Eldar Mansurov: “Gözəl musiqi insanı
ruhən sağaldır”
Budəfəki
həmsöhbətimiz, özünün dili ilə desək,
canı, qanı, bütün varlığı ilə musiqiyə
bağlı olan, sənətlə yaşayan dəyərli bəstəkar,
“Yeddi gözəl” rok-operasının, “Kleopatra” və “Olimp”
kimi rok-baletlərin, 5 simfoniyanın, “Mahur-hindi” simfonik
muğamının, bir çox simfonik, kamera və xor əsərlərinin,
minlərlə mahnı və instrumental musiqinin, ən nəhayət,
sorağı dünyanın 70-dən artıq ölkəsindən
gələn “Bayatılar”ın müəllifi, Xalq artisti, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fərdi təqaüdçüsü
Eldar Mansurovdur.
- Eldar müəllim,
necəsiniz, səhhətiniz necədir?
- Yaxşıyam, sağlamlığımdan şikayətim yoxdur. Ümumiyyətlə, mən şikayət edən adamlardan deyiləm. Həm də özümə yaxşı baxıram ki, xəstələnməyim.
- Bunun
üçün nə edirsiniz?
- Məncə, əksər xəstəliklərin səbəbi əsəb, stresdir. Ona görə də ilk növbədə əsəblərimi qorumağa çalışıram. Hansısa insanla görüşəndə, hansısa yerə gedəndə əhvalım korlanacaqsa, həmin adamla görüşmürəm və ya belə dəvətlərdən imtina edirəm. Çalışıram ki, ətrafımda ünsiyyətindən zövq aldığım xoş auralı insanlar olsun. Mənfi enerjili adamlardan uzaqlaşıram.
Bir də düşünürəm ki, sağlamlığıma mühüm təsiri olan əsas faktor musiqidir. Melodiyalar, nəğmələr, ümumiyyətlə, gözəl musiqi insanı ruhən sağaldır, bir sıra mütəxəssislərin qənaətincə isə xəstəliklərin müalicəsində də effektiv rol oynayır. Hətta IX-XIV əsrlərdə yaşamış Azərbaycan və digər müsəlman xalqlarının alimlərinin, məsələn, Səfiəddin Urməvinin, əl-Fərabinin, İbn Sinanın traktatlarında da musiqi ilə müalicə barədə maraqlı məlumatlar yer alıb. Məşhur cərrah, professor İbrahim Topçubaşovun xəstələr üzərində cərrahi əməliyyatlar aparan zaman ağrı hisslərini azaldan musiqi parçaları səsləndirməsi, yəqin ki, hər kəsə məlumdur. Bu ənənə tibbin yüksək inkişaf etdiyi müasir dövrümüzdə də yaşayır. Hətta Türkiyədə tibb müəssisələrindən birində xəstələrin musiqi ilə müalicə olunduğunu görmüşəm və bir müddət onlarla çalışmışam. İlk vaxtlar bu mənə çox təəccüblü gəlirdi. Məsələn, uzanmış xəstənin yanında ney çalırdılar. Deyirdilər ki, bununla xəstənin mədəsindəki problemi müalicə edirik.
Ümumiyyətlə, musiqinin gücünü sözlərlə ifadə etmək çətindir, insan onu ancaq yaşayaraq anlaya bilər. Təsəvvür edin ki, ən kövrək anında elə musiqi dinləyərsən ki, əhvalın düzələr, gülümsəyərsən, bəzən isə tam əksinə. Musiqisiz kino, teatr da boş, maraqsız olar, ona heç kim baxmaz. Musiqi həyatımızın ayrılmaz hissəsidir. Hətta mən daha irəli gedərək demək istəyirəm ki, musiqisiz yaşamaq olmaz. Biz həyatın əsas komponentlərinin hava, od, su, torpaq olduğunu deyirik. Məncə, bu sıraya musiqi də əlavə olunmalıdır.
- Eldar müəllim, musiqiçi ailəsində doğulmusunuz...
- Bəli, gözümü açandan muğam, tar səsi eşitmişəm. Özümü dərk etdiyim vaxtdan musiqi canıma, qanıma hopub. Bizim evdə hamı musiqi alətində ifa etməyi bacarırdı. Anamla atam tar məktəbində tanış olublar. İllər keçdikdən sonra biz övladları da hərəmiz musiqinin bir sahəsinə meyil göstərdik. Mən pianonu seçdim, bəstəkar oldum.
Xoşbəxt adamam ki, evimizdə Seyid Şuşinski, Fikrət Əmirov, Qurban Pirimov, Mirzə Mansur, Yavər Kələntərli, Əlövsət Sadıqov kimi böyük sənətkarları görmüşəm. Ailənin ilki olduğuma görə, ad günlərim təmtəraqlı keçirdi. On altı kvadratmetrlik otağımıza 30-40 nəfər adam yığışırdı. Bəlkə də həmin dövrün tanınmış elə musiqiçisi yoxdur ki, vaxtilə bizim evdə olmasın. Evimizə qonaq gələndə atam bizi divanda oturdurdu və deyirdi ki, qulaq asın. Mənim Eldar Mansurov kimi yetişməyimdə belə şeylərin böyük rolu olub.
-
Babalarınızdan sizə qədər ötürülən
yaradıcılıq ənənəsini övladlarınız
davam etdirirlərmi?
- Yox,
onlar bu sahədən uzaqdırlar. Düzdür, istedadları
var, böyük oğlum 8 il musiqi məktəbinə
də gedib. Amma başqa sahələri
seçdilər.
1950-1960-cı illərdə insanların içində
musiqiyə, sənətə böyük maraq, sevgi var idi. Əfsus ki, bu
gün musiqi yaradıcılığı bir növ hörmətsiz
peşəyə çevrilib. Telekanallarımızı
izləsəniz, radiolarımızı dinləsəniz, nə
demək istədiyimi biləcəksiniz. Onların
düzgün mədəniyyət siyasətinin olmaması ciddi
problemdir. Sovet dövründə bədii
şuralar var idi və onların üzvləri nəyin efirə
layiq olub-olmadığını müəyyənləşdirirdilər.
Bədii şuralarda Aqşin Əlizadə, Cahangir Cahangirov,
Rauf Hacıyev, Arif Məlikov kimi bəstəkarlar sənin
mahnına qiymət verirdilər, iradlarını bildirirdilər,
yol göstərirdilər. Hər yoldan keçən
adamın əsərini və ya səsi olmayan
ifaçını efirə buraxmırdılar. Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan sonra isə
bu sahədə hər şey dəyişdi. Qapılar açıldı və aləm bir-birinə
qarışdı. Zəif, bayağı
mahnılarla insanların beyinlərinə təcavüz etdilər,
camaatın zövqünü korladılar. Hər
şeyin həddi olmalıdır. Əfsus
ki, bizim radio və telekanallarda bu həddi bilən yoxdur. Adamları qalmaqal yaratsın deyə efirə
buraxırlar. Özünü tamamilə sənətə
həsr edən, musiqi ilə nəfəs alan,
yaşayan adamlar belə şeylərdən həmişə
uzaqdırlar, ona görə də efirlərdə görsənmirlər.
- Sizcə, yaxşı bəstəkar
olmaq üçün istedad kifayət edir?
- Həm
istedad olmalıdır, həm də təhsil. Bu
formuldur, birmənalı şəkildə qəbul etməliyik.
Əslində, istənilən sahədə
yaxşı mütəxəssis olmaq üçün bu iki
faktor bir-birini tamamlamalıdır.
- Bəs, bir vaxtlar sizin və sizin
kimi digər professional bəstəkarların əsərlərini
oxuyan və həmin nəğmələrlə məşhurlaşan,
sevilən müğənnilər niyə bu gün peşəkarlara
müraciət etmirlər?
- Mən
Mirzə Babayev, Flora Kərimova, Elmira Rəhimova, Akif
İslamzadə, Yalçın Rzazadədən başlayaraq,
Brilliant Dadaşova, Mübariz Tağıyev, İlqar Muradov,
Ağadadaş Ağayev, Aygün Kazımova, Faiq Ağayev,
Manana kimi ifaçılarla çalışmışam. Vaxtilə professional musiqi sayəsində məşhurlaşanların
da bəziləri indi ümumi axına qoşulub, əldəqayırma
“bəstəkarlara” müraciət edirlər.
Hazırda nəinki bəstəkarlığa, heç
musiqiyə aidiyyəti olmayan adamlar da mahnı yazırlar. Bu gün hər
sənət sahəsindən bəstəkarlıq iddiasına
düşən şəxslərlə rastlaşa bilərsiniz.
Onlar nə gördükləri işin
qanunauyğunluğunu, nə melodiyanı necə qurmaq
lazım olduğunu və s. bilirlər. Sadəcə, bir
az səndən, bir az da başqasından
oğurlayıb, ikisini bir-birinə calayıb deyirlər ki, təzə
əsər yazmışam. Belələri sadəcə həvəskar
ola bilərlər, amma özlərini
professional kimi təqdim edirlər. Mən də
çəkilmişəm kənara, heç kimə baş
qoşmuram.
Müğənninin böyüklüyü onun
özünə dəyər verməsindədir. Özünə
hörmət edən müğənni hər mahnını
oxumaz, seçim edər. Məsələn,
elə olub ki, Flora xanıma mahnı vermişəm, o isə
dinlədikdən sonra deyib ki, bu mənim mahnım deyil,
Yalçına ver, onda daha yaxşı alınar.
- Amma bu tendensiya bütün
dünyada müşahidə olunur. Niyə
insanlar qeyri-ciddi şeylərə, bayağılığa
daha çox meyil edirlər?
-
Çünki sənət çoxdan ölüb və hər
yerdə şou hökmranlıq edir. Pul elə
şeydir ki, ona görə insanlar nəinki sənəti,
çox vaxt özlərini də satırlar. Ciddi musiqinin renessans dövrü ötən əsrdə
başa çatdı. Hazırda, demək
olar ki, melodiyaya önəm verən yoxdur, yalnız ritmə
diqqət göstərilir. Buna da
günün tələbi deyirlər. Ona
görə də indi dillərdən düşməyən
melodik musiqi tapmaq çox çətindir.
Mən musiqimizlə bağlı mənfi istiqamətdə
gedən proseslərdən danışdım. Amma işin
müsbət tərəfini də mütləq qeyd etməliyəm.
Birincisi odur ki, özünə bəstəkar deyən həvəskarların
mahnıları çox yaşamır, tez unudulur. Tofiq Quliyev, Cahangir Cahangirov,
Emin Sabitoğlu kimi bəstəkarların musiqiləri isə
hər zaman yaşayacaq.
İkinci qeyd etmək istədiyim müsbət hal isə
odur ki, hazırda Mehriban xanım Əliyevanın rəhbərliyi
ilə Heydər Əliyev Fondu bütün janrlar üzrə
musiqimizin inkişafı, Azərbaycanın musiqi sənətinin
dünyaya tanıdılması istiqamətində müstəsna
xidmətlər göstərir. Mehriban xanım flaqmanlıq etməsəydi,
musiqi, incəsənət sahəsində ölkəmiz adına bu qədər uğurlar
qazanılması mümkün olmazdı.
- Maraqlıdır, Eldar Mansurov nə
dinləyir, hansı musiqi janrlarına üstünlük verir?
- Nə
televiziyaya baxıram, nə radio dinləyirəm. Ancaq internet vasitəsilə zövqümə
uyğun filmləri, musiqiləri tapıram. Mənim üçün janr, üslub fərqi
yoxdur. Hər cür gözəl,
professional səviyyədə yazılmış əsərləri
dinləyirəm.
Mən xarakter etibarilə özümə qarşı
çox tələbkar insanam. Heç vaxt
özümdən razı qalmamışam,
arxayınlaşmamışam. Ona görə
bu yaşımda da nəsə öyrənməyə
çalışıram.
- Həvəskar
bəstəkarlıqdan danışdınız. Bəs, sizin həvəskarı olduğunuz
hansısa sahə varmı?
- Bəli,
fotoqraflıq. İndi olmasa da, əvvəllər
çoxlu şəkillər çəkirdim. Bunun üçün xüsusi kompozisiyalar da qururdum.
Amma mən heç vaxt həvəskar ola-ola professionallığa
iddia etməmişəm.
- Müxtəlif illərdə “Bəhramnamə”
və “Bəhramnamə 2” layihələrini həyata
keçirdiniz və kifayət qədər bəyənildi,
sözün yaxşı mənasında, səs-küy
yaratdı. Bunun davamı olacaqmı?
- “Bəhramnamə” mənim daxili tələbatım idi. Belə bir
janra müraciət etmək istəyirdim. Burada
simfoniya, rok, caz və muğam harmonik şəkildə vəhdət
təşkil edir və onu yazdığım əsərlər
içərisində ən uğurlu layihə sayıram.
Doğrudur, başqa uğurlu əsərlərim,
kompozisiyalarım da var, amma “Bəhramnamə”nin
qəlbimdəki yeri xüsusidir.
Davamının olub-olmayacağı ilə bağlı
isə hələ heç nə deyə bilmərəm. Yaradıcılıq
planla olmur. Düzdür, bəzən
rejissor film və ya tamaşa üçün sifariş verirsə,
onu müəyyən vaxtda yazmalı oluram. Amma onda da konkret tarix demirəm, müəyyən qədər
zaman istəyirəm. Ümumiyyətlə
isə, heç vaxt planla yaşamamışam, beynimə nə
düşdüsə, onu da etmişəm. Mən həyatda hər şeyə real baxıram.
Həvəs, istək olsa, davam edəcəyəm.
Gərək sənə ilham gələ ki,
oturub işləyəsən. Əks halda,
nə yazsan, uğursuz alınar.
-
Yaradıcılığınızla dərindən maraqlananda
çoxşaxəli səmərəli fəaliyyətiniz
insanı təəccübləndirir. Amma Eldar Mansurov deyəndə
ağıla ilk “Bayatılar” gəlir...
- Hərdən
özüm də düşünürəm ki, bu musiqidə
camaat nə görüb?! Axı, filan əsər
bundan yaxşıdır. Mənim
“Bayatılar”dan daha güclü əsərlərim var. Amma
reallıq odur ki, bu nəğmə artıq dünyanın
çox ölkəsində müxtəlif dillərdə səslənib.
Bir sözlə, “Bayatılar” ayaq açıb
gedib.
Məncə, yaranmış əsərlər də
insanlar kimidir.
Onların da bəxti gətirəni, ulduzu parlayanı,
bir də bəxtsizi var. Məsələn, Leonardo da
Vinçinin tək əsəri “Mona Liza” deyil, amma əsrlərdir
hamı ondan danışır. Bethoven
saysız-hesabsız əsərlərin müəllifidir, amma
hamı “5-ci simfoniya” deyir. Fikrət
Əmirovun adı çəkiləndə istər-istəməz
“Şur” simfonik muğamı yada düşür. Əslində, onların əsərlərinin
hansınınsa digərindən aşağı səviyyəli
olduğunu deyə bilmərik. Sadəcə,
hər sənətkarın daha çox bəxti gətirən,
ulduzu parlayan bir əsəri olur. Mənim
“Cakonda”m da “Bayatılar”dır.
- Eldar müəllim, bəs siz özünüzü
bəstəkar kimi bəxti gətirən
sayırsınızmı?
- Əgər bu gün siz məndən müsahibə
götürmək istəmisinizsə, bir bəstəkar kimi
sevilirəmsə, qəbul edilirəmsə, musiqilərim yadda
qalırsa, deməli, həyatda nəyəsə nail
olmuşam. Bu baxımdan özümü xoşbəxt və əməlli-başlı
bəxti gətirən, ulduzu parlayan insan sayıram.
- Bu
gün bir qisim adamlar muğamların adlarını, tarixi
köklərini əsas gətirərək, onların Azərbaycan
musiqisi olmadığını iddia edirlər. Muğamatın
kədər, bədbinlik, düşkünlük
yaratdığını və bu baxımdan türkün
döyüşkən ruhuna uyğun olmadığını
deyənlər də var. Məncə, muğam tarixinin
araşdırıcısı kimi, bu məsələyə
aydınlıq gətirəcək ən doğru ünvanlardan
biri də elə sizsiniz.
- Əgər kimsə muğamın bizim musiqi
olmadığını iddia edirsə, o düz
danışmır. Deyirlər ki, muğam Şərq
xalqlarına məxsusdur. Məgər biz
Şərq xalqı deyilik?! Bəziləri
də konkretləşdirərək muğamın bizə
farslardan, yaxud hindlilərdən gəldiyini bildirirlər.
Bəli, mən də başa düşürəm ki,
muğamımız fars, hind, türk, hətta
ərəb musiqisindən nələrisə əxz edib. Amma Bayatı-Şiraz bizdə bir cür, İranda
başqa cür çalınır.
Ümumiyyətlə, müxtəlif janrlar
ayrı-ayrı millətlər tərəfindən yaradıla
bilər. Amma hər xalq o janrı öz milli musiqisinə
uyğunlaşdırır. Məsələn,
cazı zəncilərin yaratdığını bilirik.
Buna baxmayaraq, bizim də öz cazımız var. Vaqif Mustafazadə,
Əzizə Mustafazadə, İsfar Sarabski və
başqaları cazı Azərbaycan “dilinə” çeviriblər.
Daha bəsit bir nümunə gətirmək istəyirəm. Düyüdən müxtəlif yerlərdə ayrı-ayrı millətlər saysız-hesabsız yemək növləri, plovlar hazırlayırlar, amma hamısı fərqli xalqların milli xörəkləri, fərqli ləzzətlərdir. Onların arasında özünəməxsusluğu ilə seçilən Azərbaycan plovları məhz bizim milli mətbəximizdir.
Muğamın bədbinlik yaradan musiqi janrı kimi xarakterizə olunmasını da qəbul etmirəm. Bütün musiqi növləri insanda müxtəlif hiss və emosiyalar doğurur, o cümlədən də muğamlar. Məsələn, Segaha qulaq asırsınızsa, müəyyən qədər qəm, kədər hissləri yaranacaq. Bu da təbiidir. Xalqımız tarix boyu o qədər həmlələrə məruz qalıb, elə əzablar yaşayıb ki, onun ağrı-acısını ifadə edən musiqisi olmalıdır. Amma Mahur-Hindi, Rast dinləyən, onun emosional təsirini, fəlsəfəsini duyan insan muğamların hamısının ruh düşkünlüyünə səbəb olduğunu düşünə bilməz. Bunu ancaq savadsız adamlar iddia edərlər.
- Eldar müəllim, söhbətə başlamazdan əvvəl çoxlu həkim dostlarınızın olduğunu dediniz...
- Bəli. Həkimlər musiqiyə bağlı adamlardır. Azərbaycan Tibb İnstitutunda 1964-1965-ci illərdə “Eskulap” musiqi qrupu yaranmışdı. Həmin qrupda Abbas Vəlibəyov, Emin Seyidəliyev, Əli Babayev ifa edirdilər. Hazırda səhiyyə nazirinin müavini vəzifəsində çalışan Abbas Vəlibəyov həm də yaxşı musiqiçidir. O, musiqi məktəbində tar sinfində təhsil alıb, gözəl caz improvizələri edib. Bu gün Urologiya Xəstəxanasının baş həkimi olan Əli Babayev isə fortepiano çalırdı. Müəyyən vaxtdan sonra Tibb İnstitutunda yeni “Alov” ansamblı yarandı. O qrupda çıxış edənlərin də çoxu həkimlər idi. Onlar hamısı musiqi məktəbində təhsil almışdılar. Həm “Eskulap”, həm də “Alov” qrupunun üzvləri ilə, eyni zamanda, başqa həkimlərlə bu günə qədər çox gözəl münasibətim var. Mənim heç bir məclisim onlarsız keçmir. Onlar da məni unutmurlar. Bizlər bir-birimizə ruhən yaxın insanlarıq. Həkimlərlə söhbət həmişə maraqlı, xoş olur. Çünki savadlı, elmli, intellektual insanlardır. Bu gün belə adamlara çox böyük ehtiyac var.
Qəzetiniz vasitəsilə həkim dostlarıma, bütün həkimlərə möhkəm cansağlığı arzulayıram. Kaş dünyada bütün xəstəliklərin əlacı tapılsın, həkimlərlə yalnız dostluq münasibətləri qalsın.
Ü.FƏRZƏLİYEVA
Tibb qəzeti 2017.- 30 noyabr.- S.10-11.