“Sevgisiz an varsa, mən orda yoxam”
“Heç Oljas Suleymenov kimi nəhəngi
Qazaxstanda Azərbaycanda olduğu qədər sevmirlər”
Şair
Elxan Zal Qaraxanlı Moderator.az - ın suallarını
cavablandırıb.
- Elxan müəllim, nəyə görə
məhz Zal təxəllüsü? Bu, Rustəm
Zaldanmı bəhrələnərək
götürülüb, yoxsa başqa səbəbəi var?
- Bizim nəslimiz
Zal oğulları adlanır. Bu yüz illərdir
belədir. Tovuzun Qaraxanlı kəndində əmimin adına küçə var, Məhəmməd
Zaloğlu küçəsi. Mən də o nəslin
nümayəndəsiyəm.
- Çox gözəl. Demək ki, Elxan
adı da əbəs yerə verilməyib. Nəsildən
gələn alicənablığın nişanəsidir.
- Nə
bilim. Adımı atam qoyub, bəlkə də anam...
- Necə
düşünürsünüz, adınızın əzəmətini
şəxsiyyətinizlə sübut etməyi
bacarmısınızmı?
- Məncə
hə. Müharibə dövründə Tovuzun rəhbərlərindən
biri olmuşam, hərbi məsələlərə
baxmışam. Biz torpaq itkisi vermədik.
Ədəbiyyatda isə yerim bəllidir. Bu haqda o qədər yazıblar ki, danışmaq istəmirəm.
- Elxan müəllim nədən şair
oldunuz? Sözmü sizi özünə maqnit kimi çəkdi,
yoxsa siz sözdən dördəlli yapışdınız?
- Məncə
şair olmurlar, şair doğulurlar. Bu, dünya
yaranandan belə olub. İndi bizim Azərbaycanda
təzə metod tapıblar, uşaqlara prezidentin adından
zorla ayda 200 manat pul verirlər ki, şair ya yazıçı
ol. Amma prezident, məmurlar nə qədər istəsələr
belə kimsə Allah ola bilməz.
- Sizin təbirinizcə desəm, ədəbiyyatın
ölümə məhkum olunduğu bir ölkədə
şair doğulmaqdan, sözlə aşina olmaqdan peşiman
deyilsiniz ki?
- Məncə
ədəbiyyat heç vaxt məhkum olmayıb, ölkə məhkum
ola bilər. Nəsiminin,
Füzulinin ölkəsi yoxdur ki, amma biz onların uğrunda
dava edirik. Bizdə bu gündə
yaxşı ədəbiyyat nümunələri var, sadəcə
ölkə dollar yaşılının, petrol iyinin
xumarında idi. Kimin bir az pulu var əsərlər
yazdırıb ədəbi şöhrətə də sabil
olmaq istəyir. Onlar hesab edirlər ki, Allahı
da, muzaları da, mükafat komissiyalarını da satın
almaq olar. Mükafat komissiyasını satın almaq almaq
olar, amma muzaları, ilham pərilərini bu günə kimi
satın alan olmayıb. Muzalar
kimi lazımdırsa özləri seçir, mən də
onlardan biriyəm. Heç nəyə
peşman deyiləm. Azərbaycanda da, xaricdə
də kimə lazımdırsa məni oxuyur.
- Şeirlərinizdə çox fərqli
bir yorum var. Nəzmə düzdükləriniz bəsitlikdən,
qafiyə xatirinə sıralanmaqdan çox uzaqdır. Həmçinin,
şeirlərinizdə fəlsəfə var, qorxmazlıq var,
deyərdim ki, çətin janrda yazan şairsiniz. Bu çətinlik sizə manelər törətdimi,
yoxsa elə sizi sevdirən məhz
şeiriyyatınızdakı fəlsəfə oldu?
-
Sözün düzü, şeir yazanda heç vaxt fəlsəfə
barədə düşünməmişəm. Adətən
düşündüklərimi yazmışam, dünyanı
necə görmüşəmsə, dərk etmişəmsə
elə yazmışam. Mənim poeziyam
dünyanın Elxan Zal görümüdür. Salvador
Dalinin, Qarsia Lorkanın öz dünyası olduğu kimi, Elxan
Zalın da öz dünyası var. Əlbəttə, Azərbaycanda
bu çətindir. Bizim ədəbiyyatda əksəriyyət
dünyanı bir-biri kimi görür. Xalqımız
dünyanı onlar kimi görməyə öyrəşib.
Ona görə də düşünmürəm
ki, məni xalq ozanları kimi kütləvi oxuyacaqlar. Amma tutaq ki, rəhmətlik Vaqif Səmədoğlu
kimi oxucularım həmişə olacaq. On
olacaq, yüz olacaq bilmirəm, amma olacaq. Çəkilmiz
yol ilə hamı gedə bilir, cəngəllikdə yol
açmaq isə həmişə çətin olur. Sən bəzən insanları zülmətdən
qurtarmaq üçün Maksim Qorkinin Dankosu kimi xalqın
yolunda ürəyini yandıra bilərsən, amma o xalq sənin
ürəyini tapdalaya da bilər.
- Elxan Zal şeiriyyatında zamanla məkan
iç-içədir. Məsələn,
Ergenekonu Tarqoviya gətirmək kimi. Birmənalı
qarşılanmayacaq bu idyeanı gerçəkləşdirərkən
düşünmədinizmi ki, həmin o xalq ürəyinizi
tapdalaya bilər?
- Mənim
bir misram var: “Qoy bizə heç kimin yazığı gəlməsin”.
Bu, müharibə qəhrəmanları barədədir.
Mən Qarabağ müharibəsində
olmuşam, tanıdığım qəhrəmanların əksəriyyəti
səfil günündə yaşayır. Xalq
qəhrəmanları, istedadlıları deyil, daha çox məşhurları
sevir. Amma nə qədər
acınacaqlı olsa da, tarixi qəhrəmanlar yaradır.
Mənim üç kitabım, "Qurdlar
ulaşan gecə", "Savaş ayələri" və
"Türk əsrinin türküləri" qəhrəmanlar
barədədir. Mən sadəcə bizim
unutduğumuz qəhrəmanlıq epoxasının
havasını bu günə gətirmək istədim. Fatehlik arzusunu, cəng yanğısını
Torqovı Bakısına gətirmək istədim. Torqovıda gəzişən və tanrı dollara
sitayiş edən bu günkü insanlarımız Tanrı
yolunda böyük zəfərlər qazanan əcdalarımızın
genetik davamçılarıdır. Bu
baxımdan Böyük Çölün fatehləri ilə
Torqovı əhli arasında elə bir fərq yoxdur. Torqovının genetik yaddaşını
oyandırsan o, da qəhrəmanlıq epoxasının bir
guşəsi olar.
- Müharibədən
danışmışkən, bir şair, ədəbiyyat
adamı olaraq Qarabağ müharibəsinə həsr
edilmiş əsərlər sizi qane edirmi? Sizcə
həmin qanlı-qadalı günləri ədəbiyyat
tariximizə yetərincə yansıda bilmişikmi?
- Məncə,
müharibə dövrü ədəbiyyatımızda
çoz zəif əks olunub. Həm nəzmdə,
həm də nəsrdə. Daha çox
pafoslu patriotik yazılar yazılıb. Amma
həmin dövrü özündə əks etdirə biləcək
bir əsərə hələ ki, rast gəlməmişəm.
- Bəs özünüz necə, həmin
əsəri yaratmaq istəməmisinizmi və ya istəyirsinizmi?
- Yox, indi
tarixi roman üzərində işləyirəm. Bəlkə bu da Qarabağdandır, amma 2000 əvvəl
baş verən hadisələrdir.
- Müharibə zamanı Elxan Zal ön cəbhəyə
atıldı, sübut etdi ki, o, Vətənin təəssübkeş,
canından belə keçməyə hazır olan oğludur. Ancaq indi həmin vətən oğlu nədənsə
ədəbiyyat cəbhəsində öndə deyil. Səsi
Azərbaycandan çox Türk dünyasının digər
dövlətlərindən gəlir...
-
Heç kim öz elində
peyğəmbər olmur. Mən "Torqovı
peyzajı” və "Türk əsrinin türküləri"
kimi kitablar ortaya qoymuşam. Ön cəbhə
nəyə deyirsiniz, kiməsə söyməyəmi? Elə indinin özündə burada və xaricdə
bu iki kitab barədə onlarla məqalə yazılıb.
O cümlədən, türk ölkələrində də
şeirlərimi sevənlər az deyil. Deyim ki, heç Oljas Suleymenov kimi nəhəngi də
Qazaxstanda Azərbaycanda olduğu qədər sevmirlər.
- Kaşğari ödülü təsis
etmisiniz və bunu türk dünyasının Nobel
mükafatına çevirməyə iddialısınız.
Bunu bacaracağınıza inanırsınızmı, yoxsa bu,
sadəcə bir istəkdir, arzudur?
- Hər
şey Tanrının əlindədir. Bu mənim
istəyimdir, Tanrıya xoş olsa mənim layihəmə
prezidentlər də qoşular.
- Biz də arzunuz çin olmasını
arzulayaq. Növbəti sualıma mənimlə həmyaşıd
olan bir şeirinizdən iki misrayla başlamaq istərdim.
“Ay ömür yoluma yazılmış çiçəyim,
Tanrıdan tək səni görməyi dilərəm”. Şair Zal tanrıdan indi nə diləyir?
- Bu, tələbə
vaxtı yazdığım şeirdi, sevgi şeiridir. Məncə, sevgi
olmayan yerdə insan cəmiyyəti də yoxdur. Mə savaş şeiri də yazmışam,
seviş şeir də. Seviş də,
savaş da həmişə qoşadır, sevişi
olmayanın savaşı olmaz, savaşı olmayanın
sevişi. Mən "Polonez" poemasında bunu belə
ifadə eləmişəm: "Seviş də bir
savaşdır bəlkə pani Anna, bir
fateh doğulur içimdə səninlə olanda".
- Elxan Zal yaradırsa, yazırsa, demək
indi də sevir?
- Sevgisiz an varsa, mən orda yoxam...
- Daha çox kimədir, nəyədir bu
sevgi? Şərabamı, sözəmi, qızıldan
qiymətli dostlaramı, yoxsa elə həmin Lazılar
çiçəyinəmi?
- Məncə
ən əsası sevməyi bacarmaqdır. Sevgi
yalnız intim əlaqə deyil, Tanrı odunun insanın
içindəki bir zərrəsidir. Əgər
sənin içində sevdalı duyğu varsa, onda Lazılar
çiçəyini də sevəcəksən, şərabı
da, kainatı da.
- Şair daha çox kimləri vəsf
edib, sevdiklərinimi, onu sevənlərinimi? Yoxsa Nəsimitək
"Vəsf zamanı deyil, Afət!” – deyibən
ondan şeir istəyənləri
ötüşdürüb?
-
Bütün yaradıcı adamlar sevdiyi şeyləri vəsf
edir. Onları sevənlər də sevdikləri
sırasındadır. Nəsimi də
sevdiklərini yazıb. Sevgi vəsf deyil,
daha çox ilahi bir haldır.
- Söz dünyasının dəyərli
imzaları ilə dostluğunuz, yoldaşlığınız
olub. İllər ötdükcə həmin
dostlar sırasının seyrəldiyini görürük.
Həm də daha çox vaxtsız əcəl
qapılarını döyür... Bu, sizi narahat etməmiş
olmaz yəqin ki...
-
Əlbəttə, yaxınları itirmək hamı
üçün ağırdır. Amma neyləyək,
ölüm getdiyimiz yolun son mənzilidir. Gec-tez
mən də öləcəm, hamı kimi.
Ölümü son hesab etmirəm, mən ölümü belə
görürəm:
Haqqın dərgahına bir ayrı yol var,
Inamsız olanlar keçməz qapıdan,
Məni Tanrıdağda məclis gözləyir,
Tanrıya tanıq dur ilahə anam.
Düşüncəm uçanda mən
quş kimiyəm,
Bu bədən, bu yaşam yerə
bağlanıb.
Cığırlar uzanıb göy dağ
zirvəsinə,
Səma odaları qonaq gözləyir,
Ora tanrı yurdu, doğmaca bir kənd,
Yatanı uyqudan həzz oyandırır.
Atamı-anamı görürəm orda,
Qarşıma çıxanlar
qardaşlarımdır.
Dünya cəng meydanı, mən savaş
əri,
Əlimdə qılınc var, dilimdə
dua.
Mən qonaq yaşadım Yer kürəsində,
Indi sakiniyəm əbədiyyətin.
- Elxan Zalın siyasətlə arası necədir,
nə zamansa könlündən qələmi kənara atıb
siyasətə qoşulmaq keçibmi? Necə
ki, bir zaman qələmi silaha dəyişmişdi.
-
Əlbəttə ki, yox. Siyasətdə heç olmamışam da. O
zaman vətəni qorumaq lazım idi, onda mən orda vardım. İnsanlar siyasətlə varını qorumaq
üçün məşğul olur. Mənimsə
buna ehtiyacım yoxdur. Milləti qorumaq
lazım gələrsə sözsüz ki, o sırada olacam.
- Siyasətdən uzaq olduğunuzu
deyirsiniz, amma siyasət adamına, Heydər Əliyevə poema
həsr etmisiniz. Bu elə məhz siyasət
deyilmi?
- Heydər
Əliyev olmasaydı belə biz onu uydurmağa məcbur idik. Xalqa, dövlətə hökmdar obrazı
lazımdır. Rusun Pyotru, Fransızın Napolyonu,
Osmanlının Fatehi var, bəs sənin kimin var? Sadəcə dövlətin başında oturanlar belə
Heydərin missiyasını anlamırlar, daha çox onun
kölgəsində gizlənirlər. Heydər
Əliyev Azərbaycan türklərinin tarixdə yetirdiyi ən
xarizmatik fiqurlardan biridir.
- Müharibələrdən, mübarizələrdən,
üsyanlardan, mitinqlərdən, devalvasiyalardan, krizislərdən,
böhranlardan qarmaqarışıq hala düşmüş
dünyamızda Elxan Zal Azərbaycanı hansı rəngdə
görür?
- Bizi əsrlər
boyu məhv edə bilməyiblərsə, indi də məhv edəsi
deyillər. Azərbaycan xalqının ən
çətin vəziyyətdən çıxmaq
bacarığı var. Düşünürəm ki, bu gün
xalqın qanını soran oliqarxiya bu xalqa layiq deyil, onlar getməlidir.
Bilmirəm bunu prezidentmi edəcək, yoxsa
üsyan, amma bu təfəkkürün sahibləri getməlidir.
Xalqa elita lazımdır, amma belə mənəviyyatsız
və təfəkkürsüz yox.
-Çox
sag olun, səmimi cavablara görə təşəkkür
edirəm!
Rumiyyə Miraslan
Türküstan. - 2016.- 24 - 30 yanvar.- S.16.