Düşüncə insanı...
Deyirlər,
arzular sonsuz olur. Bəlkə də belədir, amma hər
bir arzunun, düşüncənin sonu, yaxud sərhədi olur.
Həm də biz, hər birimiz o sərhəddən
daha yaxşı görünürük, əxlaqın,
insanlığın, ən yaxşı və ən pis keyfiyyətlərin
fonunda. Bəlkə də insanlar
arzularından danışarsa onların necə olduğunu
müəyyən etmək daha asan olar. çünki
insanlar arzuları, düşüncələri və niyyətləri
ilə dünyanın ahənginə daha çox təsir edirlər,
nəinki əməlləri ilə.
"Müvəffəqiyyətsiz nəticəyə
sonsuz yollarla gəlmək mümkündür.
Müvəffəqiyyətin isə yolu birdir: dərin
bilik, möhkəm iradə."
Xudu Məmmədov
Mən
gördüyüm bütün şəkillərində o, həmişə
düşüncəli, qayğılı, fikirlidir. O, düşüncə
insanı idi. Mən inanıram ki, o,
düşüncələri, arzuları ilə dünyanın
ahəngini yaxşılığa doğru dəyişirdi və
buna qadir idi. Tanrı qüdrətinə,
onun mükəmməlliyinə inanan bir insanın
düşüncələri və hissləri də mükəmməlliyə
çox yaxın olur, onun kimi. O, bir kəlmə söz
deyəndə də yalnız kiməsə lazım olacaq,
kiminsə inanıb etibar edəcəyi, kiminsə eşitmək
həsrətində, ehtiyacında olduğu sözlər deyərdi.
Deyirlər ki,
o həddindən artıq təvazökar idi, çünki
ağıllı, savadlı, həm də mahiyyətcə
xeyirxah insanlar hər duyğunun, hər əməlin sərhədini
bilirlər. Sərhəd hər şeyin sonunu və
başlanğıcını bildirir. Duyğularımızda
və əməllərimizdə sərhədlər əslində
hər bir fəaliyyətin qaydalarını,
"olar-olmaz"larını bilməkdir. Görkəmli alimimizin bu haqdakı düşüncələri
və fikirləri məni həmişə cəlb edir və
düşündürür. Yaşamağın
və fəaliyyət göstərməyin olar-olmazını
bilənlər qüdrətli insanlardır. çünki "qaydaların bizə imkan
verdiyi qədər azadlıq" bizim insan kimi
yaşamağımızın ən ideal
"meydanıdır". İnsan olduğu vəziyyətin
"olar-olmaz"ı qədər sərbəstdir,
azaddır, ancaq bu sərhədləri kəsəndə və
bu "sərhədlər" kənardan pozulanda insan da
insanlığını itirər. "Sərhədi"
keçənlərin nəfsi, tamahı, düşüncəsizliyi
onu idarə edir, deməli, olmaz!
Bu
"olmaz" insanlığın qaydalarını şərtləndirir,
Yaradanın iradəsini ifadə edir. "Sərhəd"in
keçilməsi də olmaz. Bu pozulma şəxsiyyətə
təcavüzdür, həm mənəvi, həm maddi, həm
də fiziki. Bu "pozulma"ya
qarşı dayanan isə sənin iradəndir. Sən bu təcavüzlə razılaşırsan,
yoxsa ona qarşısan?
Haşiyə: Avropada və
Amerikada antropologiya elmi həmişə öyrənilən
maraqlı, fundamental və populyar elmdir. Hətta
dünyanın ən ucqar, yerli insanlarının tək-tük
yaşadığı yerlərə də amerikalı,
avropalı antropoloqlar səfər edirlər. Sizcə, bu səfərlər elə-belə, sadəcə,
maraq üçündür? Əsla yox,
onlar əslində dünya xalqlarının təcavüzə,
zorakılığa, haqsızlığa olan münasibətini
öyrənirlər. Onlar böyük
qurumları təmsil edirlər (bunu gizlətsələr də).
Neçə illərdir ki, Azərbaycanda da belə
gəlmə mütəxəssislər kifayət qədərdir.
Onlara qaçqın və məcburi
köçkünlər yaşayan yerlərdə tez-tez rast gəlmək
olur. Onlar gəlirlər, öyrənirlər,
gedirlər və yenə gəlirlər. Bizim
xalqın təcavüzlə barışması, itaətkarlığı
onları dəhşətə gətirir (yəqin elə buna
görə dünya birliyi hələ də susur, nə qədər
ki, biz susuruq). Görünür, Avropanın
ağıllı, düşüncəli, savadlı
insanlarını təəccübləndirmək bir yana, razı salacaq qədər azadlıq sevər,
ədalətli deyilik, yəni əsl müsəlman deyilik, əksinə,
primitiv və kasad inanclı bütpərəstik...
Elə buradaca da fədakar
alimimizin fikrini xatırlamaq yerinə düşərdi:
"...Hər şeyin öləcəyi onun varlığı
ilə yoxluğu arasındakı keçiddə daha
yaxşı görünür. Elmin özündə
də belə keçidləri öyrənmək
maraqlıdır və bu, təbiət haqqında böyük
ümumiləşdirmələrə gətirib
çıxarır".
Deməli, bizim
bir xalq kimi gələcəyimiz bu gün həm tariximizə,
dövlətçiliyimizə, torpaqlarımıza, həm də
mənəviyyatımıza edilən təcavüzə
münasibətimizdən asılıdır. Amma çox təəssüf
ki, hal-hazırda bizim təcavüzlə
barışmağımız
barışmazlığımızı ağlagəlməz dərəcədə
üstələyir. Parlamentdə rahat
kreslolarda əyləşən, həm də məmur
postlarını zəbt edən deputatlarımızın,
ziyalılarımızın, alimlərimizin bu elmi məntiqin fərqinə
varmaması, dahi insanlar yetirən xalqımızın öz
faciəsindən xəbərsiz olması ilə təəssüf
ki, düz mütənasibdir. Qanunlara
insanlar nəzarət edir, onlara isə ədalət hissi.
Bu hissi olmayanlara qanunları etibar etmək bizim
acizliyimizdir. Acizlərə isə nəinki Avropa, Amerika,
heç Tanrı da kömək etmir...
İnsanlar
qaydaları pozurlar, ancaq bu qaydalar da, onların pozulması da
nisbidir. "Fərdi qaydalar" pozulanda "fərdi cəzalar"
işləyir, təbiət və cəmiyyət qanunları
pozulanda isə bəşəri cəzalar işə
düşür. Məsələn,
rüşvət verməsən işə düzələ
bilmirsən. Amma bu hal kütləviləşərsə
onda təbiət qanunları işə düşür və
xalq cəzalanır. Həm rüşvət
alanlar, həm verənlər, həm də bu anormallığa
biganə olanlar.
"...Biz böyük
işlər həvəsi ilə indi dünyaya lazım olan
kiçik işlərin yanından keçirik. çox
vaxt məsələ insanın nə etdiyindən yox, nə
eşitdiyindən asılı olur!" (X.M.)
Nə eşitməyimiz
isə deyənlərin nə dediyindən asılıdır. Lazım
olanları eşidə bilməmək isə deyənlərin
lazım olan "çəkidə" olmamasıdır.
"...Səhvsiz insan olmaz. Ancaq mənim fikrimcə, əgər müəyyən
bir işdə insan səhv edirsə, onu təəssüf
hissi ilə qarşılamaq lazımdır. Yox, insan həmin səhvi əsaslandırmağa
çalışırsa, bu nifrətə layiqdir" (X.M.)
Əslində
işləri-gücləri ancaq xəyanətlərini, cinayətlərini,
yalanlarını, günahlarını əsaslandırmağa
çalışan məmurlar bu millətin, bu xalqın əzablarını
daha da artırır. Xalqımızın bədbəxtliyi elə həddə
çatıb ki, amma heç kim Xudu Məmmədov
olmaq istəmir. Xudu Məmmədov kimi vətəndaş
ziyalıya həyatın çətinlikləri qorxulu deyildi.
Onun əqidəsi də, istedadı da millətinin,
dövlətinin rifahına, inkişafına yönəlmişdi.
Onu yaxından tanıyanlar bu sadə, eyni zamanda
mübariz insanın necə əzablar, sarsıntılar
içərisində yaşadığını bilirdilər.
Elmə dolanmaq vasitəsi, "iş yeri"
kimi baxanların, elmin inkişafına, yeniliklərə maneə
yaradanların, xalqa biganə olanların "alimliyi" onun
ürəyini ağrıdırdı. Belələrini
açıq tənqid etməkdən də çəkinməzdi,
ona görə də onu eşitmək çoxlarına xoş
gəlmirdi. Elə indi də xoş gəlmir,
odur ki, dünya şöhrəti qazanmış, elmin
qaranlıqlarına işıq salan bu fədakar insanı yada
salmağa qorxur, onu təbliğ etməkdən çəkinirlər.
O, torpaqlarımızı
qarış-qarış gəzərdi. Xalqın
içərisində olar, onlarla bir süfrədə əyləşər,
onların dərd-səri ilə yaşayar,
bacardığı qədər onlara kömək edərdi.
çünki onun ürəyi vardı. Hərdən mənə elə gəlir ki, bu gün
insanların çoxunda ürək "yoxdur".
"...ürək insana ona görə verilmişdir ki, onun istədiyini
edəsən. Əgər ürəyin məqsədi
vətənə, elmə, insanlara xidmət etməkdirsə,
onu həyata keçirdikcə o daha da saflaşır. Yox, ürəyin dediyini edə bilmirsənsə, onu
salamat saxlamağın nə mənası. çünki bu vaxt sən yaşamırsan,
bekar-bekar sürünürsən. özünün
və ailəsinin rahat və təmin olunmuş həyatı
üçün çalışanlar belə hisslərdən
(yəni ülvi hisslərdən - Q.M.) çox-çox
uzaqdır". (X.M.)
Bu qədər
düşüncəli, istedadlı, qayğıkeş bir
insanın ürəyi haqsızlığa dözə bilməzdi,
dözmədi də. Bu insan öz elmi təfəkkürü,
məntiqli düşüncələri, nigaran ruhu ilə bu
gün də bizimlədir, ona ehtiyacı olanların qəlbindədir.
Fotolardan
uzaqlara dikilən qayğılı, fikirli baxışlar. Bu insanı
tanımaq üçün o baxışların mənasını
anlamaq lazımdır.
Mən onun
vaxtilə qələmə aldığı fikirlərini,
arzularını tez-tez oxuyuram, hər dəfə də əsl
insan olmağın, hər cür tərifdən, təntənədən
uzaq, müdrik varlığa çevrilməyin şərəfli,
eyni zamanda qayğılı, əzablı yollarını
görürəm. Bu şərəfli, ləyaqətli
ömrü kimlərinsə sənə
yağdırdığı təriflərlə "əsaslandırdıqları
qəhrəmanlıqla" qazanmırlar. Bu
ömrü ağlınla, xoş niyyətinlə, fədakarlığınla,
xalqı üzən əzabları bölüşməyinlə,
dərddən parçalanmış qəlbinlə
qazanırsan.
Xudu müəllim
də belə bir ömrü yaşadı, həsəd
aparılmalı, öyrənilməli və örnək
olmalı. Əsl insan olmağın sirrini əsl insan olmaq istəyənlər
üçün açdı. Xudu müəllim
çox sirlər açmışdı, avropalı alimlərin
30-40 il ərzində aça bilmədiyi
sirləri - kristalların quruluş sirrini
açmışdı. Həm də ən
önəmlisi insan övladının maddi və mənəvi
aləmi, yaşadığı cəmiyyət
üçün sərhəd anlayışının
vacibliyini anlatdı. Maddələr,
minerallar sərhəddə dəyişirlər (ksenolit
vollastonitə çevrilir), eyni zamanda insanlar, ölkələr
də sərhəddə dəyişirlər. Sərhədlər həm ayırır, həm də
birləşdirir. Bu elmi məntiqi anlamaq
üçün hər birimizin elmin çətin
yollarını keçməyə gərək yoxdur. Amma onu keçənlərə inanmağa, onları
dəyərləndirməyə insan kimi borcluyuq.
Bu gün alimi
bol olub elmi kasad olan ölkədə elm öyrənmək də,
öyrətmək də populyarlığını
çoxdan itirib.
Parçalanmaq
təhlükəsi ilə üz-üzə qalan vətənimizin
bütövlüyü də, gələcəyi də,
pozulmuş sərhədlərinin bərpa olunması da onu
müqəddəs bilib qorumağımızdan
asılıdır. Qarabağ Azərbaycandan qoparıla bilməz,
biz buna yol verə bilmərik. Canını,
başını əzizləyib qorumaqla yalnız canlı
müqəvva "yetişdirmək" olar. Canlı müqəvvanın ziyalıya çevrilməsi
isə mümkün deyil.
Xalqın həyatının,
güzəranının yaxşılaşması
üçün ziyalı fədakarlığı, ən
azı fəaliyyəti gərəkdir. Dünyada
baş verən siyasi və iqtisadi oyunların ölkəmizi
saldığı çətin durumdan çıxması da
yalnız ziyalı birliyi, ziyalı həmrəyliyi ilə
mümkündür. Ziyalı olmaq isə
dövrünün, zamanının problemlərinin mahiyyətini
anlamaq, xalqının övladı olmaqdır. Vətəndaş
alimimizin təbirincə desək: "Dövrünün
övladı adına layiq görülmüş şəxsiyyətlər
üçün ümumi cəhət budur ki, onlar öz
ömürlərinin əsas mənasını ya dövrləri
üçün zəruri olan, lakin özlərindən qabaq
qoyulmuş bir məsələnin həllində, ya da
dövrün ziddiyyətlərini təhlil edib onu həll oluna
biləcək şəklə salmaqda görmüşlər".
Q.MEHPARƏ
Təzadlar.- 2009.- 22 dekabr.- S.11.