Əqidə şəhidi
- Hüseyn Cavid
Turana qılıncdan daha kəskin,
ulu qüvvət,
Yalnız mədəniyyət, mədəniyyət,
mədəniyyət!
Hüseyn Cavid
Türkün
özünəməxsus tarixi, ədəbiyyatı, incəsənəti,
mədəniyyəti və s. olduğu kimi, bir də çox
dəyərli tarixi ədəbiyyatı var. Bu müəzzəm
tarixi əks etdirən tarixi ədəbiyyatın
yaradıcılarından biri də Azərbaycan mənzum
dramaturgiyasının banisi Hüseyn Caviddir. Cavidin mənsub
olduğu Türk millətinin Bilgə Xaqandan başlayıb
Mahmud Kaşğarlı, Yusif Xas Hacib Balasaqunlu, Fəxrəddin
Mübarəkşah, Mir Əlişir Nəvai, İsmayıl Bəy
Qaspıralı, Əlibəy Hüseynzadə, ƏHməd Bəy
Ağaoğlu, Mehmet Akif Ərsoy, Yusuf Akçuraoğlu, Mehmet
Əmin Yurdaqul və Ziya Göyalp tərəfindən davam
etdirilən Türk məfkurə sistemindən kənarda təsəvvür
etmək qeyri-mümkündür. İsmayıl Bəy
Qaspıralının "Dildə, fikirdə, işdə
birlik" və Əlibəy Hüseynzadənin "Türkləşmək,
İslamlaşmaq, Müasirləşmək" kimi
ideoloji-siyasi proqramları ilə yola çıxan Hüseyn
Cavidin ən böyük qayəsi Türk Birliyi və bu
birliyin ehtiva etdiyi coğrafi ərazisi olan Turanda yaşayan
Türklərin mənəvi, iqtisadi, siyasi və hətta hərbi
birliyi olmuşdur. Maddi ruh müvazinətinə dayanan, həyatın
pozulduğu, maddinin-mənəvini üstələdiyi
dünyanı, bəşər tarixinin heç vaxt görmədiyi
bir böhrana sürüklədiyi bir dövrdə şeirin, bədii
ədəbiyyatın, xüsusilə dram sənətinin xalqla
canlı ünsiyyətini dərindən dərk edən
Hüseyn Cavid Əfəndi Türklüyü, Türk ruhunu,
Türk mənəviyyatını bütün
yaradıcılığında daim canlı saxlamağa
çalışan nadir sənətkarlarımızdandır.
Türk tarixinin 2500 illik böyük bir mərhələsini,
Sakalar və Hunlardan Səlcuqlulara, Teymurlu və
Osmanlılardan XX əsrə qədər gəlib
keçmiş, Türk təfəkkürünü
yaradıcılığının şəriksiz mövzusuna
çevirən, bütün tarixi dramlarında daha çox
tarixin mahiyyətinə varan Hüseyn Cavid bütün
olub-keçənləri dövrlə əlaqələndirmiş,
yaşadığı dövrdə dünyada baş verən
bütün siyasi məsələləri nəzərə
almağa çalışmışdır. Şərəfli
Turan məfkurəsinin gerçəkləşməsinə
çalışan mütəfəkkir, tarixi əsərlərində
Turan hökmdarı -Əfrasiyabdan (Alp Ər Tonqadan), Hun
Xaqanı - Atilladan Səlcuqlu Sultanları - Alp Arslan və Məlikşahdan,
Türk Moğol İmperatoru - Çingiz Xandan, Teymurlu
İmperatoru - Əmir Teymurdan, Osmanlı İmperatorları -
İldırım Bəyazid və Sultan II Əbdülhəmiddən
əbəs yerə bəhs etməmiş, bu əzəmətli
Türk hökmdarlarının bəşər tarixi qarşısındakı
xidmətlərini nəzərə çatdırmaqla öz
etnik mənşəyi və tarixi ilə də fəxr
etmişdir. Çünki bu Türk qəhrəman
hökmdarları Turanı gerçəkləşdirənlər,
Yer kürəsinin böyük bir hisəsinin coğrafi və
siyasi xəritəsini Türklərin simvolik rəmzi olan
"Göy rəngə" boyamağa müvəffəq
olmuş Cahangirlər olmuşlar.
Hüseyn Cavid 24 oktyabr 1882-ci ildə Naxçıvan
şəhərində anadan olmuşdur. O, Naxçıvan şəhərində
Məhəmməd Tağı Sidqinin açdığı
"Məktəbi-tərbiyə" adlı "Rus-tatar"
məktəbində dörd il təhsil almış, buranı
bitirdikdən sonra Təbrizdəki "Talibiyyə" ruhani mədrəsəsində
təhsilini davam etdirmiş, 1904-cü ildə
Naxçıvana qayıdaraq, bir vaxtlar təhsil
aldığı "Məktəbi-tərbiyə"də
Türk və fars dillərindən dərs demişdir.
Hüseyn Cavid 2 il burada müəllimlik etdikdən sonra 22 aprel
1906-cı ildə İstanbula gəlmiş, ilk öncə
İstanbulda təhsil almaq üçün Azərbaycandan ezam
olunan Gəncəli Abdulla Məmmədzadənin (Məşhur
Abdulla Surun - A.M) köməkliyi ilə məşhur Türk
şair və filosofu Rza Tofiqlə tanış olmuş, evdə
ondan təhsil almış, bir il sonra Rza Tofiqin zəmanəti
ilə İstanbul Universitetinin Tarix-ədəbiyyat fakültəsinin
ədəbiyyat şöbəsinə daxil olmuşdur.
İstanbul darülfünunda o, filosof Rza Tofiqin Qərb ədəbiyyatı
müəllimləri Cənab Şəhabəddin və Xalid
Ziyanın, həmçinin "istiqlal şairi", professor
Mehmet Akifin mühazirələrini dinləmişdir. Bu "sərvətifünun"çuların
Cavidin estetik dünyagörüşünün
formalaşmasında müstəsna xidmətləri
olmuşdur. İstanbulda Hüseyn Cavid buraya təhsil
almağa gələn Azərbaycanlı Mirzəbala
Mirqasımov, Abdulla Sur, Qırğızıstanlı
Əbdüləziz və Krımlı Bəkir Çobanzadə
ilə dostluq etmiş, Güney Azərbaycan məşrutəçiləri,
İran Demokrat Firqəsinin o zamankı lideri, partiyanın
ideologiyasını Məmməd Əmin Rəsulzadə ilə
birgə hazırlamış, Seyid Həsən Tağızadə
"Danişməndani-Azərbaycan" əsərinin müəllifi,
böyük ədəbiyyatşünas-alim Məmmədəli
Tərbiyət (Mirzə Məhəmmədəli Xan - A.M),
Hacı Rəsul, Parisdə təhsil alıb vətəninə
qayıdan Güney Azərbaycanın Türk milli
düşüncəsinin ideoloqlarından və ilk azadlıq
şəhidlərindən olan Səid Səlmasi, Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin yaxın silahdaşlarından olan şair Zeynalabdin Səffət
və "İttihad və tərəqqi"
partiyasının Güney Azərbaycan
inqilabçılarına kömək etmək məqsədi
ilə göndərilən Güney Azərbaycan fədailərinin
baş ideoloqu sayılan Ömər Naci bəylə
yaxından tanış olmuşdu. Cavid İstanbul Universitetində
Osmanlı ədəbiyyatı, fars ədəbiyyatı,
Qərb ədəbiyyatı, ədəbiyyat tarixi, siyasi və
ümumi tarix, tarixi coğrafiya, fəlsəfəyə
giriş və s. fənlərdən dərs
almışdır.
Cavidin İstanbulda təhsil aldığı dövr
Osmanlı İmperatorluğunun çökməyə
başladığı ən gərgin dövr olmuşdur. Bu dövrdə
İkinci Məşrutiyyət elan olunmuş, Sultan II
Əbdülhəmid taxtdan salınmış, "İttihad və
tərəqqi" partiyası hakimiyyət başına gəlmişdi.
İstanbul mühiti və ətrafındakı yüksək
səviyyəli ziyalılar Cavidə həqiqət, məhəbbət
təlimi ilə yanaşı,
"Türkçülük" məfkurəsinin ciddi məşqlərini
keçmiş, gənc şairi bu məfkurənin
sevdalısı etmişdilər. Belə ki, Hüseyn Cavidin
İstanbul Universitetində təhsil aldığı illərdə
Türkiyədə artıq
"Osmanlıçılıq" və "İslam
birliyi" ideyaları öz yerini məşhur
Türkçü Yusuf Akçuraoğlunun irəli
sürdüyü "Türkçülük" və
"Türk Birliyi" ideyasına tərk etməkdə idi. Hələ
XIX əsrin sonlarından başlayaraq, böyük mütəfəkkirlər
olan "Ümumtürk dilinin atası" sayılan
İsmayıl Bəy Qaspıralının "Dildə, fikirdə
və işdə birlik" və ideoloji-siyasi
Türkçülüyün yaradıcısı Əlibəy
Hüseynzadənin Türklərin yeganə milli-siyasi nicat
proqramı olan "Türkləşmək, İslamlaşmaq,
avropalılaşmaq" kimi ideoloji konsepsiyaları dünyada
yaşayan bütün Türklər arasında siyasi-ideoloji
düstura, Türk millətçiliyinin düşüncə
və həyat prinsipinə çevrilmiş, artıq XX əsrin
əvvəllərində Türk dünyasını
tanımaq və tanıtmağa xidmət edən "Türk
dərnəyi", "Türk yurdu dərnəyi", daha
sonra "Türk ocaqları" kimi siyasi-ideoloji təşkilatlar
yaradılmış və dünyanın müxtəlif yerlərindən
milli ziyalıları öz ətrafında toplayan, Yusuf
Akçuraoğlu, Əhməd bəy Ağayev, Mehmet Emin
Yurdaqulun birgə təsis etdikləri "Türk yurdu" dərgisi
nəşrə başlamışdı. Bu milli
ziyalılar sayəsində "Türkçülük"
ideologiyası daha geniş arealı əhatə edərək,
Osmanlı İmperatorluğu, Güney və Quzey Azərbaycan,
Krım, Qazan və Türküstanda yayılmağa
başlamışdı. O dövr Osmanlı dövlətinin
əsas fiqurları olan hərbi nazir, vitse-generalissimus Ənvər
Paşanın, xarici işlər naziri Tələt
Paşanın “Türkçülük” və “Türk Birliyi”
ideologiyasını qəbul etməsi ilə maarifçi və
ideoloji “Türkçülük” siyasi və hərbi
"Türkçülük"lə birləşərək,
"Turançılıq" məfkurəsini ön plana
çıxarmış və hətta ədəbi-bədii əsərlərdə
özünə yer qazanmışdı ki, bu işdə ən
böyük xidmət göstərənlərdən biri də
məhz Hüseyn Cavid Əfəndi olmuşdur. İstanbulda
yüksək təhsil, milli təfəkkür və yaxın
silahdaşlar qazanan Hüseyn Cavid 1910-cu ildə Türkiyədən
Naxçıvana qayıtmış, üç ay sonra
Bakıya gəlmiş, İstanbuldakı tələbə
yoldaşı Abdulla Surun təqdimatı ilə 1911-ci ilin
sonuna qədər bir il beş ay müddətində Bakıda
yaşayan iranlılar üçün İran səfirliyi tərəfindən
açılmış "İttihad" məktəbində
Azərbaycan Türk dili müəllimi kimi fəaliyyət
göstərmiş, 1912-ci ildə Gəncədə Axund
Hüseyn Pişnamazzadənin müdir olduğu "Mədrəseyi-ruhaniyyə"də
müəllimlik etmişdir. 1912-ci ilin avqust
ayında Tiflisə gələn Cavid, Firidun bəy
Köçərlinin köməyi ilə 1914-cü ilə qədər
buradakı iranlıların "İttifaq" məktəbində
dərs demişdir. Tiflisdə olduğu dövrdə
Hüseyn Cavid Əziz Şərif, Rza Təhmasib,
İsmayıl Haqqı Bəy, Qurbanəli Şərifzadə,
Yüzbaşov, Kirmanşahlı və digər ziyalılarla
ünsiyyətdə olmuş, 1914-cü ilin sonlarında o, səhhəti
ilə əlaqədar olaraq, Kaxetiyaya getmiş və burada dəmir
yolu üzrə işçiləri qeydiyyata alan
"tabelçi" vəzifəsində
çalışmış, nəhayət 1915-ci ildə yenidən
Bakıya qayıdaraq, 1918-ci ilə qədər Tağı
Nağıyevin "Şəfa" məktəbində
müəllimlik etmişdir. 1918-ci ilin mart
qırğınında daşnaklar tərəfindən Təbriz
mehmanxanasında yaşayan yetmiş nəfərlə birgə
Hüseyn Cavid də əsir götürülmüş, bir həftə
sonra azadlığa çıxaraq, Təbrizə gəlmişdir.
İki ay Təbrizdə Hacı Məhəmməd
Naxçıvaninin evində qalan Hüseyn Cavid yenidən
siyasi və hərbi vəziyyətin çox gərgin
olduğu bir dövrdə Naxçıvana
qayıtmışdı.
1918-ci
ilin aprel ayında Qars, Gümrü, Axısqa və Axalkalaki
bölgələrinin müsəlman əhalisi "Milli
istişarə məclisi" yaradaraq 12 nəfərdən ibarət
Müvəqqəti Hökumət təşkil etmiş və
bu hökumətin başçısı Hüseyn Cavidin
çox yaxın dostlarından biri olan Axısqa Türkü,
məşhur Ömər Faiq Nemanzadə seçilmişdi. 1918-ci ilin noyabrında Naxçıvan Türkləri
"Araz-Türk Respublikası" yaradaraq, erməni və
gürcülərin təcavüzündən qorunmaq
üçün silahlı dəstələr təşkil etməyə
başlamışdılar. Təkbaşına,
ayrı-ayrılıqda düşmənə qarşı
müqavimət göstərməyin çətinliyini nəzərə
alan Axısqa, Borçalı-Qarapapaq Hökuməti və Araz
Türk Respublikası yetkililəri Qarsda II Milli Qurultaya
toplanaraq, 17 yanvar 1919-cu ildə birləşmək haqqında
qərar qəbul etmiş və beləliklə də "Birləşmiş
Qars İslam Şurası" və "Cənub Qərb
Qafqaz hökuməti" və onun hərbi qüvvələri
yaradılmışdır. Emin ağa yeni yaranan "İslam
Türk dövləti"nin prezidenti, Fəxrəddin
Piroğlu hökumət başçısı, Bəhram Xan
Naxçıvanski xariciyyə naziri seçilmişlər. Türk əhalidən təşkil olunan silahlı dəstələrə
Sərvər bəy, Hafiz bəy və adlarını bilmədiyimiz
komandanlar rəhbərlik etmişdilər. Qısa
müddətdə mərkəzi Qars olan bu hökumətin əmrində
8 minlik bir hərbi qüvvə yaranmışdı. Batum
ilə Ordubad ərazisi daxilində olan bu birləşmiş
respublikanın ərazisi 40 min kv.km, əhalisi isə 2 milyona
yaxın idi ki, bunun da bir milyon 700 mini Türk, 237 mini isə
qeyri-Türklərdən ibarət idi. Bu dövrə qədər
heç bir rəsmi-siyasi fəaliyyətlə məşğul
olmayan Cavid, 1919-cu ildə Axısqa, Ermənistan və
Naxçıvan Türklərinin birlikdə yaratdıqları
Cənubi Qafqaz Araz-Türk Hökumətinin rəsmi nümayəndəsi
kimi bu hökumətin xariciyyə naziri Bəhram Xan
Naxçıvanski və Şərur məsələsini
müzakirə etmək üçün göndərilən
Bağır Rzayev, həmçinin Məhərrəm Əliyev,
Ələşrəf Kazımov, Əsəd Manafov və
Əziz Xan Naxçıvanskidən ibarət nümayəndə
heyəti ilə birlikdə Cənubi Qafqazın və
Naxçıvanın siyasi-hərbi çıxarlarını
müzakirə etmək üçün Bakıya gəlmiş,
Azərbaycan milli hökuməti qarşısında müsəlman
qaçqınlara yardım göstərmək barədə məsələ
qaldırmışdılar. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
o dövrdəki Nazirlər Sovetinin sədri Fətəli Xan
Xoyski onların bu xahişini yerinə yetirərək, dövlət
büdcəsindən bir milyon manat ayırmış və
Hüseyn Cavidin də iştirak etdiyi nümayəndə heyətinin
bu yardımı ünvanına çatdırmaq məqsədi
ilə onların təhlükəsizliyini təmin etmək
üçün Tiflisdəki müttəfiq qüvvələrin
komandanı - general Tomsona məktubla müraciət etmişdi.
Fətəli Xan Xoyski bu nümayəndələrin
İngiltərə hökumətini məlumatlandırmağına
yardımçı olmağı da general Tomsondan xahiş
etmişdi. (Seçmələr bizimdir -
A.M. Bax: Azarbeycan belgelerinde ermeni sorunu (1918-1920), Ankara 2001, səh
369).
Həmişə
olduğu kimi Qərbin imperialist dövlətləri bu dəfə
də bölgənin müsəlman Türklərinin deyil,
xristian erməni və gürcüləri hərtərəfli
müdafiə edərək, 19 aprel 1919-cu ildə Qarsa hücum
edərək "Cənub-Qərb Qafqaz Hökuməti" Məclisinin
binasını mühasirəyə almış, hökumət
üzvlərini həbs etmiş və Malta adasına
sürgünə göndərmişdilər. Beləliklə
cəmi üç ay fəaliyyət göstərən Cənub-Qərb
Qafqaz Hökumətinin varlığına ingilislər son
qoymuş, vəziyyətdən istifadə edən
gürcülər ingilislərin hərbi dəstəyi ilə
Axısqa və Axalkalaki nahiyyələrini zəbt edərək,
Gürcüstana ilhaq etmişdilər. Mənfur
qonşularımız isə Qarsı ingilislərdən təslim
alaraq, ingilislərin gözü önündə Qars və ətrafındakı
müsəlman Türk və kürd əhalisini qətlə
yetirmişdilər (Seçmələr bizimdir - A.M. Bax:
Dr.Akdeş Nimet Kurat, Türkiye ve Rusiya, Ankara 1990, səh
587-588).
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə Hüseyn Cavid
Bakıda birinci realnı məktəbdə, sonra isə
Darülmüəllimində müəllimlik etmiş, Seyid
Hüseynlə yaxın dostluq etmiş, çox güman ki, Məmməd
Əmin Rəsulzadə ilə ilk dəfə bacanağı
Seyid Hüseynin Novxanıdakı bağında tanış
olmuşdur. Cavidlə Rəsulzadənin yaxın münasibətləri
haqqında Seyid Hüseynin qızı Qumral Sadıqzadə
öz memuarı olan "Son mənzili Xəzər oldu"
kitabında ətraflı məlumat vermişdir (Bax: Qumral
Sadıqzadə, Son mənzili Xəzər oldu, Bakı 2001).
Sovet
hakimiyyətinin ilk illərində Cavidə münasibət
ümumiyyətlə müsbət olsa da, sonradan bu münasibət
dəyişmiş, ona qarşı basqılar
yapılmış, əqidəsindən dönməyən
mütəfəkkiri Sovet Dövlət Təhlükəsizlik
idarəsi 1937-ci ildə həbs etmiş, iki il bir aylıq
istintaqdan sonra, 19 iyun 1939-cu ildə keçirilmiş xüsusi
müşavirədə heç bir dəlil-sübut olmadan
"Anti-sovet təşkilatda iştirakına və təbliğatına",
"Türkiyənin şpionu,
müsavatçı-pantürkist olduğuna",
"Əksinqilabi təşkilatın üzvü oduğuna, əksinqilabi
fəaliyyətinə", "Ədədbiyyat və
dramaturgiya sahəsində gənclərin millətçi-əksinqilabi
ruhda tərbiyə olunması istiqamətində
gördüyü işlərə", "Pantürkist
ideyaların yayılmasına xidmət etdiyinə görə"
8 il müddətinə azadlıqdan məhrum edilmiş və
İslah Əmək Düşərgəsinə göndərilməsi
qərara alınmışdır. Müşavirənin
başqa bir qərarı ilə Hüseyn Cavid 1939-cu il iyulun
dördündə Vladivostokun Maqadan vilayətinə göndərilmiş,
1941-ci ilin 31 oktyabrında xəstəliyi ilə əlaqədar
İrkutskdakı əlillər zonasına
köçürülmüş, 18 gün sonra 17 noyabr (5
dekabr) 1941-ci ildə 59 yaşında orada vəfat etmişdir.
Sonradan nəşi Azərbaycana gətirilərək, anadan
olduğu Naxçıvan şəhərində dəfn
olunmuşdur. Bu gün Azərbaycan hökuməti tərəfindən
hazırlanmış məqbərəsində uyumaqdadır.
Ruhu şad olsun!
ardı gələn
sayımızda
Aydın Qasımlı
Türküstan.- 2017.- 6-12 iyun.-
S.10.