Azərbaycanın ziyalı etalonu
Həsən bəy Zərdabi
I yazı
Həsən bəy Səlim bəy
oğlu Zərdabi 1837-ci ilin noyabr ayının 12-də
Göyçay qəzasının Zərdab kəndində bəy
ailəsində anadan olmuşdur. Atası Səlim bəy və
babası Rəhim bəy Zərdab kəndinin bəyi və
mülkədarı olmuşdur. Babası Rəhim bəyin cəsarəti
ilə bağlı tarixi bir əhvalat tarix kitablarında
özünə yer bulmuşdur. Belə ki, Qacar şahzadəsi
Xosrov Mirzə Qarabağ yolu ilə Peterburqa Rusiya çarı
ilə görüşə gedərkən Şirvan
hüdudlarında bəylər və xanlar tərəfindən
qarşılanmışdı. Bunların sırasında Həsən
bəyin babası Rəhim bəy də bulunmuşdu. Rəhim
bəyin yanındakı bir bəyə nə isə
anlatdığını görən şahzadə onun
yanına gələrək nə
danışdığını sormuş, Rəhim bəy də
qorxmadan cəsarətlə yanındakı bəyə söylədiklərini
şahzadəyə təkrar edərək bildirmişdi ki:
“Xosrov Mirzə qadın kimi bəzənməyi tərk edərək
at belində ölkənin kəndlərini gəzib rəiyyətinin
ehtiyaclarını öyrənərsə, şübhəsiz,
gələcəkdə ədalətli bir şah olar. İndiki
halda Xosrov Mirzə qadın kimidir. Onun bu
yaşayışından ölkə əhlinə heç bir
nicat yolu yoxdur”(Fərhad Ağazadə Şərqli, Həsən
bəy Məlikov Zərdabinin tərcümeyi-halı,
“Kommunist” qəzeti, Bakı 1926). Bu sözlər şahzadəni
məmnun etməsə də Rəhim bəyin cəsarəti
onu heyrətə salmışdı.
Babası
haqqında belə bir cəsarətli sözləri atası Səlim
bəydən eşidən Həsən bəy hələ
cocuqluğundan doğru danışmağı,
qorxmamağı özündə aşılamışdı.
7 yaşında məktəbə gedən, “Quran”ı, ərəb
və fars dillərini öyrənən Həsən bəyi
atası 1852-ci ildə Şamaxı şəhər məktəbinə
vermişdi. Burada rus dilini də mükəmməl öyrənən
Həsən bəyi o dövrün Qafqaz maarif müdiri baron
Nikolay Tiflisə aparmış, hökumət xərci ilə
gimnaziyanın 5-ci sinfinə qəbul etdirmişdi. 1861-ci ildə
Tiflis gimnaziyasını müvəffəqiyyətlə bitirən
Həsən bəyi yenə də dövlət xərci ilə
Moskva Universitetinə göndərmişlər. Bu Universitetdə
o, təbiyyat, riyaziyyat fakultəsini birinciliklə bitirərək
elmlər namizədi alimlik dərəcəsi alır. Moskvadan
qayıtdıqdan sonra Tiflisdə “Mejavoy palat”da işləməyə
başlayan Həsən bəy Zərdabi Borçalı qəzasındakı
kəndlilərin torpaq məsələlərini həll etməklə
məşğul olmuş, bu məqsədlə təsadüf
etdiyi bəylərə kəndliləri incitməməyi
tövsiyyə etmiş, çar hökumətinin fitnə-fəsadlarına
qarşı öz fikirlərini açıq bildirdiyi
üçün çinovniklərin hiddətinə səbəb
olmuş və qulluqdan çıxarılmışdı.
1867-ci
ildə “Quberniski pravleniya”da işə girsə də
çinovniklərlə yola getmədiyindən oradan da
uzaqlaşmaq məcburiyyətində qalan Həsən bəy
bir müddət sonra Quba məhkəməsində katib vəzifəsində
çalışmağa başlayır. Burada da böyük
haqsızlıqları görən Həsən bəy
bacardığı qədər kəndlilərə yardım
edir, onlara parasız ərizələr yazır, kəndlilərə
hüquqlarını anladır, onlara yol göstərirdi.
Bütün bunlar müftəxor vəkil və dilmancların
xoşuna gəlmədiyindən ona sui-qəsd edərək
evinin pəncərəsindən ona güllə atırlar. Təsadüf
nəticəsində güllə yan keçir və Həsən
bəy ölümdən qurtarır.
İşlədiyi
bütün hökumət müəssisələrində istədiyini
yerinə yetirə bilmədiyini görən Həsən bəy
vəzifəsini tərk etməyə məcbur olur. Moskva
Universitetində aldığı diplomla o, məktəblərdə
müəllim də ola bilərdi. Buna görə də Həsən
bəy Qubadan Bakıya köçərək Bakı
gimnaziyasında təbiyyat müəllimi kimi işə
başlayır.
Gimnaziyaya
müəllim təyin edildikdən sonra Türklərin bu məktəblərə
cəlb olunması üçün çox
çalışmış, cəhalət mühitində
müəyyən qədər az da olsa buna nail ola bilmişdi.
“Tələbələrin ruhlarını öyrənmək,
onlara yanaşmaq, onları hər tərəfli tədqiq etmək,
zəif tərəflərini daima nəzərdə tutmaq
işlərində Həsən bəydə fövqəladə
bir bacarıq var idi. Onun tələbələrə böylə
yaxın bulunması, onların məhəbbətini tamamilə
qazanmışdı... Saçı-saqqalı
ağarmış tələbələri indi də Həsən
bəyin adını hörmətlə yad edirlər”(Fərhad
Ağazadə Şərqli, Göstərilən məqaləsi,
Əkinçi, Bakı 2008, səh. 27-28).
Boş
vaxtlarında xalq arasına çıxaraq onlarla savad, elm və
sənət haqqında söhbətlər aparan Həsən bəy
bəzən hətta bir çox nəlayiq sözlərə hədəf
olmuş, “Saqqallı urus”, “Sünnü Həsən bəy ”
kimi bir çox ləqəblər qazanmasına baxmayaraq bu
işindən bezməmiş, kimsədən inciməmiş, əhali
arasında öz təbliğatını aparmış,
Bakıda öz tələbələrinin iştirakı ilə
teatr tamaşaları təşkil edərək oradan əldə
edilən paraları yoxsul tələbələr arasında
bölürdü. “Həsən bəy yoxsul tələbələrə
yardım etməklə Türk teatrosunun da ilk banisi
olmuşdur” (Bax: “Həyat” qəzeti, 1905, ¹ 117, 120).
Bütün
bunların yoxsul tələbələrin tələbatını
təmin etmədiyini bilən Həsən bəy Zərdabi
Türklərə məxsus ilk “Xeyriyyə Cəmiyyəti”
yaradaraq bir çox süründürmələrdən sonra
onun proqramının təsdiqinə nail olur. Bakı dövlətlilərini
Qazı Molla Cavad Axundun evinə toplayaraq Cəmiyyətin
proqramı ilə tanış edəndən sonra məsələ
para verməyə gələndə toplanan dövlətlilərin
hamısı bir bəhanə ilə məclisi tərk edirlər.
Dövlətlilərin belə düşüncəsiz hərəkəti
Həsən bəyi ruhdan salmır. O, 1872-ci ildə rəsmi
bir dəftər ilə bərabər Qafqazın böyük
şəhərlərinə gedərək Cəmiyyətə
üzvlər yazdırır. Üzvlər üzvülük
haqqı ilə yanaşı Cəmiyyətə ianə verəcəklərinə
söz verirlər. Bakıya qayıtdıqdan sonra üzvlərdən
toplanan para ilə iki yetim uşağı da Bakı
gimnaziyasına qeyd etdirir. Məsələnin ən
ağır cəhətlərindən biri də
uşaqların tərbiyəsi üçün savadlı bir
Türk qızına ehtiyac olması idi. O dövrdə belə
bir Türk qızı bulmaq çox çətin idi. O ildə
Tiflisdə “Svyataya Nina” məktəbini bitirmiş
qızların siyahısı qəzetlərdə dərc
edilmişdi ki, bu qızların arasında Hənifə
Xanım Abayeva adlı bir balkar Türkü də var idi. Bu xəbəri
oxuyan Həsən bəy Tiflisə gedərək məktəbdə
Hənifə Xanımla tanış olur və ona evlənmək
təklif edir. Həsən bəyi bəyənən Hənifə
Xanım evlənməyə razı olur. “Həsən bəy əski
adətlərin ziddinə olaraq məktəbə bir molla dəvət
edərək məktəbdə nigah bağlayır. Bununla da Həsən
bəy elçi və ataların vasitəsi olmadan ilk dəfə
nigah qaydası qoymuş olur” (Fərhad Ağazadə, Göstərilən
məqaləsi, Bax: Əkinçi, “Xalq qəzeti”nin nəşri,
Bakı 2008, səh. 30-31).
Həsən
bəy Hənifə Xanımla birlikdə Bakıya qayıdaraq
müəllimliyini davam etdirir, Hənifə Xanım da bir
neçə məktəb cocuğunun tərbiyəsi ilə
öz evində məşğul olaraq onların bütün zəhmətini
öz üzərinə götürür. Cəmiyyətə
para göndərənlərin sayı getdikcə azalmağa
başladığından sonda mədaxil məxaricdən az
olmuş, bununla da “Xeyriyyə Cəmiyyəti”
qapanmışdı. Cəmiyyətin qapanması Həsən
bəyi xeyli mütəəssir etmiş, bu münasibətlə
“Həyat” qəzetinin 17 və 115-ci nömrələrində
çap etdirdiyi məqalələrində göstərmişdi
ki: “Bir dənə Qarabağ su satanının millət qeyrəti
bütün Qarabağ bəylərində (Əslində bu bəylərin
əsl Qarabağ bəylərinə heç bir dəxli
yoxdur. Bu bəylər çar Rusiyası tərəfindən
“bəy” yapılan süni bəylərdir- A.M.) yoxdur. Karapet
işin biləndə su daşıyaraq min rüblə
toplamış və bunu erməni “Cəmiyyəti-xeyriyyəsi”nin
rəisi bulunan doktor Rüstəmyana məktəb şagirdlərinə
sərf olunmaq üçün vermişdir”.
Qafqaz
şəhərlərində Cəmiyyətə üzv
yazdırarkən Şuşaya da gələn Həsən bəy
burada bəylərin evlərinə gedərək onlardan
müavinət istəmiş, lakin “Cəmiyyət”
adını eşidən bəylərdən biri “ay aman” deyərək
nökərinin qucağına yıxılmış, digər
bir bəy də erməni məktəbinə, rus kilsəsinə,
Rusiyada yanmış şəhərlərə müavinət
etdiyini bildirərək artıq para vermək imkanı
olmadığını qeyd etmiş və atasının qəbrinə
and içmişdi (Fərhad Ağazadə Şərqli,
Göstərilən məqaləsi, Bax: Əkinçi, “Xalq qəzeti”nin
nəşri, Bakı 2008, səh. 32). Cəmiyyətin
möhürlü dəftərini incələyən Fərhad
Ağazadə göstərir ki: “Təəccüb
orasıdır ki, bunda (Cəmiyyətin qeyd dəftəri nəzərdə
tutulur-A.M.) bir nəfər Bakı müsəlmanının
imzası böylə yoxdur” (Fərhad Ağazadə, Göstərilən
məqaləsi, Bax: Əkinçi, “Xalq qəzeti”nin nəşri,
səh. 32).
Cəmiyyətin
parasızlıqdan qapandığını və ona görə
də kasıb və kimsəsiz uşaqların
oxumasının zor olduğunu görən Həsən bəy
Zərdabi cəhalətlə mübarizə üçün
qəzeti yeganə vasitə hesab etmiş və qəzet nəşrinə
böyük ümidlər bəsləyərək fəaliyyətə
başlamışdı. Bu münasibətlə sonralar Həsən
bəy “Həyat” qəzetində göstərmişdi ki: “Bizim
“Cəmiyyəti-xeyriyyə” bina tutmadığından, teatro oynanan
otaq boş qaldığından aşkar oldu ki, müsəlman
qardaşlarımızı bir yerə cəm edib zəmanəyə
müvafiq məktəblər açdırıb küçə-bazarda
qalan uşaqları oxutmaq olmayacaq. Elmsiz də bu dünyada
dolanmaq mümkün deyil. Ələlxüsus bizim yerlərdəki
qonşularımız elm təhsil edib gün-gündən iləri
gedib bizim əlimizdə olan mülk və malımıza sahib
olurlar və bir azdan sonra biz onlara rəncbərlik edib
onların malını daşımaqdan ötrü
kirakeşlik edəcəyik. Belə də nə
qayırmalı? – Hər kəsi çağırıram gəlmir,
göstərirəm görmür, deyirəm eşitmir.
Axırda gördüm ki, onları haraylayıb
çağırmaqdan, onlara deməkdən başqa bir qeyri əlac
yoxdur. Olmaz ki, mənim sözümü eşidənlərdən
heç bir qanan olmasın.... Belə də qəzetə
çıxarmaqdan savayı bir qeyri əlac yoxdur ki,
kağızın üstə yazılmış doğru
sözlər qapı-pəncərələrdən o iman mənzillərinə
çata bilsin. Heç olmaz ki, doğru söz yerdə
qalsın. Hər ildə on qəzetə oxuyandan birisi
oxuduğunu qansa, onların qədəri ilbəil artar... Sonra
düşmənin düşmənliyi, dostun dostluğu və
dost göstərən doğru yolun doğruluğu aşkar
olar” ( Həsən bəy Zərdabi, “Həyat” qəzeti.
İqtibas Fərhad Ağazadənin göstərilən məqaləsindən
götürülmüşdür. Bax: Əkinçi, “Xalq qəzeti”nin
nəşri, səh. 32-33).
Öz
keşişlərinə dini məktəblər açmaq,
akademiya saxlamaq ixtiyarı verən çar hökuməti
müsəlman ruhanilərinə bu hüququ verməmiş, əsl
bəylərin bəyliyini təsdiq etməmiş, əksinə,
onların bəyliyini ləğv edərək çar
hökumətinə sədaqətlə xidmət edən
süni bəylər yaratmışdı ki, çarın “mərhəmətini”
hər şeydən üstün tutan bu qaragüruh heç qəzet
nəşrini ağlına belə gətirməzdi. Belə
bir mühitdə Həsən bəy kimi milli bir
ziyalının ana dilində qəzet çıxarması
qeyri-mümkün görünürdü. Özünə qədərki
bir çox qeyri-mümkünləri mümkün edən Həsən
bəy Zərdabi “Əkinçi” adlı Türk qəzetini
çap etdirmək üçün çar hökuməti
idarələri ilə 3 il 6 aylıq mübarizədən sonra
nəhayət, 22 iyul 1875-ci ildə buna nail oldu. Qəzetin
senzorluğunu Bakı qübernatoru maarif tərəfdarı
Staroselski öz öhdəsinə götürdüyü
üçün çar hökuməti qəzetin nəşrinə
icazə vermişdi. Staroselski Həsən bəyin İstanbuldan
gətirdiyi hərfləri də satın alaraq qəzeti
hökumət mətbəəsində çap etdirməklə
yanaşı həm də tabeliyində olan bütün
naçalniklərə qəzetin kəndlərə çapar
ilə göndərilməsi haqqında əmr vermiş, nəticədə
hər kənd kəndxudası da öz kəndinin əhalisi
üçün "Əkinçi" qəzeti almağa məcbur
olmuşdu.
Zərdabi
"Əkinçi" qəzetindəki yazıların
çox hissəsini özü yazmağa məcbur olur, buna
görə də tanıdığı adamlara müraciət
edərək onların da qəzetdə iştirak etmələrini
arzu edirdi. "Əkinçi"nin 2-ci nömrəsində
işin ağırlığını qeyd edərək
göstərirdi ki: “Bizim zəhmətimiz həddən
çıxıb. Bir mətləbi özümüz yazıb,
ağardıb çapxanaya verməklə zəhmətdən
xilas olsaydıq çox xoşbəxt olardıq. Amma iş
böylə düşübdür ki, biz gərək
çapxanada da işləyək. Dünyada hər qəzeti
beş, ya on adam inşa edir. Onu çap elədən,
hürufunu düzən, qələtlərini düzəldən
başqa kəslər olur, amma bu işlərin
hamısını gərək mən tək özüm
görəm... Müsəlaman şəhərində bir
savadı olan müsəlman yoxdur ki, qəzetəyə
baxıb onun qələtini düzəltsin. Ya hürufunu
düzsün... Bizim məxsusi çapxanamız yoxdur. Qəzetəmiz
Qubernski pravleniyanın çapxanasında basılır. Əlbəttə
özgələr (Qəzetin mürəttibi Minasov adlı bir
erməni olmuşdu-A.M.) bizim işə özümüz kimi
can yandırmır və bu barədə olan kəsirlər
bizim təqsirimiz deyil. Qəzetənin bu qüsurunu görənlər
bizə gülürlər. Lakin gülmək yeri deyil,
ağlamaq yeridir ki, bizim müsəlmanların bircə qəzetəsini
basdırmağa adamı yoxdur” ("Əkinçi" qəzeti,
¹2).
Aydın Qasımlı
Türküstan.- 2017.- 20-24 iyun.-
S.10.