Bəxtiyar Vahabzadə
yaradıcılığında qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsi
Rafiq Əliyev: "Həm Lütfi Zadənin, həm də
Bəxtiyar Vahabzadənin sərkərdəyə çevrilən
nəzəriyyə və poetik fəlsəfəsi, əsgər
şücaəti göstərən düsturları və
misraları bir tarix yaratdı"
Dünya şöhrətli
alimimiz Rafiq Əliyev dahi şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə
yaradıcılığının vurğunu kimi şairin
bütün lirikasına və dramaturgiyasına bələd
olan və yüksək dəyərləndirən
ziyalılarımızdandır. Bu günlərdə Rafiq
müəllimlə telefon söhbətimizdə o, çox
maraqlı bir məqama toxundu. Qeyd etdi ki, B.Vahabzadə hələ
1980-ci illərdə yazdığı bir çox şeirlərində
indi müəllifi dünya şöhrətli alim Lütfi Zadə
olan qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin sirlərinə
şeir dili ilə fəlsəfi mahiyyət vermişdir. Rafiq
müəllimlə söhbətimizdə də məhz L.Zadənin
elmi məntiqi ilə B.Vahabzadənin poeziya fəlsəfəsinin
ahəngdarlığına işıq salmağa
çalışdıq.
- Rafiq müəllim, poeziyanın, musiqinin gözəl bilicisi olan dahi alimimiz Xudu Məmmədov elm ilə sənət arasında bir körpü yaratmışdı. O, deyirdi ki, "Elm və sənət insan mədəniyyətini yüksəklərə qaldıran qoşa qanaddır. Uçuş yüksəlişi hər iki qanad eyni qüvvədə olduğu zaman mümkündür". Siz bir çox yazılarınızda, çıxışlarınızda, "Alim" filmindəki fikirlərinizdə dahi Lütfi Zadə məntiqinin bir qanad, dahi Bəxtiyar Vahabzadə poetik fəlsəfəsinin o biri qanad olmasından danışmısınız. Bu məsələyə bir də qayıtmaq istərdik.
- Bu körpünün özülündə xəlqilik dururdu. Mən L.Zadə məntiqi ilə Bəxtiyar fəlsəfəsinin uyarlığını tapanda Xudu Məmmədovun bu dahiyanə fikirlərinin nə qədər həmişəyaşar olduğunu bir daha aydın gördüm. Onun qeyd etdiyi kimi, elm, bilik sənətkara ağlın gözü ilə görünən aləmin üfüqlərini açır. Sənətin inkişafı isə dünya elminin tərəqqisini insanlığın xeyrinə yönəltmək üçündür. Elm-duyğu çalarlı fikir, sənət-fikir çalarlı duyğudur.
Mən əvvəlcə qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsi barədə qısa bir məlumat vermək istərdim. Min illərlə qərarlaşmış elmi dünyagörüşün əksinə olaraq, Lütfi Zadə öz nəzəriyyəsini əvvəlcə bir fərziyyə olaraq irəli sürmüş, sonra isə sübut etmişdir ki, təbiət və cəmiyyətdə baş verən mürəkkəb prosesləri, xüsusən də, müxtəlif kataklizmləri Aristotelin binar məntiqinə əsaslanan klassik məntiq, riyaziyyat çərçivəsində öyrənmək mümkün deyil. Qeyri-səlis məntiqə görə, bu və ya digər mülahizənin doğruluq qiyməti iki məntiqi səviyyə - 1 (doğru) və 0 (yanlış) ilə deyil, bu səviyyələr arasında sonsuz qiymətlər çoxluğu ilə təyin edilə bilər. Bu məntiq mütləq hesab olunan nə varsa, hamısını rədd edir (Tanrıdan başqa) - mütləq mənada ağ rəng yoxdur, mütləq mənada qara rəng yoxdur, mütləq mənada sıfır yoxdur. Mütləq mənada vahid yoxdur. Mütləq mənada yalan yoxdur, mütləq mənada həqiqət yoxdur. Ekstremizmin, mütləqiyyətin, totalitarizmin haqsızlığı və əsassızlığı bundadır. Beləliklə, binar, - ikili məntiq və çoxluqlar nəzəriyyəsinə əsaslanan riyaziyyat qeyri-səlis məntiq və qeyri-səlis çoxluqlar nəzəriyyəsi sayəsində genişlənərək, yeni məzmun kəsb etdi. Bununla da, riyaziyyatın klassik (mücərrəd) və qeyri-səlis (gerçək, çoxçalarlı, müasir) riyaziyyata diferensiasiyası baş verdi.
Konseptual əsaslarda belə ciddi tədqiqatlar, təbii ki, elmdə, texnikada və hətta incəsənətdə də inqilabi dəyişikliklərə gətirib çıxardı. Qeyri-səlis çoxluqlar nəzəriyyəsi praktiki olaraq bütün təbiət elmlərinə, tibbə, ictimai elmlərə, sosiologiyaya, konfliktologiyaya "implantasiya" olundu. Praktiki elmi tədqiqatlarda qeyri-müəyyənliyin qeyri-səlis ölçüsünün daxil edilməsi təbiətdə, cəmiyyətdə, mikro və makro aləmdə baş verən proseslərə adekvat olan qeyri-müəyyənliyin nəzərə alınmasını mümkün etdi. Məhz buna görə də, qeyri-səlis məntiq və qeyri-səlis çoxluqlar nəzəriyyəsi nəinki dialektik təsdiqini tapmış yeni elmi istiqamətin yaranmasına, həmçinin daha geniş mənada idrak nəzəriyyəsinin növbəti pilləsi olan yeni fəlsəfi dünyagörüşün əmələ gəlməsi və başa düşülməsinə səbəb oldu.
Çox maraqlı və heyrətamizdir ki, bu fəlsəfi dünyagörüşə zəmanəmizin böyük mütəffəkiri Bəxtiyar Vahabzadə də gəlmişdir.
Professor Lütfi Zadə haqqında Oqtay Babazadə və Möhübəddin Səmədin çəkdiyi "Yaxın və uzaq Zadə" filminə baxdıqdan sonra (mən bu filmin elmi məsləhətçisiyəm) yaradıcılığına, şəxsiyyətinə və təkrarolunmazlığına böyük sayğı bəslədiyim şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə mənə evə telefon açdı, film haqqında, L.Zadə haqqında yüksək fikirlər söylədi. Həm də əlavə etdi ki, sənə bir şeir göndərirəm, gör qeyri-səlis məntiqlə bu şerin qayəsi arasında bir uyarlıq varmı? Bəxtiyar müəllimin seçilmiş əsərlərində çap olunmuş bu şeirin adı belə idi: "Xeyirlə şər arasında".
Vaxt gəmirir hər
binanı
Tavanla tir
arasında.
Bir rəqəm də, demə,
varmış
İkiylə
bir arasında.
Ucaldıqca biz ucaldıq,
özümüzdən qisas aldıq,
O gündən ki,
körpü saldıq -
Göy ilə
Yer arasında.
Qardaş olub
sıçan-pişik,
Biz gül əkib, vay dərmişik,
Sərhədləri
itirmişik
Xeyirlə şər
arasında
Çox
sevindim, Zadənin elmi məntiqi ilə Bəxtiyarın poeziya
fəlsəfəsinin ahəngdarlığına. Düşünmürəm
ki, Bəxtiyar Vahabzadə kimi nəhəng bir şair qafiyə
və ya uyarlıq xatirinə deyir ki, "Bir rəqəm də,
demə, varmış, ikiylə bir arasında...."
Yox, bu, Bəxtiyar
Vahabzadənin və Lütfi Zadənin söykəndikləri
dünyanın kəsilməzlik fəlsəfəsinin poeziya
dilində təcəssümüdür.
- Rafiq müəllim,
olarmı ki, bu kəsilməzlik fəlsəfəsinin mahiyyətini,
belə demək mümkünsə, elmi-poeziya dilində
açasınız.
- Düşünürəm ki, real dünyamızda Tanrıdan başqa (O mütləqdir) hər şeyin, hər kəsin şəriki var, dünyada hər bir rəng, hər bir səs, hər bir hadisə digərinə sərhədi kəsilmədən, ehmalca, qeyri-səlis (bu termini Azərbaycan elmi ədəbiyyata mən daxil etmişəm. Türkiyə elmi ədəbiyyatında qeyri-səlis məntiq "bulanıq mantıq" adlanır) sərhədlə keçir. Elmi baxımdan yanaşsaq, formal riyazi dil ilə desək, qeyri-səlis çoxluqlar üçün klassik riyaziyyatın 2 əsas qanunu ödənmir. Birinci, "ziddiyət" qanunu, ikinci, "üçüncünü istisna" qanunu.
Bu, onunla əlaqədardır ki, klassik Aristotel məntiqində termlərin (məsələn, rənglərin, münasibətlərin, ovqatların) bir-birinə keçidi sərtdir, itidir, səlisdir (guya qırmızı ilə yaşıl arasında, dost və düşmən münasibətləri, sevinc və kədər arasında heç bir şey yoxdur, tükdən də nazik olan bir sərhəd var). Qeyri-səlis məntiqdə dediklərimiz termlər arasında uzun, mütəmadi bir keçid və kəsişmə var. Bax bu kəsilməz keçidin mövcudluğunu nəzərə ala bilmədiyinə görə də klassik məntiq real həyatı düzgün əks etdirə bilmir. Bəxtiyar Vahabzadə isə poeziya dilində dünya reallığını qeyri-səlis məntiqə həmahəng olaraq görün necə əks etdirir.
Hamımızın dərin hörmət bəslədiyimiz M.Sadıq müəllimə həsr etdiyi "Sevincin zirvəsi, dərdin zirvəsi" şerində deyir:
Qarışıb dünyanın yaxşı-yamanı,
Əzabı, ləzzəti, sevinci, qəmi.
Göründüyü kimi gördüm dünyanı,
çox vaxt görəmmədim olduğu kimi.
Bəxtiyar müəllim dünyanı çox vaxt olduğu kimi görə bilmədiyindən şikayət etdi, çünki bu müəmmalarla, qeyri-müəyyənliklərlə dolu dünyanı görmək, dərk etmək üçün yeni fəlsəfə, qeyri-səlisliyə söykənən fəlsəfə - Bəxtiyar Vahabzadə fəlsəfəsi lazım idi. Bu fəlsəfə prizmasından hörmətli şairimiz sevincdə qəmi görür, qəmdə sevinci, axı onlar real dünyamızda çulğaşıbdır.
Bəxtiyar müəllimin həmin şerindəki "Arzu tənliyində, hiss tənliyində" həll klassik riyaziyyat, hesab, məntiq vasitəsilə mümkün deyil. çünki qeyri-səlis tənliklərin həlli heç bir adi, bizim orta və ali məktəblərdə öyrəndiyimiz riyazi üsullarla mümkün deyil. Bunun üçün qeyri-səlis məntiq, sevincdə qəmi, qəmdə sevinci nəzərə ala bilən düstur lazımdır.
Bu gün bu mürəkkəb, dəyişkən dünyamızı qavramaq üçün dəyişmiş, həyat reallıqlarını daha dürüst ehtiva edən dilə (ya riyazi dil, ya da "qəliblənmiş" təbii dil) möhtacıq.
Necə dönür bu dövran, necə dönür bu gərdiş,
Tazıların üstünə dovşanlar da gülərmiş,
Dünya bina olandan hər şey dəyişilərmiş,
Dəyişməsin neyləsin, axı dünya fırlanır.
("Axı
dünya firlanır...." şerindən)
Böyük düha sahibi Bəxtiyar Vahabzadə bu min "sifəti", "rəngi" olan dünyanı dərk etməyin lazımlığı, vacibliyi haqqında təbil vurur. O, "Hara gedir" şeirində yazır:
İnsan oğlu qazananda
uduzar,
Qədərinə
yazılanı kim pozar?
Bu dünyanın min sifəti, rəngi
var,
Qismətimiz - ağından
çox, qarası!
Bəyəm dünyanın bu min
sifətini, min rəngini klassik Aristotel məntiqi
güzgüsündə görmək
mümkündürmü, yox (axı o məntiq dünyanı
iki rəngdə görür: ağ, qara).
Həm Zadənin, həm Bəxtiyar
Vahabzadənin sərkərdəyə çevrilən nəzəriyyə
və poetik fəlsəfəsi, əsgər şücaəti
göstərən düsturları və misraları bir tarix
yaratdı. Bu məqamda Leonardo da Vinçinin "Nəzəriyyə
sərkərdədir, təcrübə əsgər"
deyimini xatırlamalı olursan. Dahi İtaliya rəssamı,
alimi Leonardo da Vinçinin böyük uzaqgörənliklə
söylədiyi bu fıkrə tam əminlik və inam
yaranır. Əgər belə olmasaydı, Bəxtiyarlar, Zadələr
tarixin yaddaşında qala bilməzdilər. çünki
tarix hər adamı yox, yalnız öz əməlləri ilə
tarix yaradanları yaşadır.
- Rafiq müəllim, bəs necə
olur ki, həmahəng fəlsəfi fikir və çalarlar bir
tərəfdən riyazi simvollarla yazılmış
düsturla, o biri tərəfdən isə təbii poetik dildə
əks olunur?
- Təbii dilin imkanları son dərəcə
böyükdür. Riyaziyyat yaranan vaxt təbii dilin
gücü çatsaydı fizika, iqtisadiyyat, sosial həyat,
ümumiyyətlə, yaşadığımız dünya
indiki ideallaşdırılmış düsturlarla
yazılmazdı. Bizim elmi tədqiqatlarımızın bir qolu
təbii dilin imkanlarını müasir texnologiyalar vasitəsilə
daha da genişləndirməkdir. Burada linqivistika alimləri
üçün böyük elmi perspektivlər var. ümumiyyətlə,
təbii dilin vasitəsilə biz istənilən
informasiyanı təsvir edə bilərik. Riyazi
linqivistikanın köməyi ilə avtomatik tərcümə,
yaradıcılıq proseslərinin modelləşdirilməsi,
o cümlədən nağılların, hekayələrin,
melodiyaların düzənlənməsi və s. məsələləri
həll edə bilərik. Hesablamanı, məntiqi nəticə
çıxarmanı təbii dildə apara bilərik.
Sadaladığımız problemlərin həllinin
açarı yenə də qeyri-səlis məntiqdir. Niyə?
İntellektual maşınlar
dövrünə, yeni bir inqilabi sıçrayışa
keçdikcə təbii dilin
inkişafına, ağılı, hissi modelləşdirmək
üçün "qəliblənmiş" təbii dilin
formallaşmasına daha çox ehtiyac duyulacaq.
Qrammatik formalizm və sintaktik təhlil
prosedurların tərtibatı məqsədilə son illərdə
təbii dilin emalı vasitələri meydana gəlmişdir.
Hesablama cəhətdən mümkün semantik
yanaşmanın və adekvat semantik interfeys vasitəsilə
qrammatik səviyyəyə zəruri bağlantının əldə
edilməsi böyük əhəmiyyət kəsb edir. Semantik
interpretasiya prosedurlarının formallaşması çox
vacib bir elmi məsələdir ki, bu prosedurlar vasitəsilə,
sintaktik strukturlar semantik təsvirə əks olunur.
Semantik interpretasiya üçün
metodologiyanın yaradılması təkcə nəzəriyyə
baxımından deyil, həmçinin real həyat problemlərin
müxtəlifliyi ilə üzləşən sistemlərin tərtibatı
üçün yüksək praktiki əhəmiyyətə
malikdir.
Təbii dil qavramanın
(persepsiyanın) təsviri sistemidir. İndi prepozisiya məntiq
və predikat məntiq kimi klassik (Aristotel) məntiq sistemləri
təbii dilin emalı və biliklərin inikası
üçün istifadə olunur. Lakin qeyd etməliyik ki,
qeyri-səlis məntiqə əsaslanan yanaşmanın təbii
dilin modelləşməsində və formallaşmasında
istifadəsi biliklərin inikası üçün daha ifadəli
dil və təfəkkür və hesablama üçün
daha çoxtərəfli imkan təmin edir.
Persepsiyanın,
qavranılmış, duyulmuş informasiyanın, fikrin,
sözün çoxçalarlığı, həmişə
birmənalı olmaması, qeyri-dəqiqliyi təbii dilə
ötürülür, bu da nəticədə semantik qeyri-dəqiqliyə,
qeyri-müəyyənliyə gətirir. Beləliklə, təbii
dilin semantik qeyri-müəyyənliyi təbii dilin modelləşdirilməsində
bir maneə kimi görünür. Bax bu maneəni aradan
qaldırmaq baxımından, təbii dilin semantik təhlili
baxımından qeyri-səlis məntiqin əhəmiyyətli
rolu var. Qeyri-səlis məntiq təbii dilin səciyyəvi
xüsusiyyəti olan qeyri-müəyyənliyi, natamam məlumatları
və məhdudiyyətləri nəzərə ala bilən
güclü bir vasitədir.
- Azərbaycanın, türk
dünyasının bu iki böyük oğlu, eyni fəlsəfi
düşüncə tərzinə malik böyük mütəffəkkirlər
bir-birini tanıyırdılarmı?
- Mən dəfələrlə Bəxiyar
müəllimlə L.Zadənin qeyri-səlis məntiqi barədə,
bu məntiqin əsas xüsusiyyətləri, Zadənin fəlsəfi
dünyagörüşü barədə, onun şəxsiyyəti,
Azərbaycana olan sevgisi barədə söhbətləşmişdik.
Bəxtiyar müəllim bu fəlsəfənin, qeyri-səlis
məntiqin mənasını dərindən duymuşdu. Belə
olmasaydı, öz poetik fəlsəfəsi ilə Zadə elmi
fəlsəfəsi arasındakı həmahəngliyi ilk dəfə
o, sezməzdi.
Eyni zamanda, mən Amerikada,
Almaniyada və başqa ölkələrdə L.Zadə ilə
olan söhbətlərimizdə Bəxtiyar Vahabzadə
haqqında geniş danışardıq. Onun ingilis və rus
dillərində çap olunmuş şeirlərini
oxuyardıq, müzakirə edərdik. Zadə-Bəxtiyar, Bəxtiyar-Zadə
fenomenal şəxsiyyətlər arasında gözə
görünməyən bir simmetrik sayğı münasibətləri
var idi. Onlar görüşməmiş olsaydılarda da, onlar
arasındakı bu münasibətlər böyük bir
hörmət, istək körpüsü yaratmışdı.
Mən qürur hissi duyuram ki, bu dünyalı, o dünyalı
iki sayğılı dostumun, xalqımın, bu iki böyük
oğlunun, eyni zamanda dünya vətəndaşlarının
arasında olan körpünün salınmasında mən də
kərpic üstünə kərpic qoymuşam.
Mən Bəxtiyar Vahabzadənin
ölüm xəbərini L.Zadəyə telefonla bildirəndə
o, sarsıldı. Bir xeyli Bəxtiyar müəllim haqqında
söhbət etdik. Məndən xahiş etdi ki, onun adından
Bəxtiyar müəllimin ailəsinə, doğmalarına və
yaxınlarına dərin hüznlə
başsağlığı verim.
- Görəsən, bu iki dahinin
dünyaya, adamlara bu spektrdən, bu parametrdən baxmağı
haradan və necə əxz etmişdir?
- Sözsüz ki, onlar bu
baxışı, bu düşüncə tərzini
yaşadığı mühitdən, şərqli qan
yaddaşından götürmüş, əxz etmişlər.
Qeyri-səlis məntiq şərqlə qərbin sintezində
mümkün olardı. L.Zadə məntiqinin də, Bəxtiyar
Vahabzadə poetik fəlsəfəsinin də mayası bax bu
sintezdən yaranmışdır.
- Rafiq müəllim, bilirəm ki, Bəxtiyar müəllimlə yaxın dost olmusunuz. O, bu barədə "Alim" filmindəki çıxışında da deyib. Siz onun şəxsiyyətinə və yaradıcılığına dərin rəğbət bəsləyən bir insansınız. Bəxtiyar müəllimin itkisi sizin üçün də görünür çox ağırdır.
-
Bəxtiyar Vahabzadə itkisi Azərbaycan dünyası
üçün epoxa itkisidir. Türk, şərq
dünyası üçün əvəzsiz bir itkidir. Lakin
düşünəndə ki, Bəxtiyar Vahabzadə cismani
ölümü ilə əbədi dirilik qazandı,
böyük təsəlli tapıram. Adamlar var ki, diriykən
ölüdürlər, adamlar var ki, öləndə də
dirilirlər. Mən istərdim, mənim xalqımda ikincilər
çox olsun. Cəmiyyətimiz Bəxtiyarlaşsın...
Asif Mərzili
Təzadlar.- 2009.- 17-19 fevral.- S. 4.