Mirzə Kiçik Xan və
fars-rus problemi
İndiki İran adlanan ölkədə Orta Doğu
tarixində ilk dəfə XIX yüzilliyin sonlarına doğru
bölgəsəl idarəetmə projeləri Qacarlar dövləti
tərəfindən gündəmə gətirilmişdir. Beləliklə,
ölkənin sosial-iqtisadi yöndə gəlişməsi
üçün yeni düzən ortaya çıxdı.
Bu möhtşəm reformlara qarşı isə,
ilk addım kimi dünya ağalığı iddiası ilə
alışıb yanan, Orta Doğuda strateji hədəflərini
açıq şəkildə sərgiləməkdən
çəkinməyən Rusiya və İngiltərə
bütün vasitələrlə mane olmağa
çalışdılar. Qacar xanədanlığının
başçısı Nəsrəddin Şah Qacar bölgələrə
səlahiyyət verməklə tədrici yolla demokratiyanın
təməlini qoymağa çalışırdı. Onun bu humanist addımlarından Batıya
bağlı olan ölkələr və istibdada söykəmli
dövlət siyasəti aparan Çarlıq Rusiyası qarşı
çıxdılar. Qacarlar
imperiyasının respublika dövlət quruluşunun
inkişafına qarşı Hindistanın Dehli və Kəlküttə
şəhərlərində İngiltərənin
yaratdığı “İran mərkəzli, fars
düşüncəli” yeni dövlət modeli ilə
yanaşı, Çarlıq Rusiyasının “isti sulara”
çıxış hədəfləri ideyası Orta
Doğuda ilk dövlət demokratizminin qarşısını
almağa çalışırdılar.
Qacar xanədanlığı
və reformlar
Qacarlar xanədanlığının çevik dövlət
modeli kimi irəli sürdüyü “Məşrutə Hərəkatı”
(Ana Yasalı monarxiya) təkcə Güney Azərbaycan boyunca
xalq tərəfindən dəstək qazanmış oldu. Türk kökənli olmayan
fars, ərəb, kürd, lor, bəluc,
cibal, lək, caf, mazəndaran, feyl və ehqaqlar məşrutə
ideyalarını faktiki olaraq qəbul etmədilər. Yerli feodollar və dini fanatizm ideyalarının
yanında yer almış din xadimləri buna qarşı
çıxdılar. Onlar ölkəni
mümkün qədər ortaçağın yaşam səviyyəsində
saxlamaq üçün mübarizə aparırdılar.
Nəsrəddin Şah Qacar (1848-1896) dönəmindən
başlayaraq, Avropaya çoxlu sayda gənclərin təhsil
almağa göndərilməsi dövlət siyasəti kimi qəbul
edilmişdi. Bu gənclər demək olar ki, şağdaş
dünyanın gəlişmiş düzəni, texnologiya, hərb,
şəhərsalma və memarlıq, elektrikləşmə,
rabitə və digər sahələrdə peşəkar
mütəxəssislərə çevrilirdilər. Beləliklə, Qacarlar imperiyası Orta Doğuda
yüksək səviyyəli peşəkar kadrların sayəsində
tədricən inkişaf etmiş dövlət düzəninin
yaradılması üçün tələb olunan kadr
potensialına malik idi. Bununla yanaşı,
çağdaş standartlara uyğun orta məktəblərin
və universitetlərin açılması, kitab, gündəc
(qəzet) və dərgilərin nəşri kimi mədəni
islahatlara başlanılmışdı. Ölkənin
doğal zənginliklərinin istismarı üzrə texnoloji
avadanlıqların alınması prosesləri müşahidə
olunurdu. Bununla yanaşı, yeni texnologiya
ilə istehsal müəssisələrinin inşasına
başlanılmışdı. Faktiki olaraq, bu proses
Müzəffərəddin Şah Qacar (1853-1907) və Məhəmmədəli
Şah Qacar (19872-1925) dönəmində də davam etdi. Ölkədə əncümənlər (yerli idarəetmə
üzrə parlament) və ölkəni təmsil edən
parlaman yaradıldı. Bu prosesdə təbii olaraq
burjuaziyanın və onlara yaxın ziyalı elitanın təmsil
olunması ilkin mərhələdə keçərli
sayılan bir proses idi. Bununla yanaşı, ilk dəfə
siyasi partiya və cəmiyyətlərin də
yaradılmasına başlanıldı. İctimai
və siyasi proseslərdə hətta müxalifət və
iqtidara mənsub olan düşərgələr belə, formalaşmaqda
idi.
Orta
Doğuda, özəlliklə də Qacarlar imperiyasında
baş verən bu möhtəşəm inqilabi yüksəliş
Çarlıq Rusiyasını və İngiltərəni
çox ciddi şəkildə rahatsız edirdi. Buna görə də türk kökənli olmayan
toplumlara arxalanaraq, siyasi, sosial, iqtisadi, təhsil, mədəniyyət
və başqa sahələr üzrə baş verən
islahatların qarşısını almaq üçün
ölkəni süni şəkildə xaosa doğru
sürükləməyə başlanıldı. Biz bu yazımızda, sadəcə, “Cəngəl Hərəkatı”
adı ilə baş vermiş həmin xaosun tarixini
açıqlamağa çalışacağıq.
Qacar
dövlətinin süqutunda Rusiya və İngiltərə
anlaşması
1905-1911-ci
illərdə Qacarlar dövlətinin irəli
sürdüyü islahatlara dəstək olaraq Təbrizdə
“Məşrutə inqilabı” baş verdi.
Min ildən çox ölkəni idarə edən,
əhalinin çoxluğunu təşkil edən, milli və mədəni
baxımdan dominantlığın önündə olan
türklər bu inqilabi prosesə qoşulmaqla, qeyri-türk
toplumların feodollarına və dini liderlərinə
qarşı etirazlarını edirdilər. Beləliklə, Qacarlar dövləti iki problemlə
üz-üzə qalmış oldu. Bir yandan dini klerikal
zümrələrin, o biri yandan türk olmayan feodolların,
bununla yanaşı, İngiltərənin Hindistan üzərindən
idarə etdiyi “West İndian” və “Persian” tipli hədəflərə
köklənmiş strateji maraqlara görə xarici iqtisadi və
ticarət əlaqələri tamamilə iflasa uğramaqda idi. Sadəcə, Təbriz və Güney Azərbaycan
ayağa qalxaraq, nə yolla olursa-olsun, reformların davam
etdirilməsi müdafiə edilirdi. Tarixdə
“Səttarxan inqilabı” deyə
xatırladığımız bu möhtəşəm
mübarizənin əsas səbəbləri bundan ibarət
idi.
Siyasi proseslərin belə bir axarında gözlənilmədən
Rusiya və İngiltərə arasında 1907-ci ildə gizli
bir müqavilə imzalandı. Anlaşmaya görə,
Qacar dövlətini tamamilə çökdürmək
üçün bu ölkə ikiyə parçalanmalı
idi. Gilan vilayəti və Güney Azərbaycan
Rusiyanın, ölkənin neftlə zəngin olan güney
bölgələri isə İngiltərənin nəzarətinə
keçməli idi. Elə bu
anlaşmanın ardınca Rusiya Məşrutə Hərəkatına
mane olmağa çalışdı. Başda
general Vladimir Lyaxov olmaqla rus qoşunları Təbrizdə
1908-1911-ci illərdə tarixdə misli görünməyən
ən dəhşətli qətliamlar törətdilər.
Demək olar ki, yeni texnologiya ilə inşa
edilmiş fabriklər dağıdıldı, sənaye və
ticarət tamamilə rusların nəzarətinə
keçdi. Rusiya həmin dönəmdə ağır
böhranlar yaşasa da, bu fəlakət Güney Azərbaycanda
da baş verdi. Çünki
Rusiya yaratmaq üçün deyil, ancaq dağıtmaq kimi
düşüncəyə malik olan bir dövlət kimi
tanınırdı.
On minlərlə islahat tərəfdarları dar
ağaclarından asıldılar. Yüz minlərlə
insan başqa ölkələrə köçüb getməyə
məcbur oldular. Demək olar ki, Güney Azərbaycanın
sosial-ictimai və mədəni həyatında xalqın milli
enerjisinin daşıyıcısı olan fəal insanlardan təmizləndi.
Güney Azərbaycana, eləcə də Qacar dövlətinə
daha bir sarsıdıcı zərbə Gilan vilayətində
rus kommunistləri tərəfindən vuruldu. Burada
bütün istinad nöqtəsi adı tarixdə “Cəngəl
(orman) Hərəkatı” kimi anılan, giləklərin lideri
qismində Mirzə Kiçik Xan adlı birisi
silahndırılaraq, Güney Azərbaycana qarşı istifadə
olunmağa başlanıldı. Bu hərəkat
ilk təcrübəsini 1905-1911-ci illərdə Təbrizdə
sınaqdan keçirmişdi. Belə ki,
sözdə Təbriz inqilabına dəstək
üçün gəldiklərini bildirən giləklər əslində
kommunist ideyalarının daşıyıcısı
olduqlarını belə gizlətmişdilər. Onlara rəhbərlik edənlər Rusiya kommunistlərinin
lideri Vladmir Lenin tərəfindən ezam edilmiş Serqo
Orconikidze və Anasatas Mikoyan olmuşlar. Beləliklə
də, Mirzə Kiçik Xan və “Cəngəl Hərəkatı”
rus kommunistlərinin nəzarətində idi. Dini təhsil almasına baxmayaraq, Mirzə Kiçik
Xan ictimai baxışlarına görə kommunistləri hər
zaman müdafiə etmişdir.
Mirzə
Kiçik Xan və “Gilan Sovet Respublikası”
Rusiya Güney Azərbaycanı davamlı olaraq
təhdid etmək üçün Gilan vilayətinə və
burada yaşayan giləklərə istinad etməyi əsas hədəflərdən
birinə çevirmişdi. Buna görə də giləklər
ruslar tərəfindən maliyyələşdirilir və
silahlandırılırdılar. 1914-cü ildə II Dünya
Savaşı başlanılan kimi Çarlıq
Rusiyasının mövqeləri Güney Azərbaycan və
Gilanda zəiflədi. Bu dönəmdə
Rusiyada fürsətdən yararlanaraq kommunistlər daha da aktiv
siyasətdə yer almağa başladılar. Çarlıq
Rusiyasının dövlət siyasəti bu dəfə kommunist
siyasətinin nəzarətinə keçdi. 1917-ci ildə
çarlıq rejimi devrildiyi üçün Gilan vilayətində
kommunistlər də aktivləşdilər. Mirzə
Kiçik Xan isə yeni Rusiya siyasətinin aparıcı
gücü kimi gündəmə gətirildi. 1919-cu ildə rus kommunistlərinin dəstəyi
ilə Gilan Sovet Respublikası elan edildi. Bu
hökumətin başçısı Mirzə Kiçik Xan
oldu. Faktiki olaraq, bu hökumətdə Təbriz,
Qəzvin, Ərdəbil, Tehran və digər iri şəhərlərdə
cinayətkar kimi axtarışda olan quldurların
hamısına vəzifə verilmişdi. Hətta
Sovet Rusiyası Gilan Sovet Respublikası ilə diplomatik əlaqələr
də yaratmışdı. 1920-ci ilin iyun
ayından 1921-ci ilin sentyabr ayına kimi hakimiyyətdə olan
Mirzə Kiçik Xan bu münasibətləri qoruyub saxlaya
bildi. Bütün bunlara baxmayaraq, Sovet
Rusiyası sonadək Gilan hökumətini müdafiə etmədi.
Beləliklə, İngiltərə Avropada “Persiya”, doğuda
“İran” adlanan ölkədə Qacar dövlətinin sonuncu
başçısı Əhməd Şah Qacar xanədanlığını
devirmək üçün açıq şəkildə hərəkətə
keçdi və ilk addım olaraq Mirzə Kiçik Xanı və
onun hökumətini devirdi.
Molla
rejiminin Mirzə Kiçik Xan sevgisi
1925-ci ildə
İngiltərə dövlət çevrilişi edərək
Qacar dövlətini süquta uğratmaqla yanaşı,
hakimiyyətə ilk dəfə olaraq fars mənşəli
və uzun illər gah rusların, gah da ingilislərin mehtəri
kimi işləmiş Rza Pəhləvini gətirdi. 1978-ci il 22 Bəhmən İnqilabı sayəsində
hakimiyyətə gələn mollakratlar Mirzə Kiçik Xana
isti münasibət sərgiləməyə başladı. 1980-ci illərdə onu İranın milli qəhrəmanı
elan etdi və sonra da “Cəngəl” adlı televizya
serialını dövlət büdcəsi hesabına çəkdirdi.
Mirzə Kiçik Xanın Gilan vilayətinin mərkəzi Rəşt
şəhərində ev muzeyi
yaradıldı. Dəfn olunduğu yerdə
mavzoleyin inşa edilməsi ilə yanaşı, həm də
oranı ziyarətgaha çevirdi. Onun həyatı
haqqında bir neçə kitablar dərc edildi. Bir sıra elmi araşdırmalar aparıldı.
Bununla yanaşı, iki ildə bir dəfə
Mirzə Kiçik Xanın şərəfinə poeziya
festivalı keçirilir. Mollakratiya rejimi
Mirzə Kiçik Xanın Tehranda dini təhsil almasına
baxmayaraq, Gilan Sovet Respublikasının başçısı
kimi sonacan dini əqidəsinə sahib
çıxmasını və kommunistlərə etibar etmədiyi
iddiasını ortaya qoyur. Onu daha çox
“panirançı” və “panfarsçı” kimi təqdim etməyə
çalışır. Əslində fars
şovinizmi tarix boyu türkə və onun əzəmətinə
qarşı kimlər mücadilə aparıblarsa, bu
addımı təqdir etdiyini sübut üçün bu siyasəti
sərgiləyir. Səttarxan inqilabının
boğulmasında təkcə Çar Rusiyasının
orduları deyil, həm də Gilan üzərindən
silahlandırılmış fars
şovinizmini müdafiə edən mollarlar və solçular
birlikdə hərəkət etmişdilər. O da bir gerçəklikdir
ki, tarix boyu Güney Azərbaycanda dinçilər və
solçular milli məsələyə qarşı birlikdə
hərəkət etmişlər. Mollakratiya
rejiminin dəstəyi ilə Mirzə Kiçik Xan haqqında
yazılmış mahnıda musiqinin və sözlərin
harmoniyasında dərin nostalgiya hökm sürür. Yəni Mirzə Kiçik Xanın sayəsində
giləklər tarixdə ilk dəfə ayağa qalxdılar və
böyük bir mübarizə yolu keçdilər. Bu sürudun (himn) anlamının arxa
bağçası isə Güney Azərbaycana qarşı dərin
nifrət və küdurətdən ibarətdir. Uydurma “Böyük Gilan” və ya “Talışstan”
notları üzərində köklənmiş ideyanın əsas
məzmunu isə Tehrandakı mollakratiya rejiminin Güney Azərbaycana,
həm də bağımsız Azərbaycan dövlətinə
qarşı fərqli bir sosio-psixoloji qavramı deməkdir.
Beləcə, Azərbaycan türkünə
qarşı fars-rus tandemi hələ də davam etməkdədir.
Ənvər BÖRÜSOY
Təzadlar.- 2015.-
3 mart.- S7.