Ayrılığın səbrimi kəsdi,
ümidim asıldı dar ağacından
Yavər Fərhad oğlu Nuriyev (Moranküllü) 1941-ci il iyulun 1-də Cəlilabad rayonunun Ləkin kəndində anadan olmuşdur. M.F.Axundov adına Azərbaycan Dövlət Rus Dili və Ədəbiyyatı İnstitutunun məzunudur. 42 ildən çox ixtisası üzrə Ləkin kənd tam orta məktəbində müəllim və məktəb direktoru işləmiş, ömrünün sonunadək “ŞƏMS” nəşriyyatının Cənub bölgəsi üzrə təmsilçisi olmuşdur. Şairdir, 3 kitab müəllifidir. 2014-cü il avqustun 7-də qəza nəticəsində dünyasını dəyişmişdir.
...Yaza da bilmirəm... Axı necə yazım, göz yaşlarım imkan vermir. Yazmamağa da ixtiyarım yoxdur. Axı necə yazmayım, elə itirə-itirə gedirik. Kimləri itirməmişik? Bəzən öz-özümə sual verirəm: itirdiklərimiz çoxdur, yoxsa qazandıqlarımız? Hansını deyim; Rəhim Mirzəyevi, Qeys Əliyevi, Fəttah Nuriyevi, Şərəfxan Pənahovu, Fəyaz Abasovu, Qaraxan Əliyevi və kimləri-kimləri.
Nəhayət, səni, mənim ən böyük mənəvi dayağım, müəllimim, ustadım dayım Yavər Nuriyevi (Moranküllü) itirdik. Cismani itki olsa da, dözüm ozü də dözə bilmir bu faciyəyə, bu itkiyə. İtirdiklərimizin hər biri bir kişilik məktəbi, mənəvi sərvət sahibi idi. Təsəllimiz və qazancımız sizin hər birinizin keçdiyiniz və bizim üçün örnək olan həyat yolu...
Bir gün səfərə çıxanda, ezamiyyətə, istirahətə gedəndə dönəcəyin anı səbirsizliklə gözləyirlər. Gözləyirlər ki, nə vaxtsa elinə, obana, evinə dönəcəksən. Amma sən dönməyəcəksən... Ona görə ki, sənin yoxluğuna, o faciəvi anlara inanmıram. İnanmıram ki, bizləri tərk edəsən, gəlimli-gedimli dünyaya bir anın içində əlıvida deyəsən. Ona görə də sən heç yerə gedə bilməzsən, elə evində, elində, obandasan. Deyirdin:
Keçmişəm zamanın sınaqlarından,
Harın bəndələrə gözdağıyam mən.
Qorxum yox məddahın qınaqlarından,
Zülmət gecələrin çırağıyam mən
Axı zamanın sınaqlarına boyun əyməyən, məddahları, harınları, namərdləri, qılınc kimi kəsən hərbə-zorba sahibi, zülmət gecələrimizə, bütün həyat yolumuza (şəxsən mənim) bir çıraq olan sən niyə adi bir qəzanın qurbanı oldun? Yəqin ki, yolboyu yeni bir şeirin, yeni bir xoş ideyanın təsiri altında o diqqətsizliyə yol vermisən. Bizlərə, biz oxuculara iki gün sonra olacaq istəkli nəvənin toyunda nəyi ərmağan edəcəyin barədə düşünmüsən. Bax, yenə özünün təhlükəsizliyini deyil, bizləri düşünmüsən, həmişə olduğu kimi...
Bəs deyirdin “Əriyirəm gilə-gilə”, “Saralıram dən-dən”, “Əcələ can vermərəm, sən gələnəcən”. Nə oldu? Bizləri əcələ can verməyəcəyinə inandırmışdın. Demə, sən hələ “Ümidim asılıb dar ağacından” kitabını yazanda biz bilməliydik ki, sükançısı olduğun ömrünün sonuna necə hazırlaşırsan.
Sürdüyüm omrümün sükançısıyam,
A zalım, bilinmir duracaq yerim.
Mən nə təmannada, sən nə haydasan,
Gedirəm, gözləyir “dördbucaq” yerim.
Aman Allah, biz necə də sadəlövh olmuşuq. Axı o kitab bizə hər şeyi deyirmiş. “Sükan arxası”, “Duracaq yerim”, “Dördbucaq yerim” bu mesajların indi mənə məlum olurlu... Məlum olur ki, bu gidi, paxırı çıxmış dünyanı görməmək üçün, hətta, bu yayın istisində belə torpaq yorğanını da üstünə çəkəcəksən. Tam bilə bilmədik hansı dərd idi dözə bilmədiyin?
Dərdə bax a, məndən yuxarı çıxıb,
Gözümdən suyunun axarı çıxıb.
Ta gidi dünyanın paxırı çıxıb,
Torpaq yorğanımı çəkin üstümə.
Özümü bağışlaya bilmirəm. Biz səni bir gün itirəcəyimizi, ayrılığın ola biləcəyini bilməliydik. Ömür talandı deyirdin. Başa düşmədik ki, bir qəbir sevindirmək üçün səhər çağı əcəli birinci qarşılamağa hazırlaşırsan.
İş başında əcəli
Birinci dindirəsən.
Öləsən bir yiyəsiz,
Qəbir sevindirəsən.
Ölümünə də inanmıram, qəbrinə də baxa bilmədim... Bilmədim ki, o “bəxtəvər” qəbir səni ağuşuna alarkən sevindimi? “Qucağına al, ay ana, yorulmuşam” deyirdin. Ana qucağında, ata, qardaş, bacı, əmi əhatəsində rahat yatacağını hələ bu dünyada olarkən bilirdin:
Bu gor ha gor deyil, çatdı.
Allah,
yerim nə rahatdı...
Gücüm
ölməyimə çatdı,
“Durub baxdım”a çatmadı.
Yadımdadır, orta məktəb müəllimim Fəttah
Nuriyev (müəllim olandan sonra bildim ki, o coğrafiya elmləri
namizədi elmi dərəcəsində imiş) bütöv
Azərbaycanın xəritə-planını
cızırdı. Qızılüzən çayından Dərbəndə
və İrəvəndan Xəzərin ortasına kimi çəkdiyi
kəsişmə xətti məhz Ləkin kəndinin üzərində
kəsişirdi. Ləkini bütöv Azərbaycanın
mərkəzi hesab edirdi. O, Ləkin kəndini belə
tanıtdırırdı. Sən Yavər müəllim
isə “Ləkin belə Ləkindir”, “Nə gördüm ki”,
“Yeddi ulduz” (poema) və neçə-neçə sənət
əsəri ilə Ləkinin coğrafiyasını genişləndirdin,
bütöv Azərbaycana tanıtdırdın. Mənim əlimdə əsən, nə
yazacağını bilməyən bu qələmlə sən,
Moranküllü ləqəbi ilə xarüqələr
yaratmısan.
Bir tərəfi
yurd yeri - Qazan Köşkü, Qazan xan,
Bir tərəfi dərd yeri - Kürdlər, Pərçin,
Mehtixan.
Bir tərəfi mərd yeri - Dəvəboynu, Cavadxan.
Qılıncdiş
qayaları yurda keşik çəkəndi-
Ləkin - belə Ləkindi.
Sənin üçün heç bir fərqi yox idi. Bütün
yurd yerləri, Cənublu, Şimallı Azərbaycanımız,
İrəvanımız, Göyçəmiz əziz idi.
Hamımızın yaralı yerimiz olan
Qarabağımız, orada tökülən günahsız
qanlar, işğaldan azad olunma yolları, Səni çox
düşündürürdü. Axı Sən
Ərkliydin, bəzzliydin, Əlincəliydin, Təbriz
yanğılı, Araz həsrətliydin. Astaranın,
Culfanın, Biləsuvarın 2 olması, Savalanın
Qoşarsız yaşaması, Murovdağdan Heydərbaba zirvəsinə
baxa bilməməyin sənin üçün ən
böyük dərd idi.
Sığındım
qoynuna dərdin, təlaşın,
Qovğalı günlərə öyrəncəliyəm.
Korşalmır
yaddaşı torpağın, daşın,
Ərkliyəm,
Bəzzliyəm, Əlincəliyəm
Düşməndir dünyanın çoxu mənimçin.
Bəli,
yaşamadın sinə-sinə, oda közə bələndin,
kamal sahibi oldun, Adəm övladı belə olmalıdı
dedin. Düzdür, ağrılara dözə-dözə
yazırdın, zülməti boğub uçurdun, hər yerə
nur kimi şəfəq saçırdın, demə oxum dəydi
daşa, ay mənim sevinc dolu qüssə-qəmim. Özünü əsl qarabağlı,
ağdamlı sayırdı. Xan
qızı Natəvanın darda qalmasına dözə
bilmirdin və bilmədin də.
Haqqın dərgahında qolu bağlıyam.
Sinəsindən çalınçarpaz dağlıyam.
Mən də
Ağdamlıyam, Qarabağlıyam,
Ürəklə
verərəm can Qarabağda.
Dardadır xan qızı- Şair Natəvan.
O ellər
gözəli, o sərvi-rəvan.
Alınsın
qalalar, qurulsun divan,
Qana qan istərəm, qan, Qarabağda.
İnan və rahat ol (Əgər rahat yata bilsən)
gün gələcək, nəinki Qarabağımız, Dərbəndimiz,
Təbrizimiz, İrəvanımız, Borçalımız
bizim olacaq, daha bölünməyəcəyik. Bölünmək
çox sıxırdı Səni, yaşamaq əzmini
qırıdı. Bölünmək xətasını
yaşamışıq, İnşallah birləşərik,
bir daha bölünmərik.
Astara
ikidir, Culfa da iki,
Şimallı, Cənublu iki olmuşam.
Haqqım
var dünyanı silkələyim ki,
Bölünən dövlətin ilki olmuşam.
Bölünmək xətadır axı mənimçin.
Rahatlıq
tapmıram, ruhum dolaşır
Nə qədər
Quzeyli, Güneyliyəm mən,
Nə qədər
Savalan Qoşqarsız yaşar,
Hələ ki, Arazdan gileyliyəm mən.
Haramdır gecələr yuxu mənimçin.
Fikirlərim, yazmaq istədiklərim çoxdur, ancaq bu
kiçik yazıya sığmır. Necə sığsın,
bir ömür ki, bu dünyaya sığmaya, onun həssaslığını,
el-oba sevgisini həyat eşqini, qürbətdə qalan vətən
sevgisini bir parça kağıza sığdırmaq
olarmı?! Ancaq şeirlərindən
parçalar verməklə kifayətlənməli oluram.
Yəqin ki, sevimli oxucuların şeir kitablarından
çapa hazırladığın, ancaq vaxtsız əcələ
tuş gəldiyindən çap etdirə bilmədiyin əlyazmalarından
səndən yuxarı çıxan dərdlə dolu
ömür yollarını vərəqləyəcəklər.
Çox yazdın, fəryad etdin, hayqırdın əldən
getmiş yurd yerləri barədə. Savalanın ətəyini,
Murovdağın zirvəsini ziyarət edə bilmədin.
Kəlbəcərin, Şuşanın,
Xocalının harayına çata bilmədin. Amma çox istəyirdin.
Kəlbəcərdə
ayağımı qar alıb,
Laçın
gedib, Qubadlını sar alıb.
Dərd
çəkməkdən Şuşam elə saralıb,
Gedib harayına çata bilmirəm.
Yaram qan
fışqırar, açma sarğımı,
Naşı təbib duyammazsan ağrımı.
Xocalı
fəryadı didir bağrımı,
Yuxum ərşə qalxıb, yata bilmirəm.
İstəyirəm
ki,rahat yatasan. Yəqin ki “Dördbucaq”
otağında da rahatlıq tapmırsan, ruhun dolaşır...
Ruhun Qarabağda, Xan Arazın o tayındadır. Amma, deyirlər ümid sonda ölür. Ümidini üzmə, ümidvaram ki, yaxın
vaxtlarda o müqəddəs ruhun heç bir tikanlı məftillər
aşmadan Qızılüzən çayından Dərbəndə,
İrəvana, Göyçəyə, Zəngəzura,
Qarabağa maneəsiz uçacaq, yəqin yalnız onda rahat
yatacaqsan.
Sapandın
gözünə qoyulan daşam,
Qərib bir diyara qolaylanmışam.
Yavərəm,
möhnətə, qəmə sirdaşam,
Gün gələr sökülər dan Qarabağda.
Mənim üçün şairlər ona görə
müqəddəsdir ki, onlar yaradanın ən yaxın bəndələri,
danışan dilidir. Sanki yaradan tərəfindən göndərilən
mükafat və bəlaları öncədən duyurlar.
“Ayrılıq səbrimi kəsdi”, “Ümidim
asılıb dar ağacından”, “Nə vermişdi dünya, nə
ala məndən” şeir kitablarını yazanda Sən faciəli
olüm qoxusunu duymuşdun. Bəli, Sən
duymuşdun, elə ona görə üç böyük
kitabının adını da faciləli sonluqla bitən
cismani həyatına uyğun seçmişdin. Deyirdin, “Dünya pillə-kim ucaldı, kim endi...” ucalan
sən oldun, itirən bizlər. Bütün
səni sevərlər qan ağlayır. Qan
ağlayır “Qazan Köşkü”, “Musaölən”,
“Soyuqbulaq”, “Dəvəboynu”.
Qalx
Musaölənə harayla məni,
Köhlünün
başından hay verim sənə.
Sallanaq
enişə Dəvəboynundan,
Soyuqbulağımdan
pay verim sənə.
Artıq
“Köhlünün başı”ndan bizlərə hay verə
bilmirsən, bizim ğöz yaşlarımız kimi
ağlamaqdan Soyuqbulağımızın da suyu tamam quruyub. Bu
ayrılığa dözə bilmir “Kəlbi kolatı”,
“Cavadxan”, “Düşərgə”, “Sumaqlıq”, “Daşbulaq”.
Görəsən, bu yurd yerlərini Səndən (dilim gəlmir)
sonra nə vaxtsa, kimsə qələmə ala biləcəkmi,
o boşluğu doldura biləcəkmi, yaza biləcəkmi:
Sürülər
Novluda verər baş-başa,
Alıcı kolatı min bir tamaşa.
İstəsən
yüz otuz, yüz əlli yaşa,
Nə qədər
lazımsa say, verim sənə.
Sən
bizlərə, biz Ləkinlilərə yüz otuz, yüz əlli
il ömür arzuladın. Amma
bizlər səni xilas edə bilmədik, mənfur
ölümün caynağından ala bilmədik, dadına,
harayına çata bilmədik. O ağır faciəni
görməyi, duymağı da bizə qıymadın, təkcə
həyat yoldaşın, özün qədər sevdiyin
Püstəxanımla bir çəkdin o müsibəti. Son nəfəsini də ona verdin, verdin ki, bizlər sənin
nəfəsini, qoxunu ondan alaq. Son məkan
yerini də ona pıçıldadın.
Azərbaycan-
adım, sanım,
Cəlilabad- gövhər kanım.
Ləkin
kəndim- son məkanım,
Bu torpağa endirək baş.
Hətta ölümə gedən yolun son dəqiqələrini,
son anlarını da bilirmişsən. Yəqin Yaradandan istəkli bəndəsinə
vəhy gəlmişdi ki, sabah tezdən
olacaq o dəhşət dolu anları bir neçə saat
xırda bir kağız parçasının üzərinə
bir bənd şeirlə əks etdirəsən. Deməli,
bilə-bilə o Böyük Xaliqin dərgahına tələsirmişsən.
Vay
günümü yaya salma,
Qanımdı içib doymuşam.
Bu gün
toy günündü xanım,
Qanımdan xına qoymuşam.
Bütün yaranmışlar Böyük Tanrının
ruhunun bir parçasıdır. Bütün
dünyasını dəyişənlər Yaradanına
qovuşduğu kimi, sən də öz cismani
ölümünlə Haqqa-Ulu Tanrıya qovuşdun.
Əziz müəllimim, ustadım, rahat yat. İndi
ayrılırıq, ancaq ayrılığın səbrimi kəsdi,
ümidim asıldı dar ağacından, bu ayrılıq
müvəqqətidir, nə vaxtsa ayrılmamaq şərti ilə
görüşəcəyik. Bu görüş əbədi
olacaq, bizim ruhumuz onda mütləq bir-birinə
qovuşacaqdır
Allah
ruhunu şad eləsin! Amin!
Qələmə
aldı:
Adıgözəl Nuriyev
Təzadlar.- 2014.- 9 sentyabr.-
S. 13.