Qarabağ şəhəri haqqında nə
bilirik?
Gülablı kəndinin tarixi...
(Əvvəli ötən saylarda)
…Gülablı kəndində
respublika əhəmiyyətli
bir sanatoriya, yeddiillik natamam orta məktəb, bir tam orta məktəb,
məktəb kitabxanası,
kənd kitabxanası,
iki dükan (biri Kənd məhəlləsində, digəri
isə Mahmudlu məhəlləsində) fəaliyyət
göstərirdi.
Gülablı kəndində orta
məktəb, mədəniyyət
evi, musiqi məktəbi, uşaq bağçası, xəstəxana,
kitabxana, sovxozun idarə binası, rabitə xidməti binası, iki məişət xidməti
obyekti, iaşə obyekti, iki mağazası
vardı. Bunlardan başqa, qaramal kompleksi, qoyun ferması, quşçuluq
ferması, yem üyüdən dəyirman
kompleksi, anbar binası, maşın-traktor
parkı və s. obyektlər mövcud idi.
Azərbaycanın hər bir yaşayış və qeyri-yaşayış ərazisində
saysız-hesabsız toponimlər
mövcuddur. Meşələrə,
bağlara, dağlara,
təpələrə, dərələrə,
çaylara, bulaqlara, düzənliklərə, çəmənliklərə
verilən hər bir adın - toponimin bir qismi
təbiətlə bağlı
olsa da, böyük bir qismi tarixi hadisələrlə
və tarixi şəxsiyyətlərlə əlaqədar
olmuşdur. Gülablı
ərazisi də bu baxımdan diqqəti cəlb edir.
Gülablı kəndinin su dəyirmanları:
- Xudaverdinin dəryirmanı;
- Aman evininin dəyirmanı;
- Kərbəlayi Əhmədin
dəyirmanı (Əhmədov
Yelmarın babası);
- Mustafa evinin dəyirmanı (Malça bəyin qardaşının);
- Həsənqulunun su dəyirmanı;
- Məşədi Abbasın
dəyirmanı;
- Teymurun dəyirmanı;
- Mahmud dəyirmanı;
- Məhəmmədəlinin dəyirmanı;
- Əsəd evinin dəyirmanı (Şəfanın
babası);
- Möhsün-Mürsəlin dəyirmanı
(Rzanın uşaqları);
- Nəbinin dəyirmanı
(Şıralının babasının);
- Gülmalının dəyirmanı
(Həlimə Gülmalısının);
- Maşa Sona dəyirmanı;
- Aşıq Həsən evinin dəyirmanı;
- Maşaqulu dəyirmanı;
- Çatalların dəyirmanı;
- Məşədiqulunun oğlu
Baxşalının dəyirmanı
və s. (Kənd məhəlləsində olan
hamamın, məscidin,
həkimxananın sahibi
olub. Evləri ikimərtəbəli olub.
Sonralar Şura hökuməti qurulanda onları “kulak” edirlər
(qolçomaq mənasında
işlədilir)).
Azərbaycan xalqının ədəbiyyatı
çox qədim tarixə malikdir ki, bunun da
mənbəyində onun
folkloru dayanır. Aşıq yaradıcılığı
isə şifahi ədəbiyyatla yazılı
ədəbiyyat arasında
orta mövqedə durur. Azərbaycanda aşıq sənətinin
zəngin tarixi ənənələri vardır.
Onun yaranması və genezisi barədə folklorşünaslığımızda
elmi-nəzəri araşdırmalar
bu gün də davam etdirilir.
Qeyd edim ki, Qarabağda
çox qüdrətli
və yenilməz ozanlar olmuşdur. Yaradıcılığı ustad
aşıqlar tərəfindən
yüksək dəyərləndirilən,
xalqın, elin-obanın
dilindən düşməyən
ustad aşıqlardan biri də Gülablı
Aşıq Valehdir. Şərqin konservatoriyası,
musiqi beşiyi, şairlər, xanəndələr,
xarı bulbul diyarı
olan bu kənd
bir sıra məşhur şəxsiyyətlər
yetirmişdir. Bunların
sırasında Aşıq
Valehin babası şair Məhəmməd,
Aşıq Güllü,
Aşıq Cünun, Aşıq Qənbər, Valehin ustadı olmuş Aşıq Səməd, Aşıq Abbasqulu, məşhur tarzən Qurban Pirimov, öz məlahətli səsi ilə dinləyicilərin
sevimlisi olan Sara Qədimova və başqaları məhz bu kəndin yetirmələri, övladlarıdır.
Belə bir ocaqdan Aşıq Valeh kimi sənətkarların
da çıxması
heç də təəccüb doğurmur.
Aşıq Nəcəfqulu, Aşıq
Hüseyn, Aşıq
Muxtar və Aşıq Mapı Əkbəri (onun yaratdığı rəqs
havası bu gün də yaşayır), Aşıq
Həsən, Aşıq
Qaraş, Aşıq Əliş, Aşıq Məmməd, Aşıq Baxış (Aşıq Əkbərin nəvəsi),
Aşıq Məhi, Aşıq Zülü, Aşıq Oruc, Aşıq Balakişi, Aşıq Lətif və Aşıq Lələkişi kəndin
tanınmış el sənətkarları
idilər.
Xalq arasında Yediyar, Əhməd, Yelmar, Həsən, Mehdi, Ziyadxan, Məcid, Hüsü, Qulu nağaraçı kimi tanınmışlar vardı.
Şirin Allahverdiyev, Vaqif Əliyev, Şakir Nəcəfov, Şeyyub Əliyev, Məşədi Səhli,
Ramiz İsmayılov, Vahid Zülfü oğlu Əliyev və Aydın Əkbər oğlu Əliyev qarmon ustaları idilər.
İndiyə qədər Qarabağın
şah sənətkarları
olan Seyid Şuşinski, Cabbar Qaryağdıoğlu, Xan Şuşinski, Arif Babayev, Sara Qədimova, Səxavət Məmmədov
və digər yüzlərlə xanəndə
Aşıq Valehin yaratdığı aşıq
havalarını zərb
muğamlarımızın ardınca və ya ayrıca olaraq oxumuşlar. Bu havaların hər biri könülləri riqqətə gətirən
bir müsiqi kimi bu gün
də gənc ifaçılarımız tərəfindən
səslənməkdədir. Danılmaz həqiqətdir
ki, qarabağlılar aşıq sənətinə
hörmətlə yanaşan,
milli dəyərlərimizə
dərindən bələd
olan insanlardır. İndinin özündə
belə, məclisə
xanəndə və müğənnilər gələndə
“məclisin aşıqları
gəldi” deyirlər. Qarabağda aşıq sənəti muğamdan əvvəl də olmuşdur. Məhz buna görə “aşıq” sözü onların uca və müqəddəs bildiyi, qəbul etdiyi dəyərlərimizdəndir.
Maraqlıdır ki, Aşıq Valeh Aşıq Qurbanidən sonra aşıq havalarının bəstəçisi
kimi də tanınmışdır. Bunlardan
“Zil qaytağı”, “Qaytağı” (buna “Qarabağ dubeyti” də deyirlər), “Baş sarıtel”, “Orta sarıtel”, “Qarabağ şikəstəsi”,
“Qarabağ ləngəri”
və digərlərinin
adını çəkmək
olar. Aşıq Valehin törəmələrindən
sayılan nəvəsi
Aşıq Abbasqulu, oğlu Aşıq Taleh, Aşıq Xaspolad, məşhur tarzən Qurban Pirimov, Sara Qədimova və onlarla tanınmışlarımız böyük ustadın sənətkarlıq irsini
davam etdirmişlər.
Göründüyü kimi, adı dillər əzbərinə çevrilən
Qarabağ aşıqları
bu gün də Aşıq Nəbinin, Aşıq Əmrahın, Aşıq
Həmidin, Aşıq
Məhəmmədin, Aşıq
Xosrovun və digərlərinin ardıcıllığı
ilə davam edir. Aşıq Valehin davamçısı
olan Aşıq Xaspolad isə ulu ustadımızın məzarının abadlaşmasında,
dastan-rəvayətlərinin toplanıb çap olunmasında əvəzsiz
xidmətlər göstərmişdir.
Kəndin
varlı-hallı adamları
Rza bəy (oğlanları Möhsün,
Mürsəl, Misir) və Həsənalı bəy başqa yerlərdə də tanınmışlar. Həsənalı
bəy “Nazlı bulağı”nı Hətəmxan
ağanın qızı
Nazlıxanımın şərəfinə
çəkdirmişdir.
Gülablıda Molla Camal, Molla Cəlal, Molla Qulu, Molla
Şükür, Molla
Kərim, Molla Yaqub kimi din xadimləri olmuşdur.
1929-cu ildən Gülablı kəndində kolxoz-sovxozlar
qurulub fəaliyyətə
başlamışdır. İlk
kolxoz sədri Abdulla Nəcəf oğlu olmuşdur. Təşkilatın
ilk adı “Ağdam rayonu adına Gülablı kəndnin “Qızıl Ordu” kolxozu, sonralar isə “Qızıl Ulduz” adına olmuşdur. Bundan sonra kənd kolxozunun sədri dəfələrlə dəyişdirilib,
yenisi ilə əvəz olunub.
1943-cü ildə kəndin
kolxoz sədri Rəhim Qara oğlu Tahirov olmuşdu. 1950-ci ildə kolxozun adı dəyişdirilərək “Komsomolun
30 illiyi” qoyulub. 1951-ci
ildə Şükürov
Maqsud, 1953-cü ildə
isə Mikayılov Qaçay həmin vəzifəyə təyin
edilmişdir. 1955-56-cı ildə
Gülablı və Abdal kolxozları birləşərək “Nizami”
adına kolxoz olub. Birləşmiş kolxozun sədri Qarayev Rza Abbas
oğlu olmuşdur.
1958-ci ildə “Nizami” adına kolxoz “Şıxbabalı” kolxozu
ilə birləşdirilmişdir.
Bu birləşmiş kolxozun
sədri Yavər Şirxanov seçilmişdir.
1964-cü ildə yenidən
Abdal və Gülablı kəndləri
ayrılaraq ayrı kolxoz olmuş və həmin kolxoz əslən Gülablı kəndindən
olan inqilabçı Heydər Hüsüyevin adını daşımışdır.
Daha sonralar bu rəhbər işdə Süleymanov Yelmar, 1971-ci ildən isə Hüseyn Həşim oğlu Hüseynov çalışmışlar.
1973-cü ildə həmin
kolxoz sovxoza çevrildi və üzümçülük üzrə
ixtisaslaşdırıldı. 1974-cü ildə sovxoz direktoru İsmayıl Qarayev, 1976-cı ildə Arif Nərimanov, 1983-cü
ildə Nofəl Mirzəliyev, 1990-cı ildə
Raqub Qasımov, 1991-ci
ildə isə sonuncu direktor Xəlil Abdullayev olmuşdur.
Bununla yanaşı, bu kəndin ziyalıları Azərbaycan xalqına görkəmli şəxsiyyətlər
bəxş etmişdir.
Bu insanlar barəsində
kitabımızda ardıcıllıqla
məlumat veriləcək.
Məzarı qəriblikdə, ruhu
bizimlə olan ulu babalarımızın zirvəsi əlçatmaz,
ünyetməzdir. Onların
uyuduğu torpağın
xilası hamımızın
istəyidir. Müqəddəslərimizin
məzarının ziyarət
edilməsi naminə
biz bu istəyə gücümüz və ağlımızla nail olmalıyıq.
Şah Abbasın törəməsi
Qalalı Abbasın nəvəsi Əvəz İdrisoğlundan bayatılar:
Aşiqəm bəndəsinə,
Düşübdür bəndə sinə.
Ellər
elatsız qalıb,
Kimsəsiz bəndəsi nə?
Mən aşiqəm Qalaya,
Düşübdür qəm Qalaya.
Odu-ocağı sönüb,
Kimsəsi yox qalaya.
Yolum düşə Ağdama,
Göylərdən nur-ağ dama.
İstəyim aşkar ola,
Bəd gözlərə ağ dama.
Qoşa
qanad olaydım,
Tanrıdan haqq alaydım.
Sinəm
alovlananda,
Gülablıda qalaydım.
Laçına gedəydim kaş,
Yollar olaydı yoldaş.
Niyyətim çin olaydı-
Əvəz olaydı bir daş.
Almara NƏBİYEVA,
folklorşünas, BDU-nun “Dədə
Qorqud” Elmi Tədqiqat
Laboratoriyasının elmi işçisi,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Təzadlar.-
2015.- 3 fevral.- S.11.