Aydın Çobanoğlu kimi bir
bülbülü susdurmaq xalqa xəyanət idi
O, saz-söz sevərlərin qəlbində
əbədiyaşarlığını qazananlardandır
Aşıq Aydın Çobanoğlu Tovuz rayonunun
Əlimərdanlı kəndində doğulub, boya-başa
çatmışdı. Hələ uşaq ikən atası
Çoban kişinin saz çalıb oxuduğunu
görmüşdü. Ağlı kəsəndən
doğma kəndlərində neçə-neçə ustad
aşığı, el şairlərini dinləmişdi.
Hər dəfə aşıq Əkbəri kəndlərindəki
toy məclislərində dinlədikcə qəlbindən
saza-sözə istək və vurğunluq artırdı.
Ona görə də aranı xəlvətə
salıb atasının sazını kökdən düşənə
qədər çalarmış. Atalar doğru deyib:
“Ustad oğlundan şəyird olmaz”. Aydın
nadir istedad sahibi kimi müəllimlərinin, şagird
yoldaşlarının, rayon aşıqlarının da diqqətini
cəlb etmişdi. Gənclər
arasında fərqli saz ifaçılığına görə
rayon mərkəzində onu daha fəal olmağa səsləmişdilər.
Özü
söhbət edirdi ki, bir dəfə aşıq Əkbər Cəfərovun
əlində saz Tovuzun mərkəzindən (indiki öz
adını daşıyan) mədəniyyət evinə
getdiyini görür: “Yaxınlaşıb salam verdim. O,
salamımı aldı. Xahiş etdim ki, versin
sazı mən götürüm. O, gülümsəyib
sazı mənə verdi. Elə
ki, sazı mən götürdüm, elə bil dünya mənim
ayaqlarım altındadır. Hər yandan mənə
baxırdılar. Həm qürur hissi
keçirirdim, həm də sevinirdim. Bir xeyli onunla yol
getdikdən sonra ona utana-utana dedim ki, ustad,
istəyirəm məni bir yoxlayasan. “Nəyə görə” -
deyə aşıq Əkbər sual verdi. Mən
isə ona dedim ki, fikrinizi bilmək istəyirəm
görüm məndən aşıq olarmı?
O, “nə
deyirəm, gedək mədəniyyət evində səni bir
yoxlayım”, - deyə məni özü ilə mədəniyyət
evinə apardı. Düzü, 30-dan çox
aşıq havası çalıb oxuyurdum. Bu barədə qorxum yox idi. Elə ki,
yetişdik, o dəqiqə öz sazını açıb mənə
verdi. Doğrusu,
inanmağım gəlmirdi ki, mən Əkbər kimi misilsiz
aşığın sədəfli sazını
çalacağam. Sazı alıb
kökünü yoxlayıb, bir simi boşaldığı
üçün düzəltdim. “Nə
istəyirsiniz, sizə nə ifa edim?” - deyə
müraciət etdim. “Nə istəyirsənsə, oxu”, - deyə
aşıq Əkbər dilləndi. Mən isə aşıq
Əkbərin “Ögey ana”filmində oxuduğu aşıq Nəcəf
Əlimərdanlının “Qadasın aldığım”
şeirini “Cəlili” havası üstündə necə
Əkbər oxumuşdusa, elə də oxudum. Çox
xoşuna gəldi. Səsim onu sevindirdi.
Mən bunu onun üz hərəkətlərindən hiss elədim.
Qayıtdı ki, “ə, sən əməlli-başlı
aşıq imişsən ki”. Tapşırdı ki , nə vaxt vaxtın olsa, gəl,
aşıqlığı öyrən. Elə o
vaxtdan da aşıq Əkbərlə ustad-şəyird,
dostluq münasibətlərimiz başladı. Əslində isə ustadım atam Çoban kişi
və aşıq Əkbər Cəfərovdur”.
Aşıq Aydın Çobanoğlunu 1977-ci ildən
tanıyırdım. O, daim öyrənən, fəaliyyətdə olan
qoçaq bir aşıq idi. Əlbəttə,
ADU-da tələbə olduğu zamanlarda mütəmadi olaraq
xalq çalğı alətləri ansamblında saz
çalırdı. Qeyd etmək istəyirəm
ki, xalq çalğı alətləri ansamblında aşıq
Aydın yüksək səviyyədə kamilləşmə
dövrünü keçdi. İlk
növbədə sazın ifa zamanı sinxronikliyini,
ritmliliyini, səlist və əhatəli harmoniyasını
bütün aşıqlardan fərqli və düzgün ifa
edirdi. Olduqca yüksək səviyyəli
ifaçılığı, havaya uyğun söz
çeçimliyi ilə seçilməsi onun bir daha
kamilliyindən xəbər verirdi.
Qeyd etdiyimiz kimi, Aydın Çobanoğlu Tovuzun Əlimərdanlı
obasından idi. Onun müasiri aşıq Xanlar Məhərrəmov
və aşıq Əli Quliyev idi. Onlar da
çox gənc yaşlarından
tanınmışlarımızdan olub. Lakin
qeyd etmək istəyirəm ki, Aydın Çobanoğlu bir
möcüzə idi. Bir dəfə
Bakının Mehdiabad qəsəbəsində onun evində
olan zaman elmi işini mənə göstərdi. Doğrudan da ömür vəfa etsəydi, bəlkə
də ən görkəmli alim kimi tanınacaqdı.
1980-ci ildən sonra onunla daha yaxından tanıdım. 1981-ci ildə
məni keçmiş Aşıqlar Birliyinə
çağırdı. O vaxtlar xalq şairi Hüseyn
Arifin 60 illiyi günlərinə təsadüf edirdi. Hüseyn Arifə dövlətin xüsusi
qayğısı sayəsində xalq şairi fəxri
adının verilməsi bütün Hüseyn Arif sevərlərin
sevincinə səbəb olmuşdu. Hüseyn
Arif Aşıqlar Birliyinin yaradılması naminə
böyük fəaliyyət göstərirdi.
AAB-nin sabiq sədri Hüseyn Arif aşıq Aydında
olan yüksək təşkilatçılıq, idarəetmə
bacarığına və təcrübəsinə görə
onu özünə müavin təyin etmişdi. Aydın
müəllim öz vəzifəsinin öhdəsindən ləyaqətlə
gəlirdi. Az bir müddətdə
AAB-nin Qazaxda, Tovuzda, Gəncədə, Şirvanda,
Sumqayıtda, Borçalıda və Naxçıvanda
şöbələrinin yaradılmasında xüsusi fədakarlıq
göstərdi. AAB-nin orqanı olan “Ozan” qəzetinin
təsis edilməsinə səy göstərdi. Aşıq Aydının təşkilatçılığı
sayəsində Bakıda və ətraf rayonlarda çox sayda
aşıq konsertləri, yubiley şənlikləri, cəbhə
bölgələrində təmənnasız xeyriyyə tədbirləri
keçirilmişdir. Ən maraqlısı
o idi ki, onun sehrli barmaqları dinləyiciləri
ovsunlayırdı. Heydər Əliyev
sarayında “Koroğluya qayıdaq” adlı konsertdə onun
potensial gücü diqqətdən qaçmamışdır.
Eləcə də M.Maqomayev adına ADF-da
keçirilən tədbirdə onun bir sənətkar kimi
özünü təsdiq etməsi, yüksək
professionallıqla danışdığı “Alı xan və
Pəri xanım” dastanı uzun illərdir yaddaşlardan silinməz
olub.
Aydın
Çobanoğlunun təşəbbüsü və rəhbərliyi
ilə aşıq Əkbər Cəfərovun, aşıq
Mikayıl Azaflının, aşıq Əlixan Niftalıyevin
və digərlərinin “Koroğlu” dastanlarının
qızıl fonda yazılması tarixi bir
hünərdir.
Aşıq Əkbər Cəfərov və aşıq
Ələsgər Tağıyev aşıq Aydın barəsində
danışarkən onun qayğıkeşliyini, təəssübkeşliyini,
sadəliyini, qoçaqlılığını və nəhayət,
əvəzsiz sənətkarlığını yüksək
qiymətləndiriblər.
Aşıq Aydın yüksək səviyyədə ədəbiyyat
və folklor bilicisi idi. Bu da təsadüfi deyildi. Əvvəla, o, doğulduğu ailə və elin
mayası folklorla yoğrulmuşdu, sonra isə o, ADU-nun
filologiya fakülitəsini bitirmişdi. Yaradıcı
aşıq kimi iki aşıq havasının, yüzlərlə
qoşqunun müəllifi idi. Bu gün bir
neçə gənc aşıq tanıyıram ki, Aydın
müəllimin vaxtilə onlara dərs dediyini
xatırlayırlar. Aşıq Aydın
olduqca səliqəli geyinən, yeri gələndə yumordan
istifadə edən, olduqca duzlu-məzəli insan idi.
Mərhum
professor Azad Nəbiyev bir dəfə aşıq Aydından
söhbət salaraq dedi: “Tələbələrin sonuncu
dövlət imtahanı idi. Mənə
demişdilər ki, Aydına de sazı da özü ilə gətirsin,
əgər sazı gətirməsə, qiymət almayacaq.
Biz qəsdən Aydını imtahanın sonuna
saxlamışdıq. Amma hamımız
bilirdik ki, Aydın əlaçı tələbə idi.
Birdən yanımda oturan professor dilləndi: “Musayev Aydın,
biletinizi çəkin”. Aydın irəli gəlib əlini
biletə uzatmaq istəyəndə onu dayandırıb dedim:
- Aydın, sənin biletin sazdı. Bir dön qapının ağzına toplaşan universitetin alimlərinə bax. Hamı sənin sazla imtahan verəcəyinə görə gəlib.
Aydın sazı futilyardan çıxarıb
çalmağa başladı. Ağsaqqal alimlər auditoriyaya girib əyləşdilər.
Doğrudan da həmin gün elə bir günə
çevrildi ki, unudulmaz oldu. İmtahandan
sonra bu üç saatlıq vaxt bizim üçün
yaddaqalan oldu. Saz onun sinəsində süxənvərlik
edirdi. Onun ifa etdiyi aşıq
mahnıları bizi bizdən eləmişdi. Aydının qiyməti isə hamıdan əvvəl
“əla” yazılmışdı”.
Aydın Çobanoğlu professional bir sənətkar
kimi böyük folklor və aşıq festivallarında
çıxışlar edərək, Azərbaycana
şan-şöhrət gətirmişdi. O, Polşada, Almaniyada,
Sankt-Peterburqda, Hindistanda, İsveçrədə, Türkiyədə,
Orta Asiyada, Bakıda və digər şəhərlərdə
layiqli qiymətini almışdı. Onlarla birinci dərəcəli
diploma, qızıl medala, fəxri fərmana və pul
mükafatına, hətta hər kəsin ala bilmədiyi “Lenin
komsomolu mükafatı laureatı” adına
layiq görülmüşdü.
Danılmaz faktdır ki, ilk dəfə “İncə
gülü” adlı aşıq qızlar ansamblını o
yaratmışdı. Bakı şəhərində sazdan və
ifaşılıqdan tədrisi o gerçəkləşdirmişdir.
Bundan sonra “Aşıq Pəri” məclisi
Narıc Xatunun tərəfindən yaradılaraq fəaliyyətə
başlamışdı. Aşıq
Aydının oğlu Sayyadın kiçik toy məclisi onu
tanıyanları heyrətə gətirmişdi. Məclisin əsas aparıcısı aşıq
Əkbər, aşıq Əlixan və balabançı
Müseyib Abbasov idi. Əlbəttə, xanəndələr
də bu məclisdə çox idi. Lakin
aşıq Əkbərlə aşıq Əlixanın zil və
şahanə səsi hamı kimi məni də
ovsunlamışdı.
1993-cü
il 23 mart tarixində onu qətlə yetirdilər.
Düzdür, cinayətkar cəzasını
aldı, amma aşıq Aydın Çobanoğlu kimi bir
bülbülü susdurmaq ulu bir xalqa xəyanət idi. Onun əvəzini kimsə verə bilməzdi. Bu gün də yeri görünür. O həyatda
olmaması məni də kövrəltdi. Götürüb
göz yaşlarımla ona bu şeiri həsr etdim.
Sənət
dünyamızın saf sənətkarı,
Bir nakam ömürlüm, nağıllım
köçdü.
Sazın
sazəndəsi, söz adətkarı,
Səliqə-sahmanlım, sığallım
köçdü.
Min
arzu-diləyə çatan zamanı,
Sevinci
sevincə qatan zamanı,
Gövhəri
sərrafa satan zamanı
Elmli, zəkalı, ağıllım köçdü.
Sarsılıram
hər yadıma salanda,
Bu şəhərdə mən Aydınsız qalanda.
Məhərrəməm,
bir baxasan dolanda,
Yazıb-yaratmağa amallım köçdü.
Adətən, ölümsüzlüyünü
çağlarında qazananlar əbədiyyətə
qovuşur. Aşıq Aydın Çobanoğlu da saz-söz sevərlərin
qəlbində əbədiyaşarlığını
qazananlardandır.
Məhərrəm Hüseynli,
aşıq, şair, publisist
Təzadlar.- 2014.-
15 noyabr.- S.15.