“Ən ağır iş, ən kasıb
gün qismətim”
Azərbaycanın ağrıları, dərdləri ilə 90 il ömür sürən Söhrab Tahirin dünyasını dəyişməsindən 40 gün ötür...
Xalq şairi, “Şöhrət” ordenli Söhrab Tahirin 40
mərasimi də gəlib çatdı. Beləcə,
günlər, aylar, illər ötəcək və Söhrab
Tahir əfsanəsi tarixə dönəcək. 90 illik ömrü ilə elə Azərbaycan tarixinin
bir parçasına çevrilmişdi Söhrab Tahir. Cənubi
Azərbaycanda 1945-ci ildə, 19 yaşında ikən əldə
silah S.C.Pişəvərinin başcılığı
altında müstəqil dövlət quranlardan biri olan S.Tahir,
düz 71 ilo tay həsrəti ilə
yaşadı. Bütün
yaradıcılığını ikiyə
bölünmüş Azərbaycanın birləşməsinə
həsr edib. Həmişə də
böyük inamla yaşayıb, yaradıb ki, iki qardaş nə
vaxtsa, birləşəcək. Bu inam
şairi son ana, son saata qədər tərk etmədi. Bir
xalqın ikiyə bölünməsi S.Tahirə 71 iləzab verdi, incitdi, onun hisslərini yerindən
oynatdı.
Artıq bu dərdlərə, əzablara şair o qədər
öyrəşdi ki, cismən iki yerə bölünməsi də
onu bir o qədər narahat etmədi, incitmədi. Elə bu səbəbdən
də özünün məşhur “Azərbaycan”
poemasında yazıb:
“Dərdsiz
vaxtlarını görmüşəm bəzən,
Dərdsizlik
dərd olub sənə həyatda,
Özgələr
dərdini atıb üstündən,
Sən dərdsiz
olmaqdan qorxubsan hətta...”
Dərddən o qədər yazdı ki, dərdlər ona
doğmalaşdı, ona sarmaşdı və onunla birgə
ömür yaşadı. Bu da İlahinin bir qismətidir
ki, bir xalqın ikiyə bölünməsini özünə
dərd eləyə-eləyə özü də iki
bölündü. Məlum olduğu kimi,
ayaqları ölümündən təxminən bir ay əvvəl
dizdən yuxarı amputasiya olundu. İstər
xəstəliyi vaxtı, istərsə də, sağlam dönəmində
həmişə yanında olan bir insan kimi deyə bilərəm
ki, Söhrab Tahir heç vaxt heç nədən
sınmayıb, gileylənməyib. Sınanlara,
gileylənənlərə öz məğrur və vüqarlı
xarakteri ilə bir nümunə olub Söhrab Tahir. O qədər
dərdin, əzabın içində çabalasa da, üzdə
bunu bildirmədi. İşə bax, iki
ayaqları kəsiləndən sonra da, zarafatından, məzəli
atmacalarından qalmadı. Görün bu
insanda nə qədər dözüm, dəyanət, mətinlik
vardı ki, o qədər əzablara mərdi-mərdanə sinə
gərdi, dözdü. Ancaq hər şeyi
içinə verirdi deyə içindən əriyirdi
şair.
1988-ci ildə, sərhədlər açılandan sonra
nəhayət, 40 ildən çox həsrətində
olduğu doğma yurda getməyə qərar vermişdi. Söhbtə
edirdi ki, evlərində əvvəlcə onu
tanımayıblar, xalası soruşub ki, ay qonaq, kimsən?
S.Tahir səsindən xalasını tanıyaraq deyib: “Məni
tanımadınmı, ay xala?” Artıq
qonağın kimliyi bilinəndən sonra haray-həşir
qopub, ağlaşma başlayıb. Bu zaman
xalası S.Tahirə deyib ki, ay Söhrab, sən də ağla,
yoxsa, sonra pis təsir edər, ağla ürəyin
boşalsın. S.Tahir belə cavab verib: “Ay xala, mən 40
ildir ağlayıram, daha gözlərimdə yaş
qalmayıb”.
Bəlkə elə göz yaşının quruyub
daşlaşmasına görə idi ki, Söhrab Tahir daha da mətin
olmuşdu, daha döyüşkən, inqilabçı
olmuşdu, onu dərdlər sarsıda bilməmişdi. Əksinə,
dərdin üstünə gedirdi. Bu səbəbdən
yazdığı şeirlərin, poemaların hər bir
misrası od-alov saçırdı. Heç təsadüfü
deyil ki, 1992-93 –cü illərdə Haramı düzü, Zəngilan,
Qubadlı, Laçın, Füzuli bölgələrində
topçuların komandiri kimi olduğum döyüşlərdə,
öz əsgərlərimə Söhrab Tahirin
“Döyüşən lövhələr” kitabından
oxuduğum şeirlər əsgərlərin qanını
çoşdururdu. Şairin Cənubi Azərbaycan
həsrəti və bu yolda mübarizəsi öz istiqamətini
Qarabağa yönəltmiş və erməniyə nifrət
hissi aşılayan şeirləri ilə özünü
ovundururdu. Ona görə də Qarabağa, Azərbaycan
ordusu və əsgərinə aid çoxsaylı şeirlər
yaradıb:
“Şanlı
əsgər, düz nişan al hədəfi,
Vətən sənə oğul deyib, güvənsin.
Qoru
doğma vətənini, xalqını,
Vətən sənə oğul deyib, güvənsin.
Xalq
yolunda səngər-səngər dayan, dur,
Yağı düşmən qəsd eləyir,
amandır.
Vur
döşündən, kəs yolunu, dayandır,
Vətən sənə oğul deyib, güvənsin.
Vətən
ana qucağıdı oğula,
İgid oğul döyüşlərdə doğular.
Vur
düşməni, diz-dizə çöksün
yağılar,
Vətən sənə oğul deyib, güvənsin.
Şanlı
əsgər, yolun vətən yoludur,
Vətən yolu müqəddəsdir, uludur.
İrəli
get, sil yolundan buludu,
Vətən
sənə oğul deyib, güvənsin”
Şairin bu səpkili şeirləri nəinki əsgərlərdə,
hətta hər bir vətən oğlunun hisslərini yerindən
oynadır, azğın düşməni qırıb,
çatmaq üçün alışıb yandır. Budur, şair
sözünün qüdrəti, əzəməti. Axı kimdə bilməsə, torpaq, yurd itkisinin nə
olduğunu Söhrab Tahir hamıdan yaxşı bilirdi. Vətən
ağrısı, acısı ilə 90 il
ömür sürmək hər igidə, xüsusilə də
həssas qəlbli şair üçün asan deyil. Ancaq Söhrab Tahir bu ömrü necə
yaşadı, necə əzablar çəkdi bunu özü
bildi.
Olduğu hər görüşdə, hər söhbətdə
sözünün əvvəli də, axırı da vətən
oldu. Ötən
il bu vaxtlar Qaradağ rayonunun
Müşfiqabad qəsəbəsindəki 274 saylı məktəbdə
şagirdlərlə Söhrab Tahir görüşünün
təşəbbüskarı və təşkilatçısı
oldum. Görüşdə şairin şeirləri
səsləndi, “Azərbaycan” poeması mənim ifamda
bütünlüklə şagird və müəllimlərə
çatdırıldı. Şairin bu
görüşdən necə böyük təəssürat
aldığını da ayrıca qeyd etmək lazımdır.
Axı bu,S. Tahirin oxucularla sonuncu
görüşü oldu. Görüşdən sonra
şagirdlər şeirlərin hazırlanmasında xüsusi əməyi
olan ədəbiyyat müəllimi Yeganə xanıma belə
deyiblər: “Biz sinifdənxaric ədəbiyyat kimi ancaq
Söhrab Tahirin kitablarını oxuyacağıq”.
Yeri gəlmişkən bir məqamı da təəssüf
hissi ilə qeyd etməyi özümə borc bilirəm. Orta məktəb
üçün dərslik kitablarını hazırlayanlar nədənsə,
xalq şairləri Nəriman Həsənzadə, Söhrab
Tahir, Bəxtiyar Vahabzadə, Məmməd Araz, şair Musa
Yaqub kimi nəhəngləri dərsliklərə salmırlar.
Bu səbəbdən bu günkü gənclərimiz
Azərbaycan ədəbiyyatının sütunları olan bu
şairləri tanımırlar. Min təəssüf!
Oxucuları ilə görüşməyi həmişə
özünü amalı bilib Söhrab Tahir. Son vaxtlar səhhəti
ilə bağlı təbii ki, çox gəzə bilmirdi,
çox yerlərə gedə bilmirdi. Ona görə də,
hələ ayaqları kəsilməmişdən əvvəl
gözəl şairimiz Nəriman Həsənzadə ilə
birlikdə görüşünə gedəndə belə
dedi: “Ay Nəriman, bu Elçin oxucularla bizim aramızda
qızıl körpüdür”. Doğrudan da, mən S.Tahirin,
B.Vahabzadənin, N.Həsənzadənin, M.Arazın, M.Yaqubun,
M.İsmayılın, C.Novruzun, N.Kəsəmənlinin, orta nəsildən
olan Adil Cəmilin, Ağacəfər Həsənlinin, Kəlbəcərdən
olan, dünyasını dəyişmiş Cabir Umudun,
Qubadlıdan olan vaxtsız dünyadan getmiş Əliağa
Aslanın və s. müəyyən mövzuya aid və yerinə
uyğun gələn şeirlərini kiçik məclislərdə,
dost-tanış yanında söyləməyi özümə
borc bilmişəm. S.Tahirin “Azərbaycan”
poemasını hələ 1988-ci ilin meydan hadisələrində,
gecələr tonqal başında oxuyarkən dəhşətə
gəlirdilər ki, bu poemada səslənən fikirləri və
sözləri elə indicə meydanın tribunasından
söylədilər. Biləndə ki, bu
alovlu sətirlər hələ 1976-cı ildə
yazılıb, “Döyüşən lövhələr”
kitabını əlimdə görməyənə qədər
inanmırdılar. 1988-ci ildə meydanda səslənən
“Azadlıq” şüarını və bir xalqın ikiyə
bölünməsini görün 1976-cı ildə, Sovetin
qılıncının dalı-qabağı kəsən
vaxtlarda Söhrab Tahir necə hayqırıb:
“Yüz
il də keçərsə, bu ayrılıqdan,
Öz birlik haqqını bu xalq alacaq.
Bir
gün mənim xalqım birləşən zaman,
Dünyada ən zəngin bir xalq olacaq.
Böyüksən,
dahisən, ucasan yenə,
Yad olub kiçilmək sənə qədimdən.
Dünya ərk
eləyib, ad verib sənə,
Tac qoyub
başına ölüm-itimdən.
Sən
kiçik olsaydın, kiçik bəlkə də,
Kiçiklər
əlindən bir pay alardın.
Bu
böyük dünyada, böyük ölkədə,
Sən də
bir pay qədər azad olardın.
Böyüksən,
dahisən, ucasan yenə,
“Hanı azadlığım”, arzum bağırır.
Bir də
qalanmasın kürəklərinə,
Dünyada ən ağır zülmün
ağırı.
“Azadlıq!” Böhtanın, yalanın sonu,
“Azadlıq!” Bu, sənin qızıl haqqındır.
Cəlladın
ağzından çək, çıxart onu,
Böyük
Azadlıqlar, böyük xalqındır!
“Azadlıq!” Al, onu ana vətənim,
Dünya qüdrətini, dünyaya bildir.
Azadlıq
pasportdur əlində sənin,
Azad xalqı danmaq mümkün deyildir.
Vətənin azadlığı, bötüvlüyü
şairin yaradıcılığından qırmızı xətt
kimi keçirdi. Heç vaxt bu ayrılığı
yaxına buraxmaq istəmirdi. Son ana qədər
də, fikirləşirdi ki, bu xalq mütləq birləşəcək.
Elə mən də nə qədər Söhrab Tahir sağ
idi Azərbaycanı bütöv görürdüm, onun iki
bölünməsinə inanmaq istəmirdim. Azərbaycan mənim
üçün sanki 1828-ci il
“Gülüstan” müqaviləsi ilə yox, 2016-cı il
mayın 4-də Söhrab Tahirin ölümü ilə
bölündü. Özü də həmişə
bölünməkdən çox qorxurdu. Elə ona
görə də, yazırdı:
“Azad
qardaşım var, onunla xoşam,
Mən gərək sahili sahilə qoşam.
İki bölünməkdən
elə qorxmuşam,
Çöpü də ikiyə bölmərəm daha”.
Deyirlər, insan ən çox nədən qorxsa, o da
başına gələr. Söhrab Tahir vətənin
bölünməsindən o qədər əzab çəkdi,
bölünməkdən o qədər qorxmuşdu ki,
axırda özü də iki bölündü.
Şairin özünün cismən iki yerə bölünməsini
yazar Sərvaz Hüseynoğlu “Ancaq vətən eşqin ikiləşmədi”
şeirində çox ustalıqla tərənnüm edib:
“Soyuq
sazaq kimi, qara yel kimi,
Ömrünü, gününü kəsdilər sənin.
Bir vaxt
ayağını, Xoydan, Mərənddən,
Doğma Ərdəbildən kəsdilər sənin.
Tanışdır
bu ağrı, tanışdır bu dərd,
Tanışdır ruhunun üşüməsindən.
Kəsdilər,
Təbrizə həsrət ayağını,
Bu dəfə evinin döşəməsindən.
Kəsdilər!
Cismində acılan yara,
Babəkdən əmanət qalan çeşmədi.
İkiyə
bölünə-bölünə gəldin,
Ancaq vətən eşqin ikiləşmədi.
Kişi
inadıyla yaşadın ömrü,
Qız-qadın misallı ismətin oldu.
Qorxardın
çöpü də iki bölməyə,
İkiyə bölünmək qismətin oldu.
Ruhun o
taydadır, cismin bu tayda,
Orda da, burda da pirdi ki, xalqın.
İkili
səsində, özün yazmışdın,
İkili cismində birdi ki, xalqın.
Sən
ki, öz ömrünü vermədin bada,
Eşq olsun tarixə saldığın izə.
Başdan-ayağacan
doğranmağın da,
Ayaqda qalmağı öyrətdi bizə”.
Xəstəliyin onu yatağa saldığı ilk
günlərdən və ayaqları kəsiləndən sonra
da tez-tez yanında olurdum. Ölümündən
3-4 gün əvvəl yenə yanındaydım. Ağrılardan nə qədər qıvrılsa da,
onu biruzə vermirdi. Mən də müxtəlif
mövzularda söhbət açıb,
ağrılarını unutdurmağa
çalışırdım. Söhbət
şairlərin ana mövzusunda yazdığı şeirlərdən
düşdü. Şair bu zaman asta səslə dedi: “Ana
haqqında çox yazırlar, lakin atanı yaddan
çıxarırlar. Ata haqqında şairlər
nədənsə az yazırlar”. Bu zaman
özünün ata haqqında yazdığı şeiri
söylədi. Daha sonra sanki
ölümünü və bununlada yaxınlarından,
doğmalarından, dostlarından, o taylı, bu taylı Azərbaycanından
ayrılacağını hiss edirmiş kimi “Ayrılıq”
şeirini söylədi. Mən heyrətə
gəldim ki, bu qədər ağrıların, əzabların
içində necə də yaddaşını qoruyub
saxlayıb. Onun şeirlərindən sonra
mən də təsəlli üçün yuxarıda qeyd
etdiyim Sərvaz Hüseynoğlunun şeirini özünə əzbər
söylədim və o zəif əllərini güclə
qaldırıb əl çaldı. İndi
mənə təsəlli həmin o anları telefonun video
yaddaşına köçürməyimdir. Söhrab Tahirin həyatda söylədiyi sonuncu bu
şeirləri ən əziz, canlı bir xatirə kimi
saxlayacağam. Axı bu onun canlı son
görüntüləridir.
Şairin 90 illik ömrünün ağrı-acılarla
keçdiyi hamıya məlumdur. Özünü bu tayda qərib kimi
hiss etdiyi də bir faktdır. Baxmayaraq ki, o tay
da, bu tay da Azərbaycan torpağıdır. Ancaq
onu da yaxşı bilirik ki, insanın doğulduğu yer həmişə
onun üçün ən əziz məkan olur. Bu səbəbdən
Söhrab Tahirin bu tayda özünü qərib hiss etməsini
qəribçiliyə salmaq lazım deyil.
Məni ən çox dəhşətə gətirən
isə bilirsinizmi nədir? Həyatı başdan
ayağa qeyri-adiliklərlə dolu olan şairin
ölümü də qeyri-adi olub. Cümə
axşamlarının birində ömür-gün
yoldaşı Südabə xanım şairin son anında
baş verən məqamları belə söylədi:
“Ölümünə bir az qalmış dedi ki, onu öz
kitabları olan otağa gətirək, gətirdik. Sonra üzünün qibləyə çevrilməsini
istədi, çevirdik. Daha sonra isə özünün
“Öləndə” şeirindən bu bəndi astadan söylədi:
“Harda
ölsəm, məni orda basdırın,
Başdaşına,
döşdaşına lüzum yox...”
Bu şeiri deyəndən sonra dayandı, sağ əlini
güclə qaldırıb gözlərini qapadı və
bununla da dünyaya gözlərini əbədi yumdu”.
İlahi, bunu insan ağlı dərk edə bilərmi
ki, ölümünü son saniyələrinə qədər
hiss etsin və öz əlləri ilə öz
gözünü qapasın? Mən hələ də
bu məqamın şokundan çıxa bilmirəm. Görün, Allahın necə xoşbəxt bir bəndəsidir
ki, gözünün qapanmasını da başqasına
möhtac etməyib. Elə həmin “Öləndə”
şeirində yazırdı:
“Öz
xalqıma var kədərli hörmətim,
Bu taleyi özü yazdı alnıma.
Ən
ağır iş, ən kasıb gün qismətim,
Bir
qapıya getməmişəm yardıma...”
Göründüyü kimi son anında da yardıma
ehtiyacı olmayıb və öz gözünü öz əlləri
ilə qapaması ilə sübut edib ki, o, heç də
sıradan adi bir insan deyil. Daha bir dəhşətli
məqam bilirsinizmi nədir? Şairin ayaqlarında təzəcə
qanqrena başlayanda, onu çox aşağıdan kəsməklə
şairin ömrünü hələ bir necə il uzatmaq olardı. Ancaq o, Azərbaycanın ən
qədim tarixi dövrünü əhatə edən və
ömrünün 21 ilini həsr etdiyi və 70 min misradan ibarət
olan “Ata” poema-eposunu bitirmədiyindən buna razı olmurdu. Deyirdi ki, ayaqlarım kəsilsə, yaza bilməyəcəyəm
və “Ata” yarımçıq qalacaq. “Ata”nı
tamamlayanda isə artıq qanqrena öz işini
görmüşdü və ayaqlarının dizdən
yuxarı kəsilməsi də onu xilas etmədi. Yəni
şair öz ömrünü əsərinə qurban verdi. O əsər ki, bizim kökümüz,
tariximizdir. Şair bu yolda ömrünü belə
əsirgəmədi.
Bəli, göründüyü kimi, Söhrab Tahirin adi yox,
dahi bir insan olduğunu hələ çox uzun illər sonra dərk
edəcəyik və onda kimi itirdiyimizin fərqində
olacağıq. Ancaq o zaman bu, nəyisə dəyişəcəkmi?
Allah sənə
qəni-qəni rəhmət eləsin, Söhrab Tahir!
Sonda
şairin adını çəkdiyim “Öləndə”
şeirini təqdim edirəm:
Harda
ölsəm, məni orda basdırın,
Başdaşına,
döşdaşına lüzum yox,
Şöhrət
gəlsə, onu çöldə azdırın,
Təntənədə, rəsmiyyətdə
gözüm yox.
Əgər
varsa, qəlbisınıq bir ana,
Qəbrim üstə “qərib” deyib, ağlasın.
Ağ
buludlar gəlib dursun yan-yana,
İlıq yağış səpələyib,
çağlasın.
Gecə
vaxtı məni xəlvət götürün,
Xalq duymasın qərib tabut kədəri.
Gecə
ikən sonevimə yatırın,
Qoy olmasın dostlarımın xəbəri.
Gör nə
qədər mən borcluyam vətənə,
Borca görə utanıram mən ondan.
Bu borc ilə
tutmaz ad-san, təntənə,
Utancağam öz qəlbimdən hər zaman.
Öz
xalqıma var kədərli hörmətim,
Bu taleyi özü yazdı alnıma.
Ən
ağır iş, ən kasıb gün qismətim,
Bir qapıya getməmişəm yardıma.
Həm
qocayam, həm kasıbam, həm qərib,
Mən dustağam bu əlçatmaz üçlüyə.
Bir az küsüb, heyrətlənib, kövrəlib,
Qovuşaram sonevimdə dincliyə.
Harda
ölsəm, ora mənə vətəndir,
Kaş ki, elə vətənimdə öləydim.
Qardaşımda bu ögeylik nədəndir?
Kaş ki, öləndən sonra bunu biləydim.
Bir də
Tanrım, haqq ver boylanım,
Min il sonra öz qəbrimə baxım mən.
Ağ
bulud tək hörüm-hörüm sallanıb,
Sonevimə yağış kimi yağım mən.
Tanrım
mənə ömür verə necə il,
“Ata”-nı mən çatdıraydım axıra.
Bu
dünyaya daha bir cüt göz deyil,
Əsərimin zirvəsindən baxıram.
Elçin
MƏMMƏDLİ
Təzadlar.- 2016.- 14 iyun.- S.14.