Peyğəmbərlərin
həyatında və kəlamlarında ətraf mühitə
münasibət
İbrahim Peyğəmbər
— Qurani-Kərimdə və elmi-dini arşdırmalarda
İbrahim Peyğəmbər əqidəsi uğrunda çətinliyə
qatlaşan, yolundan dönməyən, mənəvi cəhətdən
kamil bir mömin kimi təqdim olunur. “İbrahim təkbaşına
bir hümmət idi. Allaha boyun əymişdi.
Düppədüz idi. Müşriklərdən
deyildi. Allahın verdiyi nemətlərə
şükr edərdi. Allah da onu seçdi
və ona doğru yol göstərdi” O, öz yoluna sadiq
peyğəmbər kimi tarixdə qaldı. Quranda Həzrəti İbrahimə məxsus mala qəsb
etmək fikrinə düşən Misir padşahı Sənan
bin-Əlvanın əlinin quruduğu bildirilir. Nəmrud bütləri qırdığına
görə, İbrahim Peyğəmbəri tonqal qalayıb
içinə atsa da o, yanmır. Peyğəmbər
Allahın göstərdiyi yoldan dönmür, hətta məqsədinə
çatmaqdan ötrü öz nəslindən bir hissəni
yaşayış şəraiti çətin olan ərazidə
yerləşdirir. “Ey Rəbbimiz! Mən
öz nəslimin bir qismini sənin müqəddəs məbədinin
yanında bitkisiz və çılpaq bir vadiyə yerləşdirdim.
Ey Rəbbimiz! Bunu onlar vaxtlı-vaxtında namaz
qılsınlar deyə etdim. Elə et
ki, insanların bəzilərinin könülləri onlara meyl
etsin. Onlara cürbəcür məhsullarla ruzi
ver. Bəlkə, şükr edələr.
Yusif Peyğəmbər —
Peyğəmbərlər arasında daha çox kamil yuxuyazan
kimi qəbul olunub. Onun yozduğu yuxulardan maraqlısı
Misirdə baş verəcək quraqlıqla
bağlıdır. Dini rəvayətə
görə firon yuxusunda yeddi arıq inəyin yeddi kök inəyi
yediyini, həmçinin yeddi yaşıl sünbül və
bir o qədər də quru sünbüllər görür.
Firon bu qəribə yuxunun yozulmasını tələb
edir. Ölkənin yuxuyozanları aciz
qalırlar. Yusif Peyğəmbərə müraciət
etdikdə o deyir: “Yeddi il bacardığınız qədər
əkin. Biçdiyinizi isə, yeyəcəyiniz
az bir miqdar istisna olmaqla, sünbüldə saxlayın.”
Sonra bunun ardınca, (toxumluq) saxlayacağınız az bir miqdar istisna olmaqla, əvvəlcədən həmin illər üçün tədarük gördüyünüzü yeyəcək yeddi ağır il (quraqlıq illəri) gələcək.” Bunun ardınca da, elə bir il gələcək ki, onda insanlara bol yağış veriləcək və onlar (çoxlu meyvə şirəsi) sıxacaqlar”. Firon nə etmək lazım olduğunu soruşduqda, Yusif Peyğəmbər qıtlığa qədər ki, dövrdə çoxlu taxıl əkməyi, sonra onu qənaətlə işlətməyin vacibliyini söyləyib. Bu, ölkənin ağır vəziyyətdən çıxarır. Iqtisadiyyatın səmərəliliyin artırılmasında qənaət ən doğru variantdır. Həzrəti Yusifin həyata keçirdiyi islahatlar, əhalinin mənəvi cəhətdən formalaşmasında irətamiz kəlamları bütün dövrlər üçün örnək olub.
Eyyub Peyğəmbər — Həzrəti Eyyub peyğəmbərlərdən ən dərdlisi, ancaq eyni zamanda ən səbrlisi hesab olunur. Allah-Təala Əyyubun səbrin imtahana çəkmək üçün əvvəlcə mal-dövlətini əlindən aldı. Qara bulud o qədər yağış yağdırdı ki, sellər qoyun-keçini yuyub apardı. Acı küləklər əkini zay etdi, zələzələ evləri təməlindən oynatdı, uşaqlar uçmuş divarın altında qaldı. Sonra ağır bir bəla ilə üzləşdi. Qurani-Kərimdə onunla bağlı ayələrdə bu göstərilir: “Ayağını yerə vur”, – (dedik). Budur, sərin bir yuyunma və içmə suyu. Ona ailəsini və onlarla birlikdə bir o qədərini də vermişdik ki, bizim tərəfimizdən bir rəhmət və ağıl sahibləri üçün bir dərs olsun. Tədqiqatlarda qeyd edilir ki, Eyyub Peyğəmbər kasıblara və dara düşənlərə hamıdan əvvəl mərhəmət göstərən, yetim uşaqlara, dul qadınlara əl tutan, qonağı layiqincə qarşılıyıb yola salan, xeyirxah insan və lütfükar bir peyğəmbər idi. Eyyub Peyğəmbərin xasiyyəti və düşdüyü vəziyyət çətinlik və ehtiyac içində yaşayan insanlar üçün bir nümunə hesab etmək olar. Muasir insan ekologiyası baxımından da bunun əhəmiyyəti vardır.
Musa Peyğəmbər – İudazim dininin banisidir. Dini rəvayətlərə görə, Allah-Təala ilə birbaşa Tur dağında təmasda olub və canlı şəkildə vəhyi qəbul edib. Allahla əlaqə od vasitəsilə həyata keçirilib. “Musa müddətini başa vurub ailəsi ilə birlikdə yola çıxdığı zaman Tur dağı tərəfdə bir od gördü. O, ailəsinə dedi: “Siz durun. Mən bir od gördüm. Bəlkə, gedib ondan sizə bir xəbər, yaxud bir köz gətirim ki, qızınasınız!” Qeyd edildiyinə görə Musa Tur dağındakı alovun yanına getdikdə Allah ona bir kolluqdan səslənmiş və vəhy etmişdir. “(Mu¬sa) odun yanına gəlib çatdıqda vadinin sağ tərəfində olan mübarək yerdəki ağacdan belə bir nida gəldi: “Ya Musa! Aləmlərin Rəbbi olan Al-lah Mənəm!” (“Qəsəs” surəsi, 30).
“Odun yanına yetişdikdə belə bir nida gəldi: “Ya Musa! Mən, həqiqətən, sənin Rəbbi-nəm. Ayaqqabılarını çıxart, çünki sən müqəddəs vadidə – Tuvadasan! Mən səni seç-dim. Vəhy olunanı dinlə! Mən, həqiqətən, Allaham. Məndən başqa heç bir tanrı yox-dur. Mənə ibadət et və Məni anmaq üçün namaz qıl!”
Buradan görünür ki, Musa peyğəmbərin Allahın elçisi səviyyəsinə yüksəlməsi bilavasitə, canlı və cansız təbiətin komponentləri ilə bağlıdır. Onun od işıq saçan istiqamətə getməsi, Allahın səsini ağacların arasından eşitməsini, Rəbbin vəhyini dağda qəbul etməsi, zənnimizcə, təsadüfü deyil; təbiət-insan münasibətlərinin real göstəricisidir, əhalinin ətraf mühitə doğru münasibıətidir. Od-alov, həm də xilaskar mənasında, həyat anlamındadır. İşıq və istilik canlı orqanizmlərin həyatında əhəmiyyəti çoxdur. “Cırtdan” nağılında Cırtdanın yoldaşlarına it hürən tərəfə yox, məhz işıq gələn tərəfə getməyi məsləhət görməsi də elə bu səbəblə bağlıdır.
Qurani-Kərimdə Musa peyğəmbərin möcüzələrindən bəhs edən bir çox ayələr vardır ki, bu da təbii sərvətlərlə bağlıdır. Onlardan birində (Bəqərə surəsi, ayə 60) deyilir: “Və (yadımıza salın) o zaman (1) ki, Musa öz qövmü üçün su istəyəndə (Ona) “əsanı o daşa vur” dedik. Beləliklə, ondan (Yəqubun nəslindən olan 12 qəbilə üçün) 12 çeşmə qaynadı. Hər bir dəstə özünün su içmək yerini tanıdı (və dedik): “Allahın ruzilərindən yeyin, için və bu yer üzündə fəsad törədən olaraq hərəkət etməyin”. Daha bir misal (Əraf surəsi, ayə 117-120): “Və biz Musaya vəhy etdik ki, əsanı yerə at. Elə ki, əsanı yerə atdı (əjdaha oldu) və onların düzəltdiklərini uddu. Haqq öz yerinə düşdü və onların əməlləri batil oldu, məğlub olub kiçildilər. Sehrkarlar səcdəyə düşdülər.”
Davud Peyğəmbər — Daim ədalət axtarışında olan, qövmünü hüquqi qaydalar əsasında idarə etməyə çalışan Davud Peyğəmbər öz yaşayışı üçün xüsusi qayda qoymuş və günün 4 hissəyə bölmüşdü: şəxsi işləri, ibadət, şikayətə baxmaq və öz nəslindən olan cavanların tərbiyəsi. Dağlarda gəzdiyi zaman çayların Allahın təsbit etməsini eşitməsi, bu quşların səsindən nə dediklərini anlaması onu digərlərindən fərqləndirirdi.
Dini rəvayətlərə və tədqiqatlara görə, İsrail oğullarına şənbə günü ov etmək qadağan idi. Davud Peyğəmbərin dövründə sahil şəhəri olan Eyləyə ilin bir ayında çoxlu balıqlar gəlirdi. Hətta o qədər balıq yığılırdı ki, su görünmürdü. Balıqlar burda yalnız şənbə günləri olurdu. Əhali o vaxt dəniz kənarında hovuz qazıb bura arx çəkirdilər ki, şənbə günləri hovuzlar balıqlarla dolsun. Sonra bazar günləri onları tutmağa başlayırdılar. Hesab edirdilər ki, bu cür etməklə “şənbə günü balıq tutmaq qadağa”sını pozmurlar. Buna baxmayaraq, cəza çəkəcəklərindən qorxurdular. Beləliklə, bu, ənənə halını aldı. Mal-mülk sahibi oldular. Şəhərdə “şənbə qadağasını” pozanlara yaxşı baxmayan bəzi şəxslər onları bu xoşagəlməz işdən uzaq durmağa çağırsalar da faydası yox idi. Onlar: “Biz nə vaxtdır ki, bu işlə məşğuluq. Bunun üçün indiyədək Allah tərəfindən heç bir cəza gəlmədi”, – deyirdilər. O zaman onlara xəbərdarlıq edildi: “Aldanmayın, bəlkə də, sizə elə bir əzab gələr ki, yox olarsınız”. Və bir səhər onlar həqir meymunlara çevrildilər. Üç gün belə yaşadılar. Sonra da həlak olub getdilər. Gördüyümüz kimi, balıqların tutulmasına qoyulmuş qadağanı pozanlar layiqli cəzalarını alırlar. İndi də ov qaydaları tətbiq olunur, bəzi heyvanların yalnız müəyyən mövsümdə ovlanmasına icazə verilir. Hələ Davud Peyğəmbərin dövründə ova qoyulmuş qadağalar indi bir başqa şəkildə davam etdirilir. “Şənbə günü qadağası”nın əhəmiyyəti isə onda idi ki, azı həftənin bir günü balıqlar sərbəst buraxılır və onlara toxunulmurdu.
Süleyman Peyğəmbər – Həzrəti Süleyman heyvanların dilini bilən və hökm etməyi bacaran Peyğəmbər kimi din tarixinə daxil olmuşdur. Onunla bağlı çoxlu rəvayətlər vardır. Tədqiqatlarda da qeyd olunur ki, Allah-təala onu başqalarından çox-çox üstün etmişdi. İnsanlar, quşlar, cinlər və küləklər ona tabe etdirilmişdi. Taxtına tərəf getdiyi yolda başının üzərində quşlar, məclisə girdikdə insanlar və cinlər ayağa qalxırdılar. Quran-Kərimdə də bu barədə məlumatlar var. Fikrimizcə, Süleyman Peyğəmbərin heyvanlara münasıbəti barədə qeyd olunanlar, uzun bir tarixdə əhalinin ətraf mühiti düzgün dərk etməsində, ona qayğı göstərməsində, insan-təbiət münasibətlərinin formalaşmasında böyük xidməti olub. Onunla bağlı rəvayətlərin birində deyilir: Atası Davud Peyğəmbər yuyulub qüsul edilərkən və kəfənləndikdn sonra Süleymanın əmri ilə quşlar qanadlarını açıb cənazənin üstünə kölgə saldı. Folklor nümunələrində heyvanların insana qayğısı əmr və göstərişlər əsasında deyil, təmənnasız və könüllülük prinsipi ilə həyata keçirilir. Ancaq burada Süleyman Peyğəmbər padşah (peyğəmbər) qismində çıxış etdiyinə görə, o, yalnız əmr verə, hökm edə bilər. Bütün hallarda təbiət-insan birliyi idealı burada da qorunub saxlanılır ki, bunun da ekoloji əhəmiyyəti olmuşdur.
Yunis Peyğəmbər – Həzrəti Yunis də seçilən Peyğəmbərlərdən olub. Rəvayətlərdə onun təhlükəli məqamda bir nəhəng balığın qarnında qorunub qaldığın söylənilir. Allah – Təala sularda üzən nəhəng bir nərə balığa Yunisi udmağı, amma yeməməyi vəhy etmişdi. “Ey balıq, Yunisi sənə ruzi vermədi. Sənin qarnını onun üçün bir xilas və səcdə yeri qərar verdik”. Buradan görünür ki, balıq onu lazım olan yerə sağ-salamat gətirib çıxarır. Yunis Peyğəmbər burada da etibarlı mühafizə olunur. Araşdırmalara görə, ağac taqətsiz halda sahilə atılmış Peyğəmbərin üzərinə enli yarpağı ilə kölgə salır və həmin yarpaqdan ağzına düşən şirə damcları isə qızarmış Günəş altında onu aclıqdan xilas edir. O, bir neçə gün bu şirə ilə qidalanır. Lakin ağacın yarpaqlarının qəfil quruması onu çaşqın vəziyyətə salır, özün saxlaya bilməyib ağlayır. Elə bu zaman göydən səda gəldi: “Sən bir ağacın qurumasına göz yaşı tökdün, amma yüz mindən çox Nineva camaatının müsibətinə belə ağlamamışdın.” O, özünü qınadı, səhvinə görə Rəbbindən üzr istədi. Bu hekayətdə də örnək kimi verilmiş təbiət – insan münasibətləri min illiklər uzunu əhalinin ətraf mühitə münasibətinin düzgün formalaşmasında faydalı olub. Balıq və ağacın timsalında təbiətin insana – Yunis Peyğəmbərə qayğısı, onda əhaliyə pozitiv münasibətin yaranmasına səbəb olub.
İsa Peyğəmbər –
Xristian dininin yaradıcısıdır. Xristianlıqda
Allahın bədəni mücəssiməsini
daşıyır, həmçinin Məsih, İnsan Oğlu,
Xilaskar və s. adlanır. Din tarixindən məlumdur ki,
İsa Peyğəmbər saysız möcüzələr ilə
Allaha və özünə sevgi, məhəbbət
qazandırıb; Allahın adı ilə çətin
sağalan xəstəliklərə nicat verməsi,batmadan dəryanın
üzəri ilə hərəkəti, az miqdarda balıqla təkcə
özünü və şagirdlərini deyil, minlərlə
insanları doyurması İsa Peyğəmbərə və
onun timsalında Allahın varlığına inam yaradıb.
“İncil”də bu barədə deyilir:
“Və budur, bir cüzamlı gəlib:
“Ya Rəbb, əgər istəsən məni saf edə bilərsən”
– deyərək Ona səcdə qıldı. İsa də əlini
uzatdı və: «İstəyirəm, saf ol, – deyərək ona
toxundu; və o, dərhal cüzamdan təmizləndi. Başqa
bir misal: “İsa Peterin evinə gəlib, onun qaynanasının
qızdırma içində yatdığını
gördü. İsa onun əlinə toxundu və
qızdırma qadını tərk elədi. O, da
qalxıb onlara xidmət etməyə başladı. Axşam olduqda isə cinə tutulmuş bir çox
adamları İsanın yanına gətirdilər; Və o,
söz ilə pis ruhları çıxartdı və xəstələrin
hamısını sağaltdı.” İsa peyğəmbər
hər cür xəstəlikləri sağaltmaqla adamları təəccübləndirir
və bunun onların imanına görə olduğunu söyləyirdi…
İsa Peyğəmbərin
atasız doğulması uzun illər həm müəmmalı,
həm də mübahisəli məsələ olmuşdur. Bu barədə
Qurani-Kərimdə də, İncildə də məlumatlar
vardır. Ancaq bu cür hallara təbiətdə
canlılar arasında rast gəlinir və buna elmdə partogenez
deyilir. Patrogenez mayalanma olmadan yumurtanın
inkişaf edib balaya çevrilməsidir.Partogenezin mexanizmi elmə
hələlik məlum olmasa da, mayalanma olmadan yumurtanın
inkişaf edib rüşeymə və balaya çevrilə
bilməsi müasir elm tərəfindən sübut olunub.
Deməli, Məryəmin kişi ilə
yaxınlığı (mayalanma) olmadan hamilə
qalmasının mümkünlüyü artıq heç kimdə
şübhə doğurmamalıdır. VII əsrdə
Quranda yazılmış bu faktın doğruluğu və
elmliyi XX yüzillikdə müasir elm tərəfindən bir
daha təsdiqini tapıb. Professor Xudaverdi Qənbərovun
apardığı araşdırmalar bu cəhətdən
maraqlıdır.
İsa Peyğəmbərin kəlamlarında
deyilir: “Ağac meyvəsindən tanınar”, “Günah işlədən
hər kəs günahının kölgəsidir”,
“Bütün insanlara hətta məni incidənlərə də
xeyirxah ol”, “Ağıza girən hər şey insanı murdar
etməz, çünki ağıza girən hər şey
qarına keçir və çölə atılır. Fəqət ağızdan çıxan (söz,
fikir) inasanı murdar edər, çünki ağızdan
çıxan ürəkdən çıxar”. Fikrimizcə, birinci kəlam bitkinin genetik xüsusiyyətini
gösrərirsə, iknci, üçüncü və
dördüncü kəlamlar insan ekolgiyasına misaldır.
Qurani-Kərimin “İmran ailəsi”
surəsində deyilir: “Və onu İsrail övladına (yəhudilərə)
peyğəmbər göndərəcək. (İsa onlara deyəcək: ) “Mən, həqiqətən, Rəbbinizdən
sizə möcüzə gətirmişəm. Sizin üçün palçıqdan quşa bənzər
bir surət düzlədib ona üfürərəm, o da
Allahın iznilə quş olar. Anadangəlmə
korları, cücam xəstəliyinə tutulanları
sağaldar və Allahın iznilə ölüləri dirildərəm.
Mən evlərinizdə yediyiniz və
yığıb saxladığınız şeyləri də
sizə xəbər verərəm. Əgər
möminsinizsə, bunda (söylədiklərimdə peyğəmbər
olduğuna) bir dəlil vardır. Məndən
əvvəl göndərilmiş Tövratı təsdiq edərək
(eyni zamanda orada) sizə haram edilmiş bəzi şeyləri
(dəvə əti, qarın və bağırsaq piyi yemək,
şənbə günü işləmək və s.) halal
etmək üçün gəldim və sizə Rəbbiniz tərəfindən
(peyğəmbərliyimin doğru olduğunu sübut edən)
bir möcüzə gətirdim. İndi
Allahdan qorxun və mənə itaət edin!”
“Leş haradasa, kərkəslər də
orda toplaşır”, “Əncir ağacından ibrət alın:
onun budağı yumşalıb, yarpaqları açılan
zaman bilirsiniz ki, yay yaxındır”. “İncil”də əksini
tapan bu ifadələr canlıların həyatında
özünü göstərir: Yırtıcı heyvanlar
ovlayıb yedikləri şikarın ətrafına
yırtıcı quşlardan kərkəslər də
toplaşıb leşlə qidalanırlar. Yaz fəslində
bitkilərdə yeni zoğlar əmələ gəlir və
bunlar xeyli dərəcədə yumşaq olur, sonra
yarpaqlayır. “Sudan
çıxar-çıxmaz göylərin
yarıldığnı və Ruhun göyərçin kimi
Onun üzərinə endiyini gördü”, “O, səhrada
qırx gün vəhşi heyvanlarla qalıb, iblis tərəfindən
imtahan olunurdu. Mələklər isə ona
xidmət edirdilər.” Dördüncü fəsildə
(Səpilən toxum məsələsi) toxumların səpininə
və cücərməsinə müasir baxış
vardır: “Dinləyin! Budur, bir əkinçi
toxum səpməyə çıxdı. Səpərkən
toxumlardan bəzisi yol kənarına düşüdü və
quşlar gəlib onu dimdiklədilər. Bəzisi
torpağı çox olmayan daşlığa
düşüdü və tez bitdi, çünki
torpağın dərinliyi yox idi; Günəş doğanda
soldu və kökü olmadığına görə qurudu.
Bəzisi tikanlar arasına düşüdü.
Tikanlar çıxıb onu boğdular və o səmərə
vermədi. Başqaları da bərəkətli
torpağa düşdü. Böyüyb
çoxaldılar və səmərə verdilər. Bəzisi
otuz, bəzisi altmış, bəzisi isə yüz qat səmərə
verdi.”
“Sevimlilərim, sizdən
xahiş edirəm ki, cana qarşı döyüşən
cismani ehtiraslardan qəriblər və gəlmələr kimi
uzaqlaşın”. İslam dinində də, real həyatda
da, milli dəyərlərdə və adət-ənənələrdə
də bu məsələ hər zaman əhalini
düşündürüb. “Bədənin
çırağı gözdür; gözün sağlam
olsa, bütün bədənin də nurlu olacaqdır. Amma gözün şikəst olsa, bütün bədənin
də qaranlıq olar”. Gözün
funksiyası digər sensor orqanlardan fərqli olaraq,
çoxşaxəlidir. Insan bir hadisəni
gözləri ilə gördükdə yaddaşında həmişəlik
qalır, onu ətraflı təsvir edə bilir. Ancaq başqa duyğu orqanları bu effekti vermir.
“Artıq balta da ağacların kökü
dibində yatır; yaxşı bar verməyən hər
ağac kəsilir və oda atılır”. Bar verməyən
ağacın kəsilməsi həqiqətə uyğundur. Məhsul
verməyən və ya az bar gətirən
meyvə ağaclarını kəsib, daha məhsuldar sortlar əkirilər.
“Əlin səni pis yola çəkərsə,
onu kəs; sənin üçün həyata çolaq girmək,
iki əlin olaraq cəhənnəmə, sönməz oda
atılmaqdan yaxşıdır”, “Ayağın səni pis yola
çəkərsə, onu kəs; sənin üçün həyata
tək ayaqlı girmək, iki ayağın olaraq cəhənnəmə,
sönməz oda atılmaqdan yaxşıdır”, “Gözün
səni pis yola çəkərsə, onu çıxar; sənin
üçün tək gözlə Allahın Səltənətinə
girmək, iki gözün olaraq cəhənnəmə oduna
atılmaqdan yaxşıdır”. Bu fikirlərdə
insanın mənəvi ekolgoiyası əksini tapıb. Əgər insan mənəvi cəhətdən
şikəstdirsə, onun ətraf mühitə münasibəti
də düzgün olmayacaq.
Dilin bioloji funksiyası
qidanı ağız boşluğunda hərəkət etdirməklə
islanmasına və udlağa ötürülməsinə
kömək etməkdir. Ancaq dil, həm də nitqin
formalaşmasında iştirak edir. Ona
görə də, “acı dil” və “şirin dil” ifadələri
işlənir. “İncil”də bu barədə oxuyuruq:“Dil alovdur. O, haqsızlıq aləmidir. Dil üzvlərimizin arasında (elə) yerləşir
ki, bütün bədənimizi çirkləndirir və
özü cəhənnəm tərəfindən
alovlandırıldığı kimi, bizim həyatımızın
dövranını da alovlandırır. Çünki
istər heyvanların, istərsə də quşların, istər
sürünənlərin, istərsə də dəniz məxluqlarının
hər cinsi insan soyu tərəfindən əhliləşdirilir
və əhliləşdirilmişdir. Dili
isə heç bir insan əhliləşdirə bilmir. Dil qarşısı alınmaz bəladır və
öldürücü zəhərlə doludur. Biz dil ilə Allahı və Atanı təqdis edirik.
Və dil ilə də Allahın surətində
yaradılmış adamlara lənət oxuyuruq. Təqdis və lənət eyni ağızdan
çıxır. Qardaşlarım, bu belə
olmamalıdır. Məgər bir
bulağın iki gözündən şirin və acı su
çıxarmı? Qardaşlarım, məgər
əncir ağacı zeytun, üzüm meynəsi də əncir
yetişdirə bilərmi? Beləcə,
heç bir bulaq həm duzlu, həm şirin su hasil edə bilməz.”
“Korun əllərindən tutub kənddən kənara
çıxartdı. Gözlərinə
tüpürüb, əllərini üzərinə qoyduğu
zaman ondan: bir şey görürsəmi? – deyə
soruşdu. O, yuxarı baxıb, dedi: Adamları yeriyən
ağaclar kimi görürəm ”. Ağaclar yerimir, lakin kökləri və
budaqları vasitəsi ilə müxtəlif istiqamətlərə
şaxələnir. Bu, kor adamın, qəflətən
görməyə başadıqda azacıq dumanlı görməsiə
işarədir.
“Kitab-Dədə Qorqud”da
müəyyən səbəbdən ağacları qınamaq
var. Bar verməyən ağacların balta, yaxud kəsən iti
alətlə qorxudulması Novruz adətlərində rast gəlirik. İsa Peyğəmbər də
yeməyə meyvə tapmayanda aclıq onu ənciri
qarğamağa vadar edir: “Və uzaqda yarpağa
bürünmüş bir əncir ağacı gördü. Və ağacın başında bir şey tapmaq
ümidi ilə ona yaxınlaşdı. Amma
yanına gəldikdə üstündə yarpaqlardan başqa
bir şey tapmadı, çünki əncir mövsümü
deyildi. Isa ona dedi: Qoy bundan sonra heç kim səndən əsla
meyvə yeməsin!”. O biri peyğəmbərlər
kimi İsa Peyğəmbər də
bağışlamağı savab hesab edib: “Dua edən zaman,
kimsəyə qarşı bir kininiz varsa, onu
bağışlayın ki, göylərdə olan Atanız da
sizin təqsirlərinizi bağışlasın”.Peyğəmbər
bədənin yox, ruhun qidalanmasına diqqət yetirməyi,
insanlıq üçün geyimin əsas
olmadığını söyləyir. Burada
heyvanlar və bitkilərdən ibrət götürməyi təlqin
edir. “Nə yeyəcəksiniz deyə
canınızın, nə geyinəcəksiniz deyə bədəninizin
qayğısına qalmayın. Can yeməkdən və bədən
geyimdən daha vacibdir. Alaqarğalara baxın: onlar nə əkir,
nə biçir; onların nə anbarı, nə də
taxıl mənbəyi vardır və Allah onları yedizdirir.
Siz quşlardan nə qədər çox dəyərlisiniz! Sizlərdən kimi qayğı çəkməklə
boyunu bir arşın artıra bilər? Beləliklə,
əgər ən kiçik bir şeyi edə bilmirsinizsə,
nə üçün qalan şeylərin qayğısına
qalırsınız? Zanbaqların necə
böyüdüklərinə baxın: nə zəhmət
çəkirlər, nə də iplik əyirirlər; amma sizə
deyirəm ki, hətta Süleyman belə, bütün izzətində
bunlardan biri kimi geyinməmişdi.”,“O isə
dedi: Allahın Səltənəti nəyə bənzəyir və
onu nəyə bənzədim? O, xardal toxumuna bənzəyir. Adam onu götürüb öz bağında əkdi.
Toxum böyüdü, böyük ağac oldu və
göyün quşları onun budaqlarında yuva tikdilər.
Və yenə dedi: Allahın Səltənətini nəyə
bənzədim? O, xəmir mayasına bənzər ki, qadın
onu götürüb üç ölçü unun
içində, bütün xəmir turşuyuncaya qədər
saxlayır.” Xardal xaçiçəklilər fəsiləsinə
aid ot bitkisidir, ağac deyildir. Şübhəsiz, Allahın Səltənətinin
xardala bənədilməsi bu bitkiyə əhali arasında
xoş münasibət yaradır. Burada xəmir
mayası kimi təqdim edilən maya göbələyi
haqqında da məlumat verilir.
Cərcis Peyğəmbər – Təkallahlığı
təbliğinə görə 4 dəfə ölümcül
işgəncəyə məruz qalan, lakin əqidəsindən
dönməyən Həzrəti Cərcis bu yolda mübariz
peyğəmbər kimi din tarixində yaşayır. Tədqiqatlardaquru ağac və bir neçə
ölü çanağı görüncə Allah-Təaladan
dua etdiyi qeyd olunur. Sonra ağacın
yaşıllaşaraq çiçək və meyvə verdiyi
bildirilir. “Ölülərdən 7 nəfər
qəbirdən başını qaldırıb Cərcis
Peyğəmbərin olduğuna şəhadət verir.” Burada da əqidə və inam insanın mənəvi
xarakteri kimi təqdim olunur. Bizə görə,
örnək olaraq, insanın mübarizliyində və mənəvi
cəhətdən kamilləşməsində bunun əhəmiyyəti
vardır.
Məhəmməd Peyğəmbər
– İslam dininin banisidir. Onun həyat və fəaliyyətində əsas
yer tutan hədis və kəlamları bu günümüzədək
dəyərini itirməmiş, örnək kimi hər zaman
diqqəti cəlb etmişdir. Peyğəmbərin (s)
möcüzələrinin tədqiqatçılar 7 hissədən
ibarət oduğunu qeyd edirlər: Göy cisimləri,
cansız cisimlər və bitkilər, heyvanlar, ölüləri
diriltmək və xəstələri sağaltmaq, şeytanlara
və cinlərə qalib gəlmək, qeybdən xəbər
vermək, düşmənlərinin vurmaq istədikləri
şərin zərərsizləşdirilməsi (təsirsiz
olması). Görünüdüyü kimi, Məhəmməd
Peyğəmbərin möcüzələri arasında
canlı və cansız təbiətə münasibət həmişə
olub. Dini rəvayətlərdən birində deyilir: Bir
gün səhra çöllüklərində yaşayan
oturaq bir ərəb köynəyinin qol hissəsində bir kərtənkələ
gizlədərək Peyğəmbərin (s) yanına gəlib
uca səslə dedi: Sizə o zaman iman gətirəcəyəm
ki, bu kərtənkələ iman gətirsin və həmin an kərtənkələni yerə atdı.
Peyğəmbər(s) buyurdu: Ey kərtənkələ! Kərtənkələ
hamının aydın və dərk ediləcəyi bir şəkildə
və dildə dedi: ”Ləbeykkə və sədeyk”
(itaət edirəm).” Peyğəmbər (s) buyurdu: Kimə pərəstiş
edirsən? dedi: “O kəsə ki, onun ərşi
səmada, rəhməti Behiştdə və əzabı cəhənnəmdədir.”
Peyğəmbər (s) buyurdu: “Mən kiməm?” dedi: “Sən aləmlərin
Rəbbinin elçisi və peyğəmbərlərin
sonuncususan. Səni təsdiq edən kəs nicat
tapar və səni təkzib edən kəs ziyankarlardan olar.”
Biyabanda yaşayan kişi elə bir dərəcədə
təsir altına düşdü ki, Peyğəmbərə
üz tutaraq dedi: Şəhadət verirəm ki. Allah təkdir və şəriki yoxdur və sən
onun elçisisən.” Əlbəttə,
yaratdığı dinin əhali arasında geniş təbliği
üçün heyvanlardan istifadə etməsi, eyni zamanda həmin
heyvanlara qayğı məqsədi daşıyırdı.
Fikrimizcə, bu onların qorunmasına kömək
edib. Peyğəmbərin hədisləri
ilə tanışlıq göstərir ki, o, heyvanara
qayğı göstərməyi xoşlayıb. Lakin onları incidənləri və öldürənləri
pisləyib. Heyvanları əzabla öldürməyi isə
qadağan edib: “Heyvanlara etdiyiniz zülm
bağışlansaydı, çoxunuz
bağışlanardı”, yaxud “canlıları, istər
heyvan olsun, istər insan, əziyyətlə öldürməyi
qadağan edirəm.” İslam dininin yaradıcısı Allah
qarşısında vacib əməlləri yerinə yetirdikdən
sonra ən yaxşı iş müsəlmanı şad etməkdə
görürdü. O, mənəvi cəhətdən
saflaşmanı hər şeydən üstün tuturdu:
“İmanla küfr arasındakı məsafə namazın tərki
qədərdir.”
Məhəmməd Peyğəmbər
daim ətraf mühitin qorunması qayğısına
qalmış, özündən əvvəlki peyğəmbərlərlə
müqayisədə canlı təbiətə daha diqqətlə
yanaşmışdır. Onun kəlamlarında əsas
yerlərdən birini bitki və heyvanlara münasibət tutur.
O, əkib-becərməyi vacib məllərdən sayır,
heyvanlara qarşı diqqətli olmağa
çağırır, onlara qayğı göstərməyi
savab iş hesab edirdi. Hər kəsin əməlindəki
günahın əvəzini susuzlamış canlıya su verməkdə
görürdü: «Günahların çoxalanda, dalbadal təşnələrə
su ver». Bunun isə şübhəsiz, bioekoloji əhəmiyyəti
vardır. İslam Peyğəmbəri əhalini
hər zaman ağac əkməyə təşviq etmiş və
onlarda ağaca-bitkiyə, təbiətə sevgi
aşılamışdır. O, deyirdi: “Bir müsəlman
bir ağac əkər, onun məhsullarından bir insan, ya da
bir heyvan yeyərsə, o yeyilən şey ağacı əkən
şəxs üçün bir sədəqə olar.” Beləliklə, İslamın təbiət
varlıqları ilə münasibətlərində insandan istəyi
Uca Allahın insanlığa bəxş etdiyi təbiəti,
onun gözəlliklərini qorumaqdır. Müqəddəs
Kitabımız Qurani-Kərimdə belə buyurulur:
“Çardaqlı və çardaqsız bağları,
dadları müxtəlif olan xurma və bitkiləri,
zeytunları, narları, bir-birinə bənzəyən və
bənzəməyən halda yaradan Odur. Onların
hər birinin meyvəsindən yeyin və yığım
zamanı haqqını verin, ancaq israf etməyin. Çünki Allah israf edənləri sevmir (Ənam
surəsi, 141). Hər bir sahədə
olduğu kimi, ətraf mühit mövzusunda da israf etməməyi
öyrəndiyi zaman insanlıq daha da xoşbəxt
olacaqdır.
Bitkilər haqqında daha sonra deyirdi:
“Hər müsəlman bir ağac, ya bir əkin əksə və
bir insan, quş, ya da heyvan onun məhsulundan yesə, həmin
şəxs üçün sədəqə savabı
sayılar”, “Əgər Qiyamət günü gəlib
çatsa və sizlərdən birinizin əlində bir
şitil olsa, qalxıb onu əkməyi bacararsa bu işi yerinə
yetirsin”, “Bir müsəlman toxum səpsə, ya bir şitil
basdırsa, o toxumun və şitilin məhsulundan bir quş,
insan, yaxud otlayan heyvan yeyərsə, həmin müsəlmana sədəqənin
savabı yazılar», “Meyvə ağacı əkən elə
bir kəs olmayıb ki, Allah-taala o ağacın verdiyi meyvələr
qədər ona savab yazmasın”, “Kim bir ağac əkib, meyvə
verənədək onu qorusa, qulluq etməkdə səbrli
olarsa, ondan yeyilən hər meyvənin müqabilində Allah
yanında onunçün bir sədəqə yazılar”;
Heyvanlara haqqında deyirdi:“Allah-taala mehribanlıq göstərməyi
sevir və onu yerinə yetirməyə kömək edər. Belə isə, arıq heyvanları mindiyiniz zaman
onları öz mənzillərinə gətirin. Quru və
otsuz torpaqdan tez keçib-gedin və yaşıllıq, otluq
olarsa heyvanları buraxın ki, orada istirahət etsinlər”,
“Sağlam heyvanlara minin və onları sağlam saxlayın. Küçələrdə, bazarlarda onlardan öz
xütbələriniz və söhbətləriniz
üçün kürsü kimi istifadə etməyin. Nə
çoxdur, öz suvarisindən daha xeyirli olan və
Allah-taalanı daha çox yad edən miniklər”, “Heyvanın
öz sahibi üzərində altı haqqı vardır: onun
belindən düşən zaman ona ot versin, suyun yanından
keçəndə onu suvarsın, səbəbsiz yerə onu
vurmasın, gücündən artıq yükləməsin,
qüvvəsi çatmadığı məsəfədə
yola aparmasın, həddindən artıq müddətdə
onun belində qalmasın», “Heyvanların üzündən
vurmayın, çünki onlar Allaha həmd və təsbih
deyirlər”, “Əxlaqsız qadın su quyusu başında
hürən və az qala susuzluqdan ölən bir it
görür. Bu qadın ayaqqabısını
sıxarır, üz örtüyünü açıb
ayaqqabını ona bağlayır və quyudan it
üçün su çıxarır. Bu əmələ
görə Allah-taala onun günahlarını
bağışlayır», “Hər bir heyvan – istər quş
olsun, ya qeyrisi əgər haqsız yerə öldürülərsə,
Qiyamət gunu öz qatilindən şikayət edəcək”,
“Hər kəs səbəbsiz yerə bir sərçəni
öldürsə, həmin sərçə Qiyamət
günü Allah dərgahına onun əlindən nalə
çəkib deyəcək: “Ey mənim Rəbbim! Filankəs
məni istifadə üçün deyil, səbəbsiz yerə
öldürdü”, “Əgər heyvanlara etdiyiniz zülmlər
bağışlanarsa, günahlarınızın əksəriyyəti
bağışlanmışdır”, “Allah-taalanın sənin
ixtiyarına verdiyi bu dilsiz-ağızsız heyvana görə
Allahdan qorxmursan? Bu dilsiz heyvan onu ac saxlamağından və əziyyət
verməyindən mənə şikayət etdi”, “Heyvanı
müslə edənə (diri-diri heyvanın
qulağını, dilini və burnunu kəsmək) Allah Lənət
etsin”, “Biharul-ənvar” kitabından: “Allahın Rəsulu (s)
dizində sarıq və belində yük olan bir dişi dəvəni
görüb soruşur: “Bu dəvənin sahibi hardadır? Ona
deyin ki, Qiyamət günü bu dəvənin ondan öz
haqqını tələb etməyinə
hazırlaşsın. Həzrət Əliyə nəshiətlərinin
birində deyirdi: ”Ya Əli, Heç bir
müsəlmana, heç bir heyvana lənət etmə. Yoxsa, etdiyin lənət sənə dönər!”
İmam Əli – Məhəmməd
Peyğəmbərdən sonra dəyərli kəlamları ilə
ən çox şöhrət tapan Həzrət Əli olub. Onun əhalinin
fizik və mənəvi sağlamlığına aid fikirləri
müasir tibbi və sosioloji baxımdan
aktuallığını saxlayır. Məsələn,
İmam Əli hesab edirdi ki, “Az yemək bədəni bir
çox xəstəliklərdən qoruyur.” O,
sağlamlıqda pəhrizin əhəmiyyətinə diqqəti
cəlb edir, nəfsi və çox yeməyi
sağlamlığın düşməni sayırdı.
Deyirdi: “Hər kəs nəfsində cürbəcür yeməklər
sevgisi əksə, cürbəcür xəstəliklər meyvəsi
dərəcəkdir”, “Sağlamlıq pəhrizdəndir”,
“Çox yeməklə sağlamlıq bir araya sığmaz”.
İnsanın mənvi cəhətdən sağlam olması
onun inkişafı və formalaşmasında az
faydalı deyil. Yalan danışmaq, pislik etmək,
düşmənçilik aparmaq insanı şərəfləndirə
bilməz. Ona görə də Həzrət Əli əbəs
yerə demirdi: “Hər qətrə suda qüssə, hər tikə
çörəkdə kədər-qəm yatır”,
“Düşmənçilik ürək üçün
böyük yükdür”, “Pislik edənə
yaxşılıq etməklə əziyyət ver”, “Heç
bir əməl yalan kimi çirkin deyil”, “İstər zarafata,
istərsə də ciddi olaraq dediyi yalanı tərk etməyən
kəs bizlərdən deyil”.
Həzrət Əli həmçinin
deyirdi: Ağıl kimi mal, gözəl xasiyyət kimi dost, ədəb
kimi miras, ilahi qadağa kimi rəhbər, elm kimi şərəf
yoxdur; Ağıllı bir adam kasıb ola
bilər, amma heç vaxt şərəfsiz ola bilməz; qənaət
edən yoxsul da olsa azddır, həris və tamahkar olan azad
olsa da, kölədir; biləndə susmaq, bilməyəndə
söyləmək qədər çirkidir. Müasir dövrdə
insanın ekologiyasının tədqiqi baxımından
bunların köməyi ola bilər.
Hədislərdə bu cür fikirlərə
İmam Rzanın “Hər gün özünü hesaba çəkməyən,
(yaxşı və pis əməlini tanımayan) bizdən
deyildir”, İmam Baqirin “Qiyamət günü hər şeydən
əvvəl hesabatı aparılan şey təşnəyə
su verməyin sədəqəsinin savabı olacaqdır” kəlamlarının
əhalinin mənəvi cəhətdən kamilləşməsində
az əhəmiyyəti olmayıb. İmam Baqir həmçinin əkinçiliklə
bağlı dəyərli fikirlər söyləyib. Onlardan ikisinə baxaq. “Atam buyurardı:
İşlərin ən yaxşısı əkinçilikdir.
Əkdiyindən yaxşı əməl sahibi də,
pis əməl sahibi də yeyər. Yaxşı
əməl sahibi yeyib Allahdan sənin
bağışlanmağını dilər. Pis əməl sahibi isə yeyər, ancaq yediyi nemət
ona Lənət və qarğış edər. Həmçinin,
otlayan heyvanlar və quşlar da ondan bəhrələnərlər”,
“Əmirəl-möminin (ə) buyurardı: “Kim su və torpaq
olduğu halda möhtac olarsa Allah-taala onu öz rəhmətindən
uzaqlaşdırar”. İmam Baqirin bu qiymətli
fikirlərinin əsası vardır. Həqiqiətən
də, əkinçiliklə məşğul olmaq
üçün iki vacib şey lazımdır; münbit torpaq
və bol su. Əgər bunlar varsa, gərək
insanın ruzi üçün heç nəyə ehtiyacı
qalmasın.
İmam Sadiq isə deyirdi:
“Əkinçilik xalqın xəzinələridir. Allahın yaratdığı pak toxumu əkirlər,
Qiyamət günü onların məqamı hamıdan
üstün, yaxınlığı və dərəcələri
hamıdan çoxdur. Onlar “mübarək” adı ilə
çağırılırlar”, “İşlərin arasında
heç bir iş əkinçilik qədər Allah yanında
sevimli deyil və Allah-taala dərzi olan İdrisdən (ə)
başqa elə bir peyğəmbər göndərməmişdir
ki, əkinçiliklə məşğul olmasın”. Hazırda, dünya iqtisadiyyatını tənzimləyən,
onun güclənməsinə və inkişafına təkan
verən kənd təsərrüfatının aparıcı
qollarından olan əkinçilikdir. Təsadüfi
deyildir ki, İmam Sadiq onun “mübarək” adla
çağrıldığını, əkinçiliyin
Allah yanında daha sevimli olduğunu xüsusi vurğulayır.
Əkində saf toxumdan istifadəni yüksək
qiymətləndirir.
İmam Sadiq, susuz heyvana su
verməyi savab, bar gətirən meyvə ağaclarını
kəsməyi günah sayır. Səhralıqda bitən
ağacların kəsilməsini “məkruh” hesab edirdi: “Bir
qadın pişiyi susuzluqdan ölənədək bağlı
saxladığına görə əzaba məruz qaldı”,
“Ən yaxşı sədəqə yanan ciyəri sərinlətməkdir.
Kim bir heyvanın, ya ondan qeyrisinin yanğılı ciyərini
sərinlədərsə, Allah-taala Onun kölgəsindən
başqa bir kölgənin olmayacağı gün onun üzərinə
kölgə salar”, “Meyvə ağaclarını kəsməyin
ki, Allah-taala başınızın üstünə əzab
endirər”, (Ağacları kəsmək barədə verilən
sualın cavabında): “Eybi yoxdur. Əmmar ibn
Musa deyir ki, “Sidr ağacı necə?” deyə ərz etdim.
Buyurdu: “Eybi yoxdur. Çöl-biyabanda sidr
ağacını kəsmək məkruhdur.
Çünki səhrada bu ağac az
tapılandır. Amma burada məkruh deyil.” Şübhəsiz, imamın bu fikirlərini
yaşadığı dövrdə əhalinin ətraf
mühitə qayğkeş münasibətinin göstəricisi
kimi böyük əhəmiyyət
daşımışdır.
Ömər — Xəlifəliyi dövründə Məhəmməd Peyğəmbərin əshabələrindən olan Bilala dedi: — Bilal, sən Allahın elçisindən xahiş etmişdin ki, o, sənə uzun və enli bir torpaq zolağı versin. O, həmin torpağı sənə bağışladı. Çünki Allahın elçisi heç bir xahişi yerə salmırdı. Sən isə ixtiyarında olan torpaqdan istifadə edə bilmirsən. Bunu deyib o, Bilalın becərə bilmədiyi torpağı əlindən aldı və müsəlmanlar arasında bölüşdürdü. Torpaq becərənindir, deyib atalar. Onu səmərəsiz, əkinsiz saxlamaq doğru deyildir. Bu baxımdan, Ömərə haqq qazandırmaq olar.
Budda – Qautama Budda Hindistanda
meydana gəlmiş qədim dünya dinlərindən biri olan
buddizmin banisidir. Buddizmə görə, o, mütləq
kamilliyə çatmış və başqalarına dini nicat
yolunu göstərməyə qadir olan şəxsdir. Buddizmdə bütün məxluqlara qarşı
sevgi və mərhəmət hissi yaradılır. Buddaya görə, onlar arasında fərq
qoyulmamalı, yaxşı və pisə, insan və heyvana eyni
xeyirxahlıqla yanaşılmalıdır. Buddanın ardıcılları heç bir halda
yamanlığa yamanlıq cavabı verməməlidir,
çünki bununla düşmənçilik və iztirab
azalmır, artır. Göründüyü
kimi, buddizmdə tələblər mənəvi dəyərlər
üzərində qurulub. Buddanın tövsiyələrində
reallıq əsas meyardır: “Nəşə odu sönəndə,
nifrət odu sönəndə, təkəbbür odu sönəndə
ürəkdə ilahi dinclik bərqərar olur”, “
İztirabları öldürməyin həqiqi yolu budur:
düz görmək, doğru düşünmək, düz
danışmaq, düz hərəkət etmək, düz
yazmaq, düz çalışmaq, diqqətini düz toplamaq,
fikrini düz cəmləşdirmək”. Budda əhaliyə
aşıladığı fikirləri gerçək həyatdan,
canlı təbiətdən götürür. Dərin müşahidələri ona doğru
düşünməyə və dolğun nəticə
çıxarmağa imkan verir. “Əgər
əl yaralı deyilsə, zəhər ona heç nə edə
bilməz. Kim ki, şər iş görmürsə,
şərin zavalına gəlməz”. “Bülbül
və tutuquşu öz günahları ucbatından qəfəsə
düşür. Leylək isə əsirlik
nə olduğunu bilməz. Susmaq firavanlığın
açarıdır”, “ Bal arısı
şirəni çəkib neçə çiçəyə,
onun rənginə və ətrinə heç ziyan vurmadan
uçub gedir, müdrik də elə. Qoy o,
başqalarının səhvinə, elədiklərinə və
eləmədiklərinə deyil, özünün elədiklərinə
və eləmədiklərinə baxsın”.
Burada Buddanın zəhərlə,
adı çəkilən quşlarla, eləcə də, bal arısı ilə bağlı ffikirləri
elmi cəhətdən həqiqətə uyğundur. Ona görə də əhalinin ekoloji tərbiyəsində,
ətaf mühiti düzgün qavramasında fayda verə bilər.
Yusif (Mahmudov)
Dirili,
Ətraf mühit
üzrə tədqiqatçı
Türküstan.- 2017.- 18-24 aprel.- S.12.