Səsə hopan rənglər...
Və yaxud rənglərə
bürünən səslər
(Görkəmli alim Xudu Məmmədovun əziz xatirəsinə)
...Səlist məntiqdə qavrama ölçüləri qəliblənib, bir neçə forması mövcuddur. Qeyri-səlist məntiqdə duyğuların idraka aparan yol bələdçisi qəliblərə sığmayan emosional təəssüratlardır.
Səlist məntiqdə görünən və eşidilənlə (sənət əsəri) görən (insan) arasında heç vaxt dəyişməyən güzgü simmetriyası mövcuddur.
Qyeri-səlist məntiqdə emosional duyğular heç nəyi hamar və təkrar göstərməyən simmetriyasız güzgüdür.
Mən də Xan əminin, Rübabə xanımın, Qədir bəyin və Nəzakət banunun yaradıcılıq məbədlərinə qeyri-səlist məntiqin güzgüsündə baxmağa çalışmışam...
XAN ŞUŞİNSKİ
Xanın səsinin içində daha bir neçə səs var. Hər qatdakı səslərin rəngləri və onların çalarları fərqlidir. Onun səsinin önündə ağ rəng və onun çalarları şax, mərdanə dayanıblar. Çoxrəngli ağ rəng şövqnən, cəngavərliklə qalan rəngləri çəkib arxasınca aparır.
Xan əminin möcüzəli səsində hər rəngin özünün emosional yükü var. O yüklərin cazibə və təsir gücləri başqa-başqadır.
Qara rəng pusquda
durub, qıyya çəkməyə məqam
gözləyir. Hərdən “burda mən də varam” deyir bu rəng. Səsin cingiltili
zil taxtında qırmızı rəng özünün bənzərsiz
çalarlarıyla əyləşib.
Onun taxtının sağında
və solunda sumğı və badamı çalarlar əmrə müntəzirdirlər.
Sözlərin gur nəfəslə
səlist deyilişi açıq, tünd, bozumtul, şux, kədərli... mavi bürüncəkdədir. Zəngulələrdə innabı, sarı,
göy rənglər qol-boyun olub rəqs elirlər. Onların düzüm sırası tez-tez dəyişir.
Xanəndənin qünnəsində (söz
və təranə ritminin burunda təkrarı) bozumtul səməndi və tünd şabalıdı
çalar boldur.
Məlahətli zümzümədə parlaq
firuzeyi, açıq sürmeyi və qızılı rənglər
dominantdır.
Guşəxanlıqda səs dəmirçi kürəsində qızdırılmız
mis rəngindədir. Onun cingiltisi
də mis kimidir.
Xanın səsində rənglər
sanki pıqqa-pıqla
qaynayır, qulaqlara hərarətlə çatır.
RÜBABƏ
MURADOVA
Rübabə xanımın səsinin rənglərini açıq-aydın
görmək olmur. Onların hamısı
qaraya çalan yarışəffav tülə
bürünüblər. Dördkünc tülün ətrafı
tünd qaraının
və tünd qırmızının nazik
zolaqları ilə haşiyələnib.
Xanəndənin səs xurcununun bir gözündə qəm, kədər, o biri gözündə həsrət, vüsala yetməyən hicran rəngləri var. Hamısı
da fəryadlıdır.
Rənglərin bolluğunda qara rəng azıb, həyəcanla, çaşqın-çaşqın
ora-bura vurnuxur. Bütün rənglərin
və çalarların
qapısını zərblə
döyür. İsti mavi,
hərdən də soyuq gümüşü rənglər onun üzünə təbəssümlə
qapı açırlar.
Qara rəng mavi ilə gümüşünün
arasında vurnuxa-vurnuxa
çırpınır, itiyini
tapmayıb yenə çalarların qapılarını
döyür.
Səsin qırmızı rəngində
ipək, sarılığında
məxmər xışıltıları
var.
Ağ rəng
qırmızynan sarının
ətəyindən sallana
qalıb. Hərdən qara rəng
bu iki rəngin
saçlarına tumar
çəkir.
Yaşıl rəngdən həsrət,
narıncıdan talesizlik,
abıdan müəmma,
innabıdan ümidsizlik
yağır.
Rübabə xanımın səsinin rəng qatarının səfi hər ifada bir başqa
cürə sıralanır.
İfanın sonuna yaxın Rübabə Muradovanın
səsinin qara rəngindən qıpqırmızı
qan damır.
Bu qan “Segah” tamı verir.
QƏDİR RÜSTƏMOV
Qədirin səsində rənglər zəncirvaridir. İlk baxışda bu zəncirvarilikdə harmoniya yoxdur. Bir-birinə güc göstərən, hərbə-zorba gələn rənglərin hamısı bənddən qopub sərbəst olmağa çalışır.
Fəryad qoparan qırmızı və üz-gözündən məsumluq yağan mavi rənglər bu səsdə hərdən qol-boyun olub yallı gedirlər. Amma hərəsinin öz ritmi var, nəyin düz, nəyin əyri olduğundan baş açmaq müşgüldür.
Qədirin səsində rənglərin çalarları bir göz qırpımında dəyişir. Yaşıl, göy rəng azdır Qədirin səsində. Həsrətli bənövşəyi rəng tez-tez dəyişib gah qaraya, gah qırmızıya, gah boza çalır. Gahdan da tamam rəngisiz görünür.
Xanəndənin səsindəki boğuq sarı, üzgün narıncı, qatı zoğalı, taqətsiz mavi, can verən mixəyi gözə bir rəngdə görünür, qulaqlara başqa çalarda çatır. Ruhi dünyamızın emosiyalar şəlaləsindən tamam başqa rənglərlə axır.
Qədirin səsindəki enerjini tez-tez başqalaşan ritm ahəngi rəngləri və onların çalarlarını da kəskinliklə dəyişir. Qədir Rüstəmovun səsində bir az ağı, bir az qarğış, bir az məzar, bir az da qeybdən gələn müəmmanın rəngi var. Bunlar solğun rənglərdir, soyuq çalarlardır.
Bu rənglər həm səsin, həm də dinləyicinin içinə axır
Xanəndənin ifası sona çatandan solğun, soyuq, eyni anda iki istiqamətə axan rənglər yaddaşımızın gözündə parlaq görünürlər və emosional duyğularımıza uzun müddət möcüzəli hərarət verirlər.
NƏZAKƏT TEYMUROVA
Nəzakət xanımın səsində şaftalı və badam çiçəklərinin rəngləri hökmrandır.
Bu rənglərdən məsumluq yağır. Onların həzin və ürkək qovuşuğu zifaq guşəsinə qədəm basan gözəlin bakirəlik hüsnü ilə süslənib.
Onun səsinin rəngləri muğam və təsniflərdə bir cür, xalq nəğmələrində başqa çalarlarda, bəstəkar mahnılarında isə tamam ayrı parıltılarda görünürlər.
Nəzakət xanımın səsi ən zil notda da “qışqırmır”, fəryad dolu əzəmətlə ələm və hüznün vahiməli dar ağacına doğru qanad çalır. Hər üç məqamda rənglərin şuxluğunda parıltılı cazibə, ecazkar füsunkarlıq var.
Hərdən bu parıltılı cazibə və bu ecazkar füsunkarlıq dağ qarının ağlığından yaşmaq tutur. Həmin yaşmaq tutmada qaynatadan “gizlənən” gəlin məsumluğunun ləyaqət ucalığı mövcuddur.
Səsin qırmızı rəngi zülmət qaranlıqda güclə görünən məhəbbət qəsrində yol gözləyən intizarlı aşiqin alovu öləziyən şamı timsalındadır.
Xanəndənin səsindəki qara rəng hərdən məsum mavinin, hüzünlü narıncının, həyəcanlı göyün, parıltılı yaşılın, turşməzə zoğalının, hay-haraylı qırmızının, ərköyün sürmeyinin, mürgülü qonurun, nazlı-qəmzəli yağış şəffavlığının çiyinlərindən qəmli-qəmli boylanır.
Bu qara rəng yorğundur, əzgindir, məzlumdur, hüzünlüdür. Amma və di gəl ki, hərdən məsumluqla, lətafətlə baxa bilir. Hətta arada ağla dodaq-dodağa öpüşən məqamları da olur.
Bütün məqamlarda Nəzakət Teymurovanın səsinin rəngləri məlakələr kimi yerdə deyillər, qanadlıdırlar, pərvazlıdırlar, məsumluq nurunda yuyunurlar.
İlham RƏHİMLİ
Təzadlar.- 2014.- 18 noyabr.- S.10.