Güney dərdimizdən ən çox şeir yazmış şair

 

...Unudulmaz azadlıqçün ölənlər,

Bizi anar bizdən sonra gələnlər -

Bizim kimi el qədrini bilənlər...

 

Ötən əsrin ən məşhur şairlərindən biri də Süleyman Rüstəmdir (1906-1989). Adətən hər bir tanınmış şairin xalqın yaddaşında özünə yer etmiş yalnız bir neçə şeiri olur ki, onun simasına çevrilir, şairin adı çəkiləndə həmin şeirlər yada düşür və bu şeirlər onun yaradıcılığı haqqında ümumi təsəvvür yaradır. S.Rüstəmin yaradıcılığında bu qəbildən olan şeirlər kimi “Ələmdən nəşəyə”, “Ana və poçtalyon”, “Çapayev”, “Duz-çörək”, “Təbrizim”, “Axtararsınız”, “Bəs nə deyim” və b. adını çəkmək olar. Lakin fikrimcə, əslində bu şeirlər S.Rüstəm yaradıcılığının əsas qayəsindən, ana xəttindən kənarda qalan şeirlərdir və onlar nə qədər gözəl olsalar da onun şairliyinin həqiqi simasını tam əks etdirə bilməzlər. Sovet dövründə məhz bu şeirlərin S.Rüstəmin simasına çevrilməsi bəlkə də ona qarşı ən böyük haqsızlıq olmuşdur. Bu yazımızda həmin şeirlərdən misal gətirmədən şairin daha yüksək dəyərə malik yaradıcılığının mahiyyətini açmağa çalışacağıq.

S.Rüstəm ilk növbədə ürəyi vətən və millət eşqi ilə döyünən şair olmuşdur. Bu isə şair üçün ən böyük dəyərdir:

 

Çox gözəl bilirəm, qəlbimdə bircə an

Bu odu sönməyən məhəbbət nədəndir!

Həyatım, varlığım, hər zaman, hər zaman-

Vətəndir, vətəndir, vətəndir, vətəndir!

 

Şair həyatın mənasını, dəyərini məhz vətənə, millətə sevgidə görür, vətəni sevməyi, ona xidmət etməyi hər kəsin vicdan borcu hesab edir, ona xəyanəti lənətləyir:

 

...Vətəndən danışaq, eldən danışaq,

Gərəksiz, mənasız söhbət olmasın.

...Könül, candan bağlan vətəninə sən,

Eldə ünvanına nifrət olmasın.

 

...Anamız vətənçin vurmasa ürək,

Haram olsun mənə yediyim çörək!

Vətənini sevən şairçün gərək

Vicdandan dəyərli sərvət olmasın.

 

S.Rüstəm yaradıcılığının böyük bir qismi - 150-yə yaxın şeiri və üç poeması məhz Güney dərdimizə həsr olunub! XX əsr və sonrakı ədəbiyyatımızda ikinci belə bir şair yoxdur! Özü də bu şeirlərin hər birində yeni bir fikir, yeni bir rəng tapmaq mümkündür, təkrarçılıq hiss olunmur.

S.Rüstəmin Güney mövzusundakı yaradıcılığı əsasən 1940-cı illərdən - orada baş vermiş milli hərəkat dövründən başlayır və ömrünün sonuna qədər davam edir. Lakin öz xatirələrində qeyd etdiyinə görə o dövrə qədər də Güney problemi onu düşündürmüş və narahat etmiş, yaradıcılığında da Güney mövzusuna toxunmuşdur. Məhz İkinci Dünya Müharibəsi illərində şairin sovet quşunlarının tərkibində Güneyə getməsi, orada türkcə yayımlanan mətbuat orqanlarında fəaliyyət göstərməsi və hadisələrin canlı şahidi olması onun bu mövzudakı yaradıcıığına böyük təkan vermişdir.

S.Rüstəmin Güney mövzusunda yazdığı şeirlərdə yalnız Təbriz sevgisi, Araz ağrısı, ayrılıq dərdi yoxdur, burada həm də fars şovinizminə qarşı nifrət və azadlıq uğrunda açıq mübarizə ruhu var:

 

Biz gedirik azadlıqçün döyüşə,

Sinələri dağlamayın, analar!

Şəhid olsaq yaşarmasın gözünüz,

Başa qara bağlamayın, analar!

 

...Unudulmaz azadlıqçün ölənlər,

Bizi anar bizdən sonra gələnlər -

Bizim kimi el qədrini bilənlər,

Ağlamayın, ağlamayın, analar!

 

Aşağıdakı şeir 1945-46-cı illərdə S.C.Pişəvərinin başçılığı altında yaradılmış milli hökumətin fəaliyyəti dövründə milli haqlarımızın özümüzə qayıtmasının sevinci ilə yazılıb:

 

Azadlıq günəşindən can gəlsin torpağına,

Təbrizli, Savalanlı, Ərdəbilli qardaşım.

Uzun illər kilidli dilin açıldı artıq,

Doğma anam laylalı, anam dilli qardaşım!

 

Aşağıdakı şeir isə bu milli hökumətin devrildiyi və dilimizə qarşı qadağaların yenidən tətbiq olunmağa başladığı dövrdə fars şovinizminə nifrət dolu müraciətlə yazılıb:

 

Mən sənin dilinə dəymirəm, cəllad,

Gəl sən də bu ana dilimə dəymə!

Sənin də bağın var, gülün var, çəkil,

Bağımda əkdiyim gülümə dəymə!...

 

İranda şovinist rejimin yenidən hakimiyyətə gəlməsi və dilimizə, mədəniyyətimizə qarşı qadağaların, milli ziyalılarımıza qarşı repressiyaların davam etdirilməsi Güney mövzusunu S.Rüstəm yaradıcılığının daimi mövzusuna çevirmiş, bu isə həmin dövrdə bu problemin gündəmdə qalmasında və milli şüurumuzun inkişafında əvəzsiz rol oynamışdır.

S.Rüstəm Güney problemini poetik dildə hərtərəfli və çox yüksək səviyyədə əks etdirə bilmişdir. Bu şeirlərdə həm millətin ağrısı, əzabı, dərdi ifadə olunur:

Al qoynuna dostlarını, ey bağrı qan Arazım,

Mənim qanlı göz yaşımdan yaranmısan, Arazım!

 

Həm düşmənə qarşı qəzəb və nifrət aşılanır:

 

Əfsus, başda oturan əqrəb yuvalı başlar

Azadlıq adlandırır bu zindanlı günləri.

Yox, belə getməyəcək xalq ömründən siləcək.

Bu dəhşətli günləri, bu tufanlı günləri.

 

Həm də azadlıq eşqi və nikbin mübarizə ruhu tərənnüm olunur:

 

...Hər yerdə günəşdir mənə bayraq

Baş əymərəm aləm yağı olsa,

Qan axsa da sel tək bədənimdən.

Ölsəm qalacaqdır əməlim sağ,

Düşmən mənə əl vursa, əminəm,

Atəş çıxacaqdır kəfənimdən.

Heç qüvvə ayırmaz məni bir an

Öz doğma elimdən, vətənimdən

 

Göründüyü kimi, S.Rüstəm vətənpərvər ruhlu şeirlərində yeri gəldikcə əruzun oynaq qəliblərindən də çox məharətlə istifadə etmiş, təmiz türkcəmizdə əruzvəznli şeirin gözəl nümunələrini yaratmışdır.

Şair Güney mövzusunda çox yazdığına görə onu qınayanların da layiqli cavabını verir və bu mövzuda yazmağın vacibliyini və əhəmiyyətini də şeir dilində çox gözəl izah edir:

 

İllərdir bu Araz qırağında mən,

Qardaş sorağında gəzən olmuşam.

Vahid vətən, millət fərağında mən

Dözülməz dərdlərə dözən olmuşam.

 

Mənə sözarası “Şair, bir belə

Yazmaqdan nə çıxar” deyənlər də var.

Orda zindandadır, ilk bahar belə,

El mənə, yazmasam lənət yağdırar.

Yağdırar, yağdırar, necə yağdırmaz,

Bu qızıl qələmi o verib mənə,

Vicdanım əmr edir şairim, yaz, yaz.

Hələ az yazmısan, durma, yaz yenə.

 

...Öz şəxsi dərdinə qalanlar mənə,

Hörümçəklər kimi tor hörməsinlər.

Ürəyi qara daş olanlar mənə,

Müqəddəs dərdimi çox görməsinlər...

 

Bəzən S.Rüstəmin Güney mövzusunda kəskin şeirlər yazmasını o dövrdə SSRİ ilə amerikayönümlü şah İranı arasında olan pis münasibətlərlə əlaqələndirirlər və bu cür şeirlərin məhz Moskvanın sifarişi ilə yazıldığını iddia edirlər. Lakin bu da bir danılmaz faktdır ki, 1979-cu il inqilabı nəticəsində sovet dövləti ilə teokratik İranın müttəfiq olmasından sonra da S.Rüstəm yaradıcılığında bu mövzu eyni kəskinliklə ömrünün sonuna qədər davam edir və həmin şeirlərin tam səmimi bir qəlblə yazıldığına şübhə yeri qalmır.

Xomeyninin əks-inqilabından sonra yalançı islam donuna bürünərək İranda yenidən hakimiyyəti qəsb etmiş qəddar fars şovinistlərinin həqiqi üzü aşğıdakı şeirdə gözəl açılıır:

 

...Bədnam fərmanlara qol çəkənlərin,

Nəşəni xəlvəti bol çəkənlərin,

Qəmli zindanlara yol çəkənlərin

Başda əmmamətək qanlı tacı var...

 

Şair aşağıdakı şeirində dünyadan da Güney dərdi ilə köçəcəyini bildirir:

 

Bir də xahişimi təkrar edirəm:

Vaxtında dünyadan köçdüyüm gündə,

Tutsun tabutumdan o taylı əllər.

Yasin əvəzinə qəbrim üstündə,

Bir vüsal mahnısı oxusun ellər!

 

S.Rüstəmi tənqid edənlər adətən onu 1930-cu illər repressiyaları dövründə milli şairlərdən “donos” verməkdə ittiham edirlər. Bu firkin yanlış olduğunu və heç bir fakta əsaslanmadığını deyənlər də var. Lakin istənilən halda S.Rüstəmin yüksək şairlik istedadını, xüsusən də Güney mövzusunda yazdığı şeirlərin dəyərini və ictimai əhəmiyyətini, milli şüurumuzun inkişafına və milli azadlıq mücadiləmizə hələ bundan sonra da xidmət edəcəyini inkar etmək olmaz.

Şairin həmin dövrə yazdığı məşhur “oxuma tar, oxuma tar, səni sevmir proletar (rusun öz gitarası var)...” misralarının da həqiqi mənada deyildiyi inandırıcı deyil. Tara qadağa cəhdləri olan dövrdə deyilmiş bu sözlərin məhz tara sevgidən doğan yanğı və istehza ilə deyildiyi şübhə doğurmur. Və əsllində burada sovet dövlətinin milli mədəniyyətləri yox etmə və ruslaşdırma siyasəti ifşa olunur.

Məhz yuxarıda misal gətirdiyimiz şeirlər kimi yaradıcılıq nümunələri Süleyman Rüstəm böyüklüyünün, istedadının və şəxsiyyətinin həqiqi mahiyyətini aça bilər, şairin məhz bu məzmunda və ruhda olan şerləri dillər əzbəri olub onun simasına çevrilməyə daha çox layiqdir.

 

Şirvani Ədilli

Təzadlar.- 2015.- 6 yanvar.- S.10.