Soyad
və adlarımız milliyətimizin bələdçisidir
12345Adlar
və soyadlar özündə milli dəyərləri əks
etdirməklə yanaşı milli mənsubiyyətin
güzgü effektidir. İnsanın kimliyi, kökəni, milli
geni, şəcərəsi
baxımından bu məfhumlar müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Ad və soyadlar hər bir insanın öz nəslini...
Azərbaycan mədəniyyətinin
qorunub saxlanılması baxımından qədim türk
adlarının bərpası mütləqdir
Adlar və soyadlar özündə milli
dəyərləri əks etdirməklə yanaşı milli mənsubiyyətin
güzgü effektidir. İnsanın kimliyi, kökəni, milli
geni, şəcərəsi
baxımından bu məfhumlar müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Ad və soyadlar hər bir insanın öz nəslini
tanımaq üçün mühüm amildir. Soyadları uzun
zaman davam edən insanlar üçün öz nəslini
araşdırmaq üçün katalizator rolunu oynayır.
Lakin, indiki məqamda obyektiv olaraq demək mümkündür
ki, ad və soyadlar öz milli dəyərini tamamilə itirmək
üzrədir. Azərbaycanda yaşayan vətəndaşların
əksər hissəsinin ad və soyadları ərəb, fars
və rus millətlərindən qaynaqlanır. Dəfələrlə
məsələ parlament səviyyəsində həll edilməyə
çalışılsa da həllini tapmır.
Soyadlarımız
milli kimliyimizin rəmzidir
Bütün dünya ölkələrində
həmin millətin kimliyi soyad arxasındakı sonluqla müəyyən
edilir. Qəbul edilən qaydalara əsasən dünya ölkələrində
soyad sonluqları əsasən həmin dövlətin dil
qanunlarına əsasən qoyulur. Soyad sonluqları əslində
hər hansı bir dildə müəyyən mənanı
bildirir. Məsələn Gürcüstan soyadlarında işlədilən
“–vili” sonluğu “oğlu”, həmçinin ABŞ və
Böyük Britaniyada işlədilən “-Mc” sözü
“-oğlu” və Hollandiya soyadlarında olan “-van” sözü də
“-oğlu” mənasını verir. O cümlədən
“-ştayn” (alman), “-ello” (ispan), “-ini” (italyan), “-son”
(danimarkalı), “-diye” (fransız) kimi soyadlara nəzər yetirəndə
dərhal onların hansı millətlətə xas olması məlum
olur. Bunların fonunda Azərbaycanda soyadlarla bağlı məsələlər
heç də ürəkaçan deyil. Sovetlər Birliyinin
dağılmasından sonra Azərbaycan dili deformasiyaya
uğradığından müəyyən qüsurlar ortaya
çıxıb. Halbuki, Azərbaycan
qrammatikasında bu cür sonluqlar kifayət qədərdir. Məsələn,
“-oğlu”, “-qızı”, “-lı, li, lu və lü”, “-xan”,
“-bəy”, “-xanım” və .s Yaxud da soyadın sonuna şəkilçi
artırmamaq da olar. Tutaq ki, adı Eyvaz, soyadı Məmmədova
olan şəxs öz ad və soyadını bu cür ifadə
edə bilər: Eyvaz Məmməd. Bir belə zənginliyə
baxmayaraq Azərbaycanda soyadlara lehimlənmiş rus kökənli
“-ov”, “-yev”, “-ski”, həmçinin fars mənşəli “-zadə”,
“-ı,i” və s. soyad sonluqları işlədilir. Əslində
bu cür absurd qərarlara getməklə insanlar Azərbaycan
dilini dəhşətli dərəcədə pis formaya
salırlar. Məsələdə diqqəti çəkən
bir sıra maraqlı məqamlar var. Soyadların sonluğuna
yad millətlərə məxsus olan şəkilçilər
artırmaqla yanaşı adlar da müəyyən təsirlərə
məruz qalır. Məsələn, Hüseynov, Məmmədov,
Həsənov və s. kimi soyadlarda çox zaman hərf dəyişmələri
baş verir. Hüseynovun “-Quseynov”, Məmmədovun “-Mamedov” və
“Həsənov” “ -Qasanov” kimi yazılması adları tamamilə
tanınmaz vəziyyətə salır. Ya ümumiyyətlə
soyad sonluqları rus, ya digər millətlərə məxsus
olan şəkilçilərlə işlədilsin, ya da ki, Azərbaycan
dilinin qrammatik qanunlarına uyğun aparılsın. Əks
halda adlarda hər hansı hərf, simvol dəyişiklikləri
Azərbaycana məxsus olan milli adları sıradan
çıxaracaq. Ad və soyadlar məsələsində diqqət
çəkən mühüm məqamlardan biri də ondan ibarətdir
ki, Azərbaycanın ziyalı şəxsləri əsasən
milli kökənlərə xas olan ad və soyadlardan istifadə
edirlər.
İndiki məqamda məqsəd qədim
türk adlarını geri qaytarmaqdır. Azərbaycanda həm
çağdaş, həm də XX əsrin əvvəllərində
Milli Azadlıq Hərəkatları dönəmində
kütləvi şəkildə milli dəyərlərə
üstünlük verilirdi. Lakin, SSRİ-nin bərpasından
sonra Azərbaycan Sovet imperialistlərinin
dağıdıcı siyasəti nəticəsində milli ad
və soyadlar da unutdurulmağa başlanıldı. Məhz
indi vəziyyətin bu yerə çatmasının əsl səbəbi
hələ də insanların sovet qalıqlarından bəhrələnməsidir.
Burada təkcə ruslara məxsus olan soyad sonluqlarından
söhbət gedə bilməz. Çünki, Azərbaycanda
fars qrammatikasına məxsus olan şəkilçilər də
kifayət qədər çoxdur. Ən maraqlısı da odur
ki, fars kökənli soyad sonluqlarından əsasən bəzi
ziyalı şəxslər istifadə edirlər. Bəzi
insanlar bunu mədəniyyət kimi qəbul edirlər. Lakin,
bunun Azərbaycan dilinə vurduğu ziyan
görünüşdən daha çoxdur. İndi
Azərbaycanda
“-Həsəni”, “-Hüseyni” və s. kimi adlar var. İran əsarətində
olan Güney Azərbaycanda insanlar öz türklük
qüruru ilə iftixar hissi keçirdikləri bir vaxtda Quzeydə
insanlar fars sivilizasiyasına inteqrasiyadan məmnunluq hissi
duyurlar. Azərbaycan cəmiyyətinin fars soyad və
adlarına üstünlük verməkdən çəkinməsi
birmənalı olmalıdır. İran hakimiyyəti və
bütün fars cəmiyyəti Güneydəki Azərbaycan mədəniyyətini
İran mədəniyyətinin tərkib hissəsi kimi
gördüyü vaxt insanların bu yollara üz tutmaları
yaxşılığa əlamət deyil. İstər fars, istərsə
də rus dillərinin Azərbaycana inteqrasiyası Azərbaycan
dilinin zənginləşməsinə yox, onun tanınmaz
formaya salınmasına xidmət edir. Ona görə də
soyad sonluqlarının Azərbaycanın Dövlət Dilinə
uyğunlaşdırılması vacib faktordur. Bir məsələyə
diqqət edək. Dillərindən sevə-sevə istifadə
etdiyimiz millətlərin heç biri Azərbaycan dilinindən
istifadə etmir. Bəs biz nəyə görə onlara
inteqrasiya etməliyik? Heç də ya rus, ya da ki, fars ad və
soyadlarına istinad etmək nə mədəniyyət, nə
də ki, inkişaf demək deyil. Əksinə bu amil Azərbaycan
milli dəyərlərini unutmaq, tanınmaz şəklə
salmaq deməkdir.
Qədim Azərbaycan
adları geri qaytarılmalıdır
Soyadlarda olduğu kimi eyni proses adlarda da
müşahidə edilir. Hal-hazırda Azərbaycanda fars və
ərəb adları daha çox üstünlük təşkil
edir. Rus adlarına o qədər meyillər olmasa da Azərbaycana
məxsus olan adlar müəyyən dəyişikliklərlə
rus adlarına yaxınlaşdılır. Son zamanlarda
“-Məmməd” adının “-Mamed” kimi
işlədilməsi bir növ dəb halına
düşüb. İndiki məqamda “-Məmməd” adı
daha gülməli çıxır, nəinki “-Mamed”. Bu
cür adlar respublikanın Bakı və digər yerlərində
daha geniş vüsət alıb. Çox maraqlıdır ki,
adların bu istiqamətdə dəyişdirilməsinə ən
çox Bakı şəhərində rast gəlinir.
Bakıda yaşayan ailələr yeni doğulan körpələrə
hərdən xarici adlar da qoyurlar. Ən çox üz tutulan əcnəbi
adlara: “-Aleksandr”, “-Uilyam”, “-Roma”,
“-Roman”, “-Raul” və s. daxildir. Ərəb
və fars adları isə kifayət qədərdir. Lakin
bütün bunların müqabilində qədim azər
türk adları barmaqla sayılacaq qədər azdır. Azərbaycan
mədəniyyətinin qorunub saxlanılması
baxımından qədim türk adlarının bərpası
mütləqdir.
Haray, haray mən türkəm,
nə farsam, nə də ki rus!
“İnsanların qeyri-milli ad və soyadlara
üstünlük verməsi tarixi prosesdir. Bu prosedur tarixən
davam edib və bu gün onu dəyişmək
üçün hər hansı göstərişlər əbəs
yerə xərclənən vaxt olacaq” deyən filoloq Rasim Heydərovun
sözlərinə görə məsələnin səhv
olmasını xalq, millət özü dərk etməlidir: “Qədim
soyadların qaytarılmasını nümunə kimi kimsə
edə bilər, məsələn, ziyalılar bu cür
adları seçərək bunun təbliği
üçün mətbuatda və digər ictimai yerlərdə
çıxış edə bilərlər. Lakin bununla
bağlı tutaq ki, Milli Məclis qərar qəbul etsə bu
insanlar tərəfindən müxtəlif cür
qarşılana bilər. İndiki məqamda isə kim
hansı yolu tutursa o yolu da gedir. Çox yaxşı olardı
ki, məsələnin həllini tapması üçün
müxtəlif təbliğ vasitələri tapılmalı və
mərhələ-mərhələ həyata keçirilməlidir.
İnsanların fars, ərəb və rus kökənli
adları seçməsi onların düşüncə tərzindən
irəli gələn amildir. Nəhayət ki, Azərbaycan vətəndaşının
özü qayıtmalıdır bu yoldan”.
Azərbaycanda ad və soyadların bu
formaya düşməsinin səbəbi ölkənin uzun illər
SSRİ, ərəb istilasında olması və əsrlərlə
farslarla yaxınlıq münasibətləri olub. Vəziyyətin
bu yerə çatmasının digər səbəblərinə
həmin millətlərin azər türklərinə
qarşı antipatiya münasibət bəsləməsi
daxildir. Hər halda Azərbaycan vətəndaşı bununla
bağlı birmənalı siyasət yürütməli,
mövcud situasiyanı öz xeyrinə dəyişməlidir.
Milli müstəvidə inkişaf üçün bu tempi
götürmək və yüksələn xətt üzrə
inkişaf etdirmək son dərəcə əhəmiyyətlidir.
“Türk adımız qürurumuzdur” Azərbaycan vətəndaşı
olaraq bunu vicdanla dərk etməliyik.
Mənsur Rəğbətoğlu
Türküstan.-2013.-20-26
yanvar.-S.8.