Türkiyənin 1876-cı il Anayasası
- Əsas elementlər
Osmanlı Türkiyəsinin
ilk Konstitusiyası (Kanun-u
əsası) 1876-cı il dekabrın 23-də
elan edilmişdir. Bir qrup mütərəqqi fikirli ziyalı və dövlət xadimlərinin təşəbbüs
və zəhməti hesabına hazırlanan həmin sənəd Osmanlı hüdudlarında
yaşayan əhaliyə
Sultan Əbdülhəmidin «Könüllü hədiyyəsi»
kimi təqdim edildi. Dövlətin bu yeni Konstitusiyası 12 fəsildən
və 119 maddədən
ibarət idi. Bəri başdan qeyd edək ki, baş
nazir (başbakan) Midhət paşanın bilavasitə başçılığı
ilə hazırlanan həmin Konstitusiya Türkiyə tarixinə Midhət Konstitusiyası adı ilə daxil olmuşdur.
Beləliklə, Konstitusiyanın
birinci fəslində Osmanlı dövlətinin
və dövlət başçısının hüquqi
vəziyyətindən (mad. 1-7), ikinci fəslində əhalinin hüquqi vəziyyətindən (mad. 8-26), üçüncü fəslində
icra hakimiyyətindən
(mad. 27-38), dördüncü fəslində dövlət
məmurlarından (mad. 39-41), beşinci fəslində qanunvericilik hakimiyyətindən
(mad. 42-59), altıncı fəslində
yuxarı palatadan
(mad.60-64), yeddinci fəsildə
deputatlar palatasından
(mad.81-91), doqquzuncu fəslində
ali məhkəmənin
hüquqi vəziyyətindən
(mad. 92-95), onuncu fəslində
maliyyə sistemindən
(mad. 96-107), on birinci fəslində
yerli idarəçilikdən
(mad. 108-112), nəhayət on ikinci fəslində isə Konstitusiyanın dəyişdirilməsi qaydası
və bəzi digər qaydalardan bəhs edir (mad. 113-119).
Konstitusiyanın müəllifləri hakimiyyətin
bölünməsi barədə
burjua nəzəriyyəsini
Türkiyənin feodal-monarxiya
dövlət quruluşuna
tətbiq edərək
formal surətdə də
olsa qanunverici, icra və məhkəmə
hakimiyyətinin ayrıldığını
əsas qanunda qeyd etmişdilər.
Ancaq əslində isə türk tarixçilərinin
özlərinin etiraf etdikləri kimi, Osmanlı Türkiyəsində
bütün hakimiyyət
sultan-xəlifəyə məxsus
idi. Dövlət həyatının bütün məsələlərinə
dair (şəriət
qanunlarına zidd olmamaq şərtilə) sultanın qəbul etdiyi fərman və digər aktlar qanun qüvvəli
hüquqi aktlar hesab olunurdu.
Sultan tərəfindən
təsdiq edilməyən
dövlət aktları
hüquqi qüvvəyə
malik deyildi. Bu, sultanın qeyri-məhdud səlahiyyətlərə malik
olmasından irəli gəlirdi.
Türkiyənin 1876-cı il Konstitusiyası
sultan-xəlifənin hüquqi
statusunda müəyyən
dəyişiklik etməsinə
baxmayaraq, o, yenə də əvvəlki kimi çox geniş səlahiyyətə
malik idi.
Belə ki, Konstitusiya Osmanlı imperiyasında ali
idarəçiliyin sultana aid olmasını (mad. 3), onun
islam rəhbəri sayılmasını (mad. 4) əsaslandırırdı.
Anaya sultanın şəxsiyyətinin
müqəddəs və
toxunulmaz elan etməklə dövlətin
fəaliyyətini həyata
keçirərkən onun
heç kimin qarşısında məsuliyyət
daşımadığını (mad. 5) qanunlaşdırdı.
Əsas qanunda nəinki təkcə sultanın hətta bütün Osmanlı sülaləsindən olanların
şəxsiyyəti əmlakı
toxunulmaz və müqəddəs elan edildi (mad. 6). Konstitusiya imperiyasının qanunverici,
icrayyə və həmçinin məhkəmə
hakimiyyətini sultanın
əlində mərkəzləşdirirdi.
Belə ki, sultan nazirləri təyin və azad etmək, xarici dövlətlərlə
müqavilə bağlamaq,
müharibə elan etmək, sülh bağlamaq, təltif etmək, əfvümumi keçirmək, qanun və qərarları təsdiq etmək hüquqlarına malik idi. Bundan başqa, o, dövlətin
bütün silahlı
qüvvələrinin baş
komandanı sayılırdı.
Konstitusiya baş naziri (baş bakanı) və Şeyxülislamı
təyin etməyi, nazirlər şurasının
qərarlarını qanuni
qüvvəyə minməsi
üçün təsdiqini,
yuxarı palatanın sədr və üzvlərini, deputatlar palatasının isə sədrinin təyin edilməsini sultan-xəlifəyə
həvalə edirdi (Bax: Türkiyənin
1876-cı il Konstitusiyası,
maddə 27, 28, 60, 77). Beləliklə də 1876-cı ildə qəbul edilmiş bu akt sultan-xəlifə
qeyri-məhdud hüquq
və səlahiyyət
verilməsini qanuniləşdirirdi.
Türk tarixçisi R.Okandan Konstitusiyanın mürtəce mahiyyətindən
bəhs edərək yazır: «… 1876-cı il Konstitusiyasında Osmanlı
taxt-tacına qarşı
yönələ bilər
hər cür təzahürlər məhdudlaşdırılırdı.
Orada əsas etibarilə hökmdarın hüquq və səlahiyyətlərini
mühafizə edən
qaydalar öz əksini tapmışdı.
Ən yüksək hüquq və səlahiyyətin hamısı hökmdarda mərkəzləşdirilərək hər şey onun iradəsinə tabe edilmişdi. Məhz
buna görə də həmin əsas qanun əslində hökmdarın
hüquqi statusunu müəyyən edən akt mahiyyətində olub, Konstitusiya səviyyəsinə yüksələ
bilməmişdir…». Müəllifin bu tezisi ilə
qismən razılaşmaq
olar. Çünki mütləqiyyətin hökmran olduğu o dövrün Osmanlı Türkiyəsinin həmin
əsas qanunu heç də ictimai-siyasi inqilabın məhsulu olmayıb, Konstitusiyalı monarxiya tərəfdarlarının dövlət
quruculuğunda müvəffəq
olduqları islahat idi.
Maraqlıdır ki, Konstitusiyada imperiyanın bütün vətəndaşları
dinindən və milliyyətindən asılı
olmayaraq «Osmanlı» adlandırılır (mad.
8) və bütün millətin qanun qarşısında bərabər
hüquqa malik olması (mad. 17) elan edilirdi.
Tarixçi Hiçri
Fişek 1961-ci ildə
Ankarada çap etdirdiyi «Anayasa və vatandaşlık» əsərlərinin 14-cü səhifəsində
həmin məsələyə
toxunaraq yazır ki: «Osmanlı əhalisinə birbaşa
«Osmanlı» adının
verilməsi özlüyündə
imperiyanın bütün
təbəqələrini vahid
bir ad altında toplamaq və bunu bir «konstitusiya»
termini şəklinə salmaq
zərurətindən irəli
gəlmişdir».
Ancaq, əslinə qalsa, bu Konstitusiyanın qəbul edildiyi dövrün şəraiti
ilə əlaqədar
idi. Belə ki, XIX əsrin
ikinci yarısında Osmanlı İmperiyası
özünün siyasi
və iqtisadi zəifliyi ucbatından Avropa dövlətləri qarşısında məhv
olmaq təhlükəsilə
üz-üzə idi.
Özlərini «Yeni Osmanlılar»
adlandıran türk ziyalıları imperiyanın
xilasını «panosmanizm»
cərəyanının təbliğində
görürdülər. Məhz buna görə də onlar dinindən və milliyyətindən asılı olmayaraq bütün Osmanlı təbəələrinə «bərabər
hüquq bəxş edən» Konstitusiyanın qəbulu üçün
az əmək
sərf etməmişdilər.
Onların fikrincə, bu
tədbir bütün
Osmanlı cəmiyyəti
arasında vahid birlik yaratmaqla ölkədəki erməni
zümrəsinin milli-azadlıq
hərəkatından əl
çəkmələrinə xüsusilə səbəb
olmalı idi. Lakin «panosmanizm» həyatda özünü doğrultmadı
və tarix bunun yanlış bir cərəyan olduğunu sübut etdi.
Konstitusiyada sultan-xəlifənin
müsəlmanların dini
başçısı edilməsi
heç də təsadüfi olmayıb, müsəlman xalqlarının
milli azadlıq hərəkatına qarşı
«yeni osmanlı»
cəmiyyətinin irəli
sürdüyü mürtəce
bir tədbir idi. Bu tədbir
müsəlman xalqlarının
birliyini möhkəmləndirmək
və Osmanlı İmperiyasının dağılıb
məhv olması təhlükəsinin qarşısını
almaq məqsədilə
meydana atılmışdı.
Konstitusiyada vətəndaşların şəxsiyyət
azadlığı, məhkəmənin
qərarı olmadan heç kəsin məsuliyyətə cəlb
edilə bilməməsi
elan edilirdi. Lakin şəxsiyyət
azadlığından dövlət
əleyhinə istifadəyə
yol verilmirdi. Qanun çərçivəsindən kənara çıxmamaq şərtilə Konstitusiya
Osmanlı zəhmətkeşlərinə
mətbuat azadlığı
da verirdi. Qanunda vətəndaşların mənzil
toxunulmazlığı qeyd
olunurdu. Lakin dövlət
məmurlarının bu
hüququ poza bilmələri rəsmən
qanunlaşdırılırdı. Vətəndaşların dövlət xidmətində
olmaq hüququ var idi, lakin
bunun üçün
onların türk dilini bilmələri vacib idi (müasir
dövrdə Gürcüstan
dövlətinin yeritdiyi
milli siyasət kimi).
Türkiyənin 1876-cı il anayasası vətəndaşlar üçün
bir sıra hüquq və azadlıqlar elan etsə də, onların həyata keçirilməsi üçün
heç bir təminat nəzərdə
tutulmurdu, hətta müəyyən qeyri-şərtlərlə
onları pozur və yaxud məhdudlaşdırırdı.
Bu hal özünü
113 maddədə daha aydın surətdə nəzərə çarpdırırdı.
Həmin maddəyə görə,
sultan şübhələndiyi hər bir şəxsi
ölkədən qovmaq
səlahiyyətində idi. Həmin qayda
bilavasitə monarxiya əleyhinə çıxanlara
şamil edilirdi.
Buna görə də mütərəqqi türk ədəbiyyatında
Konstitusiyanın 113 maddəsi
haqlı olaraq «türk xalqının başına gətirilən
bir bəla» adlandırılırdı. Bu doğrudan da
belə idi. Sultan Əbdülhəmid özünün mütləq
hakimiyyətinə qarşı
çıxan mütərəqqi
fikirli ziyalıları
məhz həmin maddənin tələblərini
pozmaq kimi qiymətləndirərək ölkədən
kənara çıxarırdı.
Hətta
Konstitusiyanın müəlliflərindən
biri və əsas yaradıcısı
hesab olunan baş nazir Midhət paşa da 113-cü maddənin qurbanı oldu.
Belə ki, o sultan Əbdülhəmidin
qardaşı Əbdüləzizin
sui-qəsd nəticəsində
öldürüldüyü zamanı bu işdə baş nazirin mütləq iştirakı olduğunu bəhanə gətirərək
şübhəli şəxs
kimi onu 1877-ci ilin fevral ayında
ölkədən qovduruldu.
Məhkəmə qərarı olmadan, heç kəsin məsuliyyətə cəlb
edilə bilməyəcəyini
elan edən əsas qanun özünün başqa bir maddəsi ilə vətəndaşların
həmin hüququnu kobud surətdə pozurdu. Bunu xalqın hüquq
və azadlıqları
ilə bir araya sığmayan monarxiya quruluşunun mürtəce mahiyyəti ilə izahetmək olar. Türkiyənin
1876-cı il Konstitusiyasında vətəndaşlar
üçün elan edilən burjua demokratik xarakterli qırıq-sökük hüquq
və azadlıqlar üçün istismarçı
dövlətlərin hamısında
olduğu kimi, heç bir təminat nəzərə
çarpmırdı, onlar
tamamilə formal xarakter
daşıyırdı.
Türküstan.- 2017.- 4-10 aprel.-
S.14.