“...Su bizi ayıra bilməz”
Cənubi Azərbaycanın
məşhur şairi Hüşəng Cəfəri: “Prezident
Həsən Ruhaninin iş üstə gəlməsi ilə
görürük ki, pəncərələr
açılır, işıqlı yollar
görünür...”
“Fars şeir axşamı keçiriləndə ora 50-60 adam gəlir, türk şeir axşamı keçiriləndə isə yüzlərlə insan yığışır”
Azərbaycanın elə bir şair və yazıçısı yoxdur ki, sovet dövründə Cənubi Azərbaycan, Təbriz haqqında yanıqlı-yanıqlı yazmasın. Bu tayın həmişə o tay həsrəti, o tay nisgili, o tay naləsi olub. Yadımdadır, 1981-ci ildə Şüvəlanda yazıçı və şairlər üçün yaradıcılıq evi açılırdı. Açılışda o vaxt AKP MK-nın birinci katibi vəzifəsində çalışan Heydər Əliyev də iştirak edirdi. Xalq şairi Söhrab Tahir öz çıxışında “Mən özümü burada qərib hiss edirəm”- deyəndə H.Əliyev onun sözünü kəsmişdi ki, niyə elə deyirsən? Həmin tədbirə radio ilə canlı qulaq asdığımdan H.Əliyevin sözlərini olduğu kimi təqdim edirəm: “Şair, sən niyə özünü qərib hiss edirsən? Bunun günahı bax burada oturan şair və yazıçılardadır. Niyə siz o taydakı şair və yazıçıların kitablarını burada, bu taydakı şair və yazıçıların əsərlərini o tayda çap etdirib, mənəvi körpü yaratmırsınız ki, o taylı qardaşlarımız burada özünü qərib hiss etməsinlər? Siz nə vaxt bu məsələ ilə bağlı mənə müraciət etdiniz, mən kömək etmədim?”
O vaxt Heydər Əliyevin arzuladığı o mənəvi körpü bu gün real bir körpüyə çevrilib. Artıq o taylı qardaşlarımız bura, bu taylı soydaşlarımız o taya istədikləri vaxt gedib-gələ bilirlər. Necə deyərlər, o tay həsrətinə, nisgilinə, yanğısına az da olsa, su çilənib. O tay, bu tay həsrəti ilk növbədə həmişə şair və yazıçıların qələmində daha çox təcəssüm edib. Zaman-zaman M.H.Şəhriyarın, B.Vahabzadənin, həsrətli şeirləri ilə ovunmuşuq və iki qardaşın birləşəcəyi günə ümidimizi heç vaxt itirməmişik.
Elə bu birlik həsrəti ilə yazan və o tayda şeirləri ilə son illər böyük nüfuz qazanmış şair Huşəng Cəfəri ilə həmsöhbət olanda hiss etdim ki, imperiyalar nə qədər güclü olsalar da, ayrılıq nə qədər uzun çəksə də, iki qardaşı heç vaxt bir-birindən ayrıla bilməz. Yeni il ərəfəsi Dünya azərbaycanlılarının həmrəylik günü ilə əlaqədar Bakıya dəvət olunduğu bir tədbirdə iştirak edərkən, haqqında yaxın dostum, onun şeirlərini və çıxışları əks olunan disklərini burada yayan ağsaqqal İbrahim kişi vasitəsi ilə canlı görüşmək şərəfinə nail oldum. Çox qısa vaxtları olduğundan mən də fürsət tapıb, ürək dolusu olmasa da, hər halda söhbət etmək imkanı qazandım. Söhbət etdikcə, bu bəstəboy şairdə böyük bir ruh yüksəkliyi gördüm. Qəlbi isə vətən sevgisi, inqilabçılıq əhval-ruhiyyəsi və o tay, bu taya böyük məhəbbətilə dolu idi. Hər kəlməsindən, şeirlərinin hər sətirindən od, alov yağan bu şairi dostum İbrahim kişi elə haqlı olaraq “vulkan” adlandırır. Doğurdan da, Huşəng Cəfərinin vətən üçün yanan qəlbi, qardas həsrəti ilə döyünən ürəyi odlu-alovlu sətirləri, vətən yanğılı şeirləri ilə bir vulkan kimi püskürür.
Yaxşı olar ki, müxtəlif obyektiv və subyektiv səbəblərdən bir qədər gecikmiş Huşəng Cəfəri ilə olan söhbətimizi təqdim edim. Onda hər şeyi özünüz görəcəksiniz. Onu da diqqətə çatdırım ki, İbrahim kişi vasitəsi ilə Huşəng Cəfəri haqda yazı və onun şeirləri Azərbaycan mətbuatında ilk dəfə məhz “Təzadlar”da dərc olunub. İlk müsahibəsinin də “Təzadlar”da dərc olunması Huşəng Cəfərinin qəzetimizə göstərdiyi diqqətdir. İnanıram ki, bu müsahibə ilə mərhum prezident Heydər Əliyev demiş, o tayla bu tay arasına bir mənəvi körpü salacaq.
- Huşəng bəy, demirəm Azərbaycana
xoş gəlmisiniz. Axı
o tay da, bu tay da vətəndir. Ona görə də deyirəm, evinizə xoş gəlmisiniz.
-
Çox sag olun, cox yaşayasınız,
ikimizin evinə demək olar. Su torpağı
aradan bölə bilməz ki.
- Elədir.
Huşəng bəy, su demişkən, elə
sizin bir fikrinizi bilmək maraqlı olardı. Birilik ki, o taylı, bu taylı Azərbaycan ədəbiyyatında
iki qardaşın həsrətinə çox şeirlər, əsərlər
yazılıb. Həmişə də bu
ayrılıqda Araz çayını
günahlandırmışıq ki, bizi iki yerə
ayırıb. Ustad şairimiz M.Araz bu baxımdan çox
gözəl deyib: “...Azərbaycan torpağında Araz boyda
şırım açdı...”. Siz necə
bilirsiniz, bu ayrılıqda Araz çayı nə qədər
günahkar ola bilər?
-
Baxın, suyun ki, günahı yoxdur. Su o həzin
səsi ilə ortadan keçməklə öz dərdini də
bizdən gizlədir. O yaxşı bilir ki, iki Azərbaycan
nə çəkir. O sakit halda axması ilə deyir ki,
baxın, məndə heç bir günah yoxdur. Amma siz gərək bir-birinizi duyasınız,
anlayasınız, bir-birinizi düşünəsiz. Bu baxımdan Arazda heç bir təqsir görmürəm.
Heç bir su bizi bölə bilməz. Ürəyi su bölsə, ölə bilərik.
Amma biz ölməmişik, deyirik,
qışqırırıq, dərdimizi
bağırırıq. Odur ki, belə
diriyə ölüm yoxdur. O kəsin ki, fikri,
düşüncəsi varsa, ona ölüm yoxdur.
-
Bildiyimiz kimi, böyük ustad şairimiz M.Şəhriyar
çox cəhd edirdi ki, bu taya gəlib, buradakı qardaş,
bacıları ilə görüşsün. Lakin
o vaxtkı bizi iki yerə ayıranlardan biri olan sovet hokuməti
buna imkan vermirdi. İndi isə siz çox
rahat şəkildə bu taya gələ bilirsiniz. Deyəsən, bu taya gəlişiniz birinci dəfədir.
Özünüzü bu tayda necə hiss edirsiniz?
- Bəli,
birinci dəfədir ki, bu taya gəlirəm. Bir də hec vaxt mən
o tay, bu tay bilmədim ki. Onu bilirəm ki,
böyük Şəhriyar “Heydər babaya salam”
poeması ilə həm o taya, həm də bu taya geniş bir
qapı açıb getdi. Böyük Bəxtiyar
Vahabzadə də bu taydan “Gülüstan” poeması ilə bir
qapı açdı. Amma indi biz görürük ki, o tayla
bu tay arasında nəinki qapılar,
körpülər açılıb, hətta iki qardaş
arasında böyük bir məhəbbət
körpüsü də yaranıb. Bizlər
görürük ki, bu tayda da, o tayda da bir-birinə
qarşı isti sevgi, duyğu var. Bunu görəndə təəssüf
hissi keçirirəm ki, ustad Şəhriyar bu günü
görə bilmədi. Bizi burada
bacı-qardaşlarımız böyük coşqu,
böyük məhəbbətlə alqışlayırlar,
bizləri bağırlarına basırlar. Ona görə də deyirəm ki, su bizi ayıra bilməz.
- O
taydakı Azərbaycan ədəbiyyatının vəziyyətini
bilmək istərdim. Daha o tay, bu tay demirəm,
bütöv Azərbaycan ədəbiyyatını nəzərdə
tuturam. Yeni gələn nəsl Azərbaycan ədəbiyyatını,
şeirini, nəsrini yaşada bilirmi?
- Sizə
deyim ki, uzun müddət o tayda Azərbaycan ədəbiyyatı
yasaq oldu. Amma prezident Həsən Ruhaninin iş üstə gəlməsi
ilə görürük ki, pəncərələr
açılır, işıqlı yollar görünür. Əlbəttə, bu, bizi sevindirir ki, indi biz
başara bilirik. Amma Əhməd Nejdət
zamanı biz heç nə başara bilmirdik. Həsən Ruhani gələndən sonra mən 7-8
bölgədə olub, çıxışlar etmişəm.
Məndə böyük bir ümid yaranıb
ki, Ruhaninin bizlərə açdığı pəncərə
imkan verəcək ki, bu 40 milyona yaxın millət öz ana
dilində yazıb, oxuyacaq. Belə olanda əlbəttə
ki, yeni-yeni gənc şair və yazıçılar yetişəcək
və ədəbiyyatımızı yaşadacaqlar. Amma bu, o demək deyil ki, indiyə qədər ədəbiyyatımız
omayıb. Bütün rejimlərdə
tannımış, öz sözünü deyə bilən
şair və yazıçılarımız olub. Ancaq
bunlar çox az olublar. İndi
imkan yaranıb ki, bunların sayı çoxalsın və Azərbaycan
ədəbiyyatı Cənubi Azərbaycanda da inkişaf etsin.
-
Maraqlıdır, o taydakı qardaşlarımız bu
taydakı ədəbiyyatı izləyə bilirlərmi və
bu tayın şair və yazıçılarını necə
qarşılayırlar?
- Aga, bu
tayın şairlərini o tayda çox sevirlər, çox
gözəl alqışlayırlar. Biz görürük ki, fars şeir axşamı keçiriləndə
ora 50-60 adam gəlir, amma türk şeir axşamı
keçiriləndə isə yüzlərlə insan
yığışır. Hələ qapı ağzına
300-400 adam yığışır. Bu, onu göstərir ki, millət ayılıb və
öz kökünə qayıdır. Mən
buna bir şeir yazmışam. Orada belə bənd var:
“Görürəm,
əslinə qayıdır elim,
Bu elin gücünə bağlıdır belim.
O
zülüm zalımın, bu, mənim selim,
Bu seldə
dayanar sal, Dədə Qorqud,
Bir döyüş havası çal, dədə Qorqud.”
Bu onu göstərir ki, o tayda şeir sevilir,
alqışlanır və bu tayın Bəxtiyarını,
M.Arazını, S.Vurğununu, Söhrab Tahirini və digərlərini
çox sevirlər.
- Bu
tayın şairləri ilə o tayın şairləri
arasında hansısa bir mənəvi körpünün
yarandığını demək olarmı?
- Çox
yaxşı ki, bir körpü var. Bu tayın şairlərini
o tayda sevə-sevə oxuyurlar. Biz görürük ki, Bəxtiyarın,
Bəhmən Vətənoğlunun, M.Arazın, Söhrab
Tahirin necə gözəl, duyğulu şeirləri var ki, o
tayın insanlarında gözəl əhval-ruhiyyə
yaradır və vətənə məhəbbət hissləri
aşılayır. Söhrab Tahirin “Azərbaycan”
poeması isə o taylı, bu taylı Azərbaycanın
yaralı ürəyinin təsəllisidir. Bildiyiniz kimi, o tayda şairlərə həmişə
bir basqı olub, biz sıxıntı yaşamışıq.
Şeirlərin birində arzular, birində
duyğular var ki, bunu bu tayda rahat deyirlər. Amma biz bunu o tayda rahat deyə bilmirdik. İndi
bir neçə müddətdir, bu yöndə bir
dönüş var, bir az düzəlib. Biz bunun gələcəkdə daha da yaxşı
olmasını istəyirik. Biz prezident
Ruhanidən elə bir şey istəmirik. İstəyirik
ki, öz ana dilimizdə yazıb, oxuyaq. Öz
dilimizdə danışaq. Bütün
dünyada hər bir millət öz dilində yazıb, oxuyur.
Bəs biz niyə bundan məhrum
olmalıyıq? Mən təəccüb edirəm və
mat qalmışam ki, İran dövləti buna niyə bir əncam
çəkmir?
- İnşallah, o taylı qardaşlarımızını
da öz ana dilində yazıb, oxuması tezliklə baş verər. Huşəng
bəy, bildiyimiz kimi, bu tayın ədəbiyyatında həm
vətənpərvərlik, məhəbbət, həm də
bir inqilabi hisslər, fikirlər öz əksini tapır.
Bəs o tayda bunlardan hansı daha çox
özünü göstərir?
- Elə
hamısı var. Son vaxtlar duyğulu, siyasi şeirlər xeyli
çoxalıb. 10 il bundan əvvələ
baxanda görürük ki, indi bu yöndə şeirlər
birə yüz artıb. Artıq baxışlar
dəyişib, fikirlər dəyişib. Bu gün mənim
yurdum olan Zəncanda 5 tar çalan, 5 kamança çalan,
qarmon çalan var. Bunlar Azərbaycan musiqisini, şeirini
yaşadırlar. Xalqda böyük bir canlanma
var. Xalq öz dilini, adətini qoruyub, saxlaya bilib ki, bu da bizi
sevindirir.
- Huşəng
bəy, bir vaxtlar M.Şəhriyar var idi ki, xalq onun arxasınca
gedirdi. İndi o tayda elə bir şair varmı
ki, xalqı arxasınca apara bilsin?
- Son illər
əlbəttə, belə şairlər var. Vallah bunu necə
deyim, bilmirəm, desəm də təvazökarlıqdan uzaq
olar. Amma mənim haqqımda
başqalarının fikrini deyirəm. Vəli
Düşdür, Əli Qafqasiyalı yazır ki, son 500 ildə
heç kəs xalq arasında Huşəng Cəfəri kimi
alqışlanmayıb, onu bu qədər sevməyiblər. Mən görürəm ki, xalqın içinə
gedəndə məni nə qədər
alqışlayırlar. Az qala prezident
kimi qarşılayırlar. Bunun
üçün Allahıma şükür edirəm və
sevinirəm ki, deməli, mən xalqın dərdlərini qələmə
ala bilmişəm, onların dərdlərini hayqıra bilirəm.
Mən bir çıxışımıda dedim ki, biz nə
pantürküstik, nə də təzyətələbik,
vallah, billah, qışqırırıqsa, haqqımızı
istəyirik. Şeirlərimin birində deyirəm:
“...Az bicəhət
sözün oxuna tuşlayın məni,
Zənciri qırmışam, dəliyəm,
boşlayın məni.
Bu siz, bu
bizlərik, o sizin verdiyiz hüquq,
Nə alqış istərəm, nə də ki,
xoşlayın məni.
Mən
xalqımın min il yeyilən haqqın istərəm,
Öz nəfimə
danışsam əgər, daşlayın məni...”
Mənim çıxışlarım hər yerdə
böyük coşqu ilə qarşılanır. Deməli, xalqın
yaralarına az da olsa, məlhəm ola bilirəm.
Nə deyim, vallah, sonra elə
çıxmasın ki, özümü tərifləyirəm.
Amma həqiqətdə belədir, mənim
heç kimdən qorxum yoxdur. Xalqımın
yolunda ölmək lazımdırsa, ölərəm, amma əqidəmdən
dönən deyiləm.
- Bəy,
bəs İran polisi bu çıxışlarınıza
görə nə əcəb sizə toxunmur, həbs eləmir?
- Ağa,
hünərləri çatmaz. Dəfələrlə
məni polisə çağırıblar, söhbətlər
aparıblar, həbs etmək istəyiblər. Amma onu da yaxşı bilirlər ki, məni polisdə
15 dəqiqədən artıq saxlasalar, xalq ayağa qalxacaq və
bunun qabağında dura bilməyəcəklər. Mən xalqımın haqq bağıran səsiyəm
və bu yoldan da dönən deyiləm. Xalq
da məni hər yerdə alqışlayır və buna
görə Allahıma şükür edirəm.
- Huşəng
bəy, bilirəm, vaxt azdır. Lakin buna
baxmayaraq, istəyirəm qəzetimizin oxucuları
üçün o tayda xalqın alqışladığı
şeirlərdən bir neçəsini söyləyəsiniz.
- Baş
üstə! Mənə
ayırdığınız bu vaxt və diqqət
üçün sizə və qəzetinizin rəhbərliyinə
təşəkkür edirəm və sizə bir neçə
şeir söyləmək istəyirəm.
-
Çox sağ olun!
Huşəng Cəfərinin müsahibədən sonra
diktafona söylədiyi şeirlərin bir neçəsini
oxucularımızın da diqqətinə təqdim edirik.
Huşəng
Cəfəri,
Cənubi
Azərbaycan şairi
Yar
ağladı, mən ağladım
Yarın
boyun qucaqladım,
Yar ağladı, mən ağladım.
Yığışdı
qonşular bütün,
Car ağladı, mən ağladım.
Başında
qar qalan dağa,
Danışdım ayrılıq sözün.
Bir ah
çəkib başındakı,
Qar ağladı, mən ağladım.
Tarımda
nar ağacları,
Məni görüb danışdılar.
Boyumu
zeytun oxşadı
Nar ağladı, mən ağladım.
Elə
ki, əsdi bir xəzan,
Talandı güllərim mənim.
Xəbər çatınca bülbülə.
Xar ağladı, mən ağladım.
Ürək
sözün dedim tara,
Simlər
oldu para-para
Yavaş-yavaş
sızıldadı
Tar
ağladı, mən ağladım
Dedim ki, həqq
mənimkidir,
Başımı çəkdilər dara.
Tənab kəsəndə boynumu.
Dar ağladı, mən ağladım.
Cəfəriyəm
boyum bala,
Qəm
sinəmdə qala-qala,
Yar
canımı ala-ala,
Yar ağladı, mən ağladım.
***
Babəkin
qolları
Görüm
zülmün evi kökdən talansın,
Tökülsün leş-leş üstündən,
qalansın.
Kökündən
az qalır dağ yırğalansın,
Nə cingilti salıbsan, şanlı Babək?
"Səhənd"-im
tək başı tufanlı Babək!
Səni
azadələr dildən sevərdi,
Bütün Babək deyib düşmən döyərdi.
Qolundan əlli
milyon qol göyərdi,
Gözün
aç, üz- gözü al-qanlı Babək,
"Səhənd"-im
tək başı tufanlı Babək!
"Dədə
Qorqud" deyər sazlar telində,
"Koroğlu" səslənər Çənlibelində.
Gələr
bir gün dilə Türklər dilində,
Deyər
hər yerdə hər iranlı Babək,
"Səhənd
"-im tək başı tufanlı Babək!
Sənin
eşqində bayraqlar əsirlər,
Yetiblər öz kökündə bu nəsillər.
Əlan
da "mötəsim "-lər qol kəsirlər,
Nə cingilti salıbsan, şanlı Babək?
“Səhənd”im
tək başı tufanlı Babək!
Babək
kimi dur qollarını çırmala hey hey,
'l'ürk ellərini yığmağa tonqal qala
hey-hey!
Baş
bölgü bölənlər sizi yaddan
çıxarıblar,
Haqq
almalıdır, dur yapışaq qol-qola hey-hey!
Qəm
dev kimi dünyanı tutub ovcuna sıxdı,
Bas
barmağı sinsin, boğazın parçala hey-hey!
Ay nəsli-nəsimi
sizə susmaq ki, yaraşmaz,
Türk
oğlu deməz ah! Dərisin soysala hey-hey!
Dağlar
dağılar, gər ucala nərəsi türkün,
Bir nər
ərəbəm, vaqəndə çöküb şaqqala
hey-hey!
Yazmaq
günüdür, bir qələm al, saxla əlində,
Həq-həq
deyib, həqq üstə verək dal-dala hey-hey!
Hər
şəhridə min Babəkimiz qaldıracaq baş,
Babək
qalasından yaradaq min qala hey-hey!
Turan
yaratdım
Yenə cansızlar
üstə can yaratdım,
Ənəlhəq söylədim, insan yaratdım.
Nə
gördün dağlara susmaq yaraşmır,
Dağ üstə dağ çəkib, vulkan
yaratdım.
Uca dağlar başında qala saldım.
Yeni Babəklərə tufan yaratdım.
Dağ
darıxmışdı tamam səssiz, səmirsiz,
Yel oldum şeyhəli tufan yaratdım.
Qalandan
Möhtəsimdən çiynə-çiynə,
Ərəb şəkilində min şeytan yaratdım.
Uzaq düşmüşdüm, yurdumdan elimdən,
Qızıl Azər dedim, Zəncan yaratdım.
Dağıldım parçalanmış ölkələrdə,
Haray çəkdim, sizə üsyan yaratdım.
İtitdim Babəkin kəskin qılıncın,
Və türkə başqa bir Turan yaratdım.
***
Ürəyi qanlıyam, qızım
Mən də sənin kimi başı tufanlıyam, qızım,
Dindirmə, ağlaram, ürəyi qanlıyam, qızım.
Bir ölüm çökdü könlümə, lay-lay kədər mənim,
Baxdım, qaraldı, öldü qəzavü qədər mənim,
Ömrüm kül oldu, sovrulub, oldu hədər mənim,
Bir qəlbi qanlı, sinəsi şan-şanlıyam, qızım,
Dindirmə, ağlaram, ürəyi qanlıyam, qızım.
Bax Şəhriyara, gör necə də bəxtiyar olub,
Təbriz çəkibdi əl başına, Şəhriyar olub.
Zoppu Zəbi
kimi kişi Zəncanda xar olub,
Zülmüm
mənim əlimdə budur, zəncanlıyam qızım,
Dindirmə, ağlaram, ürəyi qanlıyam,
qızım.
Bunlar əlaqə
bağladılar, latəl-lutiyə,
Bir kimsə fərq qoymadı Kərkəsdə tutiyə.
Kim nə
əl qoydu burda, vurubdur sübutiyə,
Nə söz deyəm, burda kimi danlıyam, qızım?
Dindirmə, ağlaram, ürəyi qanlıyam,
qızım.
Burdan da
özgələr kimi bir fayda görmədim,
Qeyrətlimiz çox olsa da, küt sayda görmədim.
Çox
şamili olaydı, vəli ayda görmədim,
Ayda
görəndə şeirimi sahmanlıyam, qızım,
Dindirmə, ağlaram, ürəyi qanlıyam,
qızım.
Təzadlar.-
2015.- 3 mart.- S12-15.