Yusif Nəğməkarın qələminin
səsi...
Şair Yusif Nəğməkarın
“Qələm səsi” adlı kitabının təqdimatı oldu
Tanınmış istedadlı şair, “Qılınc və qələm” və Rəsul Rza adına Beynəlxalq ədəbi mükafatlar laureatı Yusif Nəğməkarın “Qələm səsi” adlı yeni kitabı işıq üzü görüb. Qeyd edək ki, kitabın redaktoru şair Vaqif Bəhmənli, ön söz müəllifi ədəbi tənqidçi Əsəd Cahangirdir.
Kitab beş fəsildən ibarətdir: “Ağ ilmə”, “Çırpdım söz qanadımı”, “Könül idrak savaşında”, “Bal dadı”, “Bəxtiyar” (poem). Bu kitabında da şarini yaddaqalan lirik-fəlsəfi səpkili dərin məzmunlu əsərləri, fərdi üslubu-özünəməxsus, ədəbi-bədii deyimləri, poetik tapıntıları ilə diqqəti cəlb edir. Kitaba müəllifin iri həcmli “Bəxtiyar” poeması da daxil edilib.
Azərbaycan poeziyasının klassiklərindən olan xalq şairi ustad Bəxtiyar Vahabzadəyə həsr olunmuş ilk mükəmməl bədii əsər kimi maraq doğurur. Poemada Bəxtiyar Vahabzadənin həyatının ən yaddaqalan məqamları, vətən və xalq qarşısında əvəzsiz xidmətləri poetik şəkildə öz bədii həllini tapıb.
Yusif Nəğməkar öz düşüncəsinin tipinə görə əsasən lirik şairdir. Bildiyimiz kimi, poema öz janr xüsusiyyəti etibarilə daha çox epik növə məxsusdur, başqa sözlə desək, şeirin romanıdır. Lakin Yusifın hətta “Sizli”, “Alı-Naz, Şahnaz”, “Şər Şənbə”, “Cingiz çini”, “Zal ağacı” vo digər çoxsaylı poemalarına da onun lirizmi sirayət edir, bu əsərləri lirik-epik poeziya örnəklərinə çevirir. Və bu da təbii, məntiqidir. Şair öncə daxili, virtual aləmin, könül dünyasının ifadəçisidir, qalanlar isə daha çox nəsrin işidir. O, kənar aləmdən yazanda da qələmə aldıqlarını hökmən könül süzgəcindən keçirır, onlara ürəyinin qanını qatır. Dahi gürcü şairi Şota Rustavelinin diliylə desək, “mürəkkəbim göz yaşları, qələmim ney olub mənim, sözlərim çox yanıqlıdır, göz yaşardar, ürək dələr...”
Amma lirizmi, virtualizmi ilə yanaşı, Yusif Nəğməkar həm də predmetli şairdir. Şairlər iki cür olur: eyni mövzunun müxtəlif variasiyalarını işləyənlər; bir də hər şeirində yeni mövzuya üz tulanlar. Birinci tip şairlərin əslində bir şeiri, bir mövzusu olur, sadəcə, hər dəfə onu yenidən, yeni baxış bucağından işləyirlər, İkinci tip şairlər hər şeirdə oxucunu yeni bir mövzuya aparırlar. Bir şeirdəki mətləb digərində təkrar olunmasın, hər şeir təsəvvürdə yeni bir aləm, yeni bir dünya açsın, yəni hər şeirin öz konkret mövzusu, məzmunu olsun. Belə şair oxucunu yormur, Yıısif Nəğməkar ikinci tip şairlərdəndir.
Ana haqqında nə qədər şeirlər oxumuşııq - Cəfər Cabbarlının, Mikayıl Müşfiqin, Səməd Vurğunun, Süleyman Rüstəmin, Əli Kərimın, Tofıq Bayramın, Nüsrət Kəsəmənlinin... şeirlərini. Öz romantik vüsəti, möhtəşəm intonasiyası etibarilə Cabbarlının “Ana”sı nəinki milli, hətta dünya poeziyasında misli-bərabəri olmayan bir poetik nümunədir. Və fikirləşirsən, daha ana mövzusunda bundan təsirli nə yaz/maq olar ki? Amma istedad da elə bundadır. Min dəfələrlə işlənmiş mövzuda yeni söz demək, məsələyə fərqli baxıs bucağından baxmaq. Yusif Nəğməkarın “Gizlədin anamın paltarlarını” şeiri öz məzmunu, obrazlar sistemi etibarilə təmamilə yeni və fərqlidir. Anası ölmüş oğul bacılarına müraciətlə “anamın paltarlarını gizlədin” deyə xahiş edir. Müəllif şeirdə hər cür poetik kəsf iddiasından uzaqdır. Sadə, səmimi tona köklənən şeirdə dünyasını dəyişmiş ananın göz dağına çevirlən paltarları ilə bağlı silsilə bədii obrazlar ən əziz adamını itirmiş insanın dərdindən öz-özünə, təbii olaraq doğulur:
Onsuz gülüşüm də qəmdi, nisgildi,
Ağıya köklərəm könül tarıım.
Anam torpaq/ geymiş həsrətli dildi,
Gizlədin anamı paltarlarını.
Gizlədin, görməyim bircə gülünü,
Açılmır könlümün gülü haçandır.
Gizlədin donunun o çil-çilini,
O ipək mirəsdi, o çit də andır.
Tutun o dəsmalın siz yasını da,
Evində hər şeyə hopurmuş insan.
Əbədi tənhalıq “libasını”
da,
Ana itirəndə tapırmış
insan.
Uşaıqlıq çağıma qaytarın
məni,
Analı günlərin tamını
duyum.
O iki taxtalı tuman üstünə
Gətirin, bir anlıq başımı qoyum.
Əsərləri ilə yaxından
tanış olduqdan sonra bir daha əmin
olursan ki, Yusif Nəğməkar sənətkarlıq - yenilikçilik,
novatorluq yolundadir. Bu, onun fərdi
üslubunda, xüsusilə,
poemalarına verdiyi ədəbi quruluşda öz əksini tapır. O
üzdənı biz vərdiş
etmişik ki, poemalar proloqla başlanıb, epiloqda bitməlidir. Lakin bütün yaradıcılardan
tam fərqli olaraq onun əsərləri “ən ön ün”lə başlayır,
“ön ün”lə, “ünləmə” ilə davam edir, “son ün” “sonlama” ilə sona yaxınlaşır
və “ən son ün”lə bitir.
Yusif Nəğməkarın poemaları
arasında ikisi haqda xüsusi danışmaq istəyirik:
“Zal ağacı” və “Bəxtiyar”. Elat həyatından bəhs edən məzmununa, fəlsəfi
tutumuna, mifoloji ruhuna, obrazlı dilinə, ən nəhayət, aktual vətənpərvərlik ideyasına
görə “Zal ağacı” şairin poemaları arasında xüsusi yer tutur. Poemanın ən böyük uğuru da məhz
bundadır ki, bizə elat həyatından sadəcə
danışmır, bu
həyatı birbaşa,
əyani olaraq göstərir - koçün
getməsindən, atların
kişnərtisindən, qoyun-quzuların
mələşməsindən tutmuş, halal çoban süfrəsi, dəyənək davalarına
qədər...
Zal ağacı
deyəndə müəllif
poemanın qəhrəmanı,
Cəbrayılın Xələfli
kəndindən olan çoban Zalın dəyənəyini nəzərdə
tutur. Bu dəyənək
vaxtilə çox erməninin başını
yarıb, çox düşməni qanına
qəltan edib. Bəs biz niyə topumuz, tüfəngimizlə dəyənəyindən
başqa heç bir silahı olmayan çoban babanın qəhrəmanlığını
təkrar edə bilmirik? Çünki ona məxsus
olan döyüş ruhunu, qələbə əzmini itirmişik.
Əsas məsələ silahda deyil, ruhdadır. Poemanın ruhundan doğan əsas müəllif ideyası budur:
O döyüş bir yana, örüş
bir yana,
Bu gün o qeyrətə
ehtiyacım var.
Kür görüb çağlaya,
ya Araz yana;
Neçə yalavacım, neçə acım var.
Ruzigar bivəfa, bu dünya-gidi...
İllərlə içimdən ovulmuşam
mən.
Ay özgə xamını basdıran igid,
Doğma
örüşümdən qovulmuşam mən!...
Dünənki şərəfə bəs
necə yetək?!
Döyüş yuxuları yozulmalıdır.
Bir gün “ZAL AĞACI” zəfər
rəmzi tək
“Qırmızı kitab”a
yazılmalıdır.
Şirin
bəhrəsinə boylanıb
gendən,
Saysız
əsər yazdıq
bar ağacına.
Bu atom, neytron, nüvə əsrində
Gör necə ehtiyac var ağacına!
Y.Nəğməkar digər bir əsərində - xalq şairimizə həsr olunmuş ilk poema olan “Bəxtiyar”da əslində eyni, vətənpərvərlik ideyasını
davam etdirilir, sadəcə, bu dəfə poemanın qəhrəmanı ümumtürk
dünyasının ünlüsü,
ustad şair Bəxtiyar Vahabzadədir. Və bu
fərq əslində,
zahiridır, çünki
əsl /ziyalı da Nizami demişkən,
elə xalqın çobanıdır. Şairin
həyatını doğulandan
ölənə qədər
əks etdirən poemada müəllif xüsusi seçmə yolu ilə gedir, onun ömrünün ən vacib məqamlarını
təsvir edir: Şəkidə doğulub
böyüməsi, gənc
yaşlarında Səməd
Vurğunla rastlaşması,
milli birlik ideyasını əks etdirən “Gülüstan”
poemasını yazması
ilə bağlı üzləşdiyi məhrumiyyətlər,
Qanlı Yanvar hadisələri zamanı xalqın istinad yerinə çevrilməsi,
“Şəhidlər” poemasını
yazması. Ümumən götürəndə, B.Vahabzadənin poemada xalq ruhunu ifadə
edən əsl sənətkar, böyük
vətəndaş, böyük
insan obrazı yaradılıb. Poemanın kuliminasiya
nöqtəsi B.Vahabzadənin
ölümdən qorxmadan
Bakıda Qanlı Yanvar hadisəsi törətmiş sovet generalının üzünə
tüpürdüyü səhnədir.
Yusif Nəğməkar bu səhnəni yazan zaman şairin qeyrət anında “yırtıcı yağının”
üsyankarcasına sifətinə
tüpürınəsinı adi tüpürcək yox, “şairin qanlı göz yaşı” adlandırmışdır.
Bu yeni bədii tapıntıdır:
Şair
neyləyəydi - sinəsi
duğlı,
O ki öz xalqının
bağlı diliydi.
Günahsız qı/rılan millətin oğlu
Qanlı
göz yaşını
tüpürməliydi!...
Y.Nəğməkarın görkəmli şəxsiyətlərə
həsr etdiyi əsərlər arasında
Rəsul Rzanın həyat və yaradıcılıq yolundan
bəhs edən “Sizli” əsəri də özəl mövqeyə malikdir. Adından
da göründüyü
kimi, poema Anarın R.Rza və N.Rəfıbəylinin
ağrılı taleyinə
həsr olunmuş məşhur “Sizsiz” memuarı ilə dialoq üstündə qurulmuşdur və təkcə elə pocmanın adı artıq söz deyir: ömrünü bir şam kimi
haqq yolunda əridənlər ölmür,
onlar həmişə
bizimlədir.
Sizsiz könüldən keçən
Neçə yolu bilmədik.
Sizsiz ötsə də anlar...
Bir vaxt SİZLİ dünyada,
Bir gün SİZSİZ dünyada
SİZSİZ
qala bilmədik,
Əriyib
da solmadı
Bizdə
SİZSİZ zamanlar!..
SİZSİZ
ola bilmədik,
SİZSİZ ötsə də anlar.
BİZSİZ
bizli olduğunuzdan
SİZSİZ SİZLİDİR insanlar.
Yusif Nəğməkar intellektual
şairdir və bu intellektin iki mənbəyi
var. Birincisi, minillərdən
qaynaqlanan xalq müdrikliyidir. İkincisi isə Füzulidən
tutmuş qədim yunan miflərinəqədər
kitablardır. Lakın Yusif
Nəğməkarın savadı
onun ruhunun alovunda bişdikdən sonra şeirə çevrilir, buna görə də çiy tikə bağışlamır. Əksinə,
bu şeirlərlə
tanış olan oxucu hissə,
duyğuya bükülmüş
maraqlı elmi informasiyalar alır, mənən zənginləşir.
“Kentavr - Mən” şeirində olduğu kimi:
Avropanın,
Dünyanın
İndiyə qədər
Ayrıla
bilmədiyi
Çox
qədim yuxusundan,
Ala gündüzlərini doğan
Alatoran qorxusıından
Hələ də
Barmaq silkələdiyi
Kentavr mənəm.
...Qulağını bəri
tut,
Sirr açım sənə:
Birdən
eşidən olar -
Kentavr kişidən olar...
Çox
suala dil aparma,
Yaşıma əl aparma.
Kentavr -
mən
Qurd ağzı,
Yurd oğuzıı.
Doğulduğum
an -
alatoran.
Şair qlobal düşünür, kiçik bir
şeirdə şərq-qərb qarşıdurması məsələsi
qoyur və onun bədii həllini verir. Şeirdə
antik yunan və qədim türk mifləri sintez olunur, ümumbəşəri
vəhdət ideyası irəli sürülür. Əgər
hamı insandırsa, bəs onda bu qarşıdurma nə
ücündür? Əsl həqiqət isə nə gecə,
nə gündüzdə yox, onların həm
ayırıcı, həm də birləşdirici
zolağı olan alatorandadır. Ümumən götürəndə
Yusif Nəğməkar üçün ziddiyyətlərin vəhdəti
ideyası olduqca önəmlidir. Şair bununla Tanrı işi
görür. Çünki birləşdirmək Tanrıya,
ayırmaq isə Şeytana məxsusdurdur. Özündə
atla insanı, instinktlə ağılı, qədimliklə bu
günü, miflə gerçəkliyi - bir sözlə,
ziddiyyətləri birləşdirən Kentavr obrazının
şeirə qəhrəman seçilməsi də bu üzdən məntiqidir.
Yusif Nəğməkarın şeirlərindəki
başlıca xüsusiyyətlərdən biri az sözlə
çox məna ifadə etmək, bədii ümumiləşdirmənin
gücüdür. Məsələn, onun xalq
yazıçısı Anara həsr etdiyi şeir həcmcə
o qədər də böyük deyil. Amma Anarın bir
yazıçı, ictimai xadim və ziyalı kimi yeri, rolu,
ümummən taleyi şeirdə özünün dolğun və
hərtərəfli bedii əksini tapıb:
...Ulu
türk aləminə
Vurğunluğu
boylanar
baxış
təkanı eynəyindən.
İnsanlıq,
ədalət qovğasında
üstünə
ələnən mücadiləsi
qayğı
Xəzrisiylə dalğalanar
saçlarında
dən-dən...
...Vicdanını,
qəlbini
daşa döndərənlərdən
ona
atılan daşlar
onun
alqışlara, ehtiyaclara
“atdığı”
əsərlərinə
həsədin
böyüklüyündən atıldı.
Bəzən
yaxşılıq etdiklərinin
dönüklüyündən
atıldı.
...Amma
çox olub ki,
Sabirə,
Mirzə Cəlilə... sarı da
əvvəl/
daş atmışıq,
Sonradan
daşımızdan utanıb,
bizi
oynadan
“dəli
şeytan “ın başına
peşman göz
yaşlarımızı
“şabaş”
atmışıq...
Bu
şeirin mükəmməl məzmun ifadəsindən əlavə,
“göz yaşlarımızı “şabaş”
atmışıq” kimi poetik obrazlı deyimi də
orijinaldır, bənzərsizdir!
İndiyə
qədər “Bilsəydim ayrılıqdır”, “Sevgim - mələklər
yuxusu”, “Alın yazım”, “Vəslin edamı”, ''Bəsirət
gözəli' və digər çoxsaylı şeir
kitabları işıq üzü görən Yusif Nəğməkarın
yaradıcılığının bir çox tərəflərindən
danışmadıq - məsələn, onun xüsusi təqdirə
və təhlilə layiq fərqli sevgi lirikası, yaxud
şeirlərindəki satirik çalarlardan, dil oyunları,
yeni söz yaradıcılığından və s. Hesab edirik
ki, bu cəhətlər haqda Rəsul Rza, Mirzə İbrahimov,
Bəxtiyar Vahabzadə, Anar, Elçin, Ramiz Rövşən,
Nizami Cəfərov, Nizaməddin Şəmsizadə kimi
görkəmli şeir və elm adamları lazımınca
danışmış, layiqli qiymətlərini vermişlər.
Poeziya və fılologiya elmimizin bu görkəmli
imzalarının diqqətini çəkmək, rəğbətini
qazanmağın özü artıq Yusif Nəğməkarın
həm bir insan, həm də bir şair kimi diqqət çəkən
uğurundan xəbər verır.
Təzadlar.-
2014.- 6 may.- S.15.