Əmir Teymurun Azərbaycandakı
müttəfiqi kimlər idi?
Əgər hakimiyyətdən və
qanunlardan qorxusu, çəkinəcəyi olmasa, cinayətkarlar,
yaramazlar, quldurlar sadə xalqın həyatını
alt-üst edər, var dövlətini talayarlar. Əslində
dünyanın tapındığı Qurani-Kərimdə də
yazılıb ki, insanları qorxu və mərhəmət
içərisində saxlamaq lazımdır.
Yürüş
etdiyi, zəbt etdiyi ölkələrdə çox vaxt yerli əhalinin
arzu və istəklərini nəzərə
aldığından, elin, obanın layiqli adamlarını
hakimiyyət başına gətirər, onların məişət
və adət ənənələrinə hörmətlə
yanaşardı. Şəhərin qazisini və ya hakimini isə,
mütləq həmin şəhərdə yaşayan,
eli-obanı yaxşı tanıyan ,həmin mərtəbəyə
layiq olan yerli şəxslərdən seçirdi ki, əhalinin
adət-ənənəsinə, yaşayış tərzinə
uyğun idarəçilik təmin olunsun. Bu mənada hətta
başqa ölkələrdən Məvarənnəhr dövlətinə
gətirdiyi insanların dini adət-ənənələrinin
qorunması üçün onlara ibadət yerləri , kilsələr
tikmələrinə də icazə verirdi. Bu da Əmir Teymurun
tolerantlığından irəli gəlirdi. Fateh
barmağında öz zəmanəsinin görkəmli
şeyxi olan Zainuddin Abu Bəkr Tabaydasinin 21 yaşında olarkən
ona hədiyyə etdiyi, üzərində “Rosti-rost”
sözü yazılmış mərcan qaşlı
üzük gəzdirirdi. “Rosti-rost”-“Ədalətli olsan , xeyrə
çatarsan” - demək idi. Buna görə də, həmişə
vicdanının səsini dinləyib,ədalətlə hərəkət
edərək, təbəəsində olan qullarına mərhəmət
göstərirdi. Günahı olub və olmayanların da
haqqını ədalətlı şəkildə təmin
edirdi. Bununla belə, dövlət işlərində verilən
tapşırıqları layiqincə yerinə yetirənlərin
də mükafatını verirdi. Fateh Teymurun dövlət idarəçiliyindəki
uğurlarından biri də ondan ibarət idi ki, dövlət əhəmiyyətli
hər hansı bir məsələnin həllində, qanun qəbul
ediləndə, uzaq bir səfərə çıxanda üləmaları,
müşavirlərini, vəzirlərini, alimləri,
tarixçiləri başına toplayıb, onların rəyini
fikrini öyrənər, xeyirli və xeyirsiz tərəflərini
götür-qoy etdikdən sonra, hərtərəfli
düşünüb qərar qəbul edərdi. O, uzunmüddətli
uzaq səfərlərindən qayıtdıqdan sonra da, hakimləri,
qaziləri, yerində qoyub getdiyi iş
icraçılarını və rəiyyətin içərisində
sözü keçən, ona dolğun həqiqətləri
çatdıra bilən şəxsləri sarayına
çağırıb, məşvərət edər, ölkəsində
olmadığı müddətdə baş verən hadisələrdən
xəbər tutar, rəiyyətin nahaqdan incidənləri isə
ağır cəza ilə cəzalandırardı. Dövlətdə
ali işlərdə çalışacaq şəxsləri
seçəndə isə onların, nəsil-kökünə,
insani keyfiyyətlərinə, xalq arasında hörmətinə
fikir verirdi. Bir şəxsin nəslində və ya
özündə satqınlıq, nadanlıq olurdusa, həmin
şəxsləri dövləti-aliyə işə
götürmürdülər. Əmir Teymur ətrafında
ancaq etibarlı və sədaqətli insanları işlədirdi.
Bu gün bir çox məqamlarda bəzi insanlar belə fikir
yürüdürlər ki, köhnə qəbirlər silinib
getməlidir. Bəlkə də bu dünyada adi insan kimi
ömür sürüb gedən insanlara daha çox aiddir.
Əmir Teymurun isə özünün bir həqiqəti var
idi. O, yürüş etdiyi şəhərlərdə Məhəmməd
peyğəmbərin(S.Ə.S.) nəslindən olan dünyadan
köçən insanların qəbrini tapır, onları
abad edirdi. Hətta dövlət xəzinəsindən belə
məzarların və xanakələrin saxlanması
üçün vəsait ayırırdı. İmam
Hüseynin, Şeyx Əbdülqədirin, imam Məhəmməd
Haqqinin, imam Əli İbn Musanın, imam Musa Kazımın da məzarlarına
bu diqqəti göstərmişdi. Tus şəhərinə gələrkən,
burada böyük fars şairi Firdovsinin baş
daşının sındırıldığını
görür, və əsgərlərinə tez bir zamanda
Firdovsinin məzarını abadlaşdırmağı əmr
edir. Təbrizdə hicri tarixinin 703-cü ilində dünyasını
dəyişmiş, Çingiz xanın nəslindən olan
Qazan xanın məzarını ziyarət edir. Əmir Teymurun
ona savab qazandıran əməllərindən biri də o idi
ki, mə- drəsəsi və məscidləri olmayan şəhərlərdə
də məscid və mədrəsələr tikdirirdi. Həmin
mədrəsə və məscidlərin rəhbərinə
isə şəhərin valiləri tərəfindən
yüksək aylıq verməyi bir qanun kimi
yazmışdı. Deyirdi ki, dərs öyrədən müəllimin
əməyi və yeri ucadır. Elə bunagörə də,
yazdığı vəsiyyətnaməsində , məzarının
müəllimi Mir Seyid Bərəkənin ayaqları
altında basdırılmasını arzulamışdı.
Sərkərdə
Teymurun hərbi taktikaları
12
yaşından at belində olan, döyüş
texnikasının bütün növlərinə bələd
olan, hər iki əli ilə qılınc oynatmağı,
qalxan tutmağı bacaran bu türk oğlu Fateh Teymur
döyüşlərdə 72 dəfə yaralansa da, bir dəfə
də olsun, aldığı yaralara görə səsini belə
çıxarmayıb. Bu haqda özü yazır ki, “...
dişlərimi bir-birinə qıcayıb səsimi
çıxarmazdım, çünki, əsgərlərim səsimi
eşitsə, ya məni gücsüz sanar, ya da ki, ruhdan
düşərdilər”. Bəlkə elə bu dəmir idarəsinə
görə də Teymur idi. Sahibqıran Teymurun
döyüş qanunlarından biri də belə idi ki, ordusu gərgin
döyüşlərə hazırlanarkən, əsgərlərini
şəhərdən və elatdan uzaq olan bir yerdə qərarlaşdırar,
çadır-duracaq yerlərini də uzaqda qurdurardı. Və
əsgərlərinə belə bir tapşırıq
vermişdi ki, döyüşdən əvvəl heç bir
qadın və qıza baxmaq olmazdı. Sərkərdə
yazırdı ki, orduda olan əsgərlər,
yüzbaşı, minbaşılar adətən cavanlar olur.
Cavanlıqda isə insan görüb bəyəndiyini sevə
bilər. Döyüşlər vaxtı, əsgərin fikri
gözəlin yanında qalsa, o döyüş qabiliyyətini
itirəcək. Sərkərdə Teymur yazırdı ki, əgər
ordu başçısı döyüşçülərinin
gözündə güclü görünürsə, onda
döyüşçülər də ona baxıb hər yerdə
rəşadət göstərəcəklər. Buna görə
də sərkərdə tez-tez döyüş təlimlərinə
çıxır, ox atır, qalxanla, qılıncla məharətini
nümayiş etdirirdi. Döyüşlərdə fərqlənən
döyüşçüləri, bahadırları, əmirləri
səxavətlə mükafatandırırdı. Ordunu hər
zaman hazırlıq vəziyyətində saxlayırdı. Ruma
və Azərbaycana 7 illik yürüş edərkən ,
döyüşlərin uzun və ağır keçəcəyini
bildiyindən, sərkərdə əsgərlərə
göstərdikləri xidmətin müqabilində 7 ilin əmək
haqqını, döyüşə getməzdən əvvəl
verir. Ailələrinin yüksək təminatına əmin
olan döyüşçülər isə bütün
varlıqları, canları ilə döyüşlərə
qatılırdılar. Dünyanın 27 dövlətinə
hökmranlıq edən Əmir Teymur xatirələrində
qeyd edirdi ki, döyüşçülərinə verdiyi qiymət,
dövlət tərəfindən orduya olan qayğı və
nizam intizam əsgərləri sədaqətli və rəşadətli
etmişdi. Onların gücünə görə də bu
ölkələri fəth edə bilmişdi. Əmir Teymurun
İldırım Bəyazidlə döyüşü,
Türkiyəyə yürüşü tarixdə həmişə
təzadlı mübahisələr yaradıb. Bəli, bu
gün tarixi saf-çürük edəndə, görürsən
ki, Fateh Teymurun bu hərəkətində xarici qüvvələrin,
əsasən də xristian ölkələrinin böyük təsiri
olub. Qarşısına dünyaya hökmdar olmağı məqsəd
qoyan Fateh Teymur, təbii ki, Türkiyəni də özünə
tabe etmək qərarından da vaz keçməyəcəkdi.
Bu məqsədinin həyata keçirilməsinin sürətlənməsinə
isə İldırım Bəyazidin ona yazdığı təhqir
dolu məktubu olur. Teymur Bəyazidin 6 minlik ordusunu əsir
götürür, Bəyazid döyüşü uduzduğunu
görəndə, ailəsini başqa şəhərə
göndərir, özü də gizlənmək məcburiyyətində
qalır. Lakin az keçmir ki, Teymurun xəfiyyələri onu
tapıb, qolları bağlı halda hüzuruna gətirirlər.
Teymur İbrahim Bəyazidi saraya gətirən Mahmud
ağanın üstünə çığırıb deyir
ki, “Açın onun qollarını. Siz məgər bilmirsiniz
ki, hüzuruma böyük bir imperiyanın
hökmdarını gətirmisiniz?!”. Daha sonra , Teymur ondan niyə
üz-üzə gəlib vuruşmamağını
soruşanda, Bəyazid ayaqlarında məfasil xətəliyinin
olduğunu bəhanə gətirir, Fateh ona cavabında deyir ki,
bu oynaq ağrısı sayılan xəstəlik zaman-zaman onu
da narahat edir, lakin döyüşməyə mane olmur. Teymur Bəyazidi
gözündən kənara qoymur, getdiyi bütün
döyüşlərə onu da yanında aparır. Fikirləşir
ki, Bəyazidi, iqamətgahda nəzarətsiz qoyarsa, bəzi zəif
adamları özünə tərəf çəkib qiyam və
ya xəyanət edə bilər. İldırım Bəyazidi
tam zərərsizləşdirən Əmir Teymur bir gün,
İbrahim Bəyaziddən yaxınlıqda yerləşən
Bizansı niyə zəbt etmədiyini soruşur. Cavabında
İldırım Bəyazid ona deyir ki, Bizansa girmək
üçün güclü dəniz donanması
lazımdır. Onun isə belə gəmiləri yoxdur. Bu məqsədə
çatmaq üçün isə nə az-nə çox,
2000-ə qədər gəmi gərəkdir. Bundan əlavə
isə, su yolu ilə bu şəhərə yadellilər gələndə,
dənizdən alov qalxır. Əmir Teymur üçün həll
olunmayan məsələ yox idi ki, Allah ona o qədər iti
ağıl və uzaqgörənlik vermişdi ki, bütün
çətin vəziyyətlərdən
çıxmağın yolunu tez bir zamanda tapırdı. Belə
olan təqdirdə Fateh Teymur Fransadakı səfirinə xəbər
göndərir, tez bir zamanda Teymurun sifarişini yerinə yetirən
elçi sərkərdəyə xəbər göndərir
ki, Fransadan dəmirdən hazırlanmış gəmilər
almaq olar. Gecələrin birində Rum ilə Bizans arasında
olan dənizi seyr edərkən Teymur dənizin
alovlandığını görür. Dənizin suyunun
üstündəki odun haradan əmələ gəldiyini
soruşduqda, İldırım Bəyazid deyir ki, elə bu
odun-alovun qorxusundan, kimsə Bizansı zəbt edə bilmir. Dənizə
girən gəmilər, yarı yola çatmamış od tutub
yanırlar. Bu odun sirrini isə min illərdir ki, Bizans imperatoru
saxlayır, ancaq taxta çıxan adam bilir. 1200 ildən
çox yaşı olan bu sirri öyrənmək həvəsi
Əmir Teymura güc gəlir. Dənizin ortasında yanan alovu
görərkən, tabeliyində olan Badukubədə
(Bakını nəzərdə tutur – müəllif.) dayanmadan
yanan torpaqlar gördüyünü xatırlayır. Badukubədəki
alovların isə tarixi çox qədimdir. Bu yanar alovları
Adəmin nəslindən olan insanlardan bu yana su ilə deyil,
torpaqla söndürürlər. Badukubənin yanar
torpaqlarını xatırlayan, Teymur belə qərar gəlir
ki, Bizansa da girmək üçün gəmiləri torpaqla
doldurub, suyun üzərindəki odualovu ram edəcək.
Bizansa girməyə hazırlaşarkən isə
İldırım Bəyazidin qohumu Meqnisiyanın
hökmdarı Tuqul şahın Ruma hücumu barədə xəbər
alır. Az keçmir ki, Teymur böyük ordusu ilə Tuqulun
qarşısına çıxır, Tuqul Əmir Teymurun
ordusu qarşısında tab gətirə bilməyəcəyini
görüb , ordusunun üzünü İran Azərbaycanına
döndərir. Teymur bilir ki, Azərbaycanda o, İran, Tehran və
digər qonşu dövlətlərin hakimləri ilə birləşsə,
səltənətinə qarşı çıxa bilər.
Buna görə də Tuqulu Azərbaycana qədər qovub,
orada haqlayır. Tuqulun ordusunu darmadağın edir. Bu
döyüşdə yaralanaraq hüzuruna gətirilən
Tuqulu da bağışlayır. Lakin bir neçə gün
sonra Tuqul öz əcəli ilə ölür. Aradan bir
neçə müddət keçəndən sonra ,
İldırım Bəyazid də vəfat edir. Vəfat etməzdən
öncə Teymurdan oğlanlarına hər hansı bir ölkənin
hakimliyini verməyi xahiş edir. Teymur onun iki oğlunu əyalətlərə
başçı təyin edir. Azərbaycandakı sonuncu
döyüşündə də İldırım Bəyazidin
oğlunun ordusunun gücündən istifadə edir. O
taylı-bu taylı Azərbaycanı özünə tabe etdikdən
sonra, anadan olduğu Keş vilayətinə qayıdaraq,
Keş şəhərinin yenidən tikilib
abadlaşdırılması barədə əmr verir. Şəhər
hazır olandan sonra isə, dünyanın hər yerində
olan vassallarını və başqa ölkələrin
hökmdarlarını Keşə qonaq
çağırır. Dəvətlilərin hamısı dəvəti
qəbul etsə də, Çin imperatoru Əmir Terymurun dəvət
məktubuna təhqir dolu bir cavab yazır: “Özünü
böyük hökmdar kimi elan etmək istəyən Teymur bəy,
Sizə ərz etmək istəyirəm ki, mənim Ca Belkadan Ca
Belasa qədər olan ərazimdə sənin səhralarındakı
qumlarından çox və dənizlərdəki
balıqlardan çox sayı olan ordum var. Sən özünə
necə rəva görüb, mənim boyda bir padşahı
beş-altı dənə kərpicdən tikdirdiyin yerə dəvət
edirsən. Məni təzim etməyə gələnlər, əvvəlcə
on dəfə torpağımı öpür, sonra bu şərəfə
nail olurlar. Əcəba, birdən Çinə yolun
düşsə, əcdadlarımın tikdirdiyi Böyük
divarı görüb təəccüblənərsən. Mənim
adi bir əyaləti idarə edən canişinim səndən
hünərlidir. Əgər onların biri ilə var-dövlətin
və ya gücün ölçüyə gələrsə,
onda mənimlə görüşmək xoşbəxtliyi də
sənə nəsib olar”. Bu məktubu alandan sonra,
qarşıdakı iki il ərzində Əmir Teymur öz
ordusunu Çinə yürüşə hazırlayır.
1404-cü ildə Teymur 200 minlik Ordusu ilə Çinə
yürüşə çıxır. Lakin 1405-ci il
fevralın 18- də Otrar aşırımında keçirdiyi
növbəti iflic nəticəsində dünyasını dəyişir.
Onu Səmərqənddə, əvvəlcədən inşa
etdirdiyi Mavzoleyində, müəllimi Mir Seyid Bərəkənin
ayaqları altında, ailə məzarlığında dəfn
edirlər.
Aida Eyvazlı,
Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin
Həsən
Bəy Zərdabi adına
mükafatının laureatı
Türküstan.- 2016.- 19-25 aprel.- S.16.