yeyənlərin qeyrətindən” demişəm.
İki qardaş adından “Arazı ayırdılar”
harayını da yaratdılar. Qardaşların taleyini böyük
dövlətlər iki imza aktına qurban verdi.
Bu qardaşlar gərək qəflət yuxusuna
getməyəydilər. Millətin vəzifəsi təkcə
yer şumlamaq, toxum səpmək, ot
biçmək deyil.
Zamandan qorxmaq lazımdır. Yazdığım kimi: “Zaman
üzü dönüklərə zəmanət verir”. Zamandan qorxub onun qəfil imtahanlarına ayıq,
ağıllı, təmkinli cavablarımızı “həmişə
hazır” saxlamalıyıq. Bunun üçün tariximiz aydın
samballı ədəbiyyatı, ədəbiyyatımız da
tarixi yeri gələndə “farağat” və ya “irəli” vəziyyətinə
salmağı bacarmalıdır.
Millət özünü idarə “yüyənini” gərək
özgəsinə verməsin. Bütün məqamlarda,
bütün vəziyyətlərdə xalq ayıq
olmalıdır.
Necə ki ermənilər mürgülü xalq deyil, amma
“Zəngəzur” əsərinə görə böyüklərimiz
yazıçıya nə qədər əngəl törətdilər.
Erməni şairəsi isə açıqca özlərinə
dövlət yaratdıqlarına görə “ağ ayılara”
əsərlərində minnətdarlıq edir.
11 yanvar -
Telefonu götürdüm: - Alo
- Vay sənin
gözüvü yeyim, ağsaqqallar şurasındandır, Məmməd
müəllim lazımdır.
Ay aman, təzə
telefon nömrəmizi hardan bilir, biz özümüz hələ
yaxşı bilmirik.
Cavab
verdim:
- Məmməd yatır...
- Oyat, mənə
lazımdır, - amiranə səsləndi, - vacibdir.
Çarəsiz telefonu Məmmədə verdim. Danışanın
səsini eşidirdim, sözlərindən bunu seçdim ki, o
evə nahaq köçmüsünüz, gərək bizdən
icazə alaydınız, amma nə edək, eybi yox,
xalqımızın fəxrisən, sənə halaldı.
Qəribə zəng və qəribə
danışıq idi.
-
Kişi, səncə, bu nə deməkdir?
- Mənə
elə gəlir ki, təşkil olunmuş zəng idi, nömrəni
yığıb dəlinin əlinə veriblər,
danışan adam ağlı
başında olana oxşamırdı.
12-20-21 yanvar - Deyəsən işləyirsən axı?
- Hə,
fikirləşdiyim şeirin məzmunu belədi: -
Gözümüzün qarşısında
torpağımız tapdanır, insanlar qırılır,
hamı bir-birinə düşmən kəsilir... Bunların hamısı şairin, mənim
gözlərim önündə baş verir. Və
əlimdən heç nə gəlmir, özümü
günahkar hesab edirəm.
Bunları “görməyənlərə” daş ürəkli
deyərlər.
Belə ürək üçün
“ölçü-biçi”, “sənin-mənim” yoxdur. Onun, eyni
zamanda, dost-düşmən anlayışı yoxdur.
Əsil insan torpaq itkisini, dost badalağını özündə
əridə bilmir, bunları özünə dərd edir,
çaşır, yıxılır, özünü itirir,
çox vaxt özü-öz qolundan tutub qalxır. Amma nə fayda, olan olub qurtarıb. Nə etsən də dünyadan qaçmaq olmur.
...Ancaq təmkinli
olmağı təbiətdən öyrənməliyik. Meşəsini doğrayır,
bulağını lillədir, çayını quruduruq -
dözür, amma məqamı gələndə elə intiqam
alır ki...
Torpağa
rəncbər əli, sənətə istedad gərəkdir...
20 yanvar
hadisələrinə baxır, əsəbiləşirdi:
- Hələ
deyirlər ki, Etibar, Nemət və başqaları onları
küçəyə çağırmasaydılar, ölməzdilər.
Bəs necə olmalı idi, düşmənin
qabağına əliyalın da, silahlı da çıxmaq
lazımdır. Ölməsən
öldürərlər.
Otağından
çıxıb mənə əlindəki kağızı
göstərdi:
-
Köçürmək lazımdır.
Şeiri bir dəfə oxumalı oldum ki, sərbəst
yaza biləm, “Yadımdan çıxmaz gecə”.
-
Axırıncı misralar uzlaşmır, ona necə
baxırsan?
- Bu
şeiri keçən gecə fikirləşdim. İndən belə qərara gəlmişəm ki,
fikirləşdiyim kimi də yazım, daha fəlsəfi fikirlər
axtarmayım, necə ki, elə bu şeiri. Sərbəst şeirdir.
-Yox kişi, həmişə dediyin kimi yazmaq olmaz,
amma hərdənbir olar.
- Düz
deyirsən, onda oxuculara xəyanət etmiş olaram. Səhər şeiri çapa verəcəyəm.
22 yanvar - Şeiri “Yeni Azərbaycan” qəzetinə verdim.
Birdən
yataq otağından geri qayıtdı:
- Tez ol,
bu misraları bir yerə qeyd et.
Ağaclar
adamdı,
Adamlar ağac.
Ağaclar danışırAğıllı-başlı.
Yarpaqla
yarpağın,
Qonşuluğu var.
Bilmirəm, bu misralar bitgin şeirə çevriləcəkmi.
25 yanvar - Neçə gündür gündəlikdən
soyumuşam. Əlimə 23 yanvar “Təzadlar” qəzeti
düşdü. Yazırdılar:
“...Şairlik
yolunda geriyə dönmək yoxdur. Bu yol vətən,
millət və insanlıq dərdlərini içinə
yığıb Allah eşqinə dör-dör
döyüşmək yoludur. Bu yolun Sabiri,
Cavidi, Cavadı, Müşfiqi, Hadisi, Əli Kərimi, Şəhriyarı,
Xəlili, Bəxtiyarı, Məmməd Arazı olmaq gərək.
Bu bəşəri yol sürünə-sürünə
gedilməz. Çünki bu yol məddahların
gedəcəyi yol deyil. Və...
Bu yol
uzaqdır
Mənzili
çoxdur,
Keçidi
yoxdur
Dərin
sular var... (Yunis İmrə)”
Həmin
abzası və bir bənd şeiri Məmmədə oxudum: -
Çox yaxşı fikirlərdir, - dedi.
“Müxalifət”
qəzetində də məqalənin müəllifi Elçin
Məmmədli Məmmədin şeirindən misal gətirərək
yazır:
...Ağlım,
bu eyhamı sənsiz kim anlar?
Sən çaşqın qafamda bir qafa da qur.
Niyə
bu yıxanlar, bu yıxılanlar
Gələndə mələkdir, gedəndə quldur.
Məqalədə bəzi adamları
qarşılaşdırıb Məmmədin şeiri ilə
bağlayıblar.
27 yanvar - İşdən qayıdanda əlində kitab
gördüm.
Kitabı mənə verdi:
- Bu
kitabın müəllifini mən kəşf etmişəm.
Bir neçə il bundan əvvəl Saleh bəy
mənim yanıma bir yazı gətirdi, varaqladım,
gördüm ki, tarixi bir əsərdir. “Armyanstvo” . Çap etdirməyi məsləhət
gördüm. Nəşriyyatlar əlindən
qapdılar, çap olundu. Onun
“Dünyanın taleyi” kitabına da öz fikrimi söyləmişəm.
Çox savadlı alimdir, bir neçə dil
bilir, çox əla material toplayıb.
28-31
yanvar - “525” qəzetində Mürşüd Məmmədovun
“Xəlil Rza Ulutürk fenomeni” məqaləsində belə bir
abzas vardı...
“... Əsrin doğum çağında “millət”
sözünü siyasi lirikaya, ümumiyyətlə, ədəbi-bədii
leksikona gətirən Sabir oldu. Sabir
korazehin, ələbaxım rəiyyəti millət mərtəbəsinə
qaldırmaq istəyirdi. Ona görə də
poeziyasının bütün atəş gücünü
kölə zehniyyətinə tuşlamışdı. O,
bilirdi ki, kölə həyatına yalnız kütlə
dözür. Millət isə
dözümsüzlüyü ilə seçilir.
Əsrin ikinci çağlarında eyni sosial-ədəbi
funksiyasını B. Vahabzadə, Məmməd Araz ilə
birlikdə X. Rza yetirməyə başladı...”
-
Kişi, zarafat-zarafat təzə ilin ilk ayı qurtardı.
- Sən
ömrün sürətlə keçməsinə fikir vermə,
şeirləri köçür.
-
Yanımda otur ki, oxuya bilmədiyim sözləri səndən
soruşum.
Şeirləri köçürməyə
başladım. “Hasar içində evlər”, “Aramızda Xəlil
vardı”, “Bələdçi xəyanət”, “Kimdi deyən,
kimdi yeyən yalanları”, “İlahi, əfv elə
günahlarımı”, “ İndi”, “Yadımdan çıxmaz
gecə”. Həmişə məndən rəy
gözlədiyi üçün dərin fikirli şeirlər
olduğunu söylədim.
1-3-4
fevral - Televerilişlərdə müxtəlif adamlara
qarşı ağlagəlməz ittihamlar söyləndikcə
Məmməd təəssüflə başını
bulayır, çıxışlara mat-mat baxır, deyinirdi:
- Bu
kütləni niyə belə öyrədirlər, televiziya nəyə
xidmət edir? Bu adamlar beləcə öyrənib, sabah da onların özlərinə böhtan
atacaqlar, vallah mat qalmışam.
Sonra da acığını məndən
çıxdı.
Televizorda nə boğuşmadı elə?
-
Söyüşmələr davam edir, görürsən də.
-
Özü müstəqil düşünə bilməyən
xalq həmişə belə olur, kimsə onların yerinə
söz danışır, kütlə də onu yerinə
yetirir. Nə etməli taleyimizə bu
yazılıb. Həyat bütün
insanlara yer verməyə borcludur və borcunu yerinə yetirir,
ancaq maddəsinin sonunda çıxış işarəsi də
qoyur - yəni istədiyi vaxt istədiyi adamdan istədiyi “yeri”
geri almaq hüququnu özündə saxlayır.
İçərisində yaşadığımız cəmiyyət
kainatda öz orbiti, öz cazibəsi olan bir planetdir.
Bayatıda “Gündə bir kərpic düşür,
Ömrümün sarayından” - deyilir. Bu saray
insandır. Ömür zəlzələsi
bu sarayı uçuranda boşluq qalıbsa, deməli, insan
yaşamayıb.
Bir-birinə böhtan atıb pisləməkdənsə,
hərəsi vicdanla işinin qulpundan yapışsa daha
yaxşı olardı. Bu gün
qırmızı-qırmızı, ağzı köpüklənə-köpüklənə
böhtan atan sabah vətənə xəyanət
də edə bilər. Deyərdim:
qonşu qardaş, bu çəpəri ulu baban da çəkmişdi.
Hünərin varsa mərdiməzarlığa,
şeytançılığa, dartmalara, didişmələrə
çəpər çək...
Torpaqlarımızı itirdiyimiz bir vaxtda birləşib
dövlətə kömək etmək lazımdır.
-
Eşitdin, ermənilər Petrosyanı da belə devirdilər,
getdi.
- Öz
aralarında qəsdən edirlər ki, Qarabağ və o biri
rayonların məsələsini uzatsınlar. Onlar
ermənidirlər, özləri də min illərlə
marıqda yatıb torpaq istəyənlər. Onlardan hər şey gözləmək olar. Mən
erməniləri tanıdığıma görə bilirəm
ki, torpaqları sözlə qaytarmayacaqlar, - deyindi Məmməd.
15 fevral -
Aqillə Məmmədin mübahisəsini eşitdim:
- Əmi, bu sözləri sən yazmısan.
- Axı,
mən belə söz yazmamışam.
Aqil məni
çağırdı:
- Xala, əminin
məqalələr kitabını gətir, mərc edirəm
ki, əmi, bu sözləri sən demisən, sən
yazmısan.
Kitabı
gətirdim, “Fransa və üçüncü Fransa” məqaləsində
həmin yeri tapdılar, mübahisə bu sözlər
üstündə idi: “... Mühacirlərdən
biri cibindən dəsmala bükülmüş torpaq
çıxartdı, Azərbaycan torpağı. Onunla gözünün yaşını sildi.
Dedi: - Bu bayatı yəqin ki, yadınızdadır:
Burda bir qərib
ölmüş,
Göy kişnər,
bulud ağlar.
Qəribin göyü də kişnəməz, buludu da
ağlamaz, qəribi yerdən götürsə, yenə bir qərib
götürər.”
-
Görürsən, əmi, necə demisən! Özün
də yadından çıxarmısan ki, nələr demisən,
necə demisən, ilahi demisən.
19 fevral - Məqalələrini yazdıqca gör sənin
necə ifadələrinlə rastlaşıram.
- Nə yazmışam, oxu görək.
- Məsələn, Tvardovskinin ölümünə aid: “Sovet şeiri ağır bir titrəyişə məruz qaldı”. Başqalarının publisist məqalələrində mən belə sözlərə rast gəlməmişəm. “Titrəyiş” sözü publisistikada yenidir.
Keçmiş illərin “Ədəbiyyat” qəzetindən Musa Yaqubun bir şeirini Məmmədə oxudum:
Görəsən...
O hansı şeirimdir -
bilmirəm ancaq.
O şeir üstündəsoyuyur təbim.
Deyirəm görəsən,
hansı olacaq,
Mənim son qələmim,
son mürəkkəbim
(Ardı var)
Təzadlar.- 2014.- 1 mart.- S.10.