Nuhun Tufanı və Türklərin Turanı – Tarix nə
deyir?
II yazı
Turan-İran problemiylə
bağlı üç müddəaya (arilərlə
turanlılar bir-birinə yad xalqlardır, arilərlə
turanlılar bir-birlərinə doğma irqin
aşağı-yuxarı budaqlarıdır və Turan
coğrafiya, ölkə adıdır) diqqət yetirdikdən
sonra iki məsələnin: 1) bugünkü coğrafiyamızda
Turan/Türk-İran/Ari xalqlarının üz-üzə gəlməmişdən
öncə var olmuş Turan İmperiyasının və Turan
mədəniyyətinin varlığının, 2) ilk
Turan/Türk-İran/Ari xalqlarının
qarşılaşması və onun doğurduğu mədəniyyət
mübadilələri nəticələrinin,
aydınlaşmasını vacib hesab edirik. Hər halda, son zamanlarda miladdan
öncə II minilin sonu, I minilin əvvəllərinə qədər,
yəni Ön Asiya və Orta Asiyada İran/Ari
xalqlarının izi-tozu belə olmadığı dövrlərdə,
onlardan fərqli olaraq Turan/Türk xalqlarının həmin ərazilərin
aborigenləri olması, hətta burada Turan
İmperiyasını qurmalarıyla bağlı mülahizələr
geniş yayılmışdır. Bu cür mülahizələrə
görə, həmin dövrə qədər də Ön
Asiya, Orta Asiya və Kiçik Asiyada Türklərin/Turanlıların
bu və ya digər dərəcədə təmasda
olduqları Sumer, Sami, Dravid, Elam, Fin-uqor, Qafqaz-Hurri xalqları
olmuşlar. Başqa sözlə, Turan-İran xalqları
bir-biriylə qarşılaşmamışdan öncə, yəni
m.ö. II minilin sonu, I minilin əvvəllərinə qədər
özəlliklə, Ön Asiya və Orta Asiyanın, o cümlədən
Xəzər dənizinin hər iki tərəfində, yəni
həm şərq tətəfi olan Türküstanın, həm
də qərb tərəfi olan Azərbaycanın əsas
yaşayanları Turan/Türk mənşəli xalqlar
olmuş, bu ərazilərdə də onlar Turan
İmperiyasını qurmuşlar. Miladdan öncə IV-II
minilliklərdə Xəzər dənizinin Qərbi ilə Cənub-Qərbində,
yəni Böyük Azərbaycanda, o cümlədən
Şimal-Şərqində, yəni Qıpçaq
çöllərində və Şərqində, yəni
Türküstanda yaşayan bütün xalqlar da Turan
İmperiyasının tərkib hissəsi olmuşlar.
Turan İmperiyasının,
Turan/Türk uyğarlığının varlığı
haqqında bir neçə nəzəriyyə mövcuddur. Bəzi müəlliflər
ilk Böyük Turan İmperiyasının Nuh peyğəmbərdən
öncə, Mu qitəsinə (bu qitənin sonralar Sakit
okeanın altında qaldığı güman olunur) aid
Günəş İmperiyasının süqutundan sonra var
olduğunu və Tufan nəticəsində aradan
qalxdığını iddia edirlər. Buna nümunə
kimi də, Ceyms Çörçvordun “Batmış qitə
Munun uşaqları” kitabında Günəş
İmperiyasının süqutundan sonra, vaxtilə onun müstəmləkəçiliyi
altında yaşayan Uyğurların Böyük Uyğur
İmperiyasını yaratmasıyla izah edirlər.
Böyük Uyğur İmperiyasını ilk Böyük
Turan İmperiyası kimi eynilşədirən müəlliflərə
görə, paytaxtı Xora-Xota (Qor Ata) olan bu imperiya təxminən
XX-XVII minil əvvəl Asiyanın Sarı dəniz sahillərində
yaranmış və Avropaya qədər genişlənmişdir.
Çörçvordun bu nəzəriyyəsini müdafiə
edən Azərbaycan alimi Qara Namazova görə, qədim Azərbaycan
əraziləri də Böyük Uyğur
İmperiyasının tərkib hissəsi olmuşdur ki, Nuh
peyğəmbərin dövründə bu imperiyada baş verən
“Tufan”ın izləri Şimali Azərbaycan ərazisindəki
Qobustan və Gəmiqaya qayaüstü abidələrində də
təsvir olunmuşdur. Qara Namazov yazır: “Tufandan qalma təsvirlərlə
Qobustan və Orta Asiya təsvirləri bir-biri ilə çox səsləşir
və belə deməyə əsas var ki, Qobustan təsvirlərinin
də ən qədim nümunələri elə Uyğur
qayaüstü təsvirlərinin demək olar ki, eynidir… Hətta, yer adları da bir-birlərinə bənzəyirlər.
Bu maddi mədəniyyət abidələrinin eyniliyi də bu torpaqlarda hələ
XX min il əvvəl Uyğrların-Türklərin
yaşadıqlarını təsdiqləyən faktlardır… Bu səsləşmələr bir-birini
tamamlayırsa, deməli. Bizim arxeoloqlarımızın təxmin
etdiyi Qobustan abidələri 5,8 min il əvvəl
yox, daha qədimlərə-Uyğur İmperiyasının
yaşadığı dövrlərə gedib
çıxır. Bu yöndə
uyğurların, yəni Türklərin Güney Qafqazda XX min
il öncə bir imperiya kimi yaşamaları nəticəsinə
gəlinməlidir”.
Nuh peyğəmbərin
dövründə baş vermiş “Tufan”a, yəni Yer kürəsinin
ərazisinin xeyli bir qisminin su altında qalmasına qədər
mövcud olan ilk Turan İmperiyası haqqında hansısa elmi
faktlardan çıxış etmək çox zor
görünsə də, bu məsələnin ciddiyə
alınması və araşdırmaların davam etdilməsi
düçüncəsindəyik. Hər halda “Tufan”a qədərki
xalqlar və onlara məxsus dövlətlər
haqqındakı bilgilərin çoxalması daha çox
Türklərin qədim tarixinə işıq tutmaqdadır.
Özəlliklə, türklərin Mu qitəsinin
Günəş İmperiyasıyla ondan sonrakı
Uyğur/Turan İmperiyası dövründə ortaya
qoyduqları milli-dini dəyərlər
(Tanrıçılıq inancı, Günəş inancı
və b.), dövlətçilik ənənələri (ədalətlilik,
sosial bərabərlik, Turan taktikası və b.), elmi nailiyyətlər
tamamilə məhv olmamış, daima öz nüvəsini
qoruyub saxlamışdır. Bu anlamda
“Tufan”dan əvvəl və sonra meydana çıxan dövlətlərdə,
onların ortaya qoyduqları mədəniyyət abidələrində
Türklərin/Turanlıların mühüm rol oynaması qənaətindəyik.
Hesab edirik ki, Nuh peyğəmbərin
dövründə baş vermiş “Tufan”dan sonra da Türklər/Turanlılar
Orta Asiya və Ön Asiyada, özəlliklə Xəzər dənizini
də öz içinə alan “Turan ovalığı”nda məskunlaşaraq
ikinci Böyük Turan İmperatorluğunu qurmuş, eyni
zamanda yeni mədəniyyət ortaya qoyaraq, onu dünyada
yaymağa başlamışlar. “Tufan”dan sonra ilk mədəniyyət
mərkəzinin m.ö. X-VI minillərdə “Turan
ovalığı”nda, yəni Türküstanda yarandığını iddia
edən Azərbaycan türk aydınlarından Aydın Mədətoğlunun
gəldiyə nəticə də odur ki, ““Tufan”dan sonrakı mədəniyyət
tarixi eradan əvvəl III minillikdə şəhər
dövlətləri yaratmış Şumerlərlə deyil,
eradan əvvəl X-VI minilliklərdə Çayhun və
Sayhun çayları ətrafında yaşamış
Böyük Turan İmperatorluğunun xələfi və
Şumerlərin ulu babaları olan Turanlılarla
başlayır”. Əslində bəzi Azərbaycan türk
alimləri bununla demək istəyirlər ki, “Tufan”dan sonra
dünyada mövcud olan ilk dövlətçilik və mədəniyyət
ənənələri ilk olaraq m.ö. X-VI minilliklərdə
əsasən Orta Asiyanı əhatə edən
Turandan/Türküstandan başlamış, ikinci dəfə
m.ö. VII-II minilliklərdə Böyük Azərbaycanda da
yayılmış və üçüncü olaraq m.ö.
IV-II minillərdə Dəclə-Fərat çayları
arasındakı Şumerlərlə və başqa mədəniyyətlərlə
davam etmişdir.
Biz də, hesab edirik ki, bütün
hallarda dünya mədəniyyətinin ya da
uyğarlığının ilk başlanğıcı
tarixçilərin əksəriyyəti tərəfindən
m.ö. IV minilin ortalarında İkiçayarasına “gəlmə”
sayılan, ancaq hardan gəldikləri bəlli olmayan Şumerlər/Sümerlər
deyil, onlar üzərində böyük təsiri olmuş ya
da Sümerlərə qohum olmuş Ptototürklər/Turanlılardır.
Hər halda Ptototürklərin/Turanlıların
Sumerlərlə münasibətlərinin olmasını
bütün Türk alimləri qəbul etdikləri halda, ancaq
Sumerlərin türk mənşəliyi məsələsində
fikirlər haçalanır. Məsələn, O.N.Tuna,
Ə.Elçibəy, O.Süleymenov, Y.Yusifov, S.Əliyarlı
və başqaları birmənalı şəkildə Sumerləri
türk hesab etdiyi halda, M.İsmayılov, F.Ağasıoğlu
və digərləri bu fikrə qatılmır, sadəcə,
türklərlə Sumerlər arasında sosial-mədəni
münasibətlərin olduğunu qəbul edirlər.
Şübhəsiz, indiki halda Qərb
ideoloqları üçün də, dünyada ilk
uyğarlıq hesab olunan Sumerlər mədəniyyətinin
sahibinin hind/avropalı, sami, turan/türk ya
da naməlum mənşəli xalqların olması kimi
müxtəlif nəzəriyyələr səslənməsi
daha əlverişlidir, nəinki Sumerlərdən də öncə
yeni bir uyğarlığın varlığının ortaya
çıxması. Hər halda alimlərin qədim
sivilizasiyalarla apardığı araşdırmalar belə bir
yeni fikri doğurur ki, əslində dünya alimlərinin bu
gün ortaya qoyduqları bir çox sivilizasiyalar, o cümlədən
Şumer/Sumer mədəniyyətinin, şəhər-dövlətlərinin
özü də başqa bir sivilizasiyadan qaynaqlanmışdır.
Ancaq Qərbçi alimlər Şumer/Sumerdən
öncəki mədəniyyətin, sivilizasiyanın
formalaşdığı coğrafi ərazinin harada
olmasına, eyni zamanda həmin coğrafi ərazilərdə məskunlaşmış
xalqların etnik kimliyinə daha yaxşı bələd
olduqları üçün, hələlik bu məsələdə
susmağa üstünlük verirlər. Şübhəsiz,
Qərb alimlərini susmağa məcbur edən Şumer/Sumerdən
öncəki mədəniyyətin formalaşdığı
coğrafi ərazinin daha çox Türküstan/Turan, həmin
coğrafiyanın ən qədim xalqlarının isə
Turan/Türk mənşəli olmasıdır. Ən mühüm də odur ki, Sumerlərin türk
olub-olmaması mübahisəli olduğu halda, ancaq Sumerlərə
Türklərin təsirinin olması fikri daha qüvvətli
şəkildə ortaya çıxmaqdadır.
Əlbəttə, belə olduğu təqdirdə
dünənə qədər Türk mədəniyyətini
bütün mədəniyyətlərdən “gənc”, “barbar”
hesab edən “Avropa mərkəzçi” Qərb alimləri
üçün bunu, bir tərəfdən etiraf etmək
çox ağır olduğu qədər də, digər tərəfdən
indiki “Qərb sivilizasiyası”nın demokratikliyini, əvəzsizliyini,
mükəmməliyini də sarsıdır. Bütün
bunları doğru analiz edən Tatar mütəfəkkiri
Rafael Muhametdinov da hesab edir ki, Sumerlərdən öncə olan
yeni sivilizasiyanın ortaya çıxışı Avropa mərkəzçi
düşüncənin sonu, Türk/Turan mədəniyyətinin
isə yenidən dirilişi olacaqdır: “Bu, özəlliklə
günümüzdə önəmlidir, çünki yaxın
zamanlara qədər, Türk tarixinə Avropa-mərkəzçi
baxış açısı, Türk xalqları gənc,
barbar və özəlliklə köçəri bir qövm
olaraq xəyal edirdi. Son zamanlarda bu
görüş hər nə qədər sarsılmış
olsa da tamamən çürüdülməsi
üçün daha da çalışmamız lazım.
Prototürkləri (Turanı, Turanlıları –
F.Ə.), dünyadakı ilk uyğarlıq olaraq bilinən
Sumer uyğarlığından daha öncə oluşan bir
uyğarlıq olaraq qəbul etmənin zamanı gəlmişdir”.
Biz də qətiyyən şübhə
etmirik ki, bu gün dünyada tarixi dəqiq bilinməyən, ya
da çox az bilinən dövlətlərin
və mədəniyyətlərin mahiyyətində ən
çox Türk/Turan mədəniyyətinin damğası var.
Çünki Türk/Turan mədəniyyəti bütün mədəniyyətlərin
ən qədimidir. Hətta, bunu biz türklərdən
çox Qərb alimlərin daha yaxşı bilməsi
düşüncəsindəyik. Ən
azı ona görə ki, Türk-Turan sivilizasiyasına aid
yazılı, ya da maddi abidələr də bizlərdən
çox Qərb alimlərinin əllərindədir. Üstəlik, dünya tarixinin, dünya elminin mərkəzi
Qərb “elm”i olduğu üçün, ancaq oradan gələn
bir fikrə möhtac qalmışıq. Qərb
alimləri də dünya elmində nəinki ilk mədəniyyət
olaraq Türk/Turan mədəniyyətini qəbul etmək niyyətləri
var hətta, onun “gənc” və “barbar” olması iddiasında
qalmaqdadırlar.
Ona görə də hesab edirik ki, Qərb
sivilizasiyasını elmi cəhətdən əsaslandırmaq
üçün onun tarixi köklərini “tapmaq” məsələsində
“Avropa mərkəzçilər” çox hiyləgər yol
tutmuşlar. Onlar bir tərəfdən Qərb
sivilizasiyanın nüvəsi olan Yunan-Roma mədəniyyətindən
də qədim mədəniyyətləri (Sumer, Elam və b.)
özünküləşdirməyə cəhd etdikləri
halda, digər tərəfdən həmin mədəniyyətləri
Türk-Turan mədəniyyətindən uzaq tutmağa
çalışırlar. Çünki Qərb
sivilizasiyasının Yunan-Romadan başlaması bir müddət
inandırcı görünsə də, sonralar öz əhəmiyyətini
itirmişdir. Belə olduğu təqdirdə, Qərb
alimləri dildə, mədəniyyətdə, fəlsəfədə
daha dərinlərə, qədimlərə getmək niyyətinə
düşmüşlər. Qərb alimlərinin
bu niyyəti Ariliyin ya da Hind-Avropa nəzəriyyəsinin əsasını
qoymuşdu ki, onun da köklərini Avropada dərinləşdirmək
mümkün olmadığı üçün Şərqə,
daha çox da Asiyaya üz tutmuşlar. Bu zamanda heç
bir ciddi əsas olmadan hələlik, dünyada ilk sivilizasiya
hesab edilən Şumer mədəniyyətini
ya hind-avropa nəzəriyyəsinə bağlamağa
çalışmış ya da naməlum mədəniyyət
elan etməklə kifayətlənmişlər.
Dos., Dr. Faiq Qəzənfəroğlu
Türküstan.- 2017.- 26 fevral-6 mart.- S.6.