Çovgan oyununun əlamətləri
Qayaüstü rəsmlərdə
və xalçalarda
1.
Çovgan oyunu haqqında ilkin məlumat
Çovgan oyunu haqqında ilkin məlumata qədim
yazılı dastan olan “Dədə Qorqud” dastanında rast gəlmək
olar. Bundan sonra istlər şifahi, istərsə də
yazılı mənbələrdə də Çovgan oyunu
haqqında məlumatlara rast gəlirik. İlkin olaraq “Dədə
Qorqud” dastanında “Salur Qazanın Evi Yağmaladığı
Boyu Bəyan Edir” boyunda kiçik bir şeir parçasında
Çovgan oyunu xatırlanır və bu oyunun zamanında məşhur
bir oyun olduğu özünü biruzə verir.
Çoban
aydır:
Hərzə-mərzə
söyləmə, mərə itim kafir!
İtimlə
bir yalaqda yuyundum içən azğın
Altındakı alaca atın nə öyərsən? kafir!
Ala başlı keçimcə gəlməz mana.
Başındakı
tuğulğanı nə öyərsən, mərə kafir!
Başındakı (keçə) bürkümcə gəlməz
mana.
Altmış tutam köndərini nə öyərsən,
mərə kafir?!
Qızılçıq dəyənəyimcə gəlməz
mana.
Qılıncını nə öyərsən, mərə
kafir?!
Əyri
başlı Çonganımca gəlməz mana
Belindəki doxsan oxun nə öyərsən?!
Ala qollu sapanımca gəlməz mana?
İrağından,
yaxınından bəri gəlgil!
Yigitlərin
zərbəni görgil, ondan ötgil!
- dedi.
Burada zamanın ən mühüm lazımi yaraqları
ilə bərabər məhz Çovganın da adı çəkilir. Bu da
zamanında Çovganın qədimliyinə işarə
verir.
“Çovgan”
(çovğan) oyununda topu vurmaq üçün işlənən
ucu əyri ağac (“Kitabi Dədə Qorqud”)
Təbii ki, bu dastan yazılmamışdan min illər
qabaq da bu oyun olmuşdur. Çovgan oyununu “At” və onun ilkin
sivilizasiyanın mədəni-məişət həyatında
mühüm rolu ilə bağlamaq olar. İlkin
sivilizasiyada insanların həyatında at təbii ki, bir
çox sahələrdə əvəssiz, mühüm rol
oynamışdır. Hələ qədim
zamanlarda ilkin toy adəti ilə bağlı bəzək əşyaları
at dırnağından hazırlanıdı. At müqəddəs,
insanın əvəssiz yarağı, həm də murada
çatmaq əhəmiyyətini daşıyıdı. Bu baxımdan, atla bağlı cəmiyyətdə
yeni-yeni bağlantılar yaranmışdır. Atların lazımi ünsürlərindən biri
döyüş, qalibiyyət, dövləti qorumaq,
özünü təsdiq eləməkdir. Bunlar
müharibə əlaməti olsa da, bu döyüşün mədəni-məişət
əlaqələri də olmuşdur. Məhz
bunlardan biri də Çovgan oyunu olmuşdur.
Döyüş taktikalarının əyləncə
forması. Təsadüfü
deyildir ki, “Dədə Qorqud” dastanında qeyd edildiyi kimi: “Bayandır
xan ildə bir dəfə yağnaq edərdi. Oğuz
bəylərini bir yerə toplardı. Şənlik
edərdi”. Sual olunur: bu yağnağın
(yığışmanın) ən mühüm əyləncələri
nə olmuşdur? Təbii ki, bunlardan biri də
Çovgan oyunu olmuşdur. Yəni igidliyin
rəmzi olan oyun. Deməli, bu baxımdan,
Çovgan oyunu zamanında şahları və onların əyanlarını
əyləndirən ilk oyunlardan biri olmuş, oyunun qaliblərinə
xüsusi mükafatlar verilmişdir.
Təbii ki, bu böyük zaman şənliklərində
Çovgan oyununun da öz yeri olmuşdur. Çovgan
oyunu elə bir oyundur ki, bu oyuna igidlik rəmzi olduğu
üçün qadınlarla kişilər birgə tamaşa
etmişlər. Necə ki, “Dədə
Qorqud” filimində olduğu kimi. Ona görə
ki, Çovgan oyunu əsl igidlik, cəsarət, şücaət
oyunu olub. Hər adam cəsarət
edib bu oyunu oynaya bilməzdi. Ona görə ki,
Çovgan oyununun topu adi top deyil, öldürücü, zədəliyici
bir top idi. Hər adam ondan qoruna bilməz,
zərbəsinə dözə bilməzdi. Çünki
top girdə, bərk, daş kimi möhkəm bir əşya
idi. Ona görə də “Qabusnamə” əsərində
qeyd edilir ki, Çovgan yaxşı oyun olsa da, onu çox
oynama, ona görə ki, onun fəsadları xeyli dərəcədə
çoxdur. Çovgan oyunu ilkin olaraq
toy-büsatları olan zaman daha çox oynanılardı.
Təsadüfi deyildir ki, qədim Azərbaycanda
toylar qırx gün davam edərdi. Həmin
qırx gündə dövrün ən gözəl adət-ənənələri
nümayiş etdirilərdi ki, bunlardan da ən dəyərlisi
Çovgan oyunu idi. Diqqət yetirsəniz,
“Dədə Qorqud” dastanından stitat gətirdiyim
dövrün ən ümdə həyatı şərtlərindən
məhz biri Çovgan oyunudur. O zamanlar çox əyləncələr
olsa da, onların ən başlıcası Çovgan olmuşdur.
Ona görə də bu oyun dastanda xüsusi qeyd
edilir.
Sual olunur, Çovgan oyunu Şərq aləminin ilkin
oyunlarının biri kimi ilk dəfə Şərqin hansı
məkanında özünü nümayiş etdirmişdir? Daha
doğrusu, “Çovgan” oyununun ilkin məkanı haradır və
maddi sübutu nədir? Çovgan oyununun təsviri
ilkin olaraq Qobustan qaya rəsimlərində və Qobustan
xalçalarında əks olunmuşdur. Qobustan
qayaüstü rəsimləri dünyanın on yeddi ölkəsində
olmasına baxmayaraq, dünya şöhrətli alim Tur Heyerdal
Qobustan qayaüstü rəsimlərdəki qayıq şəkillərinə
və qayıq şəkillərinin uc hissəsində Günəş
şəklini gördükdən sonra əllərini göyə
qaldıraraq tərcüməçisi ilə birlikdə “mən
təslim” sözlərini demişdir (1996-cı ildə). Bunlar dünyanın ən qədim qayıqları, hətta
Şumerlərdən də qədimi tarixə malikdir. Bəli, bu yerlər təkcə bu sahədə
deyil, bir çox sahələr də Şumerləri Orxan
yenisey abidələrini qabaqlayır. On
cildlik kitabım bunun təsdiqidir. Bu
baxımdan, Qobustan qayalarında və xalçalarda olan təsvirlər,
işarələr sübut edir ki, bu oyunun ilkin məkanı məhz
buradır. Qobustanda çəkdiyim şəkillər
bunların bariz nümunələridir. Qobustanda
aşkar etdiyim ilkin daş səhnə sübut edir ki, bu səhnə
dünyanın tərtibatı cəhətdən ən qədim
səhnəsi və Çovgan oyununun ilkin vətənidir.
Həmin səhnənin təsviri belədir.
Səhnənin eni təxminən iki km-ə və
ondan da artıq bir genişliyə malikdir. Hündürlüyü
isə iki yüz metrə yaxındır. Daşların
çəkisi təxminən 300 kq-dan - iki tona qədərdir.
Daşların rənginin eyni olması təstiq
edir ki, bunlar xüsusi daş tozundan hazırlanmış məhluldan
qəlbə vurulmuşdur. Ecazkar bir səhnədir,
elmə və dünyaya məlum olmayan səhnədir. Səhnənin aşağısında qədim bir
quyu vardır. Müasir dövrdə həmin
quyudan mühərriklə bir gündə 600 ton su vurulmuş,
lakin su eyni bərabərdə qalmışdır. Nə azalır, nə də çoxalır. İnsanın dizindən yuxarı qalxmır. Ən azı on min insan bu səhnədən
qarşıdakı meydanda olan əyləncələri,
cıdırı izləyə bilər.
Oyuncuların
sayı
Hər qapıda bir nəfər, hər iki tərəfdə
üç nəfər olur. Cəmi səkkiz
oyunçu olur. Bunların rəmzi isə
klassiklərə görə, belə olmalıdır. İki qapıcı Göy və Yerin vəhdəti.
Üç-üç, günəş, ulduz,
ayın rəmzi. 2-ci isə Ali
varlığın 2-ci qolu (birinci qolu dördlükdür) Cəmadət,
Təlabət və Nəbadətin rəmzidir. Ümumilikdə altı nəfər, altı cəhət,
ön, arxa, sağ, sol, yuxarı, aşağı (və ya
yan, böyür). Səkkiz nəfər isə
göyün səkkiz qatına, mərkəz qüvvə yeddi
isə göyün yeddi qatına işarədir.
Paltarlar, ayaqqabı, çarığ, papağ isə keçədən
ibarət olmuşdur. Bunlardır Çovgan oyununun ümumi
şərtləri.
Ey yeddi
çəmənə yaşıllıq verən,
Ey
altı gəlini al bəzəndirən.
Burada:
yeddi çəmən ərzin orta əsrlərdə
bölündüyü yeddi iqlimə işarədir.
Altı gəlin
altı cəhəti ifadə edir. Ə.Xəqani.
Altı bucaqlı
taxtı devir yıx əməlinlə,
Uçsun
doqquz pilləli minbər fələk əlinlə.
Altı
bucaq - altı cəhət, yuxarı, aşağı, ön,
arxa, sağ və sol tərəflər yəni kainatı
alt-üst elə. Doqquz pillə göyün 9-cu qatı olan ərşi-fələkdir.
Cəlalın
nərdi üstə doqquz qatlı fələyə,
Qabaqda o
altı oyun bağışlayır hər zaman.
Altı
oyun bağışlamaq mahir oyunçunun oynadığı
adamla oyunun əvvəlində etdiyi güzəşt deməkdir.
Ə.Xəqani.
Çovgan
oyununun tarixi
Çovgan
oyununun tarixi isə Şəms və Dəlv təqvimi ilə
vəhdətdə götürmək olar. Şəms Azər
sözü ilə vəhdətdə Atəşgah, oda qulluq
edən mələk. Azəri o da sitayiş edən atəşpərəstlər,
3-cü Günəş ilinin 9-cu ayı (22 noyabr - 22dekabr) Məhz
bu təqvim Qobustan qayalarında və xalçalarında
predmet yazısı kimi mövcuddur.
2-ci Dəlv
təqdimi - Şəmsi ilinin 11-ci ayı (22 fevral - 22 mart)
Bu tarixi
oyun Novruz bayramı və ondan da öncə atəşpərəslərin
ilkin oyunu, əyləncəsi kimi öncə qəbul etmək
olar. Oyunun qədimliyi bu şərtlətə bağlı
olması daha məqbul sayıla bilər. Ona görə ki, bu
təqvimlər xüsusi bayramlarla bağlı olmuşdur. Bu
bayramlarda təbii ki, əyləncələr olmuş və
bunladan da ən mühümü Çovgan oyunu olmuşdur
(Bax: şəkil 2 və 3 )
Çovgan
oyunu Ə.Xəqani və N.Gəncəvinin əsərlərində
Çovgan
oyunu dünyanın ən qədim, maraqlı oyunlarından
biridir. Bu oyun haqqında ilkin məlumatlara klassik şair və
yazıçıların əsərlərində də rast
gəlmək olur. O cümlədən, Nizami Gəncəvinin,
Ə.Xəqaninin əsərlərində xüsusi qeyd edilir.
Çovgan xüsusi bir beytlə
işıqlandırılır.
Çənədən
top qapmaq istəyən zaman,
Üzümdəki
saçdan yeyəcək çovgan.
Beytdə
orta əsrlərdə at üstündə oynanılan “Güy
və çovgan” oyununa işarə edilir. Nizami Gəncəvi
əsərdə Şirinin çənəsini topa (guy),
saçlarını isə Çovgana (ucu əyri ağaca) bənzətmişdir.
Yəni bu oyunda elə çeviklik lazımdır ki, rəqibin
çənəsinin altında olan topu rəqibindən qabaq
özünə çəkəsən. İkinci beytin mənası:
mənim çənəmə əl vurmaq istəsən
(Xosrov) saçlarımdan zərbə yeyər. (“Xosrov və
Şirin” Bakı,1982)
1) Guy -
top, kos, girdə şey,
2) Cərid
- oyunda oynadılan kiçik top, Bax. Ə.f. lüğəti
32.
Demək,
oyunun digər adı da Cərid oyunu olmuşdur. Cəri (d) -
Cürətli, qorxmaz, igid, cəsarətli (Bax. Ə.f.
lüğəti səh.70) lüğəti terminlərdə
də bu oyunun çox mənaları özünü büruzə
verir.
Çovgan
oyunu təkcə oyun kimi başa düşülməməli,
onun digər keyfiyyətlərini də söyləmək
lazımdır. Bu oyun oyunçulara çeviklik göstərməklə
döyüş manevrlərini də öyrədir. Yəni
atın üstündə müxtəlif manevrlər aparmaq, rəqibi
məğlub etmək taktikalarını da öyrədir. 2-ci
bir tərəfdən qollarını müxtəlif istiqamətlərə
manevr etmək təcrübəsin bəxş edirdi.
Çovgan
oyununda atın həm üstündə topu özünə
çəkmək, həm də atın qarın hissəsinə
əyilməklə rəqibi açiz qoyub ona qalib gəlmək
üslullarını mənimsətdirir. Həmin manevrlər
döyüş, taktikası kimi də kara gəlirdi.
Çovgan
- keçmişdə atla oynanılan top oyunu. 2-ci həmin
oyunda topa vurmaq üçün başı əyri uzun
ağac.
Çovganbar
- Çovgan oyununda top oynadan (Bax. Ə.f. lüğəti, səh.
747).
Bu oyun ən
qədim oyunlar sırasına daxil olub, sırf azərilərə,
atəşpərəstlərə onların tarixinə
bağlanılan oyundur.
Bunun digər
forması da “Papaq apardı” oyunu olmuşdur.
Belə
ki, atın üstündən əyilməklə papağı
yerdən götürüb, rəqiblərin arasından
çevikliklə keçib mərəyə çatmaq
şücaəti göstərilən bir oynudur. Qədim Azərbaycanda
digər bu tipli oyunlar da olmuşdur ki, bunlar da bilavastə
ağac əşyaları ilə bağlı olmuşdur.
Bunlardan biri də “Hin top” oyunu olmuşdur. Bu oyun Qobustanda və
Azərbaycanın əksər bölgələrində indi də
uşaqlar tərəfindən oynanılır.
(Hin - zaman
- vaxt deməkdir).
Bu oyunda
iki ağac əşya mühüm rol oynayır.
Bunlardan
biri iti ucları olan (10-12 sm) ağac. Digəri isə, dəyənək
tipli ağac. Təxminəm 50-60 m məsafədən
kiçik ağacın ucuna vurmaqla, həmin məsafədəki
mərəyə (çuxura) salmaq oyunu. İndiki dövrdə
buna Qolf oyunu deyirlər. Burada sırf əzələlərin
hərəkətə gətirilməsinə təsir edən
bir oyundur. Digər bir oyun isə həmin ağacın dama xətlər
arasına salmaq oyunu olmuşdur. Bunların tarixi demək olar
ki, daş dövrünə və ondan sonraki dövrə,
şamil olunan oyunlardır. Təbi ki, bu tipli oyunlar çox
olmuş, təəssüflər ki, tarixdən silinmişdir.
Azadlıq
meydanında da at çapırmaq könlünə,
Kosu - amal
olar, əqlin ayağı - əldən düşsə
çovganda.
(Ə.Xəqani
seçilmiş əsərləri, Bakı, 1987)
Çovgan
(Çovqan) (Çovkan) - atlı, cıdır oyununda topu
tutub almaq və qaçırmaq üçün işlədilən
ucu əyi bir ağac adıdır. Ə.Xəqani bu beytdə
demək istəyir ki, bu oyunda təkcə cəldlik, fiziki
qüvvə deyil, həm də ağılın gücü də
özünü büruzə verir. Bütün bunları
ümumiləşdirərək demək olar ki, bu oyunda əsas
cəhətlər ağıl, fiziki qüvvə, cəldlik və
çeviklik vəhdətində düşünülüb
yaradılmışdır. Həmin oyun həm də
döyüş təlimi kimi qiymətləndirilir. Çovgan
topu keçənin döyülmüş,
sıxılmış girdə top formasıdır. Çox sərt
və bərk girdə əşyadır.
Çovgan
(Çovqan) (Çovkan) - oyunun qədim bir forması da Şərqin
başqa bir bölgəsində başqa bir formada təsis
edilmişdir. Bu oyuna da N.Gəncəvinin “Sirlər xəzinəsi”
əsərində rast gəlmək olar.
Kamala
yetdikdə elmi əməli,
Silahdan
yapışdı qüvvətli əli.
At
sürdü aləmə vəlvələ saldı,
Çovganbaz
fələyin topunu aldı.
Yəni
Göylərə qalib gəlib, Çovganbaz günəşi
belə top kimi öz Çovganına salardı.
Qaraldı
sürətlə yol gedən zaman,
O, topu
günəşdən qürsu də aydan.
Burada
günəş Çovganın topuna bənzədilmişdir.
Qürs isə Ayın çevrəsi deməkdir.
Bu
misralardan da aydın olur ki, Çovgan oyunu digər bir mənada
fələk oyunu və ya yerin, fələkə bağlanma
oyunu kimi də qiymətləndirilməlidir.
Dəvə
kimi oynasan, yollar qucar köçəndə,
Tapdıq
olsan fillərə, kollar qucar köçəndə.
Keçmişdə
saman və otla doldurulmuş iri heyvan dərisini filin
ayaqları altına atarlarmış. Onu tapdaladaraq filə
döyüş meydanında düşmənləri əzməsi
öyrədilərmiş. (N.Gəncəvi “İsgəndərnamə”)
Bunlar da
göstərir ki, bu tipli qədim oyunlar həm ilkin insan əyləncələri,
həm də ali məsdəq igidlik, şücaətlik,
döyüş taktikalarını öyrənmək, öyrətmək
məqsədlərini özündə əks etdirirmişdir.
İndi həmin oyunu müasirləşdirərək at
üstündə deyil, ot üstü və buz üstü
oyunlar olan xokkey oyunları ilə əvəz etmişlər.
Ümumilikdə bu oyunları idraka bağlı, fiziki
hazırlıq oyunu kimi də dəyərləndirmək olar.
Sonda onu
da qeyd etmək istərdim ki, bu oyunun adının mənası
tarixi və doğulduğu məkan sırf muğlara və
parsilərə (atəşpərəstlərə) məxsusdur.
Bunların digər əlamtələri də “Dədə
Qorqud” dastanında özünü real göstərir (yəni
heyvanlarla bağlı əyləncələr və igidliklər).
Dünyanın ilkin təqvimi kimi bu oyun da Azərbaycandan təkanını
alıb, digər bölgələrə şəcərə
kimi yayılmışdır.
Çovgan
oyunu “Qabusnamə”də
Ey
oğul, bil, əgər çovgan oynamaqdan həzz alsan,
çox oynamağı özünə adət etmə,
çox adamlar çovgan oynamaqdan zərər görüblər.
Hekayət:
Belə deyirlər ki, Əmr Leysin bir gözü kor imiş.
Xorasan əmiri olduqdan sonra bir dəfə çovgan oynamaq
üçün meydana gedir. Onun Əzhər Xər adlı
bir sərkərdəsi var imiş, gəlib onun atının
cilovundan tutur və deyir: “Qoymaram səni top vurub çovgan
oynayasan”. Əmr Leys deyir: “Necə olu ki, siz top vurmağı
özünüzə rəva görürsünüz,
çövgan oynamağı mənə rəva
görmürsünüz?”. Əzhər cavabında deyir: Ona
görə ki, bizim iki gözümüz vardır, əgər
top gözümüzə dəysə, bir gözümüz
kor olar, bir gözümüz qalar və bununla
işıqlı dünyanı görə bilərik, sənin
isə bir gözün vardır, bədbəxtlikdən əgər
top o gözünü də çıxartsa, gərək Xorasan
əmirliyinin fatihəsi oxunsun”. Əmr Leys deyir: “Bütün
eşşəkliyinə baxmayaraq, düz deyirsən, söz
verirəm ki, nə qədər sağam, topa əl vuramayam”.
Əgər
ildə iki dəfə çovgan oynamağa həvəs
göstərən, razı qalaram. Lakin alt üstündə
çox oynamaq lazım deyildir, qorxusu var. Top vurmaq
üçün süvarilərin sayı səkkizdən
artıq olmamalıdır. Sən meydanın bu başında
dur, bir nəfər də o başda dursun, altı nəfər
isə ortada top vursun. Top sənin tərəfinə gələrsə,
onu vurub geri qaytar və atı da o qədər çap, lakin
qarmaqarışıqlığa soxulma ki, həm sədəmədən
özündü qoruyasan, həm məqsədə
çatmış olasan. Böyük adamların çovgan
oynamaq qaydaları bundan ibarətdir, kömək isə
Allahdandır.
Ədəbiyyat
1) “Kitabi
Dədə Qorqud”. H.Araslı Bakı, 1962, səh. 30-174.
2) Ə.Xəqani
“Seçilmiş əsərləri”, Bakı, 1987-ci il, səh.
103.
3) N.Gəncəvi
“Xosrov və Şirin”, Bakı, 1982-ci il, səh. 387.
4) N.Gəncəvi
“Sirlər xəzinəsi”, Bakı, 1981-ci il.
5) N.Gəncəvi
“Yeddi gözəl” Bakı, 1983, səh. 65-329.
6) N.Gəncəvi
“İsgəndərnamə” Bakı, 1982.
7)
“Qabusnamə” Bakı, 2005, səh. 97
8) Ərəb
və Fars lüğəti.
9) Xalq
dinləmələri.
P.S. Məqalə
noyabrın 11-də Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
kitab nəşri şöbəsinə müsabiqə
üçün təqdim olunub.
Şakir
Qabıssanlı (Həmzəyev)
AMEA-nın
Coğrafiya İnstitutunun dissertantı, Bakı İdarəetmə
və Texnologiya kollecinin tarix və fəlsəfə müəllimi
Təzadlar.-
2014.- 13 noyabr.- S.12-13.